Toyota GR YARIS Rally1 klaar voor de WRC hybride revolutie

Het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team begint aan een gedurfd nieuw tijdperk in het FIA World Rally Championship wanneer het seizoen 2022 begint en de GR YARIS Rally1 zijn debuut maakt op de legendarische Rallye Monte-Carlo van 20-23 januari.

GR YARIS Rally1 2022
GR YARIS Rally1 2022

De GR YARIS Rally1 is de opvolger van het allesoverheersende Yaris WRC, dat in het seizoen 2021, dat slechts acht weken geleden op Monza in Italië werd afgesloten, schoon schip maakte met de constructeurs, coureurs en bijrijders. Nu zullen de wegen van de Franse Alpen gastheer zijn voor het eerste evenement voor de revolutionaire Rally1-auto’s, die het overnemen van de World Rally Cars die de afgelopen kwart eeuw de hoogste categorie van het WRC hebben gevormd.

Rally1-auto’s hebben verschillende belangrijke veranderingen ten opzichte van hun voorgangers, met als headliner de komst van hybride technologie naar het hoogste niveau van rally voor de eerste keer. De hybride unit in elke auto bestaat uit een 3,9 kWh batterij en een motor-generator unit (MGU) die 100 kW (134 pk) extra levert bij acceleratie.

In de GR YARIS Rally1 wordt dit gecombineerd met de beproefde 1,6-liter turbomotor uit de Yaris WRC om de coureurs te voorzien van meer dan 500 pk. De motor zal draaien op een 100 procent duurzame brandstof: de eerste in zijn soort die wordt gebruikt in een FIA-wereldkampioenschap.

De GR YARIS Rally1 is gebouwd rond een speciaal spaceframe-chassis dat meer veiligheidsbescherming biedt voor bestuurders en bijrijders. Andere transformaties die de reglementen vereisen, zijn minder complexe aerodynamica, een terugkeer naar een mechanische versnellingspook en het verwijderen van het actieve middendifferentieel. Deze veranderingen zullen de focus op de vaardigheden van de chauffeurs vergroten, die zich ook moeten aanpassen aan de eisen rond het regenereren en inzetten van de hybride energie op de podia, terwijl ze samenwerken met hun ingenieurs om de prestaties en rijeigenschappen binnen deze nieuwe parameters te optimaliseren.

Sinds hij afgelopen voorjaar voor het eerst werd gereden, heeft de GR YARIS Rally1 een grondig testprogramma ondergaan dat de afgelopen weken gericht was op de specifieke eisen van de Rallye Monte-Carlo. Het evenement staat bekend om zijn veranderlijke omstandigheden, die kunnen variëren van droog asfalt tot sneeuw en ijs, en kan een bijzonder uitdagende start bieden voor de coureurs in hun nieuwe auto’s.

Als de rally donderdagavond begint, begint de GR YARIS Rally1 van regerend kampioen Sébastien Ogier als eerste van de nieuwe generatie auto’s aan een competitieve etappe. De achtvoudig wereldkampioen, die ook acht keer de Rallye Monte-Carlo won, begint dit seizoen aan een gedeeltelijk schema van evenementen samen met een nieuwe co-rijder, Benjamin Veillas. Aan het hoofd van TOYOTA GAZOO Racing over het hele seizoen staan Elfyn Evans en zijn co-rijder Scott Martin, die tweede werd in het klassement van 2021, en Kalle Rovanperä en zijn co-rijder Jonne Halttunen, die vorig seizoen vierde werden in het algemeen klassement.

Een totaal van vier GR YARIS Rally1-auto’s zal aanwezig zijn bij elke ronde met Takamoto Katsuta en co-rijder Aaron Johnston die het volledige seizoen strijden voor een nieuw opgericht team, TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Next Generation.

De bemanningen beginnen vandaag aan drie dagen verkenning van de etappes, waarvan 85 procent nieuw is ten opzichte van 2021. Voor de 90ste editie van de rally verhuist het servicepark vanuit Gap naar Monaco zelf. Na een shakedown op donderdagochtend begint de rally ’s avonds vanaf het iconische Casino Square voorafgaand aan een openingsetappe – de tweede omvat een terugkeer naar de klassieke Col de Turini, die voor het eerst sinds 2013 in het donker wordt gepasseerd.

Vrijdag is de langste dag van de rally en bestaat uit drie etappes die twee keer worden verreden zonder middagservice, alleen een bandenmontagezone in Puget-Théniers. De opgave is vergelijkbaar op zaterdag, die verder naar het westen plaatsvindt: ’s Ochtends worden drie etappes verreden, waarvan er twee in de namiddag worden herhaald na een bandenmontagezone in Digne-les-Bains. De slotdag van de rally op zondag bestaat uit twee etappes die twee keer worden verreden – de laatste etappe finisht in Entrevaux is de enige die identiek is aan vorig jaar.

Citaten:
Jari-Matti Latvala (teambaas)

“Rallyrijden gaat een heel nieuw tijdperk in en het is een heel spannend moment. Er zijn veel vraagtekens en Rallye Monte-Carlo zal ons een aantal van de antwoorden geven. Als team hebben we heel hard gewerkt om klaar te zijn, maar niemand kan weten hoe de verschillende auto’s zich tot elkaar verhouden totdat we bij de eerste rally zijn. We kunnen ook een verschil zien tussen de coureurs die zich het meest zelfverzekerd voelen met hun nieuwe auto’s en degenen die dat vertrouwen nog steeds zullen vinden. Er zijn veel veranderingen voor hen om zich aan aan te passen met hoe ze rijden en de auto’s instellen. Tijdens het testen was dit misschien wel het belangrijkste voor het team: dat onze coureurs zich zelfverzekerd en comfortabel voelen achter het stuur. Voor een coureur is Monte Carlo altijd de moeilijkste rally in het kampioenschap geweest. Veel zal afhangen van de omstandigheden: we hebben meer vermogen, maar hoe gebruik je die kracht in besneeuwde en ijzige omstandigheden? Bovendien betekent de verhuizing van Gap naar Monaco dat er veel nieuwe etappes zijn. Er zijn zoveel onbekenden en dat maakt het echt spannend.”

Sébastien Ogier / Benjamin Veillas
Sébastien Ogier / Benjamin Veillas

Sébastien Ogier (Coureur 1)
“Ik sta aan het begin van een andere fase in mijn carrière en aangezien ik niet deelneem aan het volledige kampioenschap is het gevoel een beetje anders dan gebruikelijk voor mij in deze tijd van het jaar. Maar deel uitmaken van dit programma met TOYOTA GAZOO Racing is nog steeds spannend en naar de Rallye Monte-Carlo gaan is altijd speciaal voor mij. Ik ben nog steeds een concurrent en ik wil nog steeds winnen, dus ik zal mijn best doen om te presteren. Ik weet dat het team heel hard heeft gewerkt om klaar te zijn voor deze nieuwe generatie auto’s en dat er in elke test grote stappen zijn gezet. Ik heb de kans gehad om drie testdagen te doen in de GR YARIS Rally1 in december en nog een dag vorige week, allemaal om me voor te bereiden op dit evenement. Het is een behoorlijk grote verandering en het is een spannende uitdaging om te proberen je daaraan aan te passen. Maar ik denk dat naar Monte Carlo gaan een enorme uitdaging zal zijn voor iedereen: er is meer onzekerheid dan ooit in deze rally.”

Elfyn Evans / Scott Martin
Elfyn Evans / Scott Martin

Elfyn Evans (coureur 33)
“Dit is een spannende tijd in onze sport en ik kijk uit naar de uitdaging van deze nieuwe auto’s. Sinds ik de GR YARIS Rally1 voor het eerst heb getest, hebben we goede vooruitgang geboekt, maar het is onmogelijk om te weten waar we staan ten opzichte van de concurrentie totdat we in Monte Carlo aankomen. Er is zoveel veranderd en het is een schoon vel papier. Het was niet gemakkelijk om van een auto te springen die zo goed ontwikkeld was, waar alles vrij gemakkelijk kwam, en in iets dat een stuk onbekender is. Het extra vermogen van het hybride systeem maakt een enorm verschil en hoe je het beheert kan in bepaalde gevallen behoorlijk veel waard zijn. We hebben al veel geleerd in het testen en ik weet zeker dat we gedurende het jaar veel zullen blijven leren, te beginnen in Monte Carlo. Het is sowieso een rally die altijd een beetje een loterij is met het weer, en nu de basis naar het zuiden is verhuisd, zijn er veel nieuwe etappes en ander terrein om grip op te krijgen.”

Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen
Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen

Kalle Rovanperä (Rijdersauto 69)
“Mijn gevoel met de nieuwe auto is goed en we hebben een goede voorbereiding achter de rug. Met elke nieuwe auto zijn er altijd veel dingen om aan te werken en te verbeteren, maar ik heb het gevoel dat we de hele tijd goede vooruitgang hebben geboekt. Het was vooral interessant om te wennen aan de boost van de hybride. Het geeft je veel meer kracht, en dat is meestal een goede zaak, maar het kan op bepaalde punten ook een beetje lastig zijn als je er niet klaar voor bent om het te gebruiken. Als bestuurder moet je nadenken over hoe je het moet gebruiken en als je dat beter kunt doen dan de anderen, kan het een behoorlijk groot verschil maken. Rallye Monte-Carlo wordt dit jaar heel bijzonder. Het is altijd een lastige rally, maar dit jaar krijgen we veel nieuwe etappes en een totaal nieuwe auto. Vrijdag en zaterdag worden lange dagen zonder middagdienst en als je die dagen zonder problemen doorkomt, is dat al best goed.”

Kaart RALLYE MONTE-CARLO 2022
Kaart RALLYE MONTE-CARLO 2022
(bezoek www.wrc.com voor het laatste nieuws.)

Volg ons!

Volg TOYOTA GAZOO Racing
WRT: Facebook: https://www.facebook.com/TOYOTAGAZOORacingWRC
Twitter: https://www.twitter.com/TGR_WRC (@TGR_WRC)
Instagram: https://www.instagram.com/tgr_wrc/ (@TGR_WRC)
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCCtALHup92q5xIFb7n9UXVg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.