Maak kennis met de Aston Martin DBX707:

’s Werelds krachtigste luxe SUV

  • DBX707 luidt een nieuwe definitie van prestaties en rijplezier in
  • Segmentbepalende DBX707 tilt Aston Martin naar het toppunt van SUV-prestaties
  • Unieke door Aston Martin ontwikkelde 4,0-liter V8 genereert meer vermogen tot 707 pk en 900 Nm
  • Beschikt over een uitgebreide reeks motor-, transmissie-, ophangings- en remupgrades
  • Hardware hoogtepunten zijn onder meer nieuwe 9-speed versnellingsbak met natte koppeling en 420mm carbon remmen
  • Verbeterde prestaties gecombineerd met indrukwekkende styling
  • Leveringen gepland voor Q2 2022

Gaydon: De nieuwe DBX707 is een SUV als geen ander. Eentje die Aston Martin naar de top van het segment tilt met een unieke combinatie van zinderende prestaties, opperste dynamiek, onmiskenbare stijl en absolute luxe. Ontworpen met een overvloed aan karakter en meeslepende mogelijkheden is de DBX707 in elk opzicht de ultieme SUV.

Snelst. Krachtigste. Beste afhandeling. Drie onderscheidingen waarvoor de DBX707 is bedacht om te claimen. Niet door blindelings ijkpunten na te jagen, maar op eigen voorwaarden en op zijn eigen onnavolgbare manier. Voor Aston Martin betekende dit ervoor zorgen dat er nuance achter de cijfers zit – dat wil zeggen wereldverbeterende kracht en tempo, gecombineerd met uitzonderlijke precisie, dynamische flair en oprechte betrokkenheid voor een verslavende en uniek indrukwekkende rijervaring. Een sabel in een segment van voorhamers.

Met het alom geprezen ontwerp, de dynamiek en het bestuurdersvriendelijke karakter van de V8 DBX als uitgangspunt, bouwt de DBX707 briljant voort op die authentieke sportieve eigenschappen. Elk deel van de auto is verbeterd om de prestaties te verbeteren, het rijplezier te intensiveren en zijn aanwezigheid op de weg te versterken.

Aston Martin Chief Executive Officer, Tobias Moers, zei over de DBX707: “Vanaf de eerste introductie heeft de DBX de dynamische en ontwerpwaarden van Aston Martin vertegenwoordigd op een manier die bewijst dat niet alle SUV’s aan dezelfde compromissen hoeven te voldoen. Met de DBX707 hebben we op elk gebied de grenzen verlegd om een auto te creëren die nieuwe normen stelt op het gebied van prestaties en wenselijkheid. De snelste, krachtigste, best sturende en meest boeiende auto in zijn soort, hij stuwt Aston Martin naar het toppunt van SUV-prestaties.”

Beginnend met de aandrijflijn, begon het technische team van Aston Martin met het realiseren van het volledige potentieel van de 4,0-liter V8 met dubbele turbo van de DBX. Onder leiding van Aston Martin’s Head of Powertrain Engineering, Ralph Illenberger, is de motor van de DBX707 nu voorzien van kogelgelagerde turbocompressoren en een op maat gemaakte motorkalibratie om meer vermogen en koppel vrij te maken. Ook nieuw in aston Martin’s vlaggenschip high performance SUV is een 9-traps ‘natte koppeling’ automatische transmissie. Deze krachtige transmissie is in staat om veel hogere koppelbelastingen te beheren in vergelijking met een gewone koppelomvormerautomaat en maakt het mogelijk om het vermogen van de 4,0-liter V8 te tillen tot een immense 707 pk en 900 Nm, een toename van 157 pk en 200 Nm ten opzichte van de DBX (V8).

De invoering van de nieuwe transmissie met natte koppeling brengt nog meer voordelen met zich mee. Het meest merkbaar veel sneller schakelen in vergelijking met de koppelomvormer transmissie. Het gevoel van de verschuiving is directer en directer, wat de bestuurder een verhoogd gevoel van controle en reactievermogen geeft, en een dramatische karakterverandering ten opzichte van de DBX (V8). De lanceercapaciteit is ook verbeterd, wat bijdraagt aan de 0-62 mph-tijd van 3,3 seconden van de DBX707.

Ralph Illenberger, Head of Powertrain van Aston Martin, zei: “Met dit uitzonderlijke nieuwe model hebben we het prestatiepotentieel binnen de DBX echt ontsloten om een wereld te creëren die high-performance SUV verslaat. De enorme winst die we hebben gevonden in zowel vermogen als koppel toont niet alleen de inherente bekwaamheid van de 4,0-liter biturbo V8, maar ook de eetlust en het vermogen van Aston Martin om compromisloze technische oplossingen te vinden. De combinatie van deze prachtige motor met een nieuwe 9-traps ‘wet-clutch’ transmissie vormt de kern van de formidabele mogelijkheden en het onvergetelijke karakter van de DBX707.”

Een integraal onderdeel van de reeks prestatieverbeteringen van de DBX707 is de standaardmontage van koolstofkeramische remmen. Met afmetingen van 420 mm voor en 390 mm achter, worden deze CCB-schijven vastgepakt door 6-zuiger remklauwen en resulteren in een vermindering van het onafgeveerde gewicht met 40,5 kg. Herzieningen van de hydraulische dimensionering en boostertuning van het remsysteem verbeteren het pedaalgevoel en de remrespons voor meer precisie en vertrouwen van de bestuurder. Verbeterde remkoeling is bereikt door lucht te nemen van zowel de hoofdkoelingsinlaat als de ondervloer, met hoogwaardige remblokken die uitstekende wrijvingsconsistentie leveren over een breed temperatuurbereik.

Wielen en banden zijn standaard 22 inch (in een keuze uit Sport- en Ribbon-ontwerpen), met een optioneel 23-inch lichtmetalen velg dat wordt aangeboden in een keuze uit getextureerd zwart of satijnzwart met diamant gedraaide accenten. De toepassing van een 23-inch wiel brengt ook dynamische voordelen met zich mee, waarbij de band met een grotere diameter een verbeterde stuurrespons, een betere primaire carrosseriecontrole en verbeterde rondetijden biedt.

Dbx707 beschikt ook over een nieuwe versie van de elektronische sperdifferentieel achter (e-diff). Versterkt om het volledige koppel van 900 Nm aan te kunnen, beschikt hij over een herziene (kortere) eindoverbrengingsverhouding van 3,27 in vergelijking met 3,07 voor de DBX V8. Dit helpt het sprintvermogen van de DBX707 door de lagere versnellingen en verbetert de respons in de versnelling, terwijl de efficiëntie en kruisverfijning van de 9-versnellingsbak behouden blijven.

De koppelverdeling van voor naar achter blijft volledig automatisch, met de mogelijkheid om op aanvraag tot 100% van het koppel naar de achteras te sturen. Zorgvuldige kalibratie van de e-diff zorgt ervoor dat de DBX707 de wendbaarheid, het sportieve gevoel en het dynamische karakter van een echte sportwagen heeft. Een die chassis- en aandrijflijntechnologie integreert om de beste handlingbalans te vinden en te allen tijde de optimale combinatie van tractie en wendbaarheid te behouden.

De sleutel tot het uitzonderlijke weggedrag van de DBX707 is het luchtveersysteem. Met behoud van de basisarchitectuur en drievoudige luchtkamers van de DBX V8 – die al wordt beschouwd als de best sturende SUV op de markt – beschikt de DBX707 over een speciale chassisafstemming die is geoptimaliseerd voor zijn compromisloze eisen en doelstellingen.

Vanaf de ophanging is de DBX707 voorzien van nieuwe demperval en herkalibratie van dynamische veervolumeschakeling om de carrosseriecontrole en stuurrespons te verbeteren. Het elektronische stuurbekrachtigingssysteem is ook aangepast om het stuurgevoel te verbeteren, met meer inspanningsopbouw uit het midden om de bestuurder te helpen een duidelijker beeld te krijgen van toenemende bochtbelastingen en beschikbare grip.

In combinatie met een strakker beheer van de deining (verticale beweging over hobbels en toppen of in compressies), pitch (wanneer de auto duikt onder remmen of hurken onder acceleratie) en body roll, geeft dbx707 de bestuurder gemakkelijker de mogelijkheid om de gier van de auto aan te passen met natuurlijke pedaal- of stuurinputs. Verdere detailwijzigingen zijn aangebracht in het eARC-systeem (Electronic Active Roll Control), met herziene parameters die het gevoel van wendbaarheid verhogen en de dynamische balans van de auto verbeteren.

Om de op de bestuurder gerichte referenties van de DBX707 te onderstrepen, zijn er ook enkele wijzigingen en verbeteringen aangebracht in de Dynamic Drive-modi. “Race Start” is beschikbaar in de GT Sport- en Sport+-modi om de off-the-line acceleratie te maximaliseren en de verbeterde prestaties echt te laten zien. De herziene actieve logica in de tussenbak van het vierwielaandrijvingssysteem zorgt voor meer harmonie en nauwkeurige controle tussen de aandrijflijn en het ESP-systeem, voor een meer natuurlijke, sportwagenachtige rijervaring.

Drummond Jacoy, Head of Vehicle Engineering and Procurement bij Aston Martin, voegt toe: “Het creëren van de ultieme SUV stelde ons technische team voor formidabele uitdagingen. Te vaak wordt deze klasse van auto’s gekenmerkt door een obsessie met brute kracht. Met de DBX707 was ons doel om immense prestaties te combineren met onberispelijke controle en precisie, gecombineerd met een authentiek sportief karakter dat essentieel is in elk Aston Martin-model. Hiertoe hebben we een compromisloze aanpak toegepast op elk gebied van het voertuig. Motor, transmissie, ophanging, remmen, elektronische systemen en aerodynamica zijn allemaal onderworpen aan uitgebreide verbetering en zorgvuldige afstemming. Het resultaat is een auto die nieuwe normen stelt en de DBX verder onderscheidt van zijn klasserivalen.”

In de geest van het onder controle brengen van de bestuurder introduceert de DBX707 een herziene onderste console met nieuwe schakelaars voor het selecteren van de rijmodus. In plaats van een submenu in het infotainmentsysteem te moeten invoeren, heeft de bestuurder nu onmiddellijk vingertopbediening over de belangrijkste dynamische modi en instellingen. Deze omvatten speciale knoppen voor de ophangingsmodus, ESP, handmatige versnellingsselectiemodus – die nu handmatig wordt vastgehouden als een sportwagen, in plaats van standaard terug te gaan naar auto – en actieve uitlaatschakelaar, die de kleppen van het nieuwe quad-uitlaatsysteem voor uitlaatpijpen opent zonder in de Sport-rijmodus te hoeven zijn.

In overeenstemming met zijn uitgebreide technische upgrades hebben het exterieur en interieur van de DBX707 een even grondige ontwerpmake-over gekregen. Het resultaat is spectaculair – openlijk sportief, maar met de stijl en aandacht voor detail waarvoor Aston Martin terecht wordt gevierd.

Nieuwe front-end behandeling ziet de DBX een grotere grille en een geheel nieuw ontwerp van DRL, compleet met nieuwe luchtinlaten en remkoelingskanalen, plus een nieuw frontsplitterprofiel. De satijnen chromen grille – vergroot om de koelluchtstroom naar zowel de ultra-high performance V8 als de nieuwe 9-versnellingsbak aanzienlijk te verhogen – heeft dubbele schoepen, de zes horizontale staven zijn nu gesplitst om meer visuele interesse te creëren en dit topmodel onmiddellijk herkenbaar te maken.

Donker satijnchroom raamomlijstingen en nieuwe lamellen op de motorkap passen perfect bij de grille en de glanzend zwarte splitter, die zich voortbewegen langs de flanken met glanzend zwarte zijdrempels, die nu een dieper en zwaarder gebeeldhouwd profiel hebben om de DBX707 een grondknuffelende houding te geven. Dbx707 verwelkomt ook de toevoeging van soft-close deuren, waardoor de luxe referenties van de SUV verder worden versterkt.

De achterwaartse behandeling is net zo dramatisch. Om zowel de esthetische vorm als de aerodynamische functie te verbeteren, is een nieuwe lipspoiler toegevoegd aan de dakvleugel om de lift te verminderen en de stabiliteit bij hoge snelheden te verhogen, met een aanzienlijk grotere dubbele achterdiffusor die oprijst om te voldoen aan het nieuwe quad-uitlaatsysteem met grote diameter. Afgewerkt in satijnzwart om de glanzend zwarte behandeling van de diffuser te complimenteren, is deze nieuwe uitlaat afgestemd om een unieke geluidssignatuur te leveren. Het completeren van de achterkant verandert een nieuwe achterbumper, compleet met geïntegreerde ventilatieopeningen op het kwartpaneel, die de gespierde lichaamsbouw van de DBX707 accentueren.

Marek Reichman, Chief Creative Officer van Aston Martin, voegt toe: “De sleutel tot het ontwerp-DNA van dbx707 is het vastleggen van het vertrouwen dat voortkomt uit zijn dynamische suprematie. Als je de alpha SUV bent, hoef je niet al te hard je best te doen, daarom hebben we ons geconcentreerd op die delen van het ontwerp die de DBX707 onmiddellijk herkenbaar zouden maken als het best presterende model. Natuurlijk is de functie de drijvende kracht achter enkele van de veranderingen – met name de grotere grilleopening, achterspoiler en optionele 23 inch wielen – maar elders – zoals de dorpels aan de zijkant en de achterbumper – drukten we de immense prestaties van de DBX707 uit op manieren die een agressievere houding en grotere gespierdheid creëren. Het resultaat is een ontwerp dat potentie uitstraalt met behoud van onze toewijding aan pure lijnen en perfecte verhoudingen. De DBX707 is een echt prestatiebeest, maar behoudt de schoonheid en elegantie die je van het DNA van Aston Martin verwacht.”

Het sportieve thema wordt binnenin voortgezet met standaard sportstoelen (Comfort-stoelen zijn gratis verkrijgbaar). Alle stoelopties zijn standaard voorzien van 16-voudige elektrische verstelling plus verwarming voor en achter. Er zijn drie keuzes in interieuromgevingen – standaard Acc accelerate, met een mix van leer en alcantara®, evenals de optionele Inspire – Comfort en Inspire Sport, die volledig semi-aniline leder heeft, compleet met geborduurde Aston Martin-vleugels op de hoofdsteun, een contrasterende streep in het midden van de zitting en perforatiepatroon in de rugleuning en het basiskussen.

Net als aan de buitenkant is het interieur van de DBX707 standaard voorzien van een donker chromen afwerking van schakelapparatuur. Helder chroom en koolstofvezel kunnen als optie worden gespecificeerd. Piano Black fineer is standaard met koolstofvezel of brons metaal mesh fineer afwerkingen beschikbaar als een optie.

Voor klanten die het exclusieve karakter van dbx707 verder willen verbeteren en iets echt unieks willen creëren, Q by Aston Martin, levert de op maat gemaakte service van het merk de ultieme personalisatie. Met een uitgebreid palet aan opties, van unieke graphics tot getinte carbons en op maat gemaakte materialen op zowel het interieur als het exterieur, kan elke ‘Q by Aston Martin – Commission’-auto de grenzen van verlangen verleggen en is volledig afgestemd op de klant.

Als het vlaggenschipmodel in de DBX-reeks is de DBX707 klaar om de meermaals bekroonde prestaties van aston Martin’s eerste SUV voort te zetten, die in zijn eerste productiejaar meer dan 3000 verkopen heeft behaald en een groot aantal onderscheidingen heeft gewonnen. Deze omvatten ‘Best Luxury SUV’ bij de GQ Car Awards, Top Gear’s ‘Super SUV of the Year’ award en back-to-back overwinningen in pr Arabia National Auto Award ‘Best Super Luxury SUV’ categorie.

De productie van de DBX707 moet beginnen in Q1 van 2022, met de eerste leveringen gepland om te beginnen in het begin van Q2 2022.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.