NIEUWE MEGANE E-TECH ELECTRIC : AAN HET STUUR VAN DE HOOGTECHNOLOGISCHE COMPACTE WAGEN DIE HET RIJPLEZIER OPNIEUW UITVINDT

Renault en de elektrische auto, dat is het verhaal van een revolutie die eerder werd omarmd dan alle andere. Dat is ruim tien jaar ongeëvenaarde ervaring en expertise, bevestigd door de ruim 10 miljard ‘e-kilometers’ die de 400.000 verkochte voertuigen al hebben afgelegd. Renault Group, pionier op het gebied van elektrische wagens, is vandaag marktleider in Europa. En dit verhaal begint nog maar net.

Vandaag versnelt het scenario van deze elektrische revolutie. Renault is klaar om bij te dragen tot die revolutie, niet alleen dankzij zijn ervaring op dit vlak, maar ook als ‘historische autoconstructeur’. Zijn knowhow op het vlak van ontwerp, productie en verkoop van voertuigen, de ervaring en dichtheid van zijn netwerk om deze voertuigen met de beste adviezen te verkopen, te onderhouden en te herstellen, en zijn elektrische knowhow vormen een unieke mix van verleden en toekomst, die de constructeur in staat stelt om deze versnelling met vertrouwen te ondersteunen.

Deze dynamiek wordt ondersteund door het strategische plan Renaulution en door de nieuwe merkpropositie “Nouvelle Vague” (nieuwe golf). Een tijdperk dat van Renault Group de leider zal maken op het vlak van energietransitie en dat elektrische voertuigen van het merk Renault zowel populair als waardevol zal maken.

De concrete vertaling van deze historische beweging wordt vanaf vandaag geïntegreerd in het Renault-gamma, met Nieuwe Megane E-TECH Electric. Deze dynamische en elegante berline, geïnspireerd op de conceptcar MORPHOZ uit 2019, voorafgegaan door de showcar
Megane eVision uit 2020, overtreft de verwachtingen. Dankzij het CMF-EV-platform, dat binnen de Alliantie werd ontwikkeld, breekt hij alle conventies en verlegt hij grenzen op het vlak van design, afmetingen/interieurruimte en veelzijdigheid. Hij verhoogt zowel het plezier voor het oog als voor het rijden.

Met het nieuwe “Nouvel’R”-logo van Renault belichaamt Nieuwe Megane E-TECH Electric de transformatie van het merk: hij symboliseert de heruitvinding van het hart van de markt, vertegenwoordigt een gigantische sprong voorwaarts op alle vlakken en biedt en ongeëvenaard rijplezier. Hij werpt zich op als uniek en technologisch met het juweel in zijn interieur, het OpenR-scherm dat de gegevens van het dashboard samenvoegt met het multimediasysteem in zijn geheel.

Nieuwe Megane E-TECH Electric is een product van de technologie, en van de Renaulution. Het gaat om het eerste 100% “made in ElectriCity”-model, de nieuwe industriële referentiepool in Europa op het vlak van elektrische voertuigen die Renault Group in het noorden van Frankrijk heeft opgericht. Een haan werd, als “zwart-wit-rood” icoon, in de emaillering van de voorruit geïntegreerd om de Franse oorsprong en productie van de wagen te weerspiegelen. Nieuwe Megane E-TECH Electric wordt gebouwd in het hart van Europa, met onderdelen die voornamelijk in Europa worden aangekocht (70 procent van zijn gewicht) en is dé compacte elektrische wagen voor Europese klanten.

Nieuwe Megane E-TECH Electric is vandaag reeds te bestellen in België en Luxemburg en zal vanaf juni 2022 worden gecommercialiseerd.

Met Nieuwe Megane E-TECH Electric stelt Renault het eerste model van zijn elektrische wagens van “generatie 2.0” voor en opent het een nieuw hoofdstuk in zijn elektrische revolutie, die meer dan tien jaar geleden begon. Nieuwe Megane E-TECH Electric, geïntegreerd in het elektrische ecosysteem maar ook in het digitale ecosysteem van zijn gebruikers, symboliseert voor Renault ook het begin van de aangekondigde herovering van het segment van de compacte wagens (C-segment). De Megane van morgen is er al!

Resultaat van een ongeëvenaarde expertise

Renault beschikt over meer dan tien jaar expertise in ontwerp, productie, verkoop en follow-up van elektrische wagens om de elektrische revolutie te versnellen met Nieuwe Megane E-TECH Electric. Van de voorstelling van ZOE Concept in 2010 tot de commercialisering van ZOE EV50 in 2019 is er voortdurend vooruitgang geboekt op het vlak van energiebeheer om een rijbereik van 395 km te halen volgens de WLTP-cyclus. Hoewel ZOE E-TECH Electric de veelzijdigheid van een stadswagen vertegenwoordigt, werd het gamma uitgebreid om aan alle toepassingen te kunnen voldoen: ‘last mile’-leveringen met Kangoo E-TECH Electric en Master E-TECH Electric en, meer recent, wendbaarheid in de stad met Twingo E-TECH Electric.

Tegelijkertijd werden meer dan 30.000 werknemers uit het netwerk van het merk opgeleid over de specifieke kenmerken van elektrische mobiliteit, om klanten zo goed mogelijk te kunnen adviseren op het moment van hun aankoop, maar ook om een uitstekende klantenservice te verzekeren. Meer dan eender welke andere constructeur verzamelde Renault verzamelde ook heel wat gegevens op basis van de batterijen van zijn voertuigen. Dit maakt het gemakkelijker om hun kenmerken en hun uithoudingsvermogen te verbeteren in de tijd, om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van de klanten.

Deze strategische voordelen zijn voelbaar op de markt. Renault is dan ook Europees marktleider voor elektrische wagens en geniet het vertrouwen van steeds enthousiastere klanten. Sinds de lancering van zijn gerichte gamma heeft het merk op het Oude Continent al meer dan 300.000 elektrische voertuigen verkocht. Dat komt overeen met een op vijf verkochte elektrische Renault voertuigen sinds 2010. Wereldwijd werden er al meer dan 10 miljard “e-kilometers” afgelegd door 400.000 voertuigen.

Met Nieuwe Megane E TECH Electric bouwt Renault voort op die ongeëvenaarde ervaring en richt het zich op de toekomst.

Meer dan een auto. Een echte service.

Nieuwe Megane E-TECH Electric is een icoon van de nieuwe wereld en de nieuwe elektrische wereld. In dat opzicht maakt hij deel uit van een ecosysteem waarin de wagen een hardwarematig platform is met hoogtechnologische software en geoptimaliseerde connectiviteit om nieuwe ervaringen te bieden. Welkom in het tijdperk van “VaaS”, wat staat voor ‘Vehicle as a Service’.

Op die manier is Nieuwe Megane E-TECH Electric niet zomaar een ‘onafhankelijk’ onderdeel van het elektrische ecosysteem. Hij is er daarentegen diep in geworteld en profiteert van alle experimenten van de voorbije jaren: zo beschikt hij over intelligente laadmogelijkheden en zal hij op termijn indien nodig energie kunnen teruggeven aan het net dankzij de vehicle-to-grid-technologie (V2G). De knowhow van Renault en Mobilize, het nieuwe merk van Renault Group op het vlak van batterijbeheer (tweede leven, recyclage enz.) en eenvoudige en gediversifieerde laadoplossingen voor thuis en onderweg, dekt de volledige cyclus en waardeketen.

Net als de smartphone integreert Nieuwe Megane E-TECH Electric zich in het digitale ecosysteem van zijn gebruiker. Het is een hoogtechnologische wagen die altijd klaar staat om de gebruiker van dienst te zijn, met zijn ongeziene weergavesysteem OpenR en zijn nieuwe multimediasysteem OpenR Link, ontwikkeld in samenwerking met Google en gebaseerd op Android Automotive OS. Zo kan het profiel van elke gebruiker gekoppeld worden aan zijn of haar persoonlijke Google-account, voor een nog rijkere ervaring. Als aanvulling op de navigatie van Google Maps en de app-catalogus Google Play zorgen de geïntegreerde spraakassistent van Google en de functies van de app My Renault voor nog meer interactiviteit en proactiviteit in het dagelijkse leven.

De duurzame elektrische wagen

Renault heeft de strategische keuze gemaakt om Nieuwe Megane E-TECH Electric in Frankrijk te bouwen, meerbepaald in de fabriek van Douai, in het hart van Electricity, de nieuwe en toonaangevende elektrische industriële pool van Europa. Met de ambitie van 400.000 voertuigen per jaar streeft Renault ElectriCity ernaar om binnenkort het grootste en meest competitieve productiecentrum voor elektrische voertuigen binnen Europa. Het is gelegen in Hauts-de-France, een ideale locatie zo dicht mogelijk bij de vraag.

De elektrische wagen is minder vervuilend tijdens het gebruik, maar ook over de hele levenscyclus en moet het goede voorbeeld geven op het vlak van duurzame mobiliteit. Nieuwe Megane E-TECH Electric stoot geen CO2 uit tijdens het rijden en houdt zijn omgeving vrij van geluidshinder door zijn stille werking. Zijn laag, aerodynamisch design en alle instrumenten om het energiebeheer van de motor te optimaliseren zorgen voor een maximale efficiëntie. Aan het einde van de eerste levensduur worden de batterijen hergebruikt en vervolgens gerecycleerd om de verschillende materialen waaruit ze bestaan te verwijderen voor nieuwe industriële toepassingen. Met zijn Re-Factory in Flins en zijn partnerschap met Veolia en Solvay heeft Renault Group op dat vlak een lengte voorsprong op zijn concurrenten.

Nieuwe Megane E-TECH Electric gaat nog een stap verder op het vlak van milieuvriendelijkheid. Alle stoffen bekledingen zijn gemaakt van 100% gerecycleerd materiaal. Afhankelijk van de versie kan dat tot 2,2 kilo aan materiaal zijn! Veel zichtbare (onderkant cockpit) en niet-zichtbare (structuur van het dashboard) onderdelen zijn gemaakt van gerecycleerde kunststoffen, goed voor een totaal van 27,2 kilogram. Aan het einde van de levensduur kan 95% van de wagen worden gerecycleerd. Nieuwe Megane E-TECH Electric is simpelweg de beste van alle Renaults op milieuvlak.

De troeven van het CMF-EV-platform

Nieuwe Megane E-TECH Electric is het eerste model in het Renault-gamma dat profiteert van de troeven van het CMF-EV-platform van de Alliantie. Dit nieuwe, 100% elektrische referentieplatform vergemakkelijkt de productie, ontwikkeling en optimalisatie van de prestaties van de nieuwe generatie modellen van elk merk. Dankzij zijn ontwerp en zijn voordelen verlegt hij tal van grenzen om wagens met een nieuw design te creëren, met unieke eigenschappen die op elk moment plezier bieden.

Dit platform beschikt over een kleiner motorcompartiment omdat de onderdelen van een elektromotor nu eenmaal compacter zijn dan die van een verbrandingsmotor. In combinatie met een langere wielbasis en wielen op de vier hoeken van de wagen komt er hierdoor volume vrij voor een uniek koetswerkdesign, meer ruimte binnenin en een ongeziene interieurinrichting.

Dankzij baanbrekende technologieën en grotere batterijen biedt het CMF-EV-platform klanten ook de mogelijkheid om de energie-efficiëntie en autonomie van hun toekomstige elektrische wagen te verhogen en tegelijk de oplaadtijd te verkorten. Dynamisme en rijplezier staan op een nog hoger niveau dankzij het onderstel en de stuurinrichting die speciaal herwerkt zijn, alsook het lagere zwaartepunt dat mogelijk wordt gemaakt door de batterijen onder de vloer te plaatsen.

Tot nog toe werden al meer dan 300 octrooien aangevraagd op het CMF-EV-platform en Nieuwe Megane E-TECH Electric. Deze patenten beschermen een reeks innovaties op het gebied van de motor, het laadsysteem, de batterij, het thermische beheer, de architectuur en de akoestiek. Het resultaat is de vrucht van een gedeelde expertise van Renault Group en zijn partners van de Alliantie, Nissan en Mitsubishi, om hun technologisch leiderschap ten opzichte van de concurrentie te behouden en veilig te stellen.

Megane, een evidentie

Wie ‘compacte Renault-berline’ zegt, denkt meteen aan Megane, een model dat al zesentwintig jaar en vier generaties bestaat. Hij vertegenwoordigt een wagenpark van meer dan 1,3 miljoen voertuigen in Europa. Een erfgoed dat Nieuwe Megane E-TECH Electric eert met zijn design en zijn veelzijdigheid. Hij behoudt en optimaliseert het DNA dat elke generatie van Megane tot de referentie in dit segment heeft gemaakt: rijplezier, comfort en sereniteit, interieurruimte, koffervolume. Maar ook door nieuwe voordelen toe te voegen zoals een verleidelijk design, een voor deze lengte ongeziene interieurruimte en alle voordelen van een elektrische aandrijving.

Via Nieuwe Megane E-TECH Electric claimt Renault de continuïteit van zijn geschiedenis en het succes van naam Megane. Deze naam past in de moderniteit en de toekomst. Hem toewijzen was vanzelfsprekend. Door zijn naam zal hij blijven bestaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait