Trajectcontroles :

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft in Vlaanderen 43 nieuwe trajectcontroles, 8 nieuwe roodlichtcamera’s en 6 nieuwe snelheidscamera’s toegezegd. Die “handhavingsinstallaties” komen er in samenspraak met de locale overheden die hiervoor een aanvraag indienden. De aanvraag werd per locatie beoordeeld op basis van “objectieve” criteria zoals ongevallencijfers en de gereden snelheid.

 DE NIEUWE TRAJECTCONTROLES IN WEST-VLAANDEREN:

OOK NIEUWE ROODLICHT- & SNELHEIDSCAMERA’S:

De nieuwe roodlichtcamera’s komen in Meulebeke op de Randweg N399. En de nieuwe snelheidscamera’s komen in Avelgem (Doorniksesteenweg), Pittem (Brugsesteenweg) en Anzegem (Oostdorp).

“DALING VAN AANTAL ZWARE VERKEERSONGEVALLEN”

“In mijn ambitie om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen, speelt handhaving een belangrijke rol”, aldus minister Peeters. “Trajectcontroles bijvoorbeeld zorgen voor een daling van meer dan 50% van het aantal zware verkeersongevallen.”

In juli 2021 lanceerde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters haar nieuw Verkeersveiligheidsplan 2021-2025. Eén van de overkoepelende doelstellingen om tot een veilig verkeerssysteem te komen is een sterke handhavingsketen.

Vlaams minister Lydia Peeters: “Het effect van trajectcontroles op de verkeersveiligheid is bewezen. Ter hoogte van trajectcontroles daalt het aantal snelheidsovertredingen met zo’n 78%. Onderzoek toont aan dat het aantal ongevallen ter hoogte van een traject controle daalt met 15 tot zelfs 30 procent. Vooral op het vlak van ernstige ongevallen merken we dat effect met een daling van meer dan 50%.”

“19 VAN DE 52 HUIDIGE TRAJECTCONTROLES WERKEN”

In West-Vlaanderen zijn momenteel maar 19 van de 52 huidige trajectcontroles actief. Dus is onze bedenking: Zou men er dan niet beter voor zorgen, dat wat er staat eerst effectief werkt en daarbij aansluitend. Als ze werken brengen ze natuurlijk veel geld op. Over de redenen daarvoor kunnen we dan weer anderen bedenkingen formuleren. En zou men al dat geld die men investeert in die camera’s en dergelijke niet beter benutten om die wegen veiliger in te richtten, beter te onderhouden en alle gekende “zwarte punten” op te lossen. Misschien zou dat de verkeersveiligheid nog meer ten goede komen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.