Rally Wallonië 2022 BRC.

Drie op drie voor Stéphane Lefebvre

Rally van Wallonië

De 38ste Rally van Wallonië, de vierde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, werd dit weekend in Namen gedomineerd door Stéphane Lefebvre. De Fransman, genavigeerd door onze landgenoot Xavier Portier, had van start tot finish de leiding in handen. Met zijn derde overwinning van het seizoen, verstevigt de Fransman zijn leidersplaats in het Belgisch rallykampioenschap.

De Citroën-rijder sloeg op de klassementsproeven van zaterdag een kleine kloof van 15″ en hij controleerde vervolgens zijn voorsprong op dichtste achtervolger en tweevoudig Belgisch kampioen Adrian Fernémont. Na 200 km op snelheid en 20 klassementsproeven, had de Junior Wereldkampoen van 2014 21″4 voorsprong.
“Ik wist dat ik zaterdag het verschil moest maken, dus ik had me heel goed voorbereid op die proeven, want op de proeven van zondag was het moeilijk om een verschil te maken,” vertelde de 30-jarige winnaar. “We hebben in het begin van de wedstrijd echt heel hard aangevallen om een kleine voorsprong te nemen. Daarna kon ik de wedstrijd controleren. Zeker op het onverhard in Fernelmont heb ik voorzichtig gereden om zeker niet lek te rijden. Op de laatste proef, de Pirelli Powerstage, heb ik wel nog even aangevallen om de 5 bonuspunten te pakken.”

Adrian Fernémont was natuurlijk teleurgesteld, maar met een tweede plaats was hij eens te meer de snelste Belg. “We weten dat Stéphane van wereldklasse is en bovendien had zijn Citroën met 196 km/h een hogere topsnelheid dan onze Skoda, die 184 km/h haalt,” vertelde Fernémont, die voor eigen publiek reed. “Ik ben wel tevreden met onze tijden ten opzichte van de andere Belgen. We wisten dat Stéphane moeilijk te kloppen zou zijn.”

Ondanks een schuiver aan hoge snelheid in de allerlaatste bocht van de wedstrijd, eindigde Gino Bux op de derde plaats (+47″1) met zijn Skoda Fabia Rally2. “We hebben het spannend gehouden,” lachte Bux, die dit seizoen de overstap maakte naar een topwagen. “Daardoor miste ik wat ervaring en vertrouwen om op deze supersnelle proeven meteen voluit te gaan. In de tweede helft van de wedstrijd heb ik een extra stap gezet en meer risico’s genomen. Op de laatste proef heb ik nog een aanval gedaan op de snelste tijd, maar die laatste bocht ging dus duidelijk niet vol gas… Gelukkig verloren we geen tijd, want we schoven achterwaarts over de finish.”

Na een erg spannend duel, kon Vincent Verschueren, recent winnaar van de TAC Rally, de vierde plaats pakken op 59″6. “Op zaterdag was de afstelling van de ophanging een beetje te soepel, waardoor ik niet het volste vertrouwen had in de snelle bochten. Zondag ging het beter. We hebben de voorbije maanden een grote stap vooruit gezet met de Polo. Ik was na de wedstrijd in Tielt benieuwd waar we zouden staan en ik ben tevreden. We zitten er weer goed bij,” vertelde de Belgische kampioen van 2017.

Ghislain de Mevius strandde op de vijfde plaats op amper 2″7 van Verschueren, nadat hij vooral op zaterdag op zoek was naar de juiste afstelling van zijn Skoda: “We hebben in de eerste helft van de wedstrijd veel tijd laten liggen. De wagen was niet stabiel op hobbelige stroken, waardoor ik van het gas moest. Zondag ging het veel beter, maar na een foutje in Vedrin moest ik toch plooien voor Vincent Verschueren.

De zesde plaats ging naar Kris Princen met zijn Citroën DS3 WRC, de enige WRC in het startveld. De Limburger, die zaterdag zijn 48ste verjaardag vierde, eindigde op 1’49″6, nadat hij een kleine halve minuut verloor door een probleem met de benzinepomp. Cédric Cherain was een van de smaakmakers van de wedstrijd. Met zijn indrukwekkende Porsche 997 GT3 reed hij zaterdag een snelste tijd in Crupet, waarna hij die stunt zondag nog eens herhaalde in Crupet. “Wat een machtige wagen, deze Porsche,” lachte Cédric Cherain, zevende op 2’28″1. “Het parcours bevatte een paar onverharde stroken, waaronder het vele onverhard op de Esplanade van de Citadel. Daar verloren we te veel tijd om mee te strijden voor het podium. Op de andere proeven hebben we de toppers het vuur aan de schenen gelegd…”

De top 10 werd vervolledigd door Niels Reynvoet, Pieter-Jan Michiel Cracco en Maxime Potty, die zonder twee tijdrovende lekke banden hoger had kunnen mikken.

In het Junior BRC stond er geen maat op Gilles Pyck, overtuigend winnaar met zijn Renault Clio Rally4, na de sortie van Tom Rensonnet. Benoit Verlinde domineerde de strijd in de Clio Trophy Belgium en de eindzege in Historic ging verrassend naar Michel Vandergeeten in zijn Lancia Delta Integrale. Jourdan Serderidis, 13de algemeen, was de winnaar in de BRC Master Cup.

Natuurlijk vielen er ook een aantal opgaves te noteren, waaronder die van Cédric De Cecco (motorpanne KP 1), Johnny Poelmans (belssure navigator), Steve Becaert (motor) en Henri Schmelcher (koppeling). Jimmy D’hondt (sortie) en Sébastien Bedoret (turbo) haalden wel de finish, maar enkel na een herstart nadat ze zaterdag vroegtijdig moesten opgeven.

 

Stéphane Lefebvre wint ook de Pirelli Powerstage
De Rally van Wallonië was de vierde wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2022 en toch was het pas de eerste waarin een Pirelli Powerstage werd verreden. Die staan immers enkel op het programma van tweedaagse rally’s, zoals deze Rally van Wallonië. Op de allerlaatste proef, in dit geval de 10,36 km lange proef van Vedrin, waren extra bonuspunten, Pirelli-banden en premies te verdienen.

En, noblesse oblige, winnaar Stéphane Lefebvre ging er nog eens goed voor zitten op de laatste proef om de snelste tijd te rijden: 5’26″2, goed voor een gemiddelde snelheid van 114,3 km/h in zijn Citroën C3 Rally2.
“Ja, ik ben er nog eens vol voor gegaan op de laatste proef,” vertelde Lefebvre. “Je weet nooit of die punten nog van pas komen later dit jaar. Ik heb aangevallen, maar zonder mijn zege in gevaar te brengen.” Stéphane Lefebvre en Xavier Portier verdienden 5 banden van Pirelli, een premie van 2.000 euro en 5 bonuspunten.

Gino Bux trok ook maximaal in de aanval, maar in de allerlaatste bocht ging het goed fout. De Skoda vloog in het decor. “Gelukkig was het bij de finish en zijn we achterwaarts over de finish geschoven. Het levert ons nog de tweede tijd op, samen met Adrian Fernémont. En, ik weet nu dat de laatste bocht niet vol gas genomen kan worden,” aldus een gelukkige Gino Bux, gedeeld tweede op de Pirelli Powerstage, goed voor een premie van 1.000 euro en 4 gratis Pirelli-banden, maar ook 4 bonuspunten. Idem voor Adrian Fernémont, die in zijn thuisbasis Vedrin een sterke wedstrijd bekroonde met een tweede tijd.

Ghislain de Mevius stuurde zijn Skoda naar een vierde tijd op 3″2. Kris Princen klokte als vijfde af, maar de bonuspunten en de banden gaan naar Rally2-piloot Vincent Verschueren, die daarmee ook de vierde plaats in de wedstrijd veilig kon stellen.

Naast deze punten en premies, biedt Pirelli overigens ook gratis banden aan de top 10 van elke manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.

Klassement Pirelli Powerstage – Rally van Wallonië 2022
1. Lefebvre-Portier (Citroën C3 Rally2) 5’26″2 – 5 punten (2.000 euro)
2. Fernémon-Maillen  (Skoda Fabia Rally2 Evo) 5’28″9 – 4 punten (1.000 euro)
2. Bux-Gilsoul (Skoda Fabia Rally2 Evo)  5’28″9 – 3 punten (500 euro)
4. Gh. de Mevius-Jalet (Skoda Fabia Rally2 Evo) 5’29″4 – 2 punten
5. Verschueren-Cuvelier (Volkswagen Polo GTi) 5’30″4 – 1 punt

 

Gilles Pyck heer en meester

Rally van Wallonië JUNIOR BRC


Met de Rally van Wallonië werd dit weekend de vierde manche van het Junior BRC gereden. Iedereen keek uit naar het duel tussen de Clio-rijders Tom Rensonnet, winnaar van de eerste twee Junior-wedstrijden, en Gilles Pyck, autoritair winnaar van het jongerenklassement in Tielt. Na de vroege sortie van Tom Rensonnet, was er van een strijd geen sprake meer. Gilles Pyck bleek het ganse weekend heer en meester in Namen. Enkel Benoit Verlinde, tweede met zijn Clio Rally5, kon hem een bonuspunt ontfutselen op de showproef op de Citadel zaterdagavond.

Met een toptijd op de openingsproef Nettinne-Mohiville, waar hij 14″5 sneller was dan zijn concurrent, zette Gilles Pyck meteen de toon. In Natoye kon Tom Rensonnet het verschil beperken tot 2″3, maar in Crupet ging het goed fout. De Renault Clio Rally4 in de kleuren van het RACB National Team ging aan hoge snelheid van de baan. Tom Rensonnet werd door de hulpdiensten uit de Clio bevrijd. Samen met navigator Loïc Dumont werd hij naar het hospitaal overgebracht, waar een scheerbeenbreuk werd vastgesteld bij Tom Rensonnet. We wensen hem alvast een spoedig herstel toe.

Gilles Pyck en Benoit Verlinde, die beiden hun onfortuinlijke collega bijstonden, waren onder de indruk van het gebeuren, maar de wedstrijd ging verder. Omdat ook Maxim Decock van de baan was gegaan met zijn Opel Corsa Rally4, kon Gilles Pyck vanaf dat moment de wedstrijd controleren. Behoudens een scratch op de Citadel, scoorde de Clio-rijder uit Poperinge alle snelste tijden, goed voor 18 bonuspunten.

“Het was heel jammer dat Tom er niet bij was, want het zou een mooie strijd geweest zijn. Ik wens hem zeker een spoedig herstel toe. Na zijn opgave, hebben we de wedstrijd gecontroleerd. Maar, we bleven ook een goed ritme rijden om geconcentreerd te blijven, om de bonuspunten veilig te stellen en vooral om onze Clio Rally4 beter te leren kennen. Opdracht volbracht. En nu kijken we uit naar onze thuisrally, de Ardeca Ypres Rally,” lachte Gilles Pyck.

Benoit Verlinde stuurde zijn Renault Clio Rally5 naar een knappe 2de plaats. “Tegen Gilles waren we kansloos, maar we namen bij de Clio’s wel afstand van Casper Nielsen. Die ging zaterdagmiddag te agressief in de achtervolging, waarbij hij lek reed. Toen was de kloof geslagen en kon ik de tweede plaats controleren,” vertelt Benoit. Achter Casper Nielsen en Loris Nuyts, mooi vierde met zijn Peugeot 208 Rally4, werd Clémentine Benoit vijfde voor Pierre-Manuel Brasseur. Die draaide sterke tijden, maar een sortie op de allereerste proef kostte de jonge Brasseur veel tijd. Camille Mazuin, die op zoek was naar vertrouwen na haar crash in Tielt, werd 7de voor Nikolai Bruyneel, die veel tijd verloor door een rondje te weinig te rijden op de Citadel en lek te rijden op het onverhard in Fernelmont. Leergeld dat cash betaald werd.

Klassement Junior BRC (na 4/10 wedstrijden): 1. G. Pyck 79 punten; 2. T. Rensonnet 72; 3. J. Dewilde 51; 4. B. Verlinde 31; 5. M. Decock 28; 6. C. Nielsen (DK) 25; 7. Ch. Munster (L) 18; 8. P-M. Brasseur 16; 9. M. Dalsager (DK) 15; 10. L. Nuyts 12; 11. C. Benoit 10; 12. N. Bruyneel 8; 13. Th. Vandeputte & C. Mazuin 6

 

Michel Vandergeeten overleeft de afvallingsrace

Rally van Wallonië Historics


Droog en zonnig weer, het leken ideale omstandigheden voor een vlot verloop van de 38ste Rally van Wallonië, de vierde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship. De combinatie van erg snelle klassementsproeven, veel grip, droog asfalt en een lange wedstrijd van 200 km tegen de klok, zorgde echter voor een afvallingsrace. Enkel Michel Vandergeeten slaagde erin om zijn Lancia Delta Integrale feilloos over alle klassementsproeven te sturen. Het leverde de Antwerpenaar een tweede overwinning in het Historic BRC op, na eerdere winst in de Sezoensrally.

Het eerste slachtoffer in de afvallingswedstrijd was Emile Tollet. De lokale specialist moest zijn Porsche uit 1982 al op de eerste proef aan de kant zetten met een kapotte versnellingsbak. “Het team ging in Seneffe een originele reservebak halen en die hebben we ingebouwd. Zo kon ik vanaf de derde ronde zaterdagnamiddag opnieuw starten,” aldus Emile Tollet, die uiteindelijk nog… tweede zou worden.

Benoit Gillot ging in de derde ronde van de baan, verrast door grind op de baan. De neus van de Escort was flink beschadigd, maar het serviceteam kreeg de wagen opnieuw rijklaar voor de tweede dag, zodat Benoit Gillot alsnog de punten van de derde plaats behaalde.

Christophe Kerkhove had minder geluk. De leider in het Historic BRC domineerde de openingsdag met zijn Porsche 911. Tot de versnellingsbak in de slotronde blokkeerde in vierde versnelling… De punten lagen voor het grijpen, maar mechanische pech besliste er anders over. Vanaf dat moment nam Alain Renkin het commando over met zijn Ford Escort, aangedreven door een Pinto-motor, maar nog een wagen met trommelremmen en zonder handrem. De lokale specialist uit Jambes had de zege voor het grijpen, maar de mechaniek liet hem in de steek.

Zo ging de overwinning onverhoopt naar Michel Vandergeeten uit het Antwerpse Loenhout, die voor de eerste keer werd genavigeerd door Ieperling Isi Lemahieu. “Dit had ik zeker niet verwacht, want ik had hier nog niet gereden en deze snelle proeven zijn zwaar voor een veteraan van 65 jaar,” lachte Michel Vandergeeten. “We hadden trouwens geluk, want onze Lancia Delta Integrale, een eenvoudige achtklepper van 34 jaar oud, uit 1988, eindigde op de laatste proef met een kromme achterwielophanging. Ook voor ons was het hoog tijd dat de wedstrijd gedaan was, zeker na die lang en zware openingsdag die door de showproef op de Citadel erg lang duurde.”

Met deze zege op zak, trekt Michel Vandergeeten met vertrouwen naar de Sezoensrally die binnen twee weken verreden wordt in Bocholt.

Jourdan Serderidis de snelste in de BRC Master Cup

Rallye de Wallonie


Dit weekend werd de Rally van Wallonië, de vierde wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, verreden. In de omgeving van Namen stonden 20 snelle klassementsproeven op het programma. Van een spannende strijd in de BRC Master Cup was deze keer geen sprake. Daarvoor was Jourdan Serderidis, de Belgische Griek, te sterk voor de concurrentie.

De eigenaar van team SXM kwam aan de start met een Skoda Fabia Rally2 Evo, net zoals het speerpunt van het team, Gino Bux. Jourdan Serderidis moest even wennen aan de Skoda, maar hij domineerde wel de wedstrijd bij de 50+ rijders. “Ik heb nooit naar het klassement van de Masters gekeken,” glimlachte Jourdan Serderidis. “Ik wilde me gewoon meten met de jonge garde. Ik had een goed gevoel in Skoda en ik was tevreden over onze tijden.  Vanaf nu gaan we ons voorbereiden op de volgende gravelrally’s in het WRC, Sardinië en Kenia.”

Johnny Poelmans ging al vroeg van de baan, waarbij zijn navigator een blessure aan de heup opliep. De Ford-rijder moest zijn Fiesta aan de kant zetten. Voor zijn makker Jimmy D’hondt, leider in de Master Cup, volgde even later, bij de tweede doortocht van de proef van Netinne-Mohiville, een gelijkaardige teleurstelling.
“We gingen gewoon een fractie te snel over een top en de wagen brak uit.We schoven van de baan en daarbij hadden we geluk, want we misten maar net een boom. We hebben de wagen ter plaatse hersteld om zondag toch nog een paar punten te scoren. Dat is alvast gelukt,” vertelde Jimmy, die 4 punten pakte.

Achter Serderidis deed Stefaan Prinzie een prima zaak met de tweede plaats, waardoor hij oprukt naar de tweede plaats in de tussenstand. Nochtans had de Alpine-rijder zondag pech.
“Vooral die rotslechte strook onverhard in Fernelmont heeft ons genekt. Eerst verloren we de splitter en reden we lek. Het kostte ons meer dan 5 minuten…,” vertelde Stefaan Prinzie.

Merkgenoot Chris Vandamme werd derde bij de Masters, voor Guy Grosjean met zijn kleine Peugeot 205 GTi. Met Michel Vandergeeten en Emile Tollet pakten ook twee Historic-rijders punten af van Jimmy D’hondt, die na zijn herstart nog 4 punten kon sprokkelen. Daarmee blijft hij wel leider in de BRC Master Cup.

 

Bruno de Wilde blijft leider op regelmaat 2 WDC

In de 2WD Trophy verloren we al vroeg, op de eerste proef, Aaron Duville, een van de smaakmakers van de TAC Rally. Ook Guillaume Detrait zag een potentiële leidersplaats in de Trophy verloren gaan door een opgave in de slotronde. Erg jammer voor de Clio-rijder die de 2WD Trophy gebruikt om parcourskennis op te doen om volgend seizoen de overstap te maken naar een snellere voortrekker.

Laurent Vanton, die in Haspengouw ook al punten pakte aan het stuur van de Citroën C2-R2 Max gehuurd bij Francis Leroy, liet de kans niet liggen om zijn lievelingsrally te winnen. De man uit Waals-Brabant bekroonde zijn 12de deelname met een mooie en onverhoopte zege. “Ik hou geweldig van deze snelle proeven. De Wallonie, dat is mijn thuiswedstrijd. Ik stond hier in 2002 al aan de start,” genoot de winnaar van de 4de manche van de 2WD Trophy.

Guy Grosjean stuurde zijn Peugeot 205 GTi, een mini Gr.A 8-klepper met een klassieke H-bak met syncrospector, naar de tweede plaats. “Vorig jaar werd ik tweede in het Criterium. Ik zal het volledige seizoen rijden in de 2WD Trophy, nadat ik Haspengouw moest missen omdat onze skireis al geboekt was,” vertelde Guy Grosjean.

Met een vierde plaats in het spoor van Steve Poot scoorde Bruno de Wilde voldoende punten om de leiding te bevestigen in het kampioenschap. De 45-jarige Honda-rijder uit Modave amuseert zich met zijn bescheiden 1,6-liter van 170 pk. “Het is fijn om via de 2WD Trophy nieuwe rally’s te ontdekken. Zeker in de TAC Rally heb ik me geamuseerd. Dat gladde asfalt, dat was echt rock&roll,” lacht Bruno. “Met mijn kleine 170 pk krachtige Honda Civic heb ik me hier ook geamuseerd. We gingen in Vedrin even rechtdoor, maar voor het overige verliep het prima.”

Nicolas Cosyns werd vijfde, voor Stefaan T’joens, Nicolas Kielbasa en Christelle Famerée, de jongedame in de 2WD Trophy.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.