Nieuwe boeken voor de autofan. Vincent Arpons

 

Automobil Geschichte in Deutschland. Die Motorisierungswellen bis 1939

De naam van auteur Peter Kirchberg zal de trouwe lezer bekend in de oren klinken. Samen met Paul Granz schreef Professor Kirchberg zijn eerste boek ‘Ahnen unserer Autos’ in 1975, toen nog in zijn DDR-tijd.

Sindsdien publiceerde hij vele titels, waarvan we er verschillende in deze rubriek presenteerden. Al zijn boeken draaien rond het historisch thema auto, waarbij zijn uitgebreide kennis telkens garant staat voor hoge kwaliteit en vooral leerzame informatie.

Deze ‘turf’ (558 pagina’s) is dan ook een prachtig overzicht geworden van de evolutie en de invloed van de auto in het woelige Duitsland tot aan WO II. (1939)

Hierbij worden verbanden gelegd met alle facetten van de samenleving: cultuur, economie, politiek, sociaal leven en ga zo maar door.

Deze brede kijk verduidelijkt hoe de Duitse auto-industrie en de binnenlandse markt groeiden en evolueerden in de periode tot de tweede WO. Talrijke foto’s, tabellen, reclames en tekeningen illustreren zijn beschrijving van dit tijdperk en helpen je zelfs om de huidige situatie op de automarkt beter te begrijpen. Prachtig.

 

Auteur: P. Kirchberg. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-487-08642-2. 19 x 25 cm. 558 blz.

Uitgever: Olms Verlag (D). olms.de

 

La Peugeot 305 de mon père.

De lijst met titels in de serie ‘de mon père’ van E.T.AI. wordt steeds langer. Aan onderwerpen geen nood, want de auto-industrie leverde in de afgelopen decennia vele types die nog aan bod kunnen komen.

Dit boek is opgebouwd volgens het gekende recept, het tot stand komen van het project 305, de evolutie van het model, de speciale series en de nuttige tabellen met productiecijfers, technische gegevens en uitvoeringsdetails. Mooi gedaan!

 

Auteur: L. Berreterot. Taal: Frans.

ISBN: 979-10-283-0402-7. 22 x 25 cm. 120 blz.

Uitgever: E.T.A.I. (F). editions-etai.fr

 

Ferrari. Leidenschaft und Emotionen seit 1948.

Ferrari zal waarschijnlijk tot een van de meest beschreven merken horen en dit houdt in, dat ieder nieuw boek wel een andere invalshoek moet hebben om een plaatsje in de ‘autobibliotheek’ te verdienen.

Auteur Dennis Adler bekijkt het 75 jarige bestaan van het merk vanuit de optiek van de Noord-Amerikaanse markt, vandaar het voorwoord van Luigi Chinetti jr, zoon van de toenmalige importeur. In tien hoofdstukken behandelt Adler de verschillende modellen en illustreert met vele foto’s hun aanwezigheid in de autosport en op de sportwagenmarkt in de USA. Aanbevolen lectuur!

 

Auteur: D. Adler. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04438-8. 22 x 28 cm.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

James Bond. Ein Bond ist nicht genug.

Wie denkt aan 007, denkt onmiddellijk aan heftige stunts, mooie vrouwen… en snelle auto’s.

In de reeks ‘Motorlegenden’ zet auteur Siegfried Tesche zijn beschrijving voort van de vele ‘voertuigen’, die een al dan niet belangrijke rol spelen in de films over de belevenissen van de Britse geheimagent.

Voorzien van de nodige foto’s, brengt dit boek je onmiddellijk in de sfeer van het halfdonker van de cinemazaal. Voor de liefhebbers van het genre!

 

Auteur: S. Tesche. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04400-5. 18 x 23 cm. 239 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch.de

 

Route 66:

 

Wie droomt er niet van om ooit de legendarische Mother Road, de Route 66, af te rijden?

Jim Hincley is een expert op dit domein en leidt ons langs de vele bezienswaardigheden in de opeenvolgende staten. Hij wijst ons ook op de vele historische wetenswaardigheden en illustreert de reis met prachtige foto’s. Een must voor de fan van de iconische weg doorheen Noord-Amerika!

 

Auteur: J. Hinckley. Taal: Frans.

ISBN: 979-10-283-0516-1. 21 x 28 cm. 208 blz.

Uitgever: E.T.A.I. (F). editions-etai.fr

 

British Leyland. The cars, 1968-1986.

British Leyland is in de autogeschiedenis helaas bekend om zijn bedenkelijke reputatie. Het concern, gegroeid uit de vele hergroeperingen van Britse automerken sinds de vorming van BMC in 1952, vormde uiteindelijk het begin van de neergang voor de ooit zo prestigieuze Engelse auto-industrie.

Niet dat alles zo eenvoudig en zo evident was als bepaalde BL-bashers het verkondigen. Het blijkt uiteindelijk veel ingewikkelder te zijn dan de gebruikelijke ‘toogpraat’ laat vermoeden. Auteur James Taylor, die al zo’n 130 boeken op zijn actief heeft, start met een beeld van de voorgeschiedenis van British Leyland en de zware erfenis die de fusie van Leyland Motor Corporation en British Motor Holdings in 1968 met zich meebracht. Het samenbrengen van zovele merken en de opgave om ze vervolgens ook te doen samenwerken (!) was een bijna onmogelijke taak. Daarna behandelt hij merk per merk de modellen die onder de BL-koepel ontworpen en geproduceerd werden door een 11-tal merken, van Austin tot en met Wolseley. Ook de afdelingen buiten de UK komen aan bod (Innocenti in Italië, de lokale producties in Zuid-Afrika of Australië enz.), terwijl een apart hoofdstuk (The engines) gewijd is aan de verschillende motoren die werden gebruikt, ook deze geleverd door Honda (bijv. voor de Triumph Acclaim), door Rolls-Royce (denk aan de Vanden Plas 4,0 Litre R) of door het Italiaanse VM (voor de dieseluitvoeringen). Taylor sluit af met een lijst van de interne codenamen van de verschillende modellen en met een overzicht van de Engelse fabrieken waar BL produceerde. Een nuttige index rondt dit mooie boek af. Well done!

 

Auteur: J. Taylor. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-78500-391-2. 22 x 29 cm. 192 blz.

Uitgever: The Crowood Press. crowood.com

 

Die grossen Volkswagen. Typ 3- Typ 4- Karmann-Ghia.

Begin de jaren ’60 begonnen er voor het merk uit Wolfsburg langzaam donkere wolken op te doemen aan de hemel. De toekomst werd onzeker vanwege de te sterke afhankelijkheid van de nog steeds in grote getallen geproduceerde, maar steeds meer gedateerde Kever.

Nieuwe concepten werden bestudeerd, doch daar was aan de top geen consensus voor te vinden. Tevens leek men schrik te hebben om afstand te doen van een ondertussen bewaarde succesformule.

Ook de uitbreiding van het gamma, met het doel naast de Kever een breder publiek te bekoren, was telkens gestoeld op het gekende principe met luchtgekoelde motor achterin. In dit boek beschrijft de auteur de ‘grote’ VW’s, de 1500 en 1600 (Typ 3), de Karmann-Ghia Type 34 en de 411-412 (Typ 4, bekend in Duitsland als de ‘Nasenbär’, de neusbeer… ).

Ook de typische Braziliaanse modellen en de vele prototypes bedacht voor de vervanging van de Typ 3 en 4 worden niet vergeten.

Achteraan vind je nuttige tabellen met technische gegevens, kleuren en interieuruitvoeringen. Gut gemacht!

 

Auteurs: E. Kittler/ J. Kuch. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04440-1. 23 x 27 cm. 216 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

 

Lancia Aurelia. Storia, corse e allistimenti speciali.

Na de vroegtijdige dood van Vincenzo Lancia in 1937 leek het even of het innovatieve merk stuurloos in de toekomst zou belanden. Onder leiding van zijn vrouw Adele en de bij Alfa Romeo weggehaalde Vittorio Jano, werd de roemrijke traditie echter vastberaden voortgezet.

Na de tweede WO nam zoon Gianni, gesteund door zijn trouwe naaste medewerkers en door de vakkundige arbeiders in de fabriek, met succes de draad terug op.

De geniale Aprilia werd na lange studies en vele voorontwerpen in 1950 vervangen door de nieuwe Aurelia.

Het werd een vuurwerk van technische premières voor een seriemodel. De motor was de eerste V6 op 60° ter wereld (wat tot op vandaag nog altijd de ideale hoek is), er was de in blok met het differentieel geplaatste versnellingsbak (transaxle), onafhankelijke wielvering rondom, in-board gemonteerde remmen achter, de voor het eerst gebruikte radiaal banden (Michelin X) en nog veel meer. Een Lancia-typische mix van hoogstaande technieken waarbij op geen kosten werd gekeken. Iets wat Lancia zou blijven doen en waardoor het in 1969 definitief zijn zelfstandigheid verloor…

Het succes van de Aurelia, beschouwd als de eerste echte Grand Tourisme, was wel te verwachten want aan de wieg stonden topingenieurs zoals Francesco De Virgilio en Vittorio Jano.

De auteur van het boek beschrijft het ontstaan en de evolutie van de Aurelia: de verschillende versies van de berline, de B20 GT en de schitterende, open B24.

Dat alles wordt geïllustreerd met foto’s en brochures uit die tijd. Zo werd dit boek een prachtige documentatie over een uitzonderlijke auto. Sterk aanbevolen!

 

Auteur: F. Gandolfi. Taal: Italiaans.

ISBN: 978-88-7911-777-7. 25 x 28 cm. 216 blz.

Uitgever: Giorgio Nada (I). giorgionadaeditore.it

 

Les années 30, âge d’or  ou chant du cygne de la carrosserie française.

De ondertitels, ‘des carrosses à l’automobile’ en ‘la fin de la carrosserie française’ spreken boekdelen. Na de tweede WO zouden vele roemrijke Franse automerken en bekende, prestigieuze carrossiers samen een onvermijdelijke dood sterven, bedolven onder een zwaar Frans taksregime en vermorzeld door de sterk toenemende serieproductie.

In de concurrentie met de moderne (lopende band) constructiemethodes van de grote merken waren de artisanale constructeurs en koetswerkbouwers reddeloos verloren. Het was een ongelijke strijd.

In deze studie brengt de auteur een historisch overzicht van de topproducties door de carrossiers uit de jaren ’30. Er is een hoofdstuk over de opkomst van de ‘stroomlijn’ en daarnaast een beschrijving van de meest befaamde carrossiers en de sleutelfiguren uit de business. Uiteraard heeft hij het ook over het vernietigend effect van het naoorlogse ‘Plan Pons’ en werpt hij een blik op de laatste ‘helden’ uit de jaren ’50, toen de ondergang van de sector meer en meer duidelijk werd. Kortom, een prachtig boek geïllustreerd met mooie foto’s en tekeningen van de auteur, die een uitstekende artiest blijkt te zijn!

 

Auteur: F. Vanaret. Taal: frans.

ISBN: 979-10-96269037. 27 x 28 cm. 420 blz.

Uitgever: Edition Vanaret.

 

Amerikanische Autos 1945-1990.

Auteur Roger gloor hoeven we u zeker niet meer voor te stellen. De vroegere redacteur van het Zwitsere Automobil Revue beschikt als autohistoricus over een uitgebreide vakkennis en daarnaast ook over zijn eigen waardevolle archieven en het nodige fotomateriaal.

Eerder publiceerde hij al verschillende boeken (ondermeer Autos der ’60 Jahre, der ’70 Jahre enz.) en dus nu ook een overzicht van de naoorlogse autoproductie tot 1990 in de USA.

Een grote hap, wat uiteraard inhoudt dat het werk niet tot in het uiterste detail kan doordringen. Hij beschrijft hier per decennium de evolutie van de verschillende merken en de trends op de markt. Een knap werk dat opgesteld is door iemand die de materie door en door kent en met de jaren een onschatbare ‘bagage’ heeft opgebouwd.

Na een overzicht van de gangbare merken volgt een hoofdstuk over de ‘half-Amerikaanse’ merken en uitzonderlijke producties, terwijl afgesloten wordt met een blik op de kleine fabrikanten en speciale koetswerkbouwers.

Een must voor de boekenkast!

 

Auteur: R. Gloor. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04365-7. 24 x 27 cm. 582 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.