BRC OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

Vijf op vijf voor Stéphane Lefebvre

De Fransman neemt een optie op de Belgische titel

Omloop van Vlaanderen

Twee weken na zijn schitterende overwinning in de Ypres Rally, heeft Stéphane Lefebvre, de meest Belgische van alle Fransen, ook de Omloop van Vlaanderen gedomineerd. Enkel door een lekke band bleef het verschil in de eindstand beperkt tot 35″9 op Vincent Verschueren, knap tweede voor Gino Bux. Met deze vijfde overwinning op vijf deelnames, neemt de 30-jarige Fransman een serieuze optie op de Belgische rallytitel.

Hoewel Stéphane Lefebvre de Omloop van Vlaanderen nog nooit gereden had en zelfs nog nooit bezocht had als toeschouwer, sloot hij vrijdagavond de eerste etappe af als leider. De Nordist bleef foutloos in de regen, al bleef Vincent Verschueren met een achterstand van 10″8 aardig in de buurt.
“Het asfalt is hier nog gladder dan in Ieper en de proeven zijn erg verraderlijk. In feite kan je de auto niet ideaal afstellen, want zelfs tussen de proeven zijn er grote verschillen in grip. Vrijdagavond heb ik geen risico’s genomen,” vertelde de Junior Wereld- en Europese kampioen van 2014.
Zaterdag trok Lefebvre in de aanval. Stelselmatig bouwde hij zijn voorsprong uit, zeker toen Verschueren de rol moest lossen met motorproblemen in de namiddagronde. Even leek het nog spannend te worden toen de Citroën-rijder lek reed in Beveren, maar ook op drie regenbanden stelde Lefebvre zijn overwinning veilig. Pure klasse, want zelfs op drie regenbanden klokte hij ook nog de snelste tijd op de Pirelli Powerstage, goed voor 5 bonuspunten.
“Dit was echt geen makkelijke rally. Het asfalt is erg glad, maar in Staden was het toch gladder. Vrijdagavond in de regen heb ik slim gereden. Zaterdag heb ik aangevallen waar ik geen goed gevoel had en gecontroleerd waar ik minder vertrouwen had. Ik zat niet op de limiet. Alleen in de slotronde, na die lekke band in Beveren werd het lastig, want met drie regenbanden verloor ik tijd op de langere proeven omdat de banden te heet werden. Op de Powerstage ben ik nog eens voluit gegaan, wat de snelste tijd opleverde. Toen bekend werd dat ik een programma van zeven rally’s in België zou rijden, heb ik Alain Georges beloofd dat ik ze alle zeven zou winnen. Vijf op vijf is al gelukt…”

Vincent Verschueren eindigde op een mooie tweede plaats. “Dat is het hoogst haalbare, want Stéphane Lefebvre is een rijder van wereldklasse. Vrijdagavond eindigde ik op 10″, nadat ik door een foutje op de Zilverberg een 7-tal seconden verloor. Zaterdag bleef ik goed in de buurt, maar in de namiddag verloor ik plots veel tijd door een elektronisch probleem. We hadden minder vermogen. In de slotronde kon ik maximaal aanvallen en reed ik nog drie snelste tijden. Daar ben ik trots op, want je klopt niet elke dag Stéphane Lefebvre,” vertelde Vincent Verschueren trots.

Gino Bux naderde voor de slotronde tot op 5″ van Verschueren, maar de Skoda-rijder, genavigeerd door Nicolas Gilsoul, moest tevreden zijn met de derde plaats. “Dit was echt een moeilijke wedstrijd,” vertelde Gino. “Ik moest me echt forceren om hier hard te gaan, maar als ik me forceerde, begon ik foutjes te maken. Ik besef dat ik nog ervaring mis om op dit type parcours snel te zijn. Maar, we staan weer op het podium en daar ben ik heel trots op.”

Maxime Potty leek op weg naar de vierde plaats, maar de Citroën-rijder liet zich verrassen in Houthulst, waar hij in een gracht schoof. Zo schoof Niels Reynvoet op naar de vierde stek: “En daar ben ik heel tevreden mee,” vertelde Reynvoet. “Ik mikte op de Top 5, dus opdracht volbracht. Vrijdagavond in de eerste ronde schoof ik twee keer rechtdoor. Daarna verliep de wedstrijd uitstekend en ik kon het ritme verhogen.”

Wie het ritme ook verhoogde in de loop van de wedstrijd was Pieter-Jan Michiel Cracco in zijn Hyundai i20 N Rally2. Na een aarzelend begin, naderde hij in de slotronde op Niels Reynvoet, maar de Hyundai-rijder bleef vijfde: “In het begin van de wedstrijd ging het niet zoals ik wilde, maar in de loop van de rally ben ik harder beginnen aanvallen en heb ik mijn grenzen wat meer verlegd. Het vertrouwen nam toe in het slot van de rally.”

Andy Lefevere stuurde zijn Porsche 997 GT3 naar winst in de klasse voor GT’s en naar een keurige zesde plaats algemeen, voor de vroegere Nederlandse kampioen Erik Wevers en Kurt Boone. Bert Coene, 9de algemeen, was de winnaar in de BRC Masters Cup, terwijl Pieter-Jan Maeyaert, 10de, de beste was in het Historic BRC. De M Cup werd gewonnen door Franky Boulat, in het Junior BRC was Gilles Pyck de snelste en Marijan Griebel domineerde de Stellantis Rally Cup Belux. De Deen Casper Nielsen maakte indruk in de Clio Trophy Belgium.

De volgende manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship is de East Belgian Rally, verreden op 24 september in Sankt-Vith.

 

Maximale score voor Gilles Pyck in de Junior BRC.
Omloop van Vlaanderen

In de Omloop van Vlaanderen heeft Gilles Pyck zijn titelambities nog eens benadrukt door een perfecte score af te leveren. De Renault-piloot uit Poperinge won niet alleen de wedstrijd, maar hij pakte bovendien alle bonuspunten. Pyck neemt een optie op de Junior-titel.

Door het late forfait van Tom Rensonnet wegens pijn aan zijn herstellend linkerbeen en de vroege sortie van Jonas Dewilde, die vrijdagavond in de regen van de baan ging, was niemand opgewassen tegen Gilles Pyck met zijn Renault Clio Rally4. Even ging Pyck de strijd aan met Marijan Griebel in de klasse, maar na twee kleine schuivers rechtdoor drong Pyck niet verder aan.

“Deze overwinning doet deugd na onze vroege sortie in Ieper. Na de opgave van Jonas, zijn we een stevig tempo blijven rijden, want ik wilde me ook meten met Marijan Griebel en Charles Munster. Griebel heb ik uiteindelijk laten gaan, maar we waren wel ruim sneller dan Munster. Deze zege brengt ons een stap dichter bij de Junior-titel,” aldus Gilles Pyck, opnieuw feilloos genavigeerd door Emile Meurisse.

Charles Munster werd tweede op 2’20” en daar kon hij absoluut niet tevreden mee zijn: “Het liep voor geen meter in deze Omloop van Vlaanderen. Ik had gewoon geen vertrouwen in de auto, zeker niet in de regen. Nooit kon ik de strijd aangaan met Griebel of Pyck. Nee, ik kan niet tevreden zijn…”

Even leek Casper Nielsen zelfs Munster nog te bedreigen met zijn Clio Rally5, maar op het droge moest de Deen toch tevreden zijn met de derde plaats in het Junior BRC. “Vrijdagavond kon ik profiteren van de regen om mijn handicap in vermogen te compenseren,” lachte Nielsen. “Maar, op het droge moest ik Munster laten gaan. Voor mij was mijn eerste zege in de Clio Trophy het belangrijkste! Het feit dat ik de voorbije maanden veel rally’s reed, onder andere Ieper, heeft me zeker geholpen om sneller te worden met de Clio.”

Nielsen wipt wel over Munster naar de vierde plaats. De vijfde plaats was voor Benoit Verlinde, voor Lander Depotter, de verrassende 19-jarige debutant uit Avelgem in de Clio Trophy. Nikolai Bruyneel strandde in zijn thuisrally op 4″ van Depotter, na een moeizame vrijdagavond in de regen. Verder volgden Thibaut Vandeputte, pas hersteld van een schouderoperatie, Pierre-Manuel Brasseur en Camille Mazuin.

Klassement Junior BRC (na 7/10 wedstrijden): 1. G. Pyck 143 punten; 2. T. Rensonnet 98; 3. J. Dewilde 91; 4. C. Nielsen (DK) 55; 5. Ch. Munster 43; 6. B. Verlinde 43; 7. N. Bruyneel 35; 8. M. Decock 28; 9. P-M. Brasseur 20; 10. M. Dalsager (DK) & D. Meuris 15; 12. L. Nuyts, Th. Vandeputte & L. Dhaene 12; 15. C. Benoit 10; 16. L. Depotter 10; 17. C. Mazuin 8

 

Pieter-Jan Maeyaert verzorgt het spektakel in de HBRC.

 

Met de Omloop van Vlaanderen in Roeselare stond vrijdag en zaterdag de zevende manche van het Historic Belgian Rally Championship op het programma. Pieter-Jan Maeyaert domineerde de wedstrijd met zijn BMW M3 E30.

Stefaan Stouf kon zijn favorietenrol niet waarmaken. Door problemen met de turbo moest hij zijn Ford Sierra Cosworth meteen aan de kant zetten. Pieter-Jan Maeyaert liet de kans niet liggen om de wedstrijd volledig te domineren. Samen met Yves Dewulf reed hij de BMW M3 E30 de Top 10 algemeen in.

“We hebben ons geweldig geamuseerd. Precies een jaar geleden testte ik voor de eerste keer deze geweldige BMW M3 E30 en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. In Ieper wonnen we onze klasse en ook op deze gladde proeven ging het heel hard. We zijn blijven pushen om ook in het algemeen klassement zo hoog mogelijk te finishen,” aldus PJ Maeyaert.

Danny Kerckhof stuurde zijn BMW M3 E30 naar de tweede plaats. “PJ was van een ander niveau. We hebben ons eigen tempo gereden, zonder naar de tijden van de anderen te kijken. Een tweede plaats, daar zijn we heel tevreden mee,” vertelde Danny Kerckhof, zoals steeds genavigeerd door Kristof Dejonghe.

De derde plaats ging verrassend naar Koen Verhaeghe met zijn beproefde Ford Escort MkI, al eindigde hij op een kwartier van winnaar Maeyaert. “Vrijdag hebben we veel tijd verloren in de regen omdat we niet de juiste banden hadden voor die gladde omstandigheden. We hebben onze eigen wedstrijd gereden,” aldus Koen Verhaeghe.

Christophe Kerkhove kwam aan de start met de Ford Escort van zijn zoon Arthur. De motor van de Porsche 911 is nog niet hersteld. “Het was de allereerste keer dat ik met een Escort reed en de aanpassing was niet eenvoudig. De Escort heeft een erg korte versnellingsbak, waardoor ik in de meeste bochten een of twee versnellingen te laag zat. Het duurde een tijdje voor ik me aangepast had,” vertelde Kerkhove.

Achter de Brit Proffitt eindigde Hoens op de zesde plaats. Jozef Lapeire werd 12de en Dirk Vermeersch 14de in een veld dat vooral gekleurd werd door een reeks Britse Mini’s die geen punten scoorden voor het Belgisch kampioenschap.

Bert Coene maakt zijn favorietenrol waar Masters BRC.

Dit weekend werd de 62ste Omloop van Vlaanderen verreden, de 7de manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. In de BRC Master Cup loste Bert Coene de verwachtingen in door zijn Ford Fiesta R5 naar een overtuigende overwinning bij de Masters te sturen. In de competitie voor rijders van 50 jaar en ouder, neemt Jimmy D’hondt na zijn tweede plaats in Roeselare opnieuw de leiding in de tussenstand.

Bert Coene was enigszins verrast dat we hem de favorietenrol hadden toegeschoven in de voorbeschouwing, maar met zijn parcourskennis maakte de Ford-rijder die rol ook waar. Coene, genavigeerd door zijn vrouw Petra De Duytsche, stuurde zijn Ford Fiesta R5 naar een knappe 9de plaats algemeen.

“Natuurlijk ken ik de proeven van de Omloop redelijk goed, want dit was de eerste internationale rally waar ik ooit aan de start stond. Ik heb hier wellicht al 18 keer gereden. Het was wel een erg verraderlijke editie, want vrijdagavond in de regen was het vooral overleven. We sloten de dag af op een mooie 9de plaats algemeen. Zaterdag ben ik één keer rechtdoor gegaan in een erg gladde remzone, waar veel grind lag. Gelukkig kon ik omkeren in een veld en zonder tijdverlies mijn weg vervolgen. Deze 9de plaats en overwinning in de BRC Master Cup is een mooie opsteker!”

Na zijn tweede plaats in Tielt, rukt Bert Coene in de BRC Master Cup op naar de 3de plaats. Jimmy D’hondt, tweede in Roeselare, heeft de leiding overgenomen van Jourdan Serderidis. Nochtans was het voor de Limburger geen makkelijke wedstrijd. “Nee, absoluut niet. Vrijdagavond in de regen en in het donker was ik veel te voorzichtig. We lieten erg veel tijd liggen. Zaterdag heb ik de eerste ronde nog afgetast en hebben we vervolgens het tempo verhoogd. Het ging al een stuk beter.”

Kurt Braeckevelt stuurde zijn BMW M3 naar de derde plaats, als tweede in de M Cup. “Ik ben heel tevreden over onze wedstrijd,” lachte Kurt. “We hadden een mooie strijd met Franky Boulat, die uiteindelijk in de M Cup een fractie sneller was. Een tweede plaats waar ik blij mee ben, want we hebben er hard voor gereden.”

Danny Kerckhof, op zijn beurt ook tweede in het Historic BRC, werd vierde bij de Masters, voor Johnny Poelmans, die op het allerlaatste moment van navigator wisselde. De nota’s werden voor de eerste keer gelezen door Isi Lemahieu. Het duo kwam 14 minuten te laat aan de start, maar haalde wel probleemloos de finish.

Verder volgden in het klassement van de BRC Master Cup Koen Verhaeghe, Stefaan Tjoens, Chris Dobbelaere, Christophe Kerkhove en Eric Deprez.

Stefaan Tjoens boekt zijn eerste overwinning  2WD.

In de 2WD Trophy ligt de titelstrijd weer helemaal open na de sortie van Bruno de Wilde, die met zijn Honda Civic van de baan ging na een breuk in de stuurinrichting. De leider in de tussenstand leek op dat moment op weg naar de derde plaats in de Omloop van Vlaanderen.

Stefaan Tjoens liet de kans niet liggen om deze 7de manche van de 2WD Trophy naar zijn hand te zetten. Na 9 VAS-titels stuurde hij zijn Renault Clio naar een eerste overwinning in de Trophy en meteen ook de leidersplaats in de tussenstand. “Deze overwinning doet extra deugd, nadat we al tweede waren in Ieper, maar door een vergissing niet op het podium stonden. Deze keer was het in de slotfase weer spannend, want even werd ons een verkeerde chrono toebedeeld, maar het kwam allemaal in orde. De eindzege in de 2WD Trophy blijft ons doel!”

De 32-jarige Jony Van de Walle uit Tielt, waar hij eerder dit jaar de snelste was, pakte met zijn Opel Astra een mooie tweede plaats. Ook hij gelooft nog volop in zijn titelkansen. “We hebben de wedstrijd hier verloren op vrijdagavond, toen we geen regenbanden bij hadden. Op sticks was het puur overleven in de regen. Zaterdag heb ik onze achterstand van 54″ kunnen verkleinen naar 18″6. Ik heb echt hard aangevallen. Ik kijk al uit naar de East Belgian Rally!”

Na de opgaves van Dimitri Bruyneel (versnellingsbak) en Bruno de Wilde (van de baan), ging de derde plaats naar Mathias Ver Eecke met zijn Opel Kadett C, voor Joeri De Bouvere in een VW Golf GTi. Diego Decrock en Marnix Verfaillie sloten het klassement af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait