Ander tijdperk, zelfde DNA: de Hispano Suiza Xenia Dubonnet en de Carmen, voor het eerst samen.

  • Hispano Suiza brengt zijn verleden en heden samen in het Château de Chantilly (Frankrijk)
  • Het ontwerp van de Hispano Suiza Carmen is geïnspireerd op de Hispano Suiza Xenia Dubonnet uit 1938
  • In de loop der jaren heeft Hispano Suiza zijn oorspronkelijke DNA en waarden behouden: elegantie, sportiviteit en exclusiviteit.

Barcelona, 26 september 2022. Hispano Suiza heeft voor het eerst twee van zijn meest iconische auto’s samengebracht, de historische Xenia Dubonnet uit 1938 en de volledig elektrische Carmen. Het podium was het concours “Chantilly Arts et Élégance“, gehouden in het majestueuze Château de Chantilly, net ten noorden van Parijs. Ondanks hun leeftijdsverschil van 81 jaar delen beide modellen veel overeenkomsten, aangezien de Xenia Dubonnet de inspiratie was voor het ontwerp van de Carmen, een model waarmee Hispano Suiza iets meer dan drie jaar geleden zijn terugkeer in de autowereld maakte. De Xenia Dubonnet behoort momenteel tot de Mullin Automotive Museum Collection.

De Xenia Dubonnet wordt beschouwd als een van de meest elegante en innovatieve auto’s in de geschiedenis van Hispano Suiza. Het werd gemaakt door André Dubonnet, een vliegenier, atleet, coureur en uitvinder die het potentieel van Hispano Suiza-motoren kende, omdat hij ze in zijn vliegtuigen had gebruikt en ermee had gestreden in autoraces. Verbaasd over zijn mogelijkheden, besloot hij een Hispano Suiza H6C aan te schaffen, die hij koos om te personaliseren met een nieuwe, meer aerodynamische carrosserie en ook met het onafhankelijke veersysteem dat hij zelf had gepatenteerd. Hij noemde het naar zijn vrouw, Xenia, en onthulde het in 1938.

Dit model, van onvergelijkbare elegantie en design, diende als inspiratie voor het huidige Hispano Suiza-ontwerpteam, geleid door Francesc Arenas, om het nieuwe tijdperk van Hispano Suiza vorm te geven met de Carmen, een moderne weergave van de merkevolutie in de loop van de tijd. “Toen we de Carmen ontwierpen, waren we ervan overtuigd dat we ons DNA moesten vastleggen en ons moesten verbinden met de wortels van het merk. Het lijdt geen twijfel dat we dat hebben bereikt. Je hoeft alleen maar naar de wielkast en de achterkant van de auto te kijken, evenals naar de riemlijn”, legt Francesc Arenas, directeur Design bij Hispano Suiza, uit.

De ontmoeting tussen de twee Hispano Suiza-auto’s vond plaats in het Château de Chantilly, een majestueuze 19Þ eeuw gebouw, gelegen net ten noorden van Parijs. Enkele van de meest elegante auto’s ter wereld, zowel huidige als historische, verzamelden zich daar in een evenement dat wordt gekenmerkt door luxe en exclusiviteit, met speciale aandacht voor kunst, mode en elegantie. De Hispano Suiza Carmen deelde het podium met andere merkklassiekers zoals een Alfonso XIII uit 1911 of de H6 Torpedo Duvivier.

Sergio Martínez Campos, CEO van Hispano Suiza, nam deel aan de prijsuitreiking door de trofee ‘Concours d’état’ in de categorie Hispano Suiza te overhandigen, precies aan de Xenia Dubonnet.

Over Hispano Suiza
Hispano Suiza is een historisch Spaans automerk dat eigendom is van de familie Suqué Mateu, nu in zijn vierde generatie. Hispano Suiza Automobile Factory S.A. werd in 1904 in Barcelona opgericht door Damián Mateu, samen met technisch directeur en ingenieur Marc Birkigt, ook een partner in het bedrijf.

Tussen 1904 en 1946 produceerde Hispano Suiza meer dan 12.000 high-performance luxe voertuigen en 50.000 vliegtuigmotoren. Momenteel, met zijn hoofdkantoor, technisch centrum en fabriek in Barcelona (Spanje), belichaamt het een geest die de trots van een Spaans merk combineert met een solide familie-erfenis.

In 2019 presenteerde het merk de Hispano Suiza Carmen, zijn nieuwe 100% elektrische hypercar, en een jaar later verhoogde het de ante met de Hispano Suiza Carmen Boulogne. In totaal zullen er 24 exclusieve units geproduceerd worden.

In 2022 werd de eerste eenheid van Carmen Boulogne in de Verenigde Staten geleverd aan verzamelaar Michael Fux.

Sinds de oprichting hebben vier generaties van de familie Suqué Mateu het merk behouden en een impuls en dynamiek gegeven om het belangrijke erfgoed te behouden. Momenteel staat Miguel Suqué Mateu, achterkleinzoon van de oprichter van het merk, aan het roer van Hispano Suiza als voorzitter.

Hispano Suiza maakt deel uit van de Peralada Group, die het toppunt van luxe dineren en entertainment vertegenwoordigt door zijn wereldwijde portfolio van casino’s, restaurants, hotels, golfbanen, wijngaarden, muziekfestivals en jachthavens.

Social Media Hispano Suiza
TikTok / Instagram / Linkedin / Facebook / Youtube / Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait