Gedurfd design vat Raptor familie-DNA in volledig nieuwe prestatiegerichte pick-up Ford Ranger Raptor

Gedurfd design vat Raptor familie-DNA in volledig nieuwe prestatiegerichte pick-up Ford Ranger Raptor.

 

Nieuwe video werpt een blik achter de schermen van het proces om de krachtigste Ranger Raptor te creëren die Ford ooit naar Europa heeft gebracht 1
• Vierduizend kilogram klei, honderden schetsen en duizenden uren werk gingen naar het ontwerp van de nieuwe Ranger Raptor
• Elk detail werd met de hand vervaardigd om vorm en functie te verenigen en zo de emotionele band tussen klanten en hun Raptor te versterken.

MANRESA, Spanje, X november 2022 – Neem een kijkje achter de schermen bij Ford Design en ontdek in 90 seconden wat er nodig is om van een krabbel op een schetsbord naar de
krachtigste Europese Ford Ranger ooit te gaan: de gloednieuwe Ranger Raptor.
Honderden schetsen, duizenden kilo’s klei en honderden liters verf. Bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s denken mensen vaak aan geavanceerde machines op enorme productielijnen,
maar de eerste stap in het proces begint bij ambachtslieden.
Het ontwerp van de Ranger Raptor is vertrokken van een lastenboek, dat de ruggengraat van het ontwerp vormt en de inspiratie en centrale kenmerken bevestigt.
Zodra de creatieve opdracht vastligt, beginnen de ontwerpers te schetsen. “Dat gebeurt steeds met potlood en papier,” aldus Dave Dewitt, exterior design manager voor de Ranger Raptor.
Nadat de honderden schetsen zijn goedgekeurd, maakt het digitale designteam er een virtuele versie van, enerzijds als een referentiedocument, maar ook als basis voor de volgende stap, de
kleimodellen.
Met meer dan 4.000 kilogram klei worden modellen op schaal 1/3 en vervolgens op ware grootte gebouwd. Zij worden eerst door machines gebeiteld alvorens meesterboetseerders er
de laatste hand aan leggen. De designbazen van Ford keuren het kleidesign goed, waarna het wordt ‘bevroren’. Kleimodelleerders vervaardigen ook levensgrote modellen van stuurwielen,
dashboards en zetels.
Terwijl de kleimodelleerders aan het werk zijn, selecteert het team Kleuren & Materialen de stoffen, texturen en kleuren om de ‘look en feel’ van de nieuwe Ranger Raptor te benadrukken
en tegelijk te beantwoorden aan het design-DNA van de wagen.
Klanten kunnen kiezen uit zeven koetswerkkleuren, waaronder het opvallende, unieke Code Orange of Conquer Grey, die de exclusiviteit en prestaties van de pick-up bevestigen. Voor nog
meer visueel spektakel voorziet Ford sierstickers die de Raptor een racekarakter geven.

Interieurontwerpers zorgen ervoor dat het interieur van de Raptor aanvoelt als een cockpit, maar tegelijk zo praktisch is als een pick-up interieur moet zijn.
Terwijl de verschillende teams aan het interieur en exterieur werken, trekt het designteam de knappe look onderhuids door.
Het eindresultaat is een volledig nieuwe Ranger Raptor, die na vele inspanningen met de hand werd gebouwd door een team van creatief talent en vaklui.
Prestaties in een oogopslag
De Ranger Raptor omhult zijn prestatiegerichte chassis met een gedurfd en agressief koetswerk dat de Ranger niet alleen naar een hoger niveau tilt, maar ook een en al Ford Performance
schreeuwt en hem duidelijk linkt aan de rest van de Raptor-familie.
“Onze designopdracht voor de Ranger Raptor bestond erin om hem te ontwikkelen tot een toonbeeld van ‘vorm volgt functie’ en om de Ranger naar een hoger niveau te tillen,” aldus Max
Tran, chief designer voor de Ranger Raptor.
Het team kreeg ook de opdracht om het verhaal van de Ranger Raptor te vertellen via zijn ontwerp. “Eén blik moest volstaan om een duidelijk beeld te krijgen van de kracht, prestaties en
capaciteiten van de Ranger Raptor, maar ook om te zien dat hij deel uitmaakt van de Ford Performance- en Raptor-families,” aldus Dewitt.
Raptor-voertuigen zijn het toppunt van terreinprestaties en hoewel elk model zijn eigen persoonlijkheid heeft, moeten ze allemaal designelementen uit de Raptor-familie bevatten.
Voorbeelden daarvan zijn het opvallende ‘F-O-R-D’-opschrift, dat zich uitstrekt over het zwarte radiatorrooster met matrix-ledkoplampen, die beide flanken met elkaar verbinden, de duurzame
stalen voor- en achterbumper, ontworpen met het oog op doorgedreven terreincapaciteiten, de uiterst sterke stalen bodemplaat, de functionele verluchtingsroosters in de motorkap en de
flanken, en de brede spatborden.
De Ranger Raptor bevat al deze elementen en onderscheidt zich nog meer van de standaard Ranger met een uitstulping in de motorkap, die geen twijfel laat bestaan over de kracht die
eronder schuilt. Andere specifieke kenmerken zijn de dubbele uitlaatpijpen, die hoog gemonteerd werden om obstakels te vermijden, en de accenten in Precision Grey.
“Met ons design zorgden we ervoor dat de Ranger Raptor op zichzelf staat als een apart model, niet alleen naast de Ranger maar ook binnen de Raptor-familie,” aldus Dewitt. “Als je ze
allemaal naast elkaar parkeert, zie je de dingen die ze anders maken, maar ook de elementen die ze met elkaar binden.”
Prestatiegericht interieur
Volgens Nick Eterovic, Interior Design Manager voor de Ranger Raptor, moest het interieur van de pick-up klanten het nodige vertrouwen geven om de uitzonderlijke prestatiecapaciteiten van
de auto te benutten.

“Ons designteam moest een uitstekend interieur afleveren met de functionaliteit van een uiterst performante terreinpick-up en het comfort en gebruiksgemak van een moderne sportwagen,”
aldus Eterovic.
Het interieur van de Ranger Raptor oogt even expressief als het koetswerk, met talloze accenten in Ford Performance Code Orange. De bovenzijde van het instrumentenbord en de
deuren is bekleed met Terra Suede, dat zacht aanvoelt en toch robuust en gemakkelijk te reinigen is, met een matte afwerking om verblinding te verminderen en het hoogwaardige,
prestatiegerichte gevoel van het interieur te versterken.
De Ford Performance-zetels, die uniek zijn voor de volledig nieuwe Ranger Raptor, putten hun inspiratie uit de zetels van een straaljager, met zijkussens die heel wat grip bieden en die
werden ontworpen om de inzittenden ongeacht het terrein op hun plaats te houden. De zetelmaterialen werden ontwikkeld om zowel functioneel als esthetisch aantrekkelijk te zijn, met
een nieuw ontwikkelde ‘supermatte’ zetelbekleding, geaccentueerd met suède. Aangezien elke Ranger Raptor een dubbele cabine heeft, werden de achterzetels ontworpen om evenveel grip
en steun te bieden als de zetels voorin.
Eigenaars krijgen een uitgesproken cockpitgevoel dankzij het nieuw ontworpen stuur in hoogwaardig leder met een dikke velg, duimsteunen, een oranje markering bovenaan de velg
en magnesium schakelhendels om manueel te schakelen. Met de ‘My Mode’-knop, een bijzonderheid voor de Ranger Raptor, kunnen bestuurders de modi Normal, Sport en Baja 2
selecteren voor de stuurinrichting, de ophanging en de uitlaat. Die laatste omvat ook een stille modus om ’s morgens vroeg te vertrekken.
Om het hele interieur samen te brengen voorzag Ford de Raptor van een nieuw en configureerbaar, digitaal 12,4″-instrumentenbord, met specifieke animaties die passen bij het prestatiegerichte karakter van de pick-up. Dat digitale instrumentenbord wordt bovendien aangevuld door een 12″ groot aanraakscherm in portretstijl, met het nieuwste SYNC 4Ainfotainmentsysteem van Ford. 3
“De gloednieuwe Ranger Raptor voelt binnenin even gedurfd en expressief als aan de buitenkant. Van het digitale instrumentenbord en de met een vinger te personaliseren ophangings-, uitlaat- en stuurmodi tot de uitgesproken steunen van de zetels, de specifieke terreinweergaven op het aanraakscherm en de accenten in Code Orange: de Ranger Raptor
werd ontworpen om buiten de lijntjes te kleuren,” aldus Eterovic.

# # #
1 Ford Ranger Raptor 292 PS 3.0-litre twin-turbo V6 EcoBoost petrol with 10-speed automatic gearbox homologated
CO2 emissions 315 g/km WLTP and homologated fuel efficiency 13.8 l/100 km WLTP.
The declared WLTP fuel/energy consumptions, CO2-emissions and electric range are determined according to the
technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EU) 2017/1151 as last
amended. The applied standard test procedures enable comparison between different vehicle types and different
manufacturers.
2 Driver-assist features are supplemental and do not replace the driver’s attention, judgment and need to control the
vehicle. It does not replace safe driving. See Owner’s Manual for details and limitations

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait