Off-road sportwagen met de genen van een winnaar: De nieuwe Porsche 911 Dakar

De nieuwe Porsche 911 Dakar
  • Wereldpremière op de Los Angeles Auto Show
  • De bodemvrijheid nam met 80 millimeter toe met hefchassis
  • Beperkt tot 2.500 exemplaren
  • Optioneel verkrijgbaar met Rallye Design Package om het uiterlijk van de 1984 Parijs-Dakar Rallye winnende auto te weerspiegelen
  • Off-road sportbanden voor superieure tractie
  • Optioneel met dakmand inclusief extra koplampen en offroad accessoires
Porsche viert een buitengewone wereldpremière op de Los Angeles Auto Show: de nieuwe Porsche 911 Dakar is net zo comfortabel off-road als op de snelweg. Beperkt tot slechts 2.500 exemplaren, demonstreert dit exclusieve model niet alleen de bijna onbegrensde mogelijkheden van het Porsche 911-concept: het roept ook de eerste eindoverwinning van Porsche op in de Parijs-Dakar Rallye van 1984. Deze gedenkwaardige overwinning markeerde ook de geboorte van vierwielaandrijving in de Porsche 911. Daarom wordt de nieuwe 911 Dakar ook aangeboden met een optioneel Rallye Design Package, dat doet denken aan die iconische winnende auto.

Stuttgart. Het eerste opvallende detail van de Porsche 911 Dakar is de bodemvrijheid, die 50 millimeter hoger is dan die van een 911 Carrera met sportonderstel. En het standaard liftsysteem kan de voor- en achterkant nog eens 30 millimeter verhogen. De bodemvrijheid en hellingshoek wedijveren met die van conventionele SUV’s. Het liftsysteem wordt niet alleen gebruikt om langzaam obstakels over te steken, maar is ook een integraal onderdeel van het opnieuw afgestelde chassis. De instelling ‘high level’ is beschikbaar voor ambitieuze offroad-avonturen met snelheden tot 170 km/u. Boven die snelheid zakt de auto automatisch terug naar zijn normale niveau.

Als aanvulling op de sportieve offroad-eigenschappen van de auto zijn speciaal ontwikkelde Pirelli Scorpion All Terrain Plus-banden (245/45 ZR 19 voor en 295/40 ZR 20 achteraan). Het dikke loopvlakpatroon is negen millimeter diep en de versterkte zijwanden en de draden bestaan uit twee karkaslagen. Dit alles maakt de banden van de Porsche 911 Dakar ideaal, zelfs voor uitdagend terrein en ze zijn zeer snijbestendig. Pirelli P Zero zomer- en winterbanden zijn als optie verkrijgbaar, ook met twee karkaslagen. Maar de terreinbanden zijn standaard en bieden ook sportwagendynamiek op de weg.

Vermogen op alle ondergronden
De drieliter biturbo zescilinder met 480 pk (353 kW) en een maximumkoppel van 570 Newtonmeter levert superieure prestaties met een meeslepend boxergeluid. De nieuwe sportwagen sprint in 3,4 seconden naar 100 km/u; door de terreinbanden is de topsnelheid begrensd op 240 km/u.Standaard

wordt de motor geleverd met een achttraps PDK en Porsche vierwielaandrijving. De standaarduitrusting omvat ook achterasbesturing, de motorsteunen van de 911 GT3 en PDCC-antirolstabilisatie. Het samenspel van alle componenten zorgt ervoor dat de 911 Dakar op zand en losse ondergronden net zo dynamisch is als op de Nordschleife van de Nürburgring. Maximale offroad-prestaties worden ook gegarandeerd door twee nieuwe rijmodi, die kunnen worden geselecteerd met behulp van de draaischakelaar op het stuurwiel. De Rallye-modus is ideaal voor losse, oneffen oppervlakken en is voorzien van naar achteren gerichte vierwielaandrijving. In de offroad-modus wordt de hoge speling automatisch geactiveerd. Deze modus is ontworpen voor maximale tractie op moeilijk terrein en op zand. Beide nieuwe rijmodi zijn ook voorzien van de nieuwe Rallye Launch Control, die een indrukwekkende acceleratie op losse oppervlakken mogelijk maakt en wielslip van ongeveer 20 procent mogelijk maakt.

Optioneel met dakmand of daktent en Porsche Design chronograaf
Andere karakteristieke kenmerken van de 911 Dakar zijn de nieuw ontwikkelde, vaste lichtgewicht achterspoiler van CFRP en de CFRP voorklep van de bagageruimte met opvallende luchtuitlaten uit de 911 GT3. Ook zijn er standaard offroad details zoals de rode aluminium treknokken aan de voor- en achterkant, de verbrede wielkasten en dorpels en de rvs beschermelementen aan de voor-, achter- en zijdrempels. De luchtinlaten aan de zijkant aan de opnieuw ontworpen voorkant zijn ook beschermd tegen rondvliegende rotsen door roestvrijstalen roosters.

Het dak van de Porsche 911 Dakar is voorzien van een zichtbaar 12-volt stopcontact voor de koplampen van de optionele dakdrager. Met een capaciteit van 42 kilogram is het rek geschikt voor rallyapparatuur zoals brandstof- en waterbussen, opvouwbare shovels en tractieborden zonder problemen. Een daktent is ook beschikbaar voor de 911 Dakar.

In het interieur onderstreept de 911 Dakar zijn sportieve ambities met standaard volledige kuipstoelen en het weglaten van de achterbank. Lichtgewicht glas en een lichtgewicht batterij verminderen het gewicht verder, waardoor de Porsche 911 Dakar slechts 1.605 kg kan wegen – slechts 10 kg zwaarder dan de 911 Carrera 4 GTS met PDK.

Een bepalend kenmerk van het Dakar-interieur zijn de standaard Race-Tex-oppervlakken met decoratieve stiksels in Shade Green, die ook exclusief verkrijgbaar zijn als metallic exterieurafwerking voor de 911 Dakar. Het Rallye Sport Pakket met roll-over bar, zespuntsgordels en brandblusser is optioneel.

Rallye Design Package met styling die lijkt op die van de 1984 Parijs-Dakar-winnende rallye auto
In het hart van het optionele Rallye Design Package van Porsche Exclusive Manufaktur is een tweekleurige lakafwerking in Wit / Gentiaan Blauw Metallic. Het is voor het eerst dat Porsche de combinatie van tweekleurige lak en decoratieve foiling in serieproductie implementeert. Aan de zijkant van het voertuig kan de klant een individueel racenummer kiezen tussen 0 en 999. Naast de rallystreepjes in rood en goud draagt de 911 Dakar met Rallye Design Package, waarvan het uiterlijk is gebaseerd op het winnende voertuig van de Parijs-Dakar Rallye van 1984, ook de letters “Roughroads” op de deuren. De term is een geregistreerd handelsmerk en weerspiegelt het concept van de 911 Dakar en zijn geschiktheid voor off-road rijden. De witgespoten velgen en de rode achterlichtstrip ronden, in tegenstelling tot het standaardvoertuig, het onderscheidende uiterlijk af. Verdere hoogtepunten zijn te vinden in het interieur: Extended Race-Tex en lederen randen, evenals veiligheidsgordels en accenten in Sharkblue.

Porsche Design Chronograph
911 Dakar-klanten kunnen exclusief de Porsche Design Chronograph 1 \u2012 911 Dakar of de Chronograph 1 \u2012 911 Dakar Rallye Design Edition bestellen die bij het voertuig past. Voor het eerst is de behuizing gemaakt van bijzonder krasbestendig en licht titaniumcarbide.

De nieuwe Porsche 911 Dakar is nu te bestellen voor een prijs van € 222.020 incl. BTW. Het Rallye Design Package kost 26.061 euro inclusief btw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait