De BMW 3.0 CSL

Nu het jubileumjaar ten einde loopt, presenteert BMW M GmbH het meest exclusieve speciale model dat het bedrijf ooit heeft geproduceerd – een meesterwerk van techniek dat de essentie van 50 jaar racepassie belichaamt en zijn historische wortels uitdrukt in een legendarische modelaanduiding.

De BMW 3.0 CSL (brandstofverbruik gecombineerd: 11,0 l/100 km; CO2gecombineerd: 249 g/km WLTP) combineert een uniek design met een pure prestatie-ervaring in twee stoelen en biedt daarmee een werkelijk unieke en eigentijdse interpretatie van het concept dat in de jaren 1970 werd gecreëerd – waarbij racetracktechnologie wordt toegepast die is ontworpen voor puur rijplezier op de weg.

De BMW 3.0 CSL is ontwikkeld met de bedoeling om het beste van vijf decennia race-expertise van BMW M GmbH te combineren in een auto met een zeer emotionele uitstraling. Alle facetten van zijn karakter – dynamische exterieur elegantie, een klassieke sportwagen cockpit, intelligente lichtgewicht constructie, een rechte zescilinder motor, handgeschakelde transmissie en achterwielaandrijving – zijn gebaseerd op de traditionele principes van een BMW M auto. Deze elementen vullen elkaar aan en combineren met de nieuwste technologie om de ultieme toppresteerder te creëren in de stijl van het merk dat al 50 jaar succesvol is. Een ritje in een BMW 3.0 CSL is daarom niet alleen een exclusieve high-performance ervaring, maar ook een emotionele ontmoeting met het verleden en heden van ’s werelds krachtigste letter.

Geproduceerd als een limited edition met uitgebreid vakmanschap.
De BMW 3.0 CSL wordt geproduceerd in een strikt gelimiteerde oplage. Ter gelegenheid van het jubileum gaan precies 50 opeenvolgend genummerde exemplaren van het speciale model in de verkoop. Vanaf het begin geeft dit de BMW 3.0 CSL de status van een zeldzaamheid die zijn plaats zal vinden in de voertuigcollecties van bijzonder trouwe en enthousiaste fans van het merk BMW M.

De productie van alle voertuigen zal ongeveer drie maanden in beslag nemen. Stuk voor stuk zijn ze gemaakt met absolute toewijding aan uitmuntendheid in vakmanschap en nauwkeurig gecoördineerde technologieën in een uitgebreid productieproces in de BMW Group Dingolfing-fabriek in Moosthenning, Neder-Beieren. De exclusieve interieur met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) componenten worden met de hand geproduceerd door speciaal toegewezen carrosseriespecialisten in München en in de BMW Group onderdelenfabriek in Landshut.

Voor de lak van de BMW 3.0 CSL is ook een specifiek proces bedacht, waarbij vakmanschap en state-of-the-art technologie elkaar aanvullen om elk afzonderlijk onderdeel te voorzien van zijn karakteristieke kleurdesign. Daarnaast is een team van 30 speciaal gekwalificeerde en ervaren technici verantwoordelijk voor de configuratie en assemblage van de voertuigen. Vanwege de complexiteit van de productieprocessen doorloopt elke BMW 3.0 CSL acht assemblagecycli op evenveel productiestations, een procedure die in totaal tot 10 dagen duurt.

Het extreem hoge aandeel van individueel handwerk betekent dat de tijd die nodig is om een BMW 3.0 CSL te assembleren vele malen hoger is dan die van een conventionele BMW M-auto. Na het voltooien van het productieproces ondergaat elk voertuig een meerfasig kwaliteitsinspectie- en goedkeuringsproces in de hoofdfabriek van Dingolfing voordat het wordt vrijgegeven voor levering aan de klant. De BMW Group Plant Dingolfing is de grootste Europese productielocatie van het bedrijf. Naast het bouwen van verschillende BMW M-auto’s, worden er de luxe BMW 7-serie en carrosseriecomponenten voor Rolls-Royce Motor Cars geproduceerd.

De succesvolle toerwagen – een rolmodel in zijn tijd.
Als reïncarnatie van een legendarische sportwagen, zowel voor het circuit als voor de weg, bezit de BMW 3.0 CSL alle kenmerken van een pure M-auto. Hij belichaamt het plezier van klassiek rijden en een bewustzijn van de traditionele wortels van BMW M GmbH in een unieke exclusieve vorm. Zijn gelijknamige rolmodel wordt beschouwd als de eerste auto die het DNA draagt voor maximaal rijplezier en passie, een onmiskenbaar kenmerk van BMW M-auto’s tot op de dag van vandaag. In het oprichtingsjaar van BMW Motorsport GmbH werd het ontwikkeld voor gebruik in toerwagenwedstrijden, waar het de meest succesvolle raceauto van zijn tijd werd.

De raceversie van de historische BMW 3.0 CSL won het European Touring Car Championship tijdens het eerste seizoen in 1973 – en herhaalde deze titel nog vijf keer achter elkaar van 1975 tot 1979. Coureurs als Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon en Niki Lauda lieten de concurrentie achter zich op de Nürburgring en tal van andere circuits, gevolgd door BMW’s eerste overwinningen op Amerikaanse circuits al in 1975. Al deze successen hielpen de fabrieksraceauto’s om internationale populariteit te winnen.

“Coupe, Sport, Lightweight construction”: Nieuwe interpretatie van een legendarische formule.
De straatversie van de racewagen, die werd ontwikkeld voor homologatiedoeleinden, werd een algemeen bekend symbool van inspirerend rijplezier gericht op de essentie, vooral in de laatste fase van ontwikkeling. CSL – deze combinatie van letters in de modelaanduiding stond voor “Coupé, Sport, Leichtbau” (Coupe, Sport, Lightweight), een beknopte samenvatting van het succesrecept van de tweedeurs auto.

Naast brede wielkasten kreeg de coupévormige carrosserie ook een opvallend aerodynamicapakket, dat een voorspoiler, luchtbalken op de voorste zijpanelen en een dakspoiler omvatte. De ontwerpaanpassingen ten opzichte van de andere coupés in de grote BMW-serie werden voltooid met een achtervleugel die de grip van de achterwielen optimaliseerde. Het was niet goedgekeurd voor gebruik op de weg en lag daarom in de kofferbak toen het voertuig werd afgeleverd, maar kreeg desondanks veel publieke aandacht, waardoor de auto zijn bijnaam “Batmobile” kreeg.

Met een grotere cilinderinhoud van 3.153 kubieke centimeter en een maximaal vermogen van 206 pk zorgde de krachtigste zescilinder lijnmotor met directe injectie ooit gebruikt in een BMW-model voor een sportieve vermogensafgifte. Het krachtige aandrijfsysteem werd gecombineerd met verfijnde ophangingstechnologie. Het leeggewicht was slechts 1.270 kilogram.

Het lagere gewicht werd bereikt door een uitgebreide lichtgewicht constructie. De deuren waren van aluminium, net als de motorkap en de kofferklep, die na opening op bevestigingsstangen werden ondersteund. Tal van andere carrosseriecomponenten zoals het dak, de zijpanelen en de scheidingswand van de bagageruimte waren gemaakt van bijzonder dun plaatwerk en de chromen bumpers werden vervangen door plastic plinten. Lichtgewicht kuipstoelen en het weglaten van isolatiemateriaal, stuurbekrachtiging en elektrische ramen zorgden voor een optimale gewichtsreductie. Een totale vermogen-gewichtsverhouding van 6,2 kilogram per pk werd bereikt.

De nieuwe BMW 3.0 CSL is de hedendaagse herinterpretatie van al deze functies verankerd in zijn modelaanduiding. De coupévormige carrosserie zet traditionele accenten voor sportieve elegantie en expressieve dynamiek. De aandrijf- en ophangingstechnologie komt voort uit de nieuwste ontwikkelingen voor raceauto’s en high-performance sportwagens van BMW M GmbH. En de intelligente lichtgewicht constructie bereikt een uitstekend niveau, vooral door het uitgebreide gebruik van carbon. De vermogen-gewichtsverhouding van de BMW 3.0 CSL is slechts 2,9 kilogram per pk.

Als onafhankelijk model van BMW M GmbH en ondanks het beperkte aantal eenheden heeft de BMW 3.0 CSL een compleet serieontwikkelingsproces ondergaan. Naast de uitgebreide kwaliteits- en functietests en de testritten voor de rijdynamiekafstemming onder een breed scala aan omstandigheden, van stadsverkeer tot landwegen en snelwegen tot het circuit, heeft de BMW 3.0 CSL ook uitgebreide aerodynamische tests ondergaan. Ongeveer 200 werkuren werden besteed aan het optimaliseren van de luchtstroom en aerodynamische balans van het voertuig, waaronder 50 uur in de windtunnel van het Aerodynamische Testcentrum van BMW Group. Bovendien moesten twee pre-productievoertuigen van de BMW 3.0 CSL frontale en zijdelingse crashveiligheidstests ondergaan om aan de wettelijke vereisten van de weg te voldoen.

Uniek, M-typisch ontwerp, afgestemd op de technische eisen van uitstekende prestaties.
Met zijn klassieke coupé-proporties en een traditioneel voertuigconcept dat een voormotor en handgeschakelde transmissie combineert met achterwielaandrijving, treedt de BMW 3.0 CSL in de voetsporen van zijn historische voorouder. Opvallende luchtafbuigingselementen, krachtig gevormde wielkasten, een opvallende achterspoiler en tal van andere details zijn onmiskenbaar gebaseerd op het ontwerp van de legendarische coupé uit de jaren 1970.

Tegelijkertijd wordt het uiterlijk gekenmerkt door de principes die altijd van toepassing zijn geweest op BMW M-auto’s: de specifieke exterieurkenmerken zijn gebaseerd op de technische vereisten voor koelluchttoevoer, aerodynamische balans en rijdynamiek, die de basis vormen voor het leveren van overtuigende rijprestaties. De BMW 3.0 CSL drukt tijdloze racepassie uit op een emotionele en authentieke manier.

Krachtige esthetiek is een eerbetoon aan de historische voorouder.
Vermogen en atletisch vermogen worden gesignaleerd door de voorkant van de BMW 3.0 CSL, die laag op de weg zit. In het midden bevindt zich de kenmerkende BMW nierengrille met een roostervormige inzet in een diamantstructuur. De rechtopstaande positie heeft betrekking op het frontontwerp van zijn historische voorouder. Net als de zijruitranden is het nierframe afgewerkt met satijnaluminium – een designkenmerk dat de speciale status van de BMW 3.0 CSL benadrukt. Samen met de BMW nierengrille zorgen twee royaal gedimensioneerde uitsparingen in de voorbumper, die doen denken aan de luchtinlaten op het model uit de jaren 1970, voor een betrouwbare koeling van de aandrijf- en remsystemen. Sculpturaal gevormde luchtvinnen op de motorkap benadrukken de klassieke lijnen.

Met hun vlakke contouren creëren de koplampen een karakteristieke focus op de weg. De BMW Laser Light koplampen schijnen in het geel, zowel tijdens het welkomstscenario na het ontgrendelen van de deuren als wanneer het dim- en grootlicht worden geactiveerd, waarmee wordt verwezen naar succesvolle GT-raceauto’s. Dit detail is een subtiele verwijzing naar de sterke band met de autosport en de BMW M4 GT3, die in 2022 zowel het rijders- als het teamkampioenschap DTM won en waarvan de krachtbron is gebaseerd op dezelfde zes-in-lijnmotor als de krachtbron in de BMW 3.0 CSL. De BMW M4 GT3 behaalde kampioenschapssucces aan het begin van zijn circuitcarrière, net als de historische BMW 3.0 CSL, die ooit het European Touring Car Championship won in zijn eerste seizoen.

Van opzij gezien geven de lange motorkap en de brede wielbasis de BMW 3.0 CSL een uiterlijk dat zowel sportief als klassiek elegant is, waarbij ook de merktypische driebakscoupédesignproporties hieraan bijdragen. Bijzonder brede, diagonaal verschoven zijpanelen en brede zijwanden onderstrepen het dynamische uiterlijk van de coupé, zelfs wanneer deze stilstaat, met een luchtdeflector die zich uitstrekt langs de daklijn.

Brede wielkasten, centrale vergrendelingswielen die exclusief voor de banden van de BMW 3.0 CSL worden geproduceerd.
Gespierde wielkasten geven een indicatie van de grote spoorbreedtes die aanzienlijk bijdragen aan de hoge bochtendynamiek van het voertuig. Ze bieden ruimte voor de gesmede lichtmetalen velgen in een Y-spaaks ontwerp, deze zijn 20 inch op de vooras en 21 inch aan de achterkant. Met hun ingewikkelde spaken, een goudkleurige lakafwerking in de stijl van de jaren 1970 en een middenslot vertegenwoordigen ze design- en rijdynamiek die rechtstreeks zijn aangepast aan de racerij. De integratie van de modelspecifieke wielen in de voorgemonteerde assen van de BMW 3.0 CSL maakt deel uit van het productieproces in de BMW-fabriek Dingolfing. Met 930 Nm bereikt het koppel dat wordt toegepast tijdens de montage van de middensluizen de hoogste waarde voor een productievoertuig van BMW Group.

De gesmede lichtmetalen velgen zijn voorzien van Michelin-banden die exclusief voor de BMW 3.0 CSL zijn ontwikkeld. Ze dragen het nummer 50 in reliëf op de zijwanden van de band, wat nog een subtiele verwijzing is naar het jubileum van BMW M GmbH.

Een staartvleugel in de stijl van de “Batmobile”.
Het achteraanzicht van de BMW 3.0 CSL wordt ook gekenmerkt door een krachtige esthetiek en geherinterpreteerde designkenmerken van zijn voorvader. Het meest opvallende kenmerk is de achtervleugel, die aan de zijkant is ingesloten en het karakteristieke uiterlijk van de “Batmobile” vertaalt in een moderne designtaal. Ontworpen om extra downforce te genereren en de tractie op de achteras te optimaliseren, omsluit de luchtdeflector het hele achterste gedeelte en wordt zo een dominant visueel element. Ten behoeve van de aerodynamische balans wordt hij gecombineerd met een sterk uitgesproken koolstofdiffusor in de achterbumper die de luchtstroom onder de carrosserie optimaliseert.

Ook de vier uitlaatpijpen van het uitlaatsysteem, die in het midden van de achterbumper in een pijlvorm zijn gerangschikt en voorzien zijn van een bijzonder lichte titanium achterdemper, zorgen voor een opvallend accent. De achterlichten van de BMW 3.0 CSL maken gebruik van innovatieve verlichtingstechnologie om een exclusief nachtdesign en een bijzonder levendige uitstraling te genereren. Dit wordt bereikt door laserlichtdraden die vrij lijken te zweven in de lichten en een expressief en nauwkeurig 3D-effect creëren.

Uitgebreid lakwerk in de stijl van klassieke raceauto’s.
Vanaf het allereerste begin van de jaren 1970 werd BMW Motorsport GmbH in het geheugen van fans over de hele wereld gegrift dankzij spectaculaire racesuccessen, maar ook vanwege het onmiskenbare uiterlijk van het team. Net als de wedstrijdauto’s waren de rijdersoutfits, de voertuigtransporteurs en alle andere teamuitrusting voorzien van uniforme strepen in blauw, paars en rood op een witte achtergrond – een nieuwigheid in die tijd en een wereldwijd erkend handelsmerk tot op de dag van vandaag. De BMW 3.0 CSL borduurt voort op deze traditie met een lakafwerking in niet-metallic Alpine White en een uitgebreid aangebracht streepdecor in de kleuren van BMW M GmbH. De lijnen op de carrosserie weerspiegelen effectief de dynamische oppervlakken, waardoor de krachtige esthetiek van de coupé nog duidelijker naar voren komt.

Zowel de basiskleur als de M-strepen, in de autosport bekend als de livery, worden grotendeels met de hand aangebracht, wat een extreem hoog niveau van tijd en moeite met zich meebrengt. In totaal worden 22 afzonderlijke onderdelen gespoten in een proces dat speciaal is ontworpen voor de BMW 3.0 CSL. Bijzondere aandacht wordt besteed aan een zeer nauwkeurige opstelling van de lichaamsoppervlakken en kleurstellingen afgewerkt met zichtbaar koolstof. Het grootste deel van de buitenkant in Alpine White bestaat uit carbon componenten die met de hand worden geschilderd door specialisten. Dit hightech materiaal is alleen zichtbaar in de belettering op het dak en de achtervleugel. Om de kleurstellingen in de kleuren van BMW M GmbH nauwkeurig te positioneren, gebruiken de schilders maskering met behulp van laserprojectie en aangepaste contourfilms.

Elk onderdeel met een livery lakafwerking heeft een doorlooptijd van zes werkdagen. Gedurende deze tijd voltooit het maximaal acht verfprocessen, elk met de nodige tussenwerkstappen zoals het schuren en maskeren van de kleurstrepen. Dit resulteert in een totaal van 134 lakprocessen voor elk voertuig, wat neerkomt op een totaal van 6.700 handmatige werksequenties in de spuiterij voor de hele kleine serie van het speciale model.

De nummerreeksen op de deuren en het dak van de BMW 3.0 CSL, ontworpen in de stijl van vroege raceauto’s, bouwen een brug van het verleden naar het heden. Hun ontwerp in de stijl van racenummers is gebaseerd op het historische model van de eerste BMW M-auto die is ontwikkeld voor toerwagenraces, terwijl het nummer 50 verwijst naar de verjaardag van BMW M GmbH. De twee BMW-logo’s op de C-stijl bieden nog een knipoog naar de jaren 1970, direct achter de tegenschommel van de zijruitafbeelding die bekend staat als de Hofmeister-knik.

De krachtigste zescilinder lijnmotor die ooit is gebruikt in een straatlegale BMW M-auto.
De BMW 3.0 CSL is voorzien van de krachtigste zescilinder lijnmotor die ooit in een straatlegale BMW M-auto is gebruikt. Dit is ook een traditie: in de laatste fase van ontwikkeling markeerde de voorganger met dezelfde naam een nieuw record met een motorvermogen van 151 kW / 206 pk – niet alleen voor zescilindermodellen, maar voor alle BMW-productievoertuigen die tot dan toe zijn geproduceerd.

Sindsdien heeft de zescilinder lijnmotor met M Power een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt. Motoren met hetzelfde ontwerp mobiliseerden al in 1978 een vermogen van 204 kW/277 pk in de BMW M1 en 250 kW/340 pk in de tweede generatie BMW M5 uit 1991. De vijfde generatie BMW M3 werd in 2014 gelanceerd met een 317 kW/431 pk sterke zescilinder lijnmotor met M TwinPower Turbo-technologie.

De zescilinder lijnmotor van de BMW 3.0 CSL bezit dezelfde technologische wortels als de krachtbron die in de huidige DTM-winnende auto wordt gebruikt. De 3,0-liter krachtbron biedt spontane hoge toerentallen dankzij het typische M-hoogtoerenconcept en bestaat onder andere uit een extreem stijf carter in een mouwloos gesloten dekontwerp, een gesmede lichtgewicht krukas en een cilinderkopkern met 3D-printtechnologie. Het koelsysteem en de olietoevoer zijn ook ontworpen voor extreem dynamische rijsituaties. Voor zijn kampioenschapsoverwinning in de DTM werd de BMW M4 GT3 aangedreven door een versie van de nieuwste zescilinder lijnmotor met ongeveer 600 pk die, in zijn versie ontworpen voor grootschalige productie in de huidige modellen van de BMW M3 / BMW M4-serie, tot 375 kW / 510 pk levert.

De versie van het aandrijfsysteem met M TwinPower Turbo-technologie, die exclusief voor de BMW 3.0 CSL verder werd ontwikkeld, mobiliseert een maximaal vermogen van 412 kW/560 pk. Het nieuwe record voor zescilindermodellen in lijn van BMW M GmbH met weggoedkeuring ondersteunt de speciale status van het voertuig. De motor ontwikkelt een maximumkoppel van 550 Nm met een lineaire vermogensafgifte tot een maximumtoerental van 7.200 min-1.

Handgeschakelde 6-versnellingsbak en achterwielaandrijving voor bijzonder intens rijplezier.
Om de aandrijfkracht over te brengen naar de weg, gebruikten de ontwikkelaars van de BMW 3.0 CSL een concept dat al tientallen jaren beproefd en getest is voor maximaal rijplezier en intensieve interactie tussen bestuurder en voertuig. De zescilinder lijnmotor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak waarvan de spreidings- en transmissieverhoudingen ideaal zijn afgestemd op de prestatiekenmerken. Nauwkeurig gedefinieerde versnellingspook maakt snel en nauwkeurig schakelen mogelijk. De speciaal voor de BMW 3.0 CSL gemaakte versnellingspookknop steekt uit de middenconsole en is een luxe accessoire. Het wekt onmiddellijk anticipatie voor de handmatige versnellingspook, ligt knus in de hand en doet met zijn witte oppervlak, het gegraveerde schakelschema en het getal 50 denken aan het begin van BMW M GmbH in de jaren 1970. Een eerbetoon aan de moderne technologie is de schakelassistent, die een verbindingssnelheidsregeling gebruikt om slipvrije koppelingsbetrokkenheid te garanderen na het terugschakelen bij het remmen in bochten. Shift assistant kan door de bestuurder worden geactiveerd of gedeactiveerd.

Het aandrijfkoppel wordt uitsluitend via de achterwielen van de BMW 3.0 CSL op de weg overgebracht. Voor ambitieus gebruik op het circuit kan de bestuurder de typische M lineaire opbouw van zijdelingse acceleratiekrachten gebruiken om het voertuig door bochten te sturen met gecontroleerde driftmanoeuvres. Het Active M Differentieel in de achterasoverbrenging zorgt ook voor een superieure dynamiek. Indien nodig voorkomt het koppelcompensatie tussen de achterwielen en bouwt het tegelijkertijd continu en variabel een vergrendelingseffect op van maximaal 100 procent. Het Active M Differentieel is gekoppeld aan de DSC (Dynamic Stability Control) en past het vergrendelingseffect nauwkeurig aan de betreffende rijsituatie aan. Zo wordt de tractie geoptimaliseerd op wegen met verschillende wrijvingswaarden voor de rechter- en linkerachterwielen. Bij het dynamisch accelereren uit bochten krijgt de bestuurder merkbare feedback over het grippotentieel op de achterwielen en kan zo het gebruik van het gaspedaal optimaal doseren.

Exclusief afgestemde ophangingstechnologie, inclusief M koolstofkeramisch remsysteem en M Traction Control.
Ook in de configuratie van de ophangingstechnologie is state-of-the-art technologie gecombineerd met een methodologie voor de harmonisatie van alle componenten die in de loop van vijf decennia volwassen is geworden. De ophangingscomponenten die in de BMW 3.0 CSL worden gebruikt, vormen het speerpunt van de ontwikkeling van high-performance sportwagens door BMW M GmbH: een veerpoot met dubbele gewrichten en een vijflinks achteras in M-specifiek ontwerp, een Adaptieve M-ophanging met elektronisch geregelde schokdempers, de elektromechanische M Servotronic-besturing met variabele verhouding en het M koolstofkeramische remsysteem met instelbare karakteristieke rondingen.

De geïntegreerde toepassing van alle aandrijf- en chassissystemen vond plaats tijdens intensieve testritten op de openbare weg en op racecircuits, waaronder de Nordschleife van de Nürburgring, die al 50 jaar de ultieme proeftuin is voor alle BMW M-auto’s. Voordat ze werden getest, hadden de ingenieurs van BMW M GmbH het digitale beeld van de BMW 3.0 CSL in elk detail ontworpen en geoptimaliseerd in een computerondersteund ontwerp- en ontwikkelingsproces. Door virtual reality en andere digitale processen te integreren, was het mogelijk om het serieontwikkelingsproces maximaal te versnellen. Dit gedetailleerde simulatie- en tuningproces hield rekening met de modelspecifieke afmetingen, het gewicht van het voertuig en de verdeling van de aslast, de extreem hoge stijfheid van de carrosserie en de ophangingsverbindingen en de aerodynamische balans van de BMW 3.0 CSL om vanaf het begin die typische M-combinatie van wendbaarheid, dynamiek en handlingprecisie te garanderen.

Krachtige vertragingsprestaties, geoptimaliseerde fadingstabiliteit, uitstekende thermische stabiliteit en extreem hoge slijtvastheid worden geboden door het M koolstofkeramische remsysteem. Hij combineert zeszuigerremmen met vaste remklauwen en keramische remschijven van 400×38 millimeter op de vooras met vaste remklauwen met één zuiger en keramische remschijven van 380×28 millimeter achteraan en is voorzien van rood gelakte remklauwen. Het M-specifieke ontwerp van het geïntegreerde remsysteem maakt het mogelijk om twee karakteristieke pedaalgevoelige bochten weer te geven, die kunnen worden geselecteerd in het menu M Setup.

Met de M Traction Control-functie kan de bestuurder individueel de interventiedrempels van de wielslipbegrenzing instellen. Hiervoor zijn tien niveaus beschikbaar en volledige deactivering van de rijstabiliteitscontrole is ook mogelijk via de M Dynamic Mode. De BMW 3.0 CSL is perfect voorbereid op pure prestaties op het circuit.

Intelligente lichtgewicht constructie met maximaal gebruik van carbon componenten.
In de BMW 3.0 CSL wordt de traditie van intelligente lichtgewicht constructie, die sinds de jaren 1970 wordt gecultiveerd, opnieuw geformuleerd en opnieuw vormgegeven met behulp van state-of-the-art technologie. Om het gewicht in de carrosserie- en chassisgebieden te verminderen, wordt koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP) in uitzonderlijk hoge mate gebruikt naast het geminimaliseerde gebruik van isolatiemateriaal. BMW M GmbH is een pionier in het gebruik van CFRP in in serie geproduceerde voertuigen. Al in 2004 rustte het voor het eerst een model uit met een grote serie met een carbon dak.

De BMW 3.0 CSL is voorzien van CFRP-componenten op vrijwel alle carrosseriedelen. Naast het dak, de motorkap en de kofferklep zijn de voor- en achterschorten volledig van carbon gemaakt. Ook de voor- en achterste zijpaneelbevestigingen, de dorpels, de achterdiffusor, de achtervleugel en achterspoiler zijn gemaakt van dit hightech materiaal. Alle carbon componenten worden in kleine series geproduceerd, meestal met de hand en exclusief voor de BMW 3.0 CSL.

Daarnaast leiden een gerichte selectie van materialen en state-of-the-art ontwerpmethoden ook tot een aanzienlijke vermindering van het gewicht van andere voertuigonderdelen. De dakspoiler van de BMW 3.0 CSL is gemaakt van glasvezelversterkte kunststof. De titanium achterdemper van de BMW 3.0 CSL is ongeveer 4,3 kilogram lichter dan een conventioneel stalen onderdeel. De gegoten aluminium precisieveren in de motorruimte, die de veerpootkoepels en de voorkant met elkaar verbinden, hebben een geometrie die precies is afgestemd op de krachten die in verschillende rijsituaties werken. Met behulp van wiskundige modellen is de wendbaarheid en stuurprecisie geoptimaliseerd met een minimum aan materiaal en gewicht.

Pure sportwagen cockpit met M carbon kuipstoelen.
Het gebruik van carbon en andere lichtgewicht constructiemaatregelen in het interieur van de BMW 3.0 CSL benadrukt zijn pure sportwageneigenschappen. In plaats van extra stoelen biedt de achterkant een opbergvak met twee geïntegreerde helmcompartimenten. Cfrp-bekleding in de deurpanelen en verminderde akoestische isolatie dragen ook bij aan de extreem sportieve flair. De bestuurder en voorpassagier zitten in M Carbon full kuipstoelen, die elke kilometer van de weg een zeer emotioneel en uniek racegevoel overbrengen. De diagonale verbindingen tussen het zitvlak en de rugleuning doen denken aan het constructieprincipe van de lichtgewicht stoelen in het historische model. De hoogte en helling van de stoelen kunnen uitsluitend worden aangepast via een drietraps schroefkoppeling in een werkplaats. De longitudinale positie kan handmatig worden gevarieerd met behulp van een hendel aan de voorrand van de stoel. Daarnaast bieden de M Carbon full kuipstoelen afneembare hoofdsteuninzetstukken.

Bovendien presenteert het interieur van de BMW 3.0 CSL zich als een sportwagencockpit die puur en exclusief is. Zwarte alcantara stoeloppervlakken en M-veiligheidsgordels worden gecombineerd met een M Alcantara-stuurwiel, een antraciet dakbekleding, zwart alcantara en matte carbon oppervlakken. Contrasterende stiksels en andere accenten in wit komen overeen met de buitenlak van de BMW 3.0 CSL, waarvan de modelbelettering in reliëf is aangebracht in de dorpellijsten en de zitvlakken. De witte versnellingspookknop symboliseert de klassieke vorm van interactie tussen bestuurder en voertuig bij het schakelen, terwijl de start/stop-knop en de M-knoppen op het stuur rood zijn afgewerkt. De matte interieurafwerkingen in een koolstofvezelafwerking zijn voorzien van opeenvolgende nummering voor elk van de 50 beschikbare eenheden. Deze markering, gedocumenteerd in het interieur van #01/50 tot #50/50, komt in elk geval overeen met de laatste cijfers van het ophangingsnummer en vertegenwoordigt dus een zichtbare en authentieke verwijzing naar de individuele voertuigidentiteit.

Eindigt

Het brandstofverbruik, CO2emissies, elektriciteitsverbruik en bedrijfsbereikcijfers worden bepaald volgens de Europese Verordening (EG) 715/2007 in de toepasselijke versie. Ze verwijzen naar voertuigen op de Duitse markt. Wanneer een bereik wordt weergegeven, houden de cijfers rekening met de impact van eventuele optionele extra’s.

Alle waarden zijn berekend op basis van de nieuwe WLTP-testcyclus. WLTP-waarden worden als basis genomen voor het bepalen van voertuiggerelateerde belastingen of andere rechten die (ten minste onder meer) gebaseerd zijn op CO2emissies en het in aanmerking komen voor toepasselijke voertuigspecifieke subsidies. Meer informatie over de WLTP- en NEDC-meetprocedures is ook te vinden opwww.bmw.de/wltp.

Meer informatie over officiële brandstofverbruikscijfers en specifieke CO2emissiewaarden van nieuwe personenauto’s zijn opgenomen in de volgende richtlijn: “Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen’ (Gids voor het brandstofverbruik, CO2emissies en elektriciteitsverbruik van nieuwe personenauto’s), die gratis verkrijgbaar zijn bij alle dealers, bij Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT), Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen en tehttps://www.dat.de/co2.

De BMW Group
Met zijn vier merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad is de BMW Group ’s werelds toonaangevende premium fabrikant van auto’s en motorfietsen en biedt ook premium financiële en mobiliteitsdiensten. Het productienetwerk van BMW Group omvat 31 productie- en assemblagefaciliteiten in 15 landen; het bedrijf heeft een wereldwijd verkoopnetwerk in meer dan 140 landen.

In 2020 verkocht bmw group wereldwijd meer dan 2,3 miljoen personenauto’s en meer dan 169.000 motorfietsen. De winst voor belastingen bedroeg in het boekjaar 2020 € 5,222 miljard op een omzet van € 98,990 miljard. Op 31 december 2020 telde BMW Group 120.726 werknemers.

Het succes van BMW Group is altijd gebaseerd geweest op langetermijndenken en verantwoord handelen. Het bedrijf heeft in een vroeg stadium de koers voor de toekomst uitgezet en stelt duurzaamheid en efficiënt resource management consequent centraal in zijn strategische richting, van de supply chain via productie tot het einde van de gebruiksfase van alle producten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *