BRC Rally Championship 2022.

Stéphane Lefebvre wint als een kampioen

Spa Rally

Het was een intens duel, maar uiteindelijk werd een zekere logica gerespecteerd. Stéphane Lefebvre (Citroën), even snel als ervaren en boordevol vertrouwen, deed zijn titel van Belgisch Rallykampioen 2022 alle eer aan door een zevende overwinning te veroveren tijdens de finale van de Spa Rally. Een succes dat de Fransman van DG Sport Compétition eindelijk toeliet om zijn verdiende titel te vieren.
“Het was een ongelofelijk seizoen, en om te beginnen wil ik het team van DG en Alain Georges bedanken”, luidde de reactie van Lefebvre aan de laatste TK. “We hebben een geweldig seizoen achter de kiezen en dit slotakkoord is de kers op de taart. De auto leek wel een Zwitsers horloge en in dat geval wordt alles natuurlijk eenvoudiger…”

Het is nog zacht uitgedrukt dat Grégoire Munster (Hyundai) een tegenstander van hoog niveau is geweest, van het begin tot het einde van de wedstrijd. Hij kreeg maar liefst zeven scratches achter zijn naam en bleef druk zetten op de uiteindelijke winnaar… “Nu moeten we leren om constant te flirten met de limiet, zonder er voorbij te gaan”, analyseerde de BMA-rijder correct. “Dat was de troef van Stéphane. Wacht maar…”

Cédric De Cecco (Citroën) stond in Spa voor het eerst op het podium in BRC en verwezenlijkte op die manier een droom. De Luikenaar, die het seizoen afsloot bij het CRT-team van Olivier Cartelle, kon na afloop maar moeilijk zijn tranen in bedwang houden. “Ik aas al zolang op dit resultaat”, reageerde Cédric. “Het weekend verliep niet zonder hindernissen, maar hier staan we dan op het podium! Vooraan ligt de lat bijzonder hoog, maar wat is het amusant om alles uit de kast te halen om in de buurt te komen…”

Cédric Cherain (Porsche), held van de Condroz, bevestigde een ongelofelijk einde van het seizoen door de vierde plaats te grijpen in Spa, een resultaat dat hem de nationale titel in RGT bezorgt, het voornaamste doel van zijn seizoen. De Luikenaar eindigde voor Charles Munster (Skoda), die snel bijleerde aan het stuur van een Rally2, een Thierry Neuville die het spektakel verzorgde en het publiek verwende aan het stuur van zijn duivelse BMW M3 E30 Gr.A, terwijl hij ondertussen ook samenwerkte met zijn nieuwe team van ouvreurs met het oog op de volgende WK-wedstrijden.


Nicola Stampaert (Skoda) werd tot de opgave gedwongen na een dubbele lekke band en een kapotte demper met zicht op de aankomst. De Rally4-rijders twijfelden geen ogenblik om de laatste plekjes in de algemene top 10 in te nemen. De Duitser Marijan Griebel (Peugeot 208 Rally4), kampioen van de Stellantis Motorsport Rally Cup Belux, finishte voor een overtuigende Niels Reynvoet (Peugeot 208 Rally4) en kersvers Belgisch Junior-kampioen Tom Rensonnet (Renault Clio Rally4), die een foutloos parcours afwerkte. Een prachtige beloning voor de jongeman uit Verviers na een delicaat seizoen.
En wat dan gezegd van de prestatie van Thomas Delrez (Renault Clio RS) uit Stoumont? Hij domineerde de 2WD Trophy, tikte uitstekend als dertiende algemeen aan en werd winnaar van de Bruno Blaise Challenge, die wordt uitgereikt aan de beste regionale rijder van de categorie. Een beloning die Delrez had gemotiveerd om aan de start te staan van de wedstrijd, waarin hij voor spektakel heeft gezorgd.
We vermelden ook de zege van Armand Fumal (Alpine A110 RGT Rally) in de BRC Master Cup, na een weekend waarin het een uitdaging was om de juiste bandenkeuze te maken.

In het Historic BRC was de zege voor Nicolas Havet uit Jalhay, met zijn BMW M3 E30 Gr.A, voor de Toyota Celica ST165 van Jean-Pierre Vannerum.

“We hebben een grootse editie beleefd”, reageerde een opgetogen organisator Christian Jupsin in naam van DG Sport. “Dat geldt zowel voor de sportieve strijd en het talrijk opgekomen publiek op de proeven als voor de veiligheid die tijdens deze editie van de Spa Rally werd gegarandeerd. De terugkeer van het assistentiepark naar Spa was een schot in de roos en voor 2023 hebben we al verschillende ideeën, onder meer wat betreft de animaties, om de ervaring van de toeschouwers in het centrum nog te verbeteren. De deelnemers zijn met de glimlach huiswaarts gegaan, want het parcours kon rekenen op unaniem positieve reacties. Naar goede gewoonte zullen we ook volgend jaar weer innoveren en een paar nieuwe proeven invoeren. Tot slot wil ik het volledige team van DG Sport bedanken, dat een voorbeeldige organisatie op poten heeft gezet. Onze ervaring in de eventsector speelt daarbij een cruciale rol. Hoed af ook voor de marshals en de stewards: dankzij hen is er geen enkele proef met vertraging van start gegaan. U heeft het begrepen: dit was een fantastisch weekend voor iedereen!” 

 

Tom Rensonnet en Loïc Dumont  Junior kampioen!

Spa Rally

Door de afwezigheid van Gilles Pyck, moest Tom Rensonnet in de Spa Rally nog 7 punten scoren om zich te kronen tot Junior Kampioen van België 2022. De Renault-piloot liet er geen gras over groeien en wilde niet wachten tot de finish. Na welgeteld 7 proeven had hij zijn 7 bonuspunten (een bonuspunt voor elke snelste tijd in het Junior-klassement) beet, zodat hij de titel al mocht vieren.

“Dit is een enorme opluchting, want de Junior-titel was de doelstelling die ik van de verantwoordelijken van het RACB National Team mee had gekregen voor aanvang van het seizoen. Na twee overwinningen vroeg in het seizoen, gooide die zware sortie in de Rally van Wallonië serieus roet in het eten. De revalidatie was lang en zwaar. In Ieper was ik fysiek nog niet klaar voor de strijd, maar we pakten er wel belangrijke punten. Gilles ging er van de baan en ik won. Wellicht was die wedstrijd wel het keerpunt van het seizoen. Na mijn forfait voor de Omloop leek een remonte bijna uitzichtloos, maar ik bleef er altijd in geloven. Vanaf de East Belgian Rally kon ik weer over al mijn krachten beschikken en ging het uitstekend. Ik denk dat ik in de tweede helft van het seizoen bewezen heb dat het National Team de juiste keuze heeft gemaakt,” aldus een opgeluchte Tom Rensonnet.

In het vervolg van de wedstrijd bleef Tom Rensonnet, genavigeerd door Loïc Dumont, onverstoorbaar de snelste bij de jongeren. Hij pakte het maximum van de bonuspunten en won overtuigend de slotwedstrijd van het seizoen. “Ik kon bevrijd aanvallen, maar men had me toch gevraagd om de wagen zonder schade aan de finish te brengen. Kortom een perfect weekend. Welk programma ik volgend jaar zal afwerken, dat weet ik nog niet, maar ik heb wel begrepen dat er een vervolg komt in het RACB National Team. Super!”

De tweede plaats ging naar Jonas Dewilde met zijn Peugeot 208 Rally4. “Na 3 maanden niet samen met Jeffrey Vandenbussche te hebben gereden, was het in het begin echt zoeken naar het vertrouwen. Zeker omdat we beiden enkele sorties moesten verwerken. Ik de zware klapper in de Omloop van Vlaanderen en Jeffrey ook nog zijn sortie met Arne Baert in de Aarova Rally,” aldus Jonas Dewilde, die volgend seizoen wellicht opnieuw in de Stellantis Rally Cup zal aantreden.

De derde plaats ging niet naar Maxim Decock, maar naar rookie Tom Heindrichs, die met zijn Renault Clio Rally5 op amper 15″ van de Rally4 van Jonas Dewilde eindigde. Nochtans was het pas de tweede rally van de 19-jarige halfbroer van Thierry Neuville. “Na mijn rallydebuut met een Clio R3T in de East Belgian Rally, heb ik hier met een Clio Rally5 gereden, met het oog op een eventuele deelname aan de Clio Trophy volgend jaar. Het bleek een heel makkelijk te besturen wagen te zijn. Ik heb me geamuseerd!,” aldus Tom Heindrichs, dit seizoen vice-Kampioen van België X-Car Senior met een X-Car van LifeLive.

Maxim Decock werd vierde met zijn Opel Corsa Rally4. “Ik sluit de wedstrijd af met een goed gevoel, want op de slotdag waren we voortdurend sneller dan Jonas Dewilde. Het vertrouwen nam toe in de loop van de wedstrijd.”

Lander Dhaene, genavigeerd door Isi Lemahieu, eindigde op de vijfde plaats met zijn Renault Clio Rally5. “Mentaal was deze wedstrijd, op een van de moeilijkste parcours van het land, een echte strijd. Ik moest de zware sortie in Ieper verwerken en ik heb in deze wedstrijd lang moeten zoeken naar het vertrouwen. Voor mij mocht de rally zondagavond van start gaan,” aldus Lander Dhaene.

Klassement Junior BRC (na 10/10 wedstrijden, 3 mandatory results): 1. T. Rensonnet 210 punten; 2. G. Pyck 173 punten; 3. J. Dewilde 109; (C. Nielsen (DK) 65; B. Verlinde 63; Ch. Munster 59; M. Decock 58; P-M. Brasseur; N. Bruyneel 35; L. Depotter 33) 4. L. Dhaene 22; (C. Benoit 16; M. Dalsager (DK), T. Heindrichs & D. Meuris 15; L. Nuyts, Th. Vandeputte 12; L. Baudet; C. Mazuin 8)

Verrassende zege van Armand Fumal in BRC Master Cup
Spa Rally

Jimmy D’hondt mocht zich in Spa gelukkig prijzen dat hij de titel al op zak had na de Condroz Rally, want de winnaar van de BRC Master Cup kende een erg ongelukkige wedstrijd. Het begon al op de tweede proef, de KP van Spa, waar de Ford-rijder zich liet verrassen in een gladde links-rechts combinatie. De Truienaar zat bijna 4 minuten vast in een haag en kon enkel verder na hulp van de toeschouwers. Op zaterdag ging hij definitief van de baan, waarbij de radiator beschadigd werd.

Lange tijd leek Jos Verstappen op weg naar de overwinning. De ex-F1-rijder reed een prima wedstrijd en had een eerste podiumplaats binnen bereik, tot hij zondagmiddag een wiel van zijn Citroën reed. “Ik werd gewoon verrast in een remzone omdat de achtertrein plots een stapje opzij zette. Het gebeurde op een plaats waar geen ruimte was. De ophanging achteraan brak na een tik tegen een boomstronk. We verloren in totaal 24 minuten, maar opgeven doe ik niet. Samen met mijn navigator Renaud Jamoul heb ik de ophanging hersteld ter plaatse en hebben we de rally uitgereden om ervaring op te doen. Ik ben wel tevreden over de tijden die we hier reden,” aldus Verstappen.

Omdat Roger Hodenius vrijdagavond in Spa van de baan ging en Richard Pex op het verraderlijke parcours voorzichtig was na zijn sortie in de Condroz, ging de zege verrassend naar Armand Fumal met zijn Alpine A110 RGT. Verrassend omdat de patron van Cabernet zelf helemaal niet tevreden was over zijn wedstrijd. “Dat is het minste dat je kan zeggen,” verklaarde Armand Fumal. “Ik had enorme problemen met de banden. De RE9’s van Pirelli, sticks voor koud weer, waren niet competitief op onze Alpine. Ik kreeg de banden niet op temperatuur en vond geen grip. Daardoor verloor ik het vertrouwen. Ik heb bijna de ganse rally op regenbanden gereden, want die kreeg ik wel op temperatuur, maar die zijn natuurlijk niet zo snel… Echt een wedstrijd om snel te vergeten,” aldus Fumal.

De tweede plaats bij de Masters ging naar Didier Bosseloir, deelnemer aan de Stellantis Rally Cup, voor Richard Pex en Fred Bouvy.

Het podium in de BRC Master Cup : 1. Jimmy D’hondt 82 punten; 2. Jos Verstappen 60; 3. Richard Pex 58.

 

Thomas Delhez schittert met een 13de plaats algemeen, Bruno de Wilde kampioen 2wd Trophy.

De titelkandidaten van de 2WD Trophy konden geen hoofdrol spelen in de Spa Rally. Integendeel, het waren de lokale specialisten die zich in de kijker reden, te beginnen met Thomas Delrez, die zijn Clio RS naar een ongeziene 13de plaats algemeen stuurde. De piloot uit Stoumont kon het zelf amper geloven.
“Een 13de plaats algemeen, daar had ik vooraf niet van durven dromen. Maar, de zege in de 2WD Trophy, daarvoor kwam ik wel aan de start. Zeker omdat we hiermee ook de Trofee Bruno Blaise wonnen als snelste regionaal team in de 2WD Trophy,” aldus Thomas Delhez.
De tweede plaats ging naar Faustin Lahy, ook met een Clio RS, voor Antoine Luxen. Voor de 25-jarige Faustin was de tweede plaats ook een onverhoopt resultaat, zeker nadat hij zondag twee foutjes maakte in Bruyères.
De titelstrijd werd al op de eerste proef beslist, toen de gaskabel brak op de Clio van Stefaan T’joens. “Ik heb toen de veters uit mijn schoenen gehaald om de auto terug naar het servicepark te kunnen rijden. We moesten opgeven en we zijn daarna opnieuw gestart in SuperRally. Uiteindelijk moest ik maar één proef missen, maar met meer dan 20 minuten achterstand, was ons resultaat verkeken. Door te finishen, is mijn vrouw Greet wel kampioen bij de copiloten in de 2WD Trophy. Toch nog een bekroning voor ons seizoen,” aldus Stefaan T’joens.
Bruno de Wilde, die de finale kon rijden met een Peugeot 208 R2 van Pevatec, vierde zijn 46ste verjaardag met de eerst titel in de 2WD Trophy. “Dat is een schitterende bekroning van een ongelofelijk seizoen, met onder andere de vervulling van mijn droom door deel te nemen aan de WRC-manche in Ieper. Het was echt niet makkelijk om me aan te passen aan de Peugeot, want ik reed voortdurend met de franchise in het achterhoofd. Ik heb mijn Honda verkocht en dat geld had ik gebruikt voor de franchise. Gelukkig heb ik geen schade gereden. We reden twee keer lek en dat kostte ons meer dan twee minuten, maar Thomas Delhez was op dit parcours gewoon te snel. Ik heb gereden in functie van het kampioenschap en zondag, toen ik de wagen wat beter onder de knie had, heb ik echt genoten,” aldus een trotse Bruno de Wilde.
Jony Vande Walle eindigde in het spoor van de Wilde. De Opel-rijder was daarmee wel de snelste in klasse NCE.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait