TOYOTA GAZOO Racing neemt het op tegen Dakar 2023 met team met drie auto’s

  • Regerend kampioenEn Nasser Al-Attiyah en Mathieu Baumel gaan aan kop
  • Giniel de Villiers en Dennis Murphy keren terug in Dakar
  • Henk Lategan en Brett Cummings willen indruk maken op derde uitje
  • De vernieuwde en nog brutalere GR DKR Hilux T1+ klaar voor stevige concurrentie in de legendarische rally

TOYOTA GAZOO Racing zal begin januari de Dakar Rally van 2023 aangaan met een team met drie auto’s. De regerend meesters, Nasser Al-Attiyah en co-rijder Mathieu Baumel, keren terug om samen met de nieuw gekroonde Zuid-Afrikaanse Rally-Raid Kampioen Giniel de Villiers en co-rijder Dennis Murphy, evenals Henk Lategan en Brett Cummings, de leiding te nemen.

Dit evenement markeert de start van het World Rally-Raid Championship (W2RC) 2023-seizoen, waarbij Nasser en Mathieu opnieuw de zwaarste cross-country races ter wereld aangaan.

Het duo komt in 2023 uit in alle vijf de rondes van het W2RC van de FIA. Het kampioenschap begint met de Dakar Rally in januari en wordt eind februari gevolgd door de Abu Dhabi Desert Challenge; de Sonora Rally in Mexico in april en de Desafio Ruta 40 in Argentinië eind augustus. Het seizoen wordt afgesloten met de Rally van Marokko, opnieuw gepland voor half oktober.

De twee overgebleven crews zullen de rest van het seizoen deelnemen aan het South African Rally-Raid Championship (SARRC) als onderdeel van TOYOTA GAZOO Racing South Africa (TGRSA), dat ook dient als een belangrijk onderdeel in de voortdurende tests en ontwikkeling van de GR DKR Hilux T1 +. In 2022 werd de zeven ronden tellende SARRC gewonnen door Giniel en de voormalige kampioenen Henk en Brett eindigden als tweede in het kampioenschap dat wordt beschouwd als een van ’s werelds zwaarste rally-raid series.

Het zware raceseizoen 2022 bood TGR uitgebreide mogelijkheden om de Dakar-winnende GR DKR Hilux T1+ te verbeteren op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. In lijn met Toyota’s ethos van “Steeds betere auto’s maken”, profiteerde het team van meer dan 25.000 km racen en testen door zijn bemanningen in zowel de W2RC als SARRC. Bovendien bouwden de bemanningen verder op hun eigen competenties, dankzij 130 gecombineerde dagen op de weg, waardoor zowel de W2RC- als SARRC-titels voor het team werden veiliggesteld.

Voor het seizoen 2023 heeft de FIA haar criteria verfijnd om de prestaties tussen de klasse T1 + -voertuigen en hun tegenhangers in klasse T1U (ultimate) in evenwicht te brengen. De primaire focus van de bijgewerkte regels is om het veld te sluiten, waardoor de concurrentie nog harder wordt. Zo is het piekvermogen van zowel de klasse T1+ als de T1U-auto’s met 30 kW verminderd. De vermogenscurves zijn aangepast om de verandering proportioneel te mengen en de hoogtecompensatie voor turbo-aangedreven T1 + -auto’s is verwijderd.

Tegelijkertijd heeft TGR de GR DKR Hilux T1+ voortdurend geüpgraded, met als doel de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid nog verder te verbeteren en ervoor te zorgen dat de auto volledig is voorbereid op de ontberingen van de Dakar Rally, de W2RC en de SARRC. Als zodanig zijn er verbeteringen aangebracht aan de differentiëlen, ophangingsonderdelen en draagarmen van de auto, die zijn versterkt. De opstelling met enkele demper is ook geoptimaliseerd, net als de schakeleigenschappen van de transmissie. Ten slotte is de software aangepast om de nieuwste racebrandstof te accepteren en ervoor te zorgen dat de auto voldoet aan de Balance of Performance-vereisten zoals uiteengezet door de FIA.

De toewijding van het team aan de ontwikkeling van de GR DKR Hilux T1 + wordt weerspiegeld door de privateer racegemeenschap, met zeven privé-ingeschreven versies van de auto die zich hebben aangemeld voor Dakar 2023. Deze auto’s hebben vergelijkbare setups en specificaties als de GR DKR Hilux T1 + campagne gevoerd door de fabrieksinzending.

TGR ondersteunt ook Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC), een rallyteam van Toyota Auto Body Co., Ltd. dat deelneemt aan de Toyota Land Cruiser. In de Dakar Rally van 2022 behaalde het zijn negende opeenvolgende overwinning in de categorie productieauto’s. In de Dakar Rally van 2023 neemt het team deel aan een nieuwe Land Cruiser 300 GR SPORT en mikt het op hun 10e overwinning op rij in de categorie productieauto’s.

HINO TEAM SUGAWARA nam voor het eerst deel aan de Dakar Rally 2022 met een voertuig uitgerust met een racehybridesysteem en eindigde als 22e overall in de truckcategorie. In de Dakar Rally van 2023 nemen ze deel aan een truck die is uitgerust met een verbeterd hybride systeem.

Dakar 2023 begint op 31 december 2022 aan de noordwestkust van Saoedi-Arabië, voordat het landinwaarts reist richting de stad Ha’il. Vanaf daar gaat de route verder in zuidoostelijke richting, doorsnijdend het gevreesde Lege Kwartier, om uiteindelijk noordwaarts te slingeren naar de finish bij Dammam, op 15 januari 2023.

AANHALINGSTEKENS:

Alain Dujardyn, TGR W2RC Teambaas:

“Dit jaar was een fantastisch jaar voor ons. We begonnen met het winnen van Dakar 2022, voordat we de inaugurele W2RC-titel aan onze lijst met prestaties toevoegden. Giniel won dit jaar ook de SARRC en ik wil alle drie onze bemanningen bedanken voor hun respectievelijke prestaties in zowel de W2RC als SARRC. Ze verlegden voortdurend de grenzen voor beter en het technische meesterbrein van Glyn Hall werkte onvermoeibaar om onze alleswinnende raceauto voortdurend te verbeteren, waardoor deze steeds beter werd in de voorbereiding op Dakar 2023.”

Glyn Hall, TGR Dakar &SARRC Teambaas en Technisch Directeur:

“Dakar 2023 staat voor de deur en we zijn verheugd om in januari met een team met drie auto’s ’s werelds zwaarste autorace aan te gaan. We hebben hard gewerkt aan het verfijnen van onze GR DKR Hilux T1 + in de loop van het jaar en we zijn ervan overtuigd dat we goed voorbereid zijn om de ontberingen van de race en onze concurrentie aan te gaan.

Nasser Al-Attiyah: 

“Het winnen van de W2RC-titel van 2022 was mijn eerste doel en ik ben er trots op dat we dat hebben bereikt. Ook is de auto het hele jaar door steeds beter geworden, en met een laatste test in Namibië weet ik zeker dat we de best mogelijke versie van de GR DKR Hilux T1+ tot nu toe hebben vastgezet. Nu rest alleen nog maar te gaan racen in Saoedi-Arabië.”

Giniel de Villiers:

“Dit jaar heeft een aantal moeilijke uitdagingen opgeleverd, vooral op het gebied van de SARRC. Dat gezegd hebbende, we zijn erin geslaagd om de titel van 2022 te winnen en als zodanig zijn we als team aanzienlijk gegroeid. De auto heeft ook onze persoonlijke groei geëvenaard en we zijn verheugd om in januari terug te zijn in de Dakar Rally. Het winnen van de SARRC-titel heeft ons geloof bevestigd dat we in januari in de mix zitten voor de algemene overwinning, en we kunnen niet wachten tot de race begint.”

Henk Lategan: 

“Dakar 2022 bood een steile leercurve en ik ben blij met onze ervaring eerder dit jaar. Nu is het tijd om de uitdaging opnieuw aan te gaan, maar dit jaar zijn we aanzienlijk meer ervaren en is de GR DKR Hilux T1+ beter dan ooit. Laten we aan de slag gaan in Saoedi-Arabië!”

AUTONUMMERS:

200 –    Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel

205 –    Giniel de Villiers / Dennis Murphy

217 –    Henk Lategan / Brett Cummings

 

SPECIFICATIES: GR DKR HILUX T1+ (2023)

Motor – V35A Productie Motor

Donor –                         Land Cruiser 300

Motortype – Twin Turbo, Benzine

Controleregeling – Boost Limited door FIA Reference Power Curve

Vermogen – 266 kW @ 5.100 rpm

Koppel – 620 Nm

Motormanagement – Motec

Transmissie – Sadev 6-speed, Sequential Shift

Differentiëlen – All Limited Slip (voor, midden, achter)

Koppeling – Keramische Twin Plate, 215 mm

Constructie – Buizenframe

Wielbasis – 3.140 mm

Totale lengte – 4.810 mm

Totale breedte – 2.300 mm

Totale hoogte – 1.890 mm

Totale massa – 2.000 kg, FIA gereguleerd minimum (drooggewicht)

Carrosserie – Toyota Hilux Double Cab Pick-Up, Full Composite

Voorwielophanging – Dubbele Wishbone, 350 mm Veerweg

Achterwielophanging – Dubbele Wishbone, 350 mm Veerweg

Wielen – Evo Course, 17 inch

Banden – BF Goodrich, 37 inch

Brandstoftank – FT3 Veiligheidscel, 540 liter

 

DAKAR RALLY 2023―TGR TEAM SETUP

Team Nee. Bestuurder / Bijrijder
TOYOTA GAZOO Racing 200 Chauffeur Nasser Al-Attiyah (Katar)
Bijrijder Mathieu Baumel (Frankrijk)
205 Chauffeur Giniel de Villiers (Zuid-Afrika)
Bijrijder Dennis Murphy (Zuid-Afrika)
217 Chauffeur Henk Lategan (Zuid-Afrika)
Bijrijder Brett Cummings (Zuid-Afrika)

DAKAR RALLY 2023―TLC TEAM SETUP

Team Nee. Bestuurder / Bijrijder
Team Land Cruiser / Toyota Auto Carrosserie (TLC) 246 Chauffeur Akira Miura (Japan)*
Bijrijder Laurent Lichtleuchter (Frankrijk)
250 Chauffeur Ronald Basso (Frankrijk)
Bijrijder Jean-Michel Polato (Frankrijk)

* Toyota Auto Body Medewerker

DAKAR RALLY 2023―HINO TEAM SUGAWARA TEAM SETUP

Team Nee. Bestuurder / Bijrijder
HINO TEAM SUGAWARA 519 Chauffeur Teruhito Sugawara (Japan)
Bijrijder Hirokazu Somemiya (Japan)
Werktuigkundige Yuji Mochizuki (Japan)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait