20 JAAR BIJ GOODWOOD – DE THUISBASIS VAN ROLLS-ROYCE, 2003-2023

In 1997 kreeg BMW Group een unieke kans: de overname van Rolls-Royce Motor Cars. Dit was veel meer dan zomaar een zakelijke deal. Rolls-Royce is een instituut, een naam die beroemd is over de hele wereld, met een geschiedenis die teruggaat tot 1904. Het is ook een synoniem voor uitmuntendheid: merken en producten in bijna elke branche streven ernaar ‘de Rolls-Royce van …’ te zijn.

In 1997 kreeg BMW Group een once-in-a-lifetime kans: om Rolls-Royce Motor Cars over te nemen. Dit was veel meer dan zomaar een zakelijke deal. Rolls-Royce is een instituut, een naam beroemd over de hele wereld, met een geschiedenis die teruggaat tot 1904. Het is ook een synoniem voor uitmuntendheid: merken en producten in bijna elke industrie ambieert ‘de Rolls-Royce van…’

Te zijn Als nieuwe eigenaar van het merk werd BMW Group geconfronteerd met een onmiddellijke en ontmoedigende uitdaging: een nieuw thuis creëren voor Rolls-Royce, passend bij zijn status en erfgoed. Dorpen en steden in heel Groot-Brittannië zetten zichzelf naar voren om de gekozen locatie te zijn, met de belofte van investeringen en hoogwaardige lokale banen die zouden volgen. Het is snel werd duidelijk dat slechts één plaats bij het merk zou passen – en de klanten die het is gemaakt om te dienen.

PERSOONLIJKE CONNECTIES

Rolls-Royce heeft een langdurige, persoonlijke band met Chichester en omgeving. De mede-oprichter van het bedrijf, Sir Henry Royce, leefde en werkte voor de laatste 16 jaar van zijn lange en illuster leven in zijn geliefde huis, Elmstead, in West Wittering. Het was hier dat hij enkele van zijn meest memorabele werk produceerde: beroemd, hij schetste het basisontwerp voor zijn Merlin-vliegtuigmotor – die later de legendarische Spitfire aandreef – in het zand op West Wittering strand.

Die historische link vestigde de aandacht op Goodwood, acht mijl de weg op. Autosportfans wereldwijd kenden het al als de thuisbasis van het Goodwood Motor Circuit en het Festival of Speed. De bredere Goodwood Estate omvat ook de renbaan en het hotel, beide aan de centrum van de internationale samenleving en daardoor bekend bij De klantenkring van Rolls-Royce. Het was duidelijk de ideale keuze.

Rolls-Royce verzekerde zich meteen van een enthousiaste en invloedrijke kampioen voor zijn project in de eigenaar van het landgoed, de nu hertog van Richmond, die een stuk land identificeerde dat perfect paste bij de de behoeften van het bedrijf.

EEN PASHUIS

Alle betrokkenen wisten dat dit geen gewone kon zijn Fabriek. Hier zou Rolls-Royce niet alleen ‘auto’s bouwen’: het zou zou ’s werelds meest gewilde superluxe ontwerpen en met de hand bouwen goederen, voor zeer exclusieve, uitzonderlijk veeleisende klanten van over de hele wereld.

Om het huis van Rolls-Royce te ontwerpen, gaf Rolls-Royce de opdracht bekroonde architecten Nicholas Grimshaw & Partners, wiens referenties omvatten het Waterloo International-treinstation in Londen en het Eden Project in Cornwall. Ze creëerden een opvallende, eigentijds en zeer duurzaam gebouw dat moeiteloos samensmolt in het omringende landschap. Het symboliseerde ook het innovatieve, technologisch geavanceerde en zorgvuldig vervaardigde producten die binnen worden gecreëerd.

Precies 20 jaar later, het huis van Rolls-Royce in Goodwood blijft de enige plek ter wereld waar Rolls-Royce auto’s zijn ontworpen en gebouwd – nog steeds met de hand. Het is ook het wereldwijde hoofdkantoor van een bedrijf dat inmiddels actief is in meer dan 50 landen wereldwijd. In 2016 opende het bedrijf zijn Technology and Logistics Centre in Bognor Regis, ter ondersteuning van Goodwood’s zeer gestroomlijnde, volledig geïntegreerde productieprocessen.

HET NIEUWE TIJDPERK BEGINT

Naast een nieuw huis had Rolls-Royce ook een nieuw huis nodig. vlaggenschipproduct om zijn positie als “De beste auto in de wereld”. Het resultaat was Phantom. Om een minuut na middernacht op 1 In januari 2003 leverde Rolls-Royce de allereerste Phantom of the Goodwood tijdperk aan de nieuwe eigenaar, die nog steeds eigenaar is van de auto tot op de dag van vandaag.

In 2007 lanceerde het bedrijf de Phantom Drophead Coupé en een jaar later de imposante Phantom Coupé – de laatste zo vereerd met klanten en de media, het zou het ontwerp van Rolls-Royce beïnvloeden filosofie voor het komende decennium en meer.

VOLDOEN AAN NIEUWE NORMEN

De nieuwe incarnatie van Rolls-Royce wordt steeds meer aangesproken op een nieuwe generatie jongere, selfmade, zelfbewuste mensen, die verschillende eisen, verlangens en Verwachtingen. In 2010 reageerde het bedrijf met een volledig nieuwe model, Ghost. Op de bestuurder gericht en benaderbaar, Ghost was een instant succes, en zou uitgroeien tot de best verkopende Rolls-Royce in de geschiedenis.

In 2013 lanceerde Rolls-Royce zijn krachtigste model ooit, Wraith, drie jaar later gevolgd door de Dawn drophead. En sinds 2018, de ‘Rolls-Royce onder de SUV’s’, Cullinan, heeft klanten in staat gesteld om geniet ook van de kenmerkende ‘Magic Carpet Ride’ van het bedrijf van de weg zoals erop; Cullinan is nu het meest gevraagde model in de bedrijfsactiviteiten. line-up en – samen met Phantom – tot de meest gewenste luxe goederen op de planeet.

Tegelijkertijd waren bepaalde klanten op zoek naar iets subversiever en rebelser. Voor deze uitschieters, Rolls-Royce gemaakt Black Badge – krachtigere en compromisloze uitingen van Ghost, Wraith, Dawn en Cullinan, die vandaag de dag goed is voor meer dan een derde van de auto’s gebouwd op Goodwood.

EEN TOONAANGEVEND HUIS VAN LUXE

Deze periode betekende een bepalend punt in de renaissance van niet alleen een autobedrijf, maar een gevierd wereldwijd huis van luxe. Rolls-Royce had nadrukkelijk zijn status als de keuzebeloning voor captains of industry en een nieuwe generatie culturele iconen, kunstenaars en technologen. Deze personen, zelf smaakmakers en wereldvormers, zijn meer geïnspireerd dan ooit door een merk met de producten en het vermogen om hun vereiste om persoonlijkheid en individualiteit in de objecten uit te drukken ze bezitten.

In de afgelopen 20 jaar heeft Rolls-Royce zich voortdurend ontwikkeld en breidde zijn Bespoke-mogelijkheden uit, waardoor klanten bijna oneindig werden manieren om hun auto te personaliseren. De ultieme uitdrukking hiervan is Coachbuild, waar een kleine maar significante groep individuen commissie niet alleen de exterieurkleur en het interieur van hun auto kenmerken, maar de fysieke vorm.

De overname van Rolls-Royce door BMW Group en de daaropvolgende oprichting van een passend huis voor het merk werd destijds beschreven als “de laatste grote avontuur in de automobielindustrie”. In oktober 2022, Rolls-Royce begon aan een andere, misschien nog wel ambitieuzere endeavour, met de lancering van zijn genrebepalende ultra-luxe elektrische super coupé, Spook. Dit luidde een nieuw tijdperk in, waarin elke nieuwe Rolls-Royce model tegen het einde van 2030 zal volledig elektrisch zijn.

DE ROLLS-ROYCE FAMILIE

Misschien wel het belangrijkste, Goodwood is ook de thuisbasis van de Rolls-Royce familie. Dat gezin is gegroeid van 350 mensen in 2003. tot 2.500 vandaag – inclusief 150 nieuwe posten die alleen al in 2022 zijn gecreëerd – met meer dan 50 nationaliteiten vertegenwoordigd. Die familie omvat ontwerpers, ingenieurs, ambachtslieden, assemblageteams, verkoop, marketing, financiën, IT, human resources en andere specialisten. Tussen hen in, ze vertegenwoordigen enorme reserves aan ervaring en expertise: in 2022 een record aantal Service Recognition Awards werd uitgereikt aan collega’s het markeren van 20 jaar met het bedrijf.

Sinds 2006 zijn bijna 200 getalenteerde jongeren gepasseerd het stageprogramma van wereldklasse van het bedrijf, velen kiezen ervoor om vaste functies op zich nemen en toezicht houden en managementfuncties. Honderden universiteitsstudenten hebben gebruik gemaakt van industriële stages bij Rolls-Royce om waardevolle ervaring op te doen en bouw succesvolle carrières op bij Rolls-Royce, BMW Group en elders. In bovendien blijft het bedrijf een zeer succesvol graduate programma uitvoeren.

VOOR ALTIJD VERBETEREN

Vandaag staat Rolls-Royce als het wereldwijde voorbeeld voor uitmuntende luxe productie; een echt Huis van Luxe, het maken van sommige van de zeldzaamste, mooiste en kostbaarste objecten op aarde. Maar perfectie is niet eindig of vast. Er is geen punt waarop het is ooit volledig bereikt: er is altijd iets te verfijnen, te verbeteren of opnieuw uitgevonden. Het is dit constante streven naar de stelregel van Sir Henry Royce “neem het beste dat bestaat en maak het beter”, dat maakt het Huis van Rolls-Royce in Goodwood zo’n unieke, boeiende en inspirerende plek te zijn.

“Goodwood is zowel de fysieke als de spirituele thuisbasis van Rolls-Royce; de enige plek ter wereld waar we onze unieke luxe producten, met een unieke, persoonlijke band met onze lange geschiedenis. Veel meer dan alleen een geavanceerde productiefaciliteit en hoofdkantoor, het geeft bezoekers een onmiddellijke introductie aan ons merk: mooi, elegant en indrukwekkend, maar ook creatief, levendig en steeds veranderend. In zijn ontwerp en constructie heeft het belichaamt onze centrale waarden van precisie, aandacht voor detail en trots voor deze grote Britse instelling. Het is zijn eigen privé universum, maar toch volledig verbonden met de wijde wereld. Wij, de Rolls-Royce familie, zijn bevoorrecht om het thuis te noemen.”
Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Auto’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait