70e verjaardag van beroemde erfgoedauto gevierd met moderne interpretatie

  • Iconische Grand Tourer uit 1953 inspireert eenmalige Continental GT Azure
  • Historische specificatie gebaseerd op Bentley’s eigen R-Type Continental – JAS 949 – op zijn 70Þ verjaardag
  • Nagebouwd door het gebruik van Mulliner’s Personal Commissioning Guide – de deuropening voor onbeperkte personalisatie
  • Erfgoedverf, luxe rijk interieur en afgewerkt met uniek vervaardigde crossbanding en op maat gemaakte inlays
  • 70 jaar vakmanschap, design en innovatie omspannen de twee coupés
  • Continental GT Azure biedt wellness en comfort voor een modern magisch tapijt
  • Nieuw model voegt zich bij bentley’s Britse persvloot
  • Iconische Grand Tourer gefotografeerd op een iconische locatie

(Crewe, 25 januari 2023) Bentley Motors heeft met de hand een unieke en eenmalige Continental GT Azure gemaakt, geïnspireerd op Bentley’s bewaarde voorbeeld van de iconische R-Type Continental, JAS 949. De nieuwe Continental GT is ter ere van de 949 van de JAS 70Þ verjaardag, ter ere van een van de belangrijke stijliconen in de geschiedenis van Bentley. JAS 949 is een van de slechts 208 exemplaren van de R Type Continental ooit gebouwd – maar de auto had een grotere impact dan de beperkte aantallen suggereren. De prachtige Bentleys oud en nieuw zijn gefotografeerd bij een even spectaculair monument in Londen dat zelf een 21 isSt eeuw heruitvinding van een icoon uit de jaren 1950 – Battersea Power Station in Zuid-Londen.

Geciteerd als ‘een modern magisch tapijt dat grote afstanden vernietigt’ was de R-Type Continental de snelste vierzits luxe sedan ter wereld toen hij in 1952 werd gelanceerd. De drie belangrijkste designlijnen van de auto – de aandrijflijn van het voorwiel, de achterklep en de daklijn – vormden de inspiratie voor de eerste generatie Continental GT in 2003 en elke Continental GT sindsdien. De nieuwste Azure-leden van de Continental GT-familie blijven elegantie en tijdloos design vieren, rechtstreeks afgeleid van de R-Type Continental, terwijl ze een focus op welzijn achter het stuur toevoegen.

Met behulp van Mulliner’s Personal Commissioning Guide is de nieuwe Continental GT Azure samengesteld als eerbetoon aan een van de meest iconische leden van Bentley’s Heritage Collection met 43 auto’s. JAS 949 is Bentley’s eigen R-Type Continental en bevindt zich in de onlangs geopende Heritage Garage op de koolstofneutrale campus van Bentley in Crewe. Bentley heeft de JAS 949 in 2001 overgenomen en heeft deze in uitstekende mechanische staat gehouden met behoud van het patina. De auto wordt regelmatig op de weg gereden.

JAS 949 werd in december 1953 geleverd aan de eerste eigenaar, dr. Rowland Guenin uit Zwitserland. Het werd besteld in Ivory met een rood interieur en een handgeschakelde versnellingsbak, een specificatie die het vandaag de dag behoudt, samen met de originele 4,6-liter motor.

Om de beste specificatie voor de moderne interpretatie van JAS 949 na te bootsen, is een nieuwe Continental GT V8 Azure met de hand geschilderd in Old English White – een getrouwe herschepping van de erfgoedverfkleur die dateert uit de jaren 1950. Volgens de muze is de Continental GT uitgerust met helder chroom (inclusief de matrixgrille) Terwijl JAS949 op 16″-wielen rijdt, rijdt de nieuwere versie op 22″ met de hand afgewerkte wielen, in een zwarte en gepolijste afwerking volgens het origineel.

In de prachtige cabine is cricketballeer overal te zien dat een knus, diep en rijk erfgoedgevoel biedt voor de bestuurder en passagiers en de huidkleur van JAS 949 weerspiegelt. Om contrast te bieden en de designlijnen van de cabine te behouden, zorgen met de hand aangebrachte biesjes van Beluga-leer voor accenten in de stoelen.

Door een eigentijds aspect toe te voegen, is het Burr Walnut-fineer als open porie gelaten, waardoor een nauwere textuur wordt geboden aan de gepatineerde afwerking in JAS 949. Geselecteerd uit alleen de allerbeste, meest gefigureerde voorraad die beschikbaar is, is fineer met open poriën geverfd met slechts drie ultradunne laklagen, samen met een totale dikte van slechts 0,1 mm. Ter vergelijking: de High Gloss laklaag van Bentley is 0,5 mm dik en heeft een glanzende, gladde afwerking. Elke laag wordt met de hand aangebracht en tussen de toepassingen geschuurd, zodat de lak aan de natuurlijke groeven van het hout blijft kleven. De resulterende afwerking is wasachtig en benadrukt perfect de authentieke, natuurlijke kleur en textuur van de houtsoort.

Door het gerespecteerde vakmanschap van Bentley zijn crossbanding inlays nog steeds beschikbaar. De kruisbanding van de nieuwe Continental GT Azure weerspiegelt de interieurdetails van jas 949 en maakt gebruik van Australisch recht nerffineer met een buxusinleg, aangevuld met een Bentley Mulliner-overlay in een rijk goud. De finishing touch van het silhouet van de R-Type Continental is toegevoegd aan het fascia fineer en de interieurtredenplaten om de cabine compleet te maken.

De ontwikkeling van de originele R-Type Continental
De R-Type Continental, het geesteskind van Chief Projects Engineer Ivan Evernden en Chief Stylist John Blatchley, heeft een sjabloon opgesteld dat Bentley-ontwerpers blijft inspireren.

Twee vooroorlogse coachbuilt specials, de ‘Embiricos’ Bentley en Corniche, hadden de voordelen van verbeterde aerodynamica laten zien. In de vroege jaren 1950 liet Ivan Evernden zich inspireren door deze eenmalige creaties om een slanke coupé te creëren op basis van de R Type Bentley sedan.

Het vermogen van de 4.566cc zescilinder lijnmotor werd verhoogd van 140 naar 153 pk en de transmissie had een hogere eindaandrijvingsverhouding. Het prototype – OLG 490, bijgenaamd Olga – gemiddeld 118,75 mph over vijf ronden (met een beste ronde van iets minder dan 120 mph) op het banked Montlhèry-circuit in de buurt van Parijs.

Om het streefgewicht te behouden, vervaardigde carrosseriebouwers HJ Mulliner de carrosserie, raamkozijnen, voorruitrand, achtergrondverlichting, stoelframes en bumpers in aluminium. Zelfs bij een verminderd gewicht was de bandenkeuze van cruciaal belang; er bestond geen standaard wegband die een auto van twee ton kon vervoeren bij snelheden van meer dan 115 mph, en Dunlop Medium Distance Track-banden werden gespecificeerd.

Het eerste productiemodel werd in juni 1952 aan de eigenaar geleverd en tegen de tijd dat de productie in 1955 eindigde, waren er 208 R Type Continentals gemaakt. Hiervan werden er 193 gereden door HJ Mulliner. Anderen waren Park Ward (vier dropheads en twee coupés), Franay (vijf), Graber (drie) en Farina (één).

Een modern magisch tapijt opnieuw creëren
De nieuwe Continental GT Azure is ontworpen om het welzijn en comfort van de inzittenden van het voertuig te verbeteren, waardoor elke reis een ontspannende ervaring wordt, ongeacht de afstand.

Stoelen zijn de basis voor rijcomfort en controle, en alle Bentley Azures zijn standaard voorzien van de Front Seat Comfort Specification. Dit omvat een massagefunctie met zes programmeerbare instellingen die de constante micro-aanpassingen in spieren en houding bevordert die zo essentieel zijn bij het voorkomen van vermoeidheid, verstelbare zijsteunen, elektrische gordelverstelling en comfort hoofdsteunen.

Een ander belangrijk element van de Continental GT Azure is Bentley Dynamic Ride, Bentley’s 48V actieve anti-roll control systeem dat het rijcomfort verbetert en het rollen beperkt voor soepelere, meer ontspannen ritten. Het systeem dempt bestuurder en passagiers tegen overmatige bewegingen door de antirolstangen elektronisch los te koppelen wanneer dat nodig is om de rit soepel te laten verlopen en vervolgens tot 1300 Nm antirolkoppel toe te passen in 0,3 seconden in bochten om de carrosserie vlak en stabiel te houden.

De Continental GT Azure beschikt ook standaard over de Touring-specificatie, die rijhulpsystemen bevat, waardoor de bestuurder een gevoel van vertrouwen krijgt en ontspannen controle heeft, ongeacht het verkeer of de weersomstandigheden. Adaptive Cruise Control* houdt een ingestelde afstand aan van de voorligger, vertraagt (indien nodig tot stilstand) wanneer de voorligger dit doet en hervat de ingestelde snelheid zodra de rijstrook vrij is. Samen met Lane Assist*, Traffic Assist* en Bentley Safeguard houdt het suite van ingebouwde radar- en camerasystemen van bentley voortdurend het omringende verkeer en de wegen in de gaten en kan indien nodig ingrijpen om een ongeval te voorkomen of te voorkomen.

De ontspannende en nieuwe omgeving van de Azure-cabine, die vermoeidheid van de bestuurder vermindert door zijn multisensorische en wetenschappelijk geïnformeerde ontwerp, kan alleen maar helpen om de veiligheid van de auto te verbeteren. Studies hebben aangetoond dat bij 20 procent van alle aanrijdingen vermoeidheid een rol heeft gespeeld.

Het gevoel van ontspannen controle van de bestuurder wordt verder versterkt door het Head-up Display, dat aanwijzingen en navigatie direct in het gezichtsveld biedt, en door Night Vision, dat infraroodcamera’s gebruikt om voetgangers, fietsers en fauna buiten de straal van de LED-koplampen te identificeren.

Een geschiedenis van verfijning
Bentley is opmerkelijk onder automerken omdat het altijd de uitersten van prestaties en verfijning heeft overspannen. Zelfs in de begindagen van het bedrijf, toen de Bentley Boys raceten en wonnen op Brooklands en Le Mans in hun donderende racegroene machines, was oprichter W.O. Bentley obsessief in zijn streven naar soepelheid en verfijning. “Ik heb in mijn tijd veel lawaai verdragen, maar ik vind het niet leuk”, schreef hij in zijn autobiografie, eraan toevoegend: “Ik haat lawaai omwille van lawaai. Voor mij is 70 mph in stilte veel verdienstelijker dan een luidruchtige 80 mph.” De Huidige Bentley’s Azures zijn met 150 mijl per uur stiller dan alles wat W.O. Bentley op 70 zou hebben meegemaakt.

De nieuwe Continental GT Azure voegt zich nu bij de Britse persvloot van Bentley, waar hij beschikbaar zal zijn voor medialeningen, samen met de mogelijkheid om JAS 949 te rijden.

  R-Type Continentaal – JAS 949 Continental GT Azure
Datum van productie 1953 2023
Lichaam Tweedeurs, vierzits grand tourer gemaakt door HJ Mulliner in aluminium over een stalen frame. Stalen en aluminium monocoque, supergevormde aluminium buitenpanelen.
Motor 4566 cc 6-cilinder lijn met pushrod overhead inlaat, zijuitlaat. Gietijzeren blok, aluminium cilinderkop. Zenith downdraft carburateur. 3996 cc V8 TSI, twee twin-scroll turbo’s, directe injectie, 32 kleppen met cilinderuitschakeling. Aluminium blok en koppen.
Macht 153 pk (114 kW) bij 4000 tpm. 542 pk (404kW) @ 6000 tpm
Overdracht Achterwielaandrijving, 4-traps close-ratio versnellingsbak ZF achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling, actieve vierwielaandrijving
Chassis Onafhankelijke voorwielophanging met schroefveren, draagarmen en anti-roll bar. Achtervering live as met semi-elliptische bladveren. Dubbelwerkende hendelarmdempers; rijbediening aan de achterzijde. Aluminium dubbele draagarmen vooraan, aluminium multi-link achterontwerp, 48V actieve antirolstangen, driekamerluchtvering, continue dempingsregeling.
Dimensies Wielbasis 304.8cm (120in); lengte 524.51cm (206.5in); breedte 181.61cm (71.5in) Gewicht 1700kg (3739lb) Wielbasis 285,1 cm (112,2 inch); lengte 485cm (190.9in); breedte 218.7cm (86.1in) Gewicht 2165kg (4773b)
Voorstelling 115 mph. 0-62 mph 13,6 seconden 198 mph. 0-62 mph 4,0 seconden


Een iconische fotografielocatie voor een iconische Grand Tourer
Battersea Power Station is al meer dan 90 jaar een iconisch monument in Londen. Het werk begon op de site in de late jaren 1920, en in 1955 werden de tweede helft van de Power Station, Power Station B, en de vierde en laatste schoorsteen van het monument voltooid, waardoor het station op zijn hoogtepunt een vijfde van de elektriciteit van Londen kon leveren. Bentley Motors was ook gegroeid en ontwikkeld in dit tijdsbestek – voortbouwend op het succes op Le Mans in de jaren 1920, en met een gevestigde fabriek in Crewe, zagen de jaren 1950 de introductie van de iconische R Type Continental.

Battersea Power Station werd in 1983 ontmanteld en lag bijna 30 jaar stil, voordat een consortium van Maleisische bedrijven de site in 2012 kocht om dit legendarische monument in Londen en de omgeving weer tot leven te brengen als een van de meest opwindende en innovatieve wijken voor gemengd gebruik ter wereld. Tegenwoordig is Battersea Power Station een nieuwe wijk voor iedereen met een levendige mix van winkels, bars, restaurants, vrijetijdservaringen, woningen en openbare ruimte, met meer in het verschiet.

De buurt was de perfecte plek om de nieuwe Continental GT Azure en JAS 949 samen te fotograferen – waarbij zowel de auto’s als de locatie het beste van de jaren 1950 en het heden weerspiegelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait