Héritage au Salon Retromobile 2023

  • Uit 1er tot 5 februari 2023 wordt gehouden in de Porte de Versailles in Parijs op 47e editie van de Rétromobile show, de oudste oldtimershow van Europa,
  • Onder de meer dan 600 exposanten die dit jaar aanwezig zijn, is de Heritage-stand, waarop vier juwelen worden gepresenteerd: een Alfa Romeo S.Z. (1989) en een Alfa Romeo 1900 Super Sprint (1956), een Lancia Rally 037 (1983), een Fiat-Abarth 850 TC (1964).
  • Verbeter het historische erfgoed van de merken Abarth, Alfa Romeo, Fiat en Lancia. Dat zijn de doelstellingen van de entiteit Erfgoed, die nieuwe diensten en kansen biedt aan liefhebbers van klassieke auto’s. Zoals bezoeken aan de Heritage Hub in Turijn en het Museo Storico Alfa Romeo in Arese, een uitgebreid certificeringsprogramma, restauraties en vele andere diensten.

130.000 bezoekers verwacht, meer dan 600 exposanten van over de hele wereld en meer dan 1.000 tentoongestelde auto’s: dit zijn de cijfers van de 47e editie van Rétromobile in Parijs, Porte de Versailles, de oudste historische autoshow van Europa.

De Heritage-entiteit, opgericht in Turijn in 2015 met de missie om het historische erfgoed van de merken Abarth, Alfa Romeo, Fiat en Lancia te behouden, te verbeteren en te promoten, benadrukt waarden die nog steeds relevant zijn. Zowel door deel te nemen aan de belangrijkste internationale evenementen, maar ook door het aanbieden van nieuwe diensten en kansen aan liefhebbers van klassieke auto’s.

Diensten en kansen die door de voertuigen op de stand worden benadrukt: de Alfa Romeo S.Z. en Alfa Romeo 1900 Super Sprint herinneren aan de nieuwe procedures die zijn aangenomen om de authenticiteit van de klassieke auto’s van het merk te certificeren, in nauwe samenwerking met het hoofdkantoor.

De Lancia Rally 037, die dit jaar de 40 vierte verjaardag van zijn overwinning in het World Rally Championship, wordt meestal weergegeven op het “Rally Era” -gebied van de Heritage Hub. Het belichaamt de rijkdom van de historische collectie Italiaanse merken van de Stellantis Group, open voor het publiek in de Via Plava, Turijn, in het mirafiori industriële complex. De Heritage Hub heeft een oppervlakte van 15.000 m2 en herbergt ongeveer 300 auto’s van de drie merken Abarth, Fiat en Lancia, evenals een aanzienlijk aantal Alfa Romeo, Autobianchi en Jeep. De ruimte is open voor bezoekers via een online reservering. Het onthult een historisch erfgoed van onschatbare waarde, getuige van een avontuur dat meer dan 120 jaar geleden begon.

Ten slotte zal de Fiat-Abarth 850 TC, door Heritage in “barn out” -staat verworven, zijn vroegere pracht terugkrijgen dankzij een zorgvuldige en toegepaste restauratie van de carrosserie, mechanica, interieur en instrumentatie, uitgevoerd door de technici van de Officine Classiche. De auto is te zien tijdens de restauratie, wat getuigt van de kwaliteit van het uitgevoerde werk.

Laten we nu eens kijken naar de vier tentoongestelde juwelen.

Alfa Romeo S.Z. (ES30), 1989

Het getoonde voorbeeld is uniek. Deze “ex-works” auto, afkomstig uit het Balocco testcircuit, waar hij werd gebruikt voor verschillende experimenten, is een van de eerste geproduceerde exemplaren. Authentieke laboratoriumauto, het is zo anders dan andere later gemaakte SZ dat het als een prototype kan worden beschouwd.

Het is een ambitieus project, genaamd ES30, of “Experimental Sportcar 3.0 liters”, geboren uit Alfa Romeo’s wens om zijn lange traditie van achterwielaangedreven sportwagens te herbevestigen, met behulp van nieuwe technologieën, en de productie van duizend exemplaren toe te vertrouwen aan carrosseriebouwer Zagato, die ze aan de rand van Milaan assembleerde.

Zo ontstond de Alfa Romeo S.Z. (Sprint Zagato), een racy sportwagen met agressieve en ongeëvenaarde lijnen. Gemonteerd op een stalen onderlichaam, is de carrosserie gemaakt van composietmaterialen, terwijl de vloer en mechanica zijn afgeleid van de Alfa Romeo 75-competitie (Groep A), met een drieliter V6-motor verhoogd tot 207 pk. voor een topsnelheid van 245 km / h. Naast de nieuwe composietvezels die worden gebruikt voor carrosserieën, is het gebruik van de eerste ontwerp- en productiesystemen genaamd CAD / CAM (Computer Aided Design, Computer Aided Manufacturing) ook ongekend. Het gebruik van deze technologie maakt het voor het eerst mogelijk om de ontwerptijden, maar vooral verbeteringen en aanpassingen tijdens het project aanzienlijk te verkorten.

De tentoongestelde auto is volledig gedemonteerd en heeft een uitgebreide restauratie ondergaan bij Officine Classiche. Het lichaam werd gestript en behandeld. Het interieur is volledig gerenoveerd, volgens een conservatieve benadering. De brandstoftank werd gereinigd met behulp van een speciale behandeling. Ook de motor werd grondig geïnspecteerd en gereviseerd. Wat de velgen betreft, ze hebben geprofiteerd van een volledige reiniging, met behoud van hun originaliteit.

Alfa Romeo 1900 Super Sprint, 1956

In 1955 werd de Sprint uit 1900 vervangen door de “Super Sprint” -versie, die tot 1958 in productie bleef voor een totaal van 599 eenheden. Zeer vergelijkbaar met het model dat eraan voorafging, heeft de Super Sprint uit 1900 een nieuwe vijfversnellingsbak, nog steeds aan het stuur, maar met kortere versnellingen. De mechanische componenten zijn hetzelfde als op de Super T.I. sedan uit 1900, met een cilinderinhoud van 1975 cm3, en twee omgekeerde dubbelloops carburateurs. De motor, met viercilinder lijnmotor, leverde 115 pk. bij 5500 tpm voor een topsnelheid van 190 km/u.

Alle elegantie van Alfa Romeo is vervat in het ontwerp van de Touring-carrosserie, die, in combinatie met materiaalonderzoek, de auto die kenmerken van lichtheid en lage aerodynamische coëfficiënt geeft, optimaal voor hoge prestaties in de competitie.

Dankzij het certificaat van oorsprong uitgegeven door Heritage – Alfa Romeo Classiche, kunnen we bevestigen dat het voorbeeld dat op de stand werd tentoongesteld, werd geproduceerd op 14 juli 1956 en 3 dagen later in Parijs werd verkocht. De carrosseriekleur en motor zijn origineel.

 

Lancia Rally 037 Groep B, 1983

Voor de wedstrijdseizoenen van de jaren 1982-83 ontwikkelt Lancia, met de hulp van Abarth, de evolutie van de Lancia Rally, ook bekend onder de codenaam “Project 037” en gepresenteerd op de Autosalon van Turijn in 1982. Om homologatie in Groep B te verkrijgen, moest het merk destijds 200 straatauto’s bouwen.

Met een 4-cilinder motor met dubbele nokkenas met een verdringercompressor en geïnstalleerd in een centrale positie in de lengterichting voor een betere toegankelijkheid, die zich ontwikkelt tussen 260 en 305 pk afhankelijk van de cilinderinhoud (van 1.995 tot 2.111 cm3), is de Rally 037 een high-performance auto met een uitzonderlijk weggedrag en Pininfarina design. De centrale cel van de 037 is een aluminium monocoque structuur. Om de lichtheid te behouden, is de carrosserie gemaakt van polyester en Kevlar-vezels en bovenal is het volledig verwijderbaar, waardoor u gemakkelijk toegang heeft tot de componenten van de auto, essentieel voor een raceauto.

De raceversie maakte zijn debuut tijdens de Costa Smeralda Rally in april 1982 en reed officieel in het seizoen 1983 – domineerde het wereldkampioenschap vanaf de eerste race in de Rally van Monte Carlo, gewonnen door Walter Röhrl. In hetzelfde jaar won de Lancia Rally 037, ondanks felle concurrentie van de nieuwe Audi Quattro-modellen met vierwielaandrijving, de constructeurstitel in het wereldkampioenschap van 1983 en de tweede plaats in het wereldkampioenschap voor coureurs (met Walter Röhrl). Het blijft in de geschiedenis van het World Rally Championship als de laatste 2WD-racewagen die de ultieme titel won.

Ze won ook de Italiaanse en Europese kampioenschappen – bestuurd door Miki Biasion, die toen pas 25 jaar oud was.

In totaal zijn er in de loop der jaren 53 Lancia Rally 037’s voorbereid op de race. De komst van de Lancia Delta S4 in 1985 betekende het einde van zijn carrière na 6 overwinningen in het Wereldkampioenschap Rally en een onuitwisbare stempel op de geschiedenis van de autosport.

Deze auto maakt deel uit van de Heritage collectie. Het wordt tentoongesteld in de Heritage Hub in Turijn. Het wordt gepresenteerd in zijn meest iconische kleurstelling in Lancia Martini-kleuren.

Fiat-Abarth 850 TC, 1964

Dit zeer zeldzame exemplaar van de Fiat-Abarth 850 TC, gebaseerd op de Fiat 600, wordt zorgvuldig gerestaureerd door de Officine Classiche Heritage. De carrosserie wordt gepresenteerd zonder bekleding en stoelen om het restauratiewerk te kunnen waarderen.

De maniakale zorg waarmee Carlo Abarth de mechanische onderdelen en het onderstel opnieuw heeft ontworpen, toont het sportieve karakter van deze auto. Zoals elk van de drijfstangen van de 4 zuigers, opnieuw in evenwicht gebracht door microscopische titaniumgewichten in het onderdeel te plaatsen, en die elk de handtekening dragen van de operator die het werk heeft uitgevoerd.

De Fiat-Abarth 850 TC is de eerste Scorpion-auto die de Turismo Competizione-badge draagt. Een rustige gezinsauto omgetoverd tot een wendbare, lichte en nerveuze raceauto die vele Europese races heeft gewonnen. Vanaf de Fiat 600 D, met een 767 cm grote viercilinder lijn3 en door te verhogen tot een boring van 62,5 en een slag van 69 mm, verhoogt Abarth de verplaatsing van zijn model tot 847 cm3. Vandaar de naam van de auto die de cilinderinhoud aanneemt: 850 TC.

De omgebouwde auto haalt 140 km/u, wat ingrijpen op het remsysteem en het vervangen van trommels door schijven op de voorwielen vereist. Bovendien verandert de door Abarth behandelde 600 snel van uiterlijk: olieradiatoren verschijnen onder – dan in plaats daarvan – de voorbumper, en om de steeds krachtiger wordende motor verder te koelen, wordt de achterkap in de hoge positie gehouden dankzij steunen (om ook downforce te genereren tijdens circuitraces), prefiguratie van wat de achtervleugel zal worden, een andere signatuur van de vulkanische Abarth.

Succes op het circuit laat niet lang op zich wachten, vooral in endurance races, die de prestaties benadrukken, maar ook de betrouwbaarheid van de 850 TC.

Ten slotte moet worden opgemerkt dat het voorbeeld dat op de stand wordt tentoongesteld een bijzondere geschiedenis heeft: de auto behoorde toe aan de Guardia di Finanza, die hem gebruikte als een ongemarkeerde auto voor de preventie en bestrijding van smokkel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait