De nieuwe BMW M3 CS.

BMW M GmbH zal zich in 2023 blijven focussen op het toevoegen van zeer aantrekkelijke speciale edities aan zijn gamma. Met de nieuwe BMW M3 CS (gecombineerd brandstofverbruik: 10,4 – 10,1 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 234 – 229 g/km volgens de WLTP-cyclus; cijfers volgens de NEDC-cyclus: – ) krijgen de succesvolle high-performancemodellen van het bedrijf in het segment van de premium middenklassers een nog intensere race-uitstraling. Een intelligente lichtgewicht constructie met een groot aantal onderdelen van met koolstofvezels versterkte kunststof (CFRP: carbon fibre-reinforced plastic), plus meer motorvermogen, een ophangingsafstelling op maat, exclusieve designkenmerken en een nauwkeurige afstelling voor opwindende prestaties op het circuit worden gecombineerd met de functionaliteit en het dagelijkse gebruiksgemak van de BMW M3 Berline. Dat geeft de BMW M3 CS een heel eigen karakterprofiel: het vermogen om een onvervalst M gevoel te serveren dat elke kilometer opwindt en meesleept, zowel op de weg als op het circuit.

 

Het aandrijfconcept voor de nieuwe BMW M3 CS koppelt een 405 kW/550 pk sterke zescilinder-in-lijn motor aan een achttraps M versnellingsbak Steptronic en de intelligente vierwielaandrijving M xDrive. Samen goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en superieure rijtalenten die vanaf elk van zijn vier zetels te genieten zijn. De nieuwe BMW M3 CS zal vanaf maart 2023 in een beperkte oplage worden gebouwd in de fabriek van de BMW Group in München, met een gefaseerde lancering in dezelfde maand. De VS, Duitsland, het VK en Japan zijn de belangrijkste verkoopregio’s voor de nieuwe speciale editie.

Meer vermogen, minder gewicht, meeslepende prestaties.

Een formule met meer vermogen/minder gewicht geeft de nieuwe BMW M3 CS meeslepende prestaties en een exclusieve uitstraling. Hij haalt zijn vermogen uit een speciaal verbeterde versie van de hoogtoerige zescilinder-in-lijn motor met M TwinPower Turbo-technologie die voor de BMW M3 en BMW M4 modellen werd ontwikkeld. Deze krachtbron van 3,0 liter vormt ook de basis voor de motor die de BMW M4 GT3 de DTM-toerwagentitel opleverde bij zijn eerste deelname in 2022.

De motor onder de kap van de nieuwe BMW M3 CS pakt dan ook uit met een schat aan technologische details die rechtstreeks van de racewagen zijn afgeleid. De krukkast heeft een kokervrije constructie met gesloten dek en is uiterst stijf. Daardoor is ze geschikt voor een zeer hoge verbrandingsdruk. Gewichtsbesparende cilinderboringen, gespoten met het wire arc-procedé, verminderen wrijvingsverliezen. De gesmede lichtgewicht krukas bevordert de vermogensopbouw met zijn uitzonderlijk hoge torsieweerstand en komt tegelijk het hoogtoerige karakter van de motor ten goede. Dankzij de 3D-geprinte kern van de cilinderkop kunnen de koelvloeistofkanalen optimaal worden geleid voor een temperatuurbeheersing die onmogelijk zou zijn met conventionele metaalgietmethoden. Het olietoevoersysteem is ontworpen om de specifieke uitdagingen voor gebruik op het circuit aan te kunnen, net als het koelsysteem.

De zescilinder-in-lijn levert 405 kW/550 pk.

Deze zorgvuldig doorgevoerde aanpassingen weerspiegelen de niet-aflatende focus op hoge toerentallen en maximale vermogensontplooiing met de motor in de nieuwe BMW M3 CS. Het aanzienlijke upgradepotentieel van de krachtbron maakte de weg vrij voor een 30 kW/40 pk hoger maximumvermogen in vergelijking met de BMW M3 Competition Berline met M xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 10,1 – 10,0 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 230 – 228 g/km volgens de WLTP-cyclus; cijfers volgens de NEDC-cyclus: – ), wat resulteert in een vermogen van 405 kW/550 pk. Deze toename was mogelijk dankzij gerichte aanpassingen aan de M TwinPower Turbo-technologie van de motor, zonder toegevingen te doen op het vlak van stabiliteit of duurzaamheid. De aanpassingen hadden voornamelijk betrekking op het verhogen van de maximale laaddruk van de twee MonoScroll-turbo’s van 1,7 naar 2,1 bar en het aanbrengen van enkele modelspecifieke aanpassingen aan het motormanagement.

Bovendien zorgt een speciaal ontworpen motorbevestiging met verhoogde veeruitslag voor een extreem stijve verbinding tussen de krachtbron en de voertuigstructuur. Een druk op het gaspedaal levert dan ook een nog scherpere motorrespons op, naast een rechtstreekse overdracht van het vermogen naar de aandrijflijn. De motor in de nieuwe BMW M3 CS biedt al vanaf 2.750 t/min een maximumkoppel van 650 Nm, helemaal tot 5.950 t/min. Hij genereert zijn maximumvermogen bij 6.250 t/min en stopt bij 7.200 t/min.

De specifieke prestatiekenmerken van de krachtbron worden gedomineerd door de onverminderde vermogensafgifte tot in de bovenste regionen van het toerentalbereik. Dat gaat gepaard met de emotioneel opzwepende soundtrack van het dubbele uitlaatsysteem met elektrisch gestuurde kleppen, een titanium uitlaatdemper met een gewichtsbesparend design en – zoals gebruikelijk is voor een M model – twee matzwarte uitlaatpijpen. Door SPORT of SPORT+ te kiezen in het M Setup-menu wordt het motorgeluid een tandje hoger gezet om een klank te produceren met de onmiskenbare ondertonen van een racewagen. Dat zorgt voor een heel bijzondere geluidsbeleving, vooral bij schakelovergangen en de bijbehorende veranderingen van het toerental.

Om optimale tractie te leveren op de weg: achttraps M versnellingsbak Steptronic, M xDrive, actief M differentieel.

Het aandrijfkoppel dat de motor in de nieuwe BMW M3 CS ontketent, wordt overgebracht via een achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic. Die wordt bediend met de specifieke M keuzehendel op de middenconsole of met de schakelpaddles in koolstofvezel op het stuur. De bestuurder kan de in de keuzehendel geïntegreerde Drivelogic-toets gebruiken om de schakeleigenschappen van de transmissie aan te passen, met een keuze uit comfortgerichte, sportieve en circuitgerichte instellingen.

De tractie en wendbaarheid van de nieuwe BMW M3 CS worden allebei verbeterd door de aanwezigheid van M xDrive-vierwielaandrijving, die gebruikmaakt van een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling in de tussenbak om het motorvermogen volledig variabel en supersoepel te verdelen over de voor- en achterwielen. De olietoevoer van de meervoudige plaatkoppeling werd geoptimaliseerd om de vierwielaandrijving doeltreffend te houden, zelfs bij hard rijden op het circuit. Het achterwielaangedreven karakter van het systeem en de manier waarop het samenwerkt met het actieve M differentieel op de achteras – waarvan de werking ook volledig variabel is – dragen bij tot het typische M gevoel bij het accelereren of in snelle bochten.

Met het M Setup-menu kan de bestuurder overschakelen van de standaard 4WD-stand naar de 4WD Sport-modus, die een nog groter deel van het motorkoppel naar de achterwielen stuurt. De bestuurder kan ook het DSC-systeem (Dynamic Stability Control) volledig uitschakelen en de 2WD-modus inschakelen. Door de aandrijfkracht enkel naar de achterwielen te sturen en stabiliserende tussenkomsten van de controlesystemen te onderdrukken, worden ervaren bestuurders nog intenser betrokken bij de rijbeleving.

Motor, transmissie en M xDrive slaan de handen in elkaar om verbluffende acceleratietijden neer te zetten. De nieuwe BMW M3 CS doet er slechts 3,4 seconden over om van 0 naar 100 km/u te sprinten en 11,1 seconden om vanuit stilstand 200 km/u te halen. De herneming van 80 naar 120 km/u is voorbij in 2,6 seconden (in 4e versnelling) of in 3,3 seconden (in 5e versnelling). De BMW M3 CS is standaard uitgerust met het M Driver’s Package en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 302 km/u.

Specifieke afstelling voor ophangingstechnologie en DSC-systeem; Track-banden standaard.

De ophangingstechnologie in de nieuwe BMW M3 CS is precies afgestemd op de prestatiekenmerken van de motor, het algemene voertuigconcept en de gewichtsverdeling. De modelspecifieke instellingen van het DSC-systeem en de M Dynamic mode werden eveneens doelgericht afgestemd op de specifieke behoeften van rijden op het circuit met hoge snelheid.

De individueel afgestelde askinematica en de specifieke wielvluchtafstelling, schokdempers, hulpveren en antirolstangen optimaliseren de stuurprecisie, de transmissie van laterale controlekrachten in bochten, de veer- en dempingsrespons en de wielpositie. De elektronisch gestuurde schokdempers van de adaptieve M ophanging op de nieuwe BMW M3 CS hebben eveneens een modelspecifieke afstelling, net als de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting met variabele verhouding en het geïntegreerde remsysteem.

De speciale editie is standaard uitgerust met M Compound-remmen met remzadels in rood of zwart. Er is ook de optie van M Carbon keramische remmen waarbij de remzadels beschikbaar zijn in mat goud of rood. Tot de standaarduitrusting van de nieuwe BMW M3 CS behoren ook gesmede BMW M lichtmetalen velgen in een exclusief V-spaakdesign met goudbronzen afwerking. Deze bijzondere BMW M lichtmetalen velgen kunnen als optie ook in mat zwart worden besteld. De wielen, die een diameter hebben van 19″ vooraan en 20″ achteraan, zijn standaard uitgerust met Track-banden die specifiek voor deze speciale editie werden ontwikkeld. Ze meten 275/35 ZR19 vooraan en 285/30 ZR20 achteraan. Als alternatief voor deze banden, die speciaal ontworpen zijn voor rijden op het circuit, is er ook de gratis optie van high-performancebanden met dezelfde afmetingen.

Lichtgewicht constructie met doorgedreven gebruik van koolstofvezel; verbeterde koetswerkstijfheid.

Uitgebreide, modelspecifieke lichtgewicht designmaatregelen spelen een belangrijke rol bij het vormgeven van de prestatiekwaliteiten en het exclusieve karakter van de nieuwe BMW M3 CS. Het gebruik van onderdelen uit met koolstofvezels versterkte kunststof (CFRP) zowel binnen als buiten is hierbij van cruciaal belang. Naast zijn carbondak gebruikt de speciale editie dit hoogtechnologische lichtgewicht materiaal ook voor zijn motorkap, frontsplitter, luchtinlaten vooraan, buitenspiegelbehuizingen, achterdiffusor en achterspoiler. Ook de middenconsole, de schakelpaddles aan het stuur en de sierlijsten zijn van CFRP gemaakt. De standaard M Carbon kuipzetels doen ook hun duit in het zakje om het gewicht in het interieur laag te houden. De titanium uitlaatdemper van zijn kant verlaagt het gewicht van het uitlaatsysteem van de nieuwe BMW M3 CS met meer dan 4 kilogram. De verschillende lichtgewicht designmaatregelen zorgen voor een totale gewichtsbesparing van ongeveer 20 kilogram in vergelijking met de BMW M3 Competition Berline met M xDrive.

De koetswerkstijfheid kan nog worden verhoogd dankzij een pakket uiterst nauwkeurige veerpootbruggen voor het motorcompartiment, die eveneens werden ontwikkeld met het oog op een laag gewicht. De elementen in gegoten aluminium die de veerpoottorens met de voorzijde verbinden, hebben een geoptimaliseerde geometrie. Die werd nauwkeurig afgestemd op de krachten die worden uitgeoefend in diverse rijomstandigheden (met behulp van numerieke modellen).

Exclusieve designkenmerken beloven opwindende prestaties.

De nieuwe BMW M3 CS maakt onmiddellijk zijn scherpere karakter duidelijk met een reeks individuele designkenmerken. De metaalkleur Frozen Solid White voor het koetswerk is exclusief voor de nieuwste speciale editie van BMW M GmbH. De zichtbare carbonoppervlakken op het dak, de twee inkepingen in de motorkap, de frontsplitter, de luchtinlaten vooraan, de M buitenspiegelbehuizingen, de achterspoiler en de achterschort vormen samen met de zwarte zijschorten en M kieuwen een schitterend contrast met de nieuwe lakafwerking. De unikleur Signal Green, de metaalkleur Brooklyn Grey en de metaalkleur Saphirschwarz zijn als alternatief verkrijgbaar.

De voorkant van de wagen is voorzien van een gewichtsbesparend radiatorrooster met frameloze BMW nieren in een minimalistische stijl die doet denken aan racewagens. Speciaal voor dit model ontworpen bepalende kenmerken zijn de rode contourlijnen en de “M3 CS”-logo’s op de bovenkant van de twee horizontale radiatorroosterspijlen. Zowel het modellogo vooraan als de tegenhanger op het kofferdeksel hebben zwarte oppervlakken met een rode rand.

De standaard gemonteerde BMW Laserlight-koplampen geven de voorkant van de nieuwe BMW M3 CS een bijzonder opvallende toets. De gele in plaats van witte verlichting – zowel tijdens de welkomstsequentie wanneer de wagen wordt ontgrendeld als wanneer de dimlichten of grootlichten worden ingeschakeld – verwijst naar succesvolle GT-racewagens.

M Carbon kuipzetels met exclusieve oppervlakken en naadpatronen.

In de nieuwe BMW M3 CS wordt een sportwagencockpit, ontworpen met geconcentreerd rijplezier en maximale prestaties in het achterhoofd, gecombineerd met geavanceerde digitale technologie en exclusieve designelementen. De bestuurder en voorpassagier worden standaard verwelkomd door M Carbon kuipzetels met een modelspecifiek design. Ze zijn volledig elektrisch en verwarmbaar en beschikken over geïntegreerde hoofdsteunen en een verlicht modellogo, wat resulteert in een unieke mix van raceallures en langeafstandscomfort. Het gebruik van CFRP in de structuurelementen van de zitting en de rugleuning en de opvallende uitsparingen in de zijsteunen en onder de hoofdsteunen getuigen van de gewichtsbesparende constructie van de zetels.

De M Carbon kuipzetels in de nieuwe BMW M3 CS zijn bekleed met Merinoleder en hebben een exclusief design in zwart en rood met opvallende contraststiksels. Deze tweekleurige afwerking komt ook terug op de twee zetels in het achtercompartiment van de berline. De deurpanelen zijn zowel vooraan als achteraan volledig in zwart leder afgewerkt, terwijl de lichtgewicht middenconsole wordt getooid met een rood “CS”-opschrift. De standaarduitrusting van de nieuwe BMW M3 CS omvat ook M veiligheidsgordels met een geweven streeppatroon in BMW M GmbH-kleuren, deurdrempelplaatjes met het opschrift “M3 CS”, een hemelbekleding in antracietkleur, decoratieve lijsten in Carbon Fibre en een M Alcantara-stuur met CFRP-schakelpaddles en rode middenmarkering.

Setup-toets om de configuratie van de wagen te personaliseren.

Het M specifieke besturings-/bedieningssysteem omvat de Setup-toets op de middenconsole, die rechtstreeks toegang biedt tot de instelmogelijkheden voor motor, ophanging, stuurinrichting, remsysteem en M xDrive. Twee individueel geconfigureerde configuratievarianten kunnen permanent worden opgeslagen, samen met de voorkeursinstellingen voor het motorgeluid, het DSC-systeem, de Auto Start Stop functie en de schakelkenmerken van de achttraps M versnellingsbak Steptronic, en vervolgens worden opgeroepen met de M toetsen op het stuur.

Ook het M Drive Professional-systeem is standaard gemonteerd in de nieuwe BMW M3 CS. Daarom beschikt de speciale editie niet alleen over de functies M Drift Analyser en M Laptimer om rijvaardigheden en prestaties op het circuit te evalueren en te registreren, maar ook over M Traction Control, waarvan de tien trappen het ideale gereedschap bieden om de wagen tot het uiterste te drijven op afgesloten circuits.

De M Mode-toets op de middenconsole – ook onderdeel van het M Drive Professional-pakket – kan worden gebruikt om zowel het werkingsniveau van het rijhulpsysteem als de inhoud op het informatiedisplay en het optionele Head-Up Display aan te passen, met keuze uit de instellingen ROAD, SPORT en TRACK.

BMW Curved Display met M specifieke informatie.

De nieuwe BMW M3 CS biedt de nieuwste generatie van de BMW iDrive voertuigbeleving op basis van BMW Operating System 8. Dat omvat het BMW Curved Display voor de cockpit. Het bestaat uit een 12,3″ groot informatiedisplay en een Control Display met een schermdiagonaal van 14,9″, die samen achter een gebogen glasoppervlak zijn ondergebracht. Met zijn ergonomische, op de bestuurder gerichte positionering maakt het BMW Curved Display de intuïtieve aanraakbediening nog gebruiksvriendelijker.

De grafische lay-out van het informatiedisplay en de inhoud in M stijl die daarop wordt getoond, lenen zich voor een doelgerichte, prestatiegerichte rijbeleving. Alle rijgegevens en de informatie over de status en instellingen van de wagen zijn netjes geordend. De vertrouwde M Shift Lights verschijnen bovenaan het informatiedisplay, terwijl de rijstabiliteitsregeling, M xDrive en tractiecontrolemodi onderaan worden weergegeven. Speciale widgets met informatie over de huidige voertuiginstellingen en de bandenspanning en -temperatuur kunnen worden toegevoegd aan het startscherm van het Control Display.

Topopties voor meer plezier en comfort tijdens dagelijkse ritten.

De standaard BMW Live Cockpit Navigation Professional is uitgerust met functies zoals het navigatiesysteem BMW Maps, de BMW Intelligent Personal Assistant, smartphone-integratie, telefonie met draadloos laden en een WiFi-interface. Het BMW Head-Up Display met M specifieke informatie en de BMW Drive Recorder zijn verkrijgbaar als optie.

De nieuwe BMW M3 CS biedt klanten bovendien een ruime keuze aan comfortvoorzieningen en rijhulpsystemen, waarbij de nadruk vooral ligt op het genot van puur rijplezier. Hij is standaard uitgerust met de nieuwste versie van de comforttoegang, automatische airconditioning met twee zones, het Harman Kardon Surround Sound System, Park Distance Control, botswaarschuwing vooraan, Lane Departure Warning en Speed Limit Info. Automatische bediening van het kofferdeksel en het Driving Assistant Pack en Parking Assistant Pack kunnen als optie worden toegevoegd.

CO2-UITSTOOT EN VERBRUIK.

BMW M3 CS:

Brandstofverbruik gecombineerd: 10,4 – 10,1 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 234 – 229 g/km volgens de WLTP-cyclus; cijfers volgens de NEDC-cyclus: –

WWW.BMW.BE

Specificatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait