Nieuwe Toyota RAV4 GR SPORT

  • De RAV4 is het nieuwste Toyota-model dat beschikbaar wordt gesteld in een GR SPORT-versie
  • Sportieve en verfijnde styling en uitrustingsspecificaties geïnspireerd op TOYOTA GAZOO Racing, Toyota’s multi-World Championship-winnende competitie-arm
  • RAV4 GR SPORT-onderstel opnieuw afgesteld voor gerichte rijprestaties
  • Verkrijgbaar met een keuze uit krachtige en efficiënte 2,5-liter hybride elektrische of plug-in hybride elektrische aandrijflijnen
  • Met volledig digitaal instrumentenpaneel voor de bestuurder en een krachtiger multimediasysteem

De Toyota RAV4 heeft altijd voorop gelopen op de automarkt sinds hij bijna 30 jaar geleden het concept van de gemakkelijk te besturen, zeer veelzijdige recreatieve SUV heeft voortgebracht. Tegenwoordig geldt het consequent niet alleen als ’s werelds best verkochte SUV, maar ook als een van de best verkochte auto’s in alle soorten en genres.

Jaar na jaar heeft Toyota ervoor gezorgd dat de RAV4 voorop blijft lopen als het gaat om de smaak en voorkeuren van klanten, door nieuwe technologieën en design thinking toe te passen om de aantrekkingskracht en mogelijkheden van de auto op peil te houden. Het nieuwste hoofdstuk in het RAV4-verhaal is de nieuwe RAV4 GR SPORT, een toevoeging aan het assortiment dat wordt geleverd met styling- en uitrustingskenmerken die sportiviteit en verfijning uitdrukken die zijn geïnspireerd op TOYOTA GAZOO Racing – de bakermat van Toyota’s missie om steeds betere auto’s te creëren via de autosport.

Het GR SPORT-thema is al met succes toegepast op een breed scala aan andere Toyota-modellen, variërend van Yaris, Yaris Cross, C-HR en Corolla tot de machtige Hilux pick-up. De RAV4 neemt het stokje nu over in zijn eigen onnavolgbare stijl.

Exterieur Design

Een reeks exterieurdesigndetails onderscheidt de nieuwe RAV4 GR SPORT en straalt zijn sportievere karakter uit.

De voorkant van de auto maakt een statement met de prominente grille afgewerkt in het GR-exclusieve G-mesh-patroon, wat een dieper 3D-effect creëert. Hetzelfde patroon wordt toegepast op de vergrote mistlichtranden, die ook opvallende boemerangvormige frames hebben, waardoor de sterke houding van het voertuig extra prominent wordt. De onderbumper heeft bovendien een donkergrijze metallic afwerking, in plaats van het zilver van andere RAV4-modellen.

Aan de achterzijde is het uiterlijk van de achterruit scherper in beeld gebracht door een glanzend zwarte garnering die de breedte van het voertuig verlengt, tussen het glas en de kentekenplaat. Het G-mesh-patroon verschijnt opnieuw in de achterbumper, die ook luchtbloedende openingen heeft om de aerodynamische prestaties te verbeteren. Om de doelgerichte look van de RAV4 verder te benadrukken, heeft de onderbumper een donkergrijze metallic lijst over de onderrand.

Discrete GR-logo badging op de grille en achterdeur betekent ook de rang.

 

GR SPORT Wielen

De exclusieve GR SPORT 19-inch lichtmetalen velgen zijn ontworpen voor een lager gewicht en een hogere stijfheid. Hun robuuste, vijf-dubbelspaaks ontwerp valt op met een glanzend zwarte afwerking en een fijne lijnsnijtechniek, die voor het eerst wordt toegepast en die opvallende krijtstreepdetails rond de randen van de spaken creëert.

 

Kleurkeuzes

De belangrijkste lakopties voor de RAV4 GR SPORT volgen de beroemde witte, rode en zwarte kleurstelling van de wedstrijdstal van TOYOTA GAZOO Racing. In het geval van dit straatmodel zijn de opties Platinum White Pearl, Flame Red en Attitude Black. Klanten kunnen ook kiezen voor Zilver en Grijs metallic en Donkerblauw mica.

Dezelfde kleuren – afgezien van Attitude Black – zijn verkrijgbaar in een bi-tone afwerking, gecombineerd met een glanzend zwart dak, voor- en middenstijlen en achterspoiler.

 

Interieur

Het interieur van de GR SPORT is eveneens voorzien van stylingdetails die exclusief zijn voor zijn status.

Het belangrijkste kleurenthema voor de bekleding en voering is zwart, waardoor een sfeer ontstaat die de focus stevig op het rijden legt. De stoelen zijn bekleed met een combinatie van een gripvaste, body-holding suède-achtige materialen voor de schouder-, rugleuning- en kussensecties en synthetisch leer voor de bolsters. Zilvergrijze stiksels voegen een slim contrast toe aan de stoelen, het stuurwiel en de schakelhendel. De hoofdsteunen van de voorstoelen zijn voorzien van het GR-logo in zwart-op-zwart.

De verfijnde cabinelook wordt versterkt door donkergrijze metallic sierdetails op het stuurwiel, ventilatieranden en het middenconsoleframe rond de schakelhendel. Het GR-logo wordt ook aangebracht op het stuurwiel en de tapijtmatten.

De hoge uitrustingsspecificatie van de GR SPORT omvat vermogensverstelling voor de voorstoelen en een nieuwe versie van Toyota’s Panoramic View Monitor, die een zicht op de vloer bevat om de bestuurder te helpen het terreinoppervlak te controleren en de wielen nauwkeurig te lokaliseren bij het manoeuvreren bij lage snelheid. Verdere ondersteuning wordt geboden door een nieuwe digitale achteruitrijcamera die real-time beelden van hogere kwaliteit biedt in vergelijking met het vorige analoge systeem.

 

Digitaal bestuurdersinstrumentdisplay

Het 12,3-inch instrumentendisplay voor de bestuurder is volledig digitaal met haarscherpe graphics en de mogelijkheid om de inhoud aan te passen aan de stemming van de bestuurder of de reis door vier thema’s: Casual, Smart, Tough en Sporty. De opties omvatten drie verschillende lay-outs voor de hoofdmeters, terwijl elke versie een centrale digitale snelheidsmeter en schakelindicator behoudt. De achtergrondverlichting verandert automatisch met de geselecteerde rijmodus.

Het display heeft drie verschillende multi-informatiezones. Het centrale gedeelte bevat de meest gebruikte informatie, zoals indicatoren van de geavanceerde veiligheidssystemen van de auto. Die links en rechts geven details over het brandstofverbruik, de audioselectie en andere gegevens; de bestuurder kan het display ook personaliseren met een widget die zijn voorkeursinformatie markeert.

 

Multimedia

De RAV4 GR SPORT is uitgerust met het nieuwste Toyota Smart Connect multimediasysteem dat wordt bediend via een 10,5-inch touchscreen. Centraal gemonteerd op het dashboard en gevormd om te harmoniseren met de hoeken van het interieurontwerp van de auto, heeft de monitor een naadloos zwart oppervlak en presenteert graphics in high definition voor scherpte en helderheid in alle lichtomstandigheden.

Een permanent, op pictogrammen gebaseerd menu wordt weergegeven aan de bestuurderszijde van het display. Gebruikers kunnen ook hun smartphone of tablet verbinden met het systeem – zowel bedraad als draadloos als ze Apple CarPlay® gebruiken of met een bekabelde link voor Android Auto®.

Het multimediapakket biedt toegang tot cloudgebaseerde reisnavigatie, die gebruikmaakt van voortdurend bijgewerkte realtime verkeersgebeurtenisinformatie voor een nauwkeurige en efficiënte routeplanning. Er is ook een ingebouwd navigatiesysteem dat kan worden gebruikt wanneer er geen gegevensverbinding met de cloud beschikbaar is. Dit heeft extra functies, waaronder herkenning van snelwegborden, lokale weersinformatie en waarschuwingen van de bestuurder wanneer het voertuig beperkte lage-emissiezones (LEZ’s) nadert.

Het gebruik van spraakopdrachten is eenvoudiger gemaakt met een nieuwe “Hey Toyota” on-board voice agent. Hiermee wordt gereageerd op gesproken verzoeken om de klimaatregeling aan te passen, multimedia-opties te kiezen, een telefoongesprek te voeren of de ramen te openen en te sluiten. “Hey Toyota” is ontworpen om conversatie spraak te begrijpen, dus als je zegt “Ik heb het koud” zal het reageren door de ramen te sluiten of de cabinetemperatuur te verhogen. Met twee microfoons geïnstalleerd in het instrumentenpaneel, zal het systeem commando’s van zowel de bestuurder als de voorpassagier herkennen en erop reageren. Het herkent ook opdrachten te midden van achtergrondgeluid, dus het is niet nodig om de audio uit te schakelen.

Er is nog meer gemak met toekomstige software-tweaks of upgrades die naadloos via de ether worden geleverd, via de datacommunicatiemodule (DCM) van de auto. Dit betekent dat de auto niet naar een werkplaats hoeft te worden gebracht voor een systeemupdate. Op dezelfde manier kan het systeem worden gebruikt om software in de Toyota T-Mate / Toyota Safety Sense bij te werken.

 

Remote Services via de MyT App

De bestuurder heeft op afstand toegang tot een aantal handige functies, via de MyT-smartphone-app. De bekende zorgen over of u een raam open hebt gelaten, de deuren bent ontgrendeld of de lichten zijn aangegaan nadat u van uw auto bent weggelopen, worden aangepakt met meldingen op afstand om te bevestigen dat het voertuig veilig is. Deze functie is standaard op alle RAV4-modellen.

U kunt de deuren ook vergrendelen en ontgrendelen – een handige functie als iemand zonder sleutel toegang nodig heeft, bijvoorbeeld om een pakket af te geven of om de auto schoon te maken. De alarmlichten kunnen ook worden geflitst, waardoor het voertuig gemakkelijker te herkennen is op een grote of drukke parkeerplaats. Deze functies zijn nieuw standaard op middenklasse modellen, samen met de bediening op afstand van de klimaatregeling om de cabine op te warmen of te koelen voordat u een reis maakt.

De voertuigstatus kan worden gecontroleerd, inclusief het brandstofniveau en het rijbereik, gezondheidswaarschuwingen en details van de laatste gezondheidscheck van het voertuig.

 

Suspensie

De RAV4 GR SPORT gaat verder dan styling en uitrustingskenmerken en levert een verbeterde rijervaring met een meer op de handling afgestemde ophanging.

De voorste en achterste schroefveren zijn verstijfd om de focus te leggen op wendbaarheid en reactievermogen. Veranderingen in de veercoëfficiënt gaan gepaard met een passende aanpassing van de dempingskracht van de schokdempers. Op het plug-in hybride elektrische model zijn de veersnelheden gestegen van 30 naar 36 N/mm aan de voorkant en 49 naar 55 N/mm aan de achterkant; op de hybride elektrische GR SPORT zijn de respectievelijke stijgingen 28 tot 30 en 40 tot 46 N/mm.

De beproefde ophanging van de RAV4 maakt gebruik van MacPherson-veerpoten aan de voorzijde met dubbele draagarmen aan de achterkant – beide met antirolstangen.

 

Aandrijflijnen

Hybride Elektrisch

De hybride elektrische RAV4 GR SPORT is voorzien van Toyota’s beproefde vierde generatie full hybrid-technologie, ontworpen met lichtere en compactere componenten om scherpere prestaties en hogere efficiëntie te leveren. Het volledige systeemvermogen bedraagt 222 DIN pk/163 kW, waardoor 0-100 km/u accelereren in 8,1 seconden mogelijk is.

De aandrijflijn markeerde de introductie van een 2,5-liter Hybrid Dynamic Force viercilinder benzinemotor. Deze Atkinson-cyclusunit bereikt thermische efficiëntie van wereldklasse en levert een sterke balans tussen brandstofverbruik en vermogen. In de nieuwe RAV4 GR SPORT bedraagt het brandstofverbruik van de WLTP in gecombineerde cyclus 5,8 l/100 km meteen CO 2-uitstoot van 132 g/km.

 

Plug-in Hybride Elektrisch

Toyota leverde de krachtigste RAV4 tot nu toe met de introductie van een plug-in hybride elektrisch systeem dat maximaal 306 DIN pk/225 kW produceert. Dit vermogensniveau maakt acceleratie van rust naar 100 km/u in 6,0 seconden mogelijk; afgezien van de ruwe snelheid is de aandrijflijn ontworpen voor rijeigenschappen, met 50% meer vermogen beschikbaar bij 60 km/u. Zelfs bij het rijden in de volledig elektrische EV-modus zijn de prestaties krachtig, met een acceleratie die vergelijkbaar is met een 2,0-liter benzinevoertuig.

De efficiëntie wordt gemaximaliseerd door de auto standaard in EV-modus te laten rijden en vervolgens over te schakelen op zelfopladende hybride elektrische werking wanneer de lading in de lithium-ionbatterij leeg is. Op volle lading kan de RAV4 Plug-in Hybrid GR SPORT tot 75 km afleggen (WLTP-gecombineerde cyclus) en snelheden tot 135 km/u bereiken.

 

Intelligente, elektrische vierwielaandrijving

De RAV4 GR SPORT-modellen zijn standaard uitgerust met een intelligent, elektrisch vierwielaandrijvingssysteem – AWD-i. Dit zorgt voor een beter brandstofverbruik in stadsrijden, stillere prestaties bij hoge snelheden en verbeterde tractie in gladde omstandigheden. Het is ook compacter en lichter in gewicht dan mechanische AWD-systemen, zodat het brandstofverbruik en de ruimte in de cabine en de bagageruimte niet in het gedrang komen.

AWD-i genereert efficiënt aandrijfkoppel met behulp van het hybride systeem van het voertuig en een extra elektromotor op de achteras. Dit formaat vermindert energieverliezen, bespaart gewicht en optimaliseert de prestaties van vierwielaandrijving in verschillende rijomstandigheden.

Toyota’s ontwikkeling van de technologie levert meer koppel aan de achterwielen, tot een maximum van 1.300 Nm – het typische koppel dat wordt bereikt met een mechanisch systeem evenaren of overtreffen en de RAV4 meer trefzekere prestaties geven, bijvoorbeeld bij het wegrijden op losse, gladde oppervlakken. De koppelverdeling tussen voor en achter kan variëren van 100:0 tot maximaal 20:80, afhankelijk van de rijomstandigheden. De verhouding wordt automatisch geoptimaliseerd voor een betere wegligging, stabiliteit en offroad-prestaties. In het bijzonder zal de bestuurder meer getrouwe lijntracering door bochten in gladde omstandigheden opmerken.

 

Geïntegreerd AWD-beheer

De prestaties van vierwielaandrijving worden verder verbeterd met AWD Integrated Management (AIM), een unieke functie in de klasse van de RAV4. Hiermee worden verschillende voertuigsystemen – stuurhulp, rem- en gasregeling, schakelpatroon en aandrijfkoppelverdeling – automatisch aangepast aan de gekozen rijmodus NORMAL, ECO of SPORT. In de SPORT-modus wijzigt AIM de stuurassistent, het schakelschema van de gasklepbediening en de verdeling van het aandrijfkoppel om betere prestaties op de weg te verkrijgen.

 

“Escape”-mogelijkheid met Trail-modus

De RAV4 GR SPORT met AWD-i, die voor het eerst werd geïntroduceerd met de huidige generatie RAV4, heeft het extra voordeel van automatische sperdifferentieelregeling – Trail Mode. Dit zorgt voor de best mogelijke grip en controle op gladde oppervlakken. Het kan ook waardevolle hulp bieden bij het aanpakken van uitdagende off-road omstandigheden.

Dit gaat het risico tegen dat het voertuig strandt als een aangedreven wiel het contact met de grond verliest op zeer oneffen terrein. In dit scenario kan de bestuurder de Trail-modus inschakelen met behulp van een knop op de middenconsole, waardoor het vrije roterende wiel wordt afgeremd en het aandrijfkoppel naar het geaarde wiel wordt geleid. De gashendelregeling en het schakelpatroon van de transmissie zijn ook aangepast om de bestuurder te helpen het voertuig in beweging te houden.

 

Geavanceerde veiligheid en rijhulp

De nieuwe GR SPORT profiteert van het verbeterde Toyota T-Mate-pakket met veiligheids- en rijhulpfuncties dat voor 2023 in het hele modellengamma is geïntroduceerd. Dit omvat extra functies die de bestuurder kunnen waarschuwen en een breder scala aan veelvoorkomende verkeersongevallenrisico’s kunnen helpen voorkomen.

Het Pre-Collision System (PCS) van de Toyota Safety Sense krijgt kruispuntondersteuning die kan helpen bij veiligere bochten op kruispunten. Aangeboden op zowel de hybride elektrische als plug-in hybride elektrische modellen, detecteert dit of de auto op het punt staat het pad van tegemoetkomend verkeer te kruisen, en of er voetgangers zijn die de weg oversteken waarin het voertuig beweegt, de bestuurder waarschuwen en, indien nodig, de remcontrole initiëren om een botsing te voorkomen.

Emergency Steering Assist (ESA) is ook nieuw beschikbaar, waardoor de bestuurder een voetganger kan vermijden die op de weg is gestapt, terwijl de auto onder controle en op de rijbaan blijft. Op het plug-in model kan ESA bovendien een fietser of een stilstaand of voorafgaand voertuig detecteren en erop reageren. Op de RAV4 Plug-in Hybrid herkent en reageert het systeem ook op fietsen en geparkeerde voertuigen. De PCS van de RAV4 Plug-in Hybrid krijgt ook de mogelijkheid om tegenliggers op de rijbaan van de auto overdag te detecteren en het risico op een frontale botsing te verminderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait