TOYOTA GAZOO Racing klaar voor 2023 met herziene GR010 HYBRID

TOYOTA GAZOO Racing heeft een herziene GR010 HYBRID Hypercar onthuld voor het seizoen 2023, wanneer het zijn nummer één-status zal verdedigen tegen nieuwe concurrenten aan het begin van een spannend tijdperk voor de 24 uur van Le Mans en het FIA World Endurance Championship (WEC).

De ongelooflijke reeks successen van het team, die tot nu toe vijf opeenvolgende Le Mans-overwinningen en vier opeenvolgende WEC-titeldubbels omvat, zal worden uitgedaagd door meer Hypercar-deelnemers dan ooit tevoren in een seizoen van zeven races 2023, inclusief de honderdjarige editie van de 24 uur van Le Mans.

Cadillac, Ferrari, Porsche en Vanwall sluiten zich aan bij de bestaande Hypercar-concurrentie van Peugeot en Glickenhaus om een grid van 13 auto’s te vormen in WEC, met nog meer auto’s waarschijnlijk op Le Mans in wat naar verwachting een nauw bevochten strijd zal zijn voor de grootste prijs in endurance-racen.

De GR010 HYBRID was de eerste Hypercar die in januari 2021 doorbrak en heeft een programma van detailevoluties ondergaan op belangrijke gebieden, net als voor 2022, om de betrouwbaarheid en efficiëntie te optimaliseren.

Er zijn aanpassingen aangebracht aan de high-performance Racing Hybrid-aandrijflijn, die bestaat uit 520 kW (707 PK) 3,5 liter motor en 200 kW (272 PK) elektromotor, om het gewicht te verminderen en de betrouwbaarheid te verbeteren, gebruikmakend van de unieke kennis die is opgedaan met meer dan een decennium ervaring met hybride aandrijflijnen op Le Mans.

De meest zichtbare veranderingen aan de 2023 evolution GR010 HYBRID betreffen de carrosserie. Nieuwe aerodynamische apparaten voor duikvliegtuigen in de voorste hoeken en een kleinere eindplaat van de achtervleugel, evenals andere detailwijzigingen, zijn geïmplementeerd om de rijeigenschappen en aerodynamische consistentie te verbeteren.

Er zijn ook wijzigingen aangebracht aan de carrosserie met als doel de remkoeling te verbeteren en snelle wijzigingen in koelopties tijdens een race mogelijk te maken, bereikt door nieuwe ventilatieopeningen aan de voor- en achterkant. Daarnaast is een herziene koplampindeling geïmplementeerd om het zicht tijdens het rijden ’s nachts te optimaliseren.

Onder de carrosserie heeft de GR010 HYBRID een gewichtsbesparingsprogramma ondergaan om het totale gewicht terug te brengen tot het minimum van 1040 kg dat door de regelgeving is toegestaan. Dat gaat in op compromissen die zijn gesloten tijdens de ontwerpfase van de auto in 2020, die het resultaat waren van hoe de Hypercar-reglementen evolueerden.

De GR010 HYBRID zal opnieuw 100% hernieuwbare biobrandstof gebruiken, gemaakt van wijnresten en landbouwmateriaal, die de CO2-uitstoot met ten minste 65% verminderen en bijdragen aan voortdurende inspanningen om duurzaamheid in duurraces te vergroten.

Als aanvulling op die inspanningen is het voorverwarmen van banden voor gebruik niet langer toegestaan, wat het energieverbruik en de uitstoot vermindert. Als gevolg hiervan heeft Michelin een nieuwe reeks bandencompounds geïntroduceerd, ontworpen om snel een piekbedrijfstemperatuur te bereiken, met behoud van duurzaamheid en prestaties.

Opnieuw profiteert de GR010 HYBRID van de technische expertise van de langetermijnpartners van TOYOTA GAZOO Racing, die aanzienlijk blijven bijdragen aan het succes. DENSO levert radiatoren en bougies en draagt naast AISIN ook bij aan de voormotor. RAYS levert lichtgewicht magnesium lichtmetalen velgen, Akebono levert monoblok lichtmetalen remklauwen en Mobil 1 is het smeermiddel bij uitstek.

TOYOTA GAZOO Racing is uniek op de grid van 2023 dankzij een rijdersbezetting die uitsluitend bestaat uit bewezen Le Mans-winnaars en WEC-kampioenen. Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López zullen voor het zesde opeenvolgende seizoen samenwerken in de # 7-auto, terwijl de Le Mans van vorig jaar en de winnaars van de wereldtitel Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa hun krachten bundelen in de # 8 GR010 HYBRID.

De rol van test- en reservecoureur zal worden ingenomen door Kazuki Nakajima, die eind 2021 stopte met racen na een carrière die drie Le Mans-overwinningen en een wereldkampioenschap omvatte, evenals twee Super Formula-titels. Hij zal de functie uitvoeren parallel aan zijn functie als vice-voorzitter van TOYOTA GAZOO Racing Europe.

Het seizoen begint op 11-12 maart met een officiële Proloogtest, gevolgd op 17 maart door de 1000 Miles van Sebring, voor uitstapjes naar Portimao (16 april) en Spa-Francorchamps (29 april). Het hoogtepunt van het seizoen, de honderdjarige editie van de 24 uur van Le Mans, vindt plaats op 10-11 juni, voorafgaand aan de laatste drie races op Monza (9 juli), Fuji Speedway (10 september) en Bahrein (4 november).

Kamui Kobayashi, teambaas: “Dit is het seizoen waar we op hebben gewacht. Het is geweldig voor de fans om zoveel fabrikanten te zien concurreren in Hypercar, en als team zijn we enthousiast over de nieuwe concurrenten. We willen deel uitmaken van een groot gevecht aan de voorkant, een gevecht dat de fans zal vermaken en veel geweldige herinneringen zal produceren, vooral voor de100e verjaardag van Le Mans. Bij TOYOTA GAZOO Racing staan we nooit stil en zijn we altijd bezig om steeds betere auto’s te maken. Daarom hebben we, net als vorig jaar, enkele evoluties geïntroduceerd in onze GR010 HYBRID voor het seizoen 2023. Deze updates zijn het resultaat van een sterke samenwerking tussen teamleden in Higashi-Fuji en Keulen, evenals onze partners en leveranciers, dus ik wil iedereen bedanken voor hun harde werk tot nu toe. De eerste indrukken van de coureurs van de herziene auto vanaf de uitrol en onze pre-season tests zijn positief, wat ons het vertrouwen geeft dat we samen kunnen vechten om onze Le Mans- en WEC-titels te behouden.”

Pascal Vasselon, technisch directeur: “We hebben evoluties gemaakt naar onze auto om de betrouwbaarheid, rijeigenschappen en bruikbaarheid verder te verbeteren, onderdeel van ons normale langetermijnplan voor continue verbetering. We hebben een grote evolutie doorgevoerd voor 2022 met de verandering van wielmaat, die nodig was om enkele problemen aan te pakken waar we last van hadden, en het leverde de voordelen op die we verwachtten. De wijzigingen die we hebben aangebracht voor 2023 zijn de normale volgende stap in dit proces en we hebben bemoedigende resultaten gezien in pre-season tests. Het is spannend om dit jaar tegen nieuwe toetreders in Hypercar te strijden, vooral voor de fans, maar onze aanpak verandert niet. De baan blijft hetzelfde; we willen winnen, dus we moeten het maximale uit ons pakket halen, zonder fouten. Zo benaderen we het racen altijd. Betrouwbaarheid en wereldwijde tempoconsistentie, evenals de vermindering van ongevallenrisico’s, zijn kritieke factoren waarop we ons zijn blijven richten met de bijgewerkte GR010 HYBRID en onze benadering van het seizoen 2023.”

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait