De nieuwe Corolla

Verfijnd en eigentijds uiterlijk, betere prestaties, meer rijplezier en verbeterde digitale gebruikerservaring

  • De styling van Corolla is een sterk aantrekkingskracht gebleken voor klanten, dus de nieuwste verfijningen versterken subtiel de gevestigde sterke punten.
  • Toyota’s vijfde generatie zelfopladende hybride elektrische systeem, dat meer vermogen en meer rijplezier levert met een hogere brandstof- en emissie-efficiëntie
  • Nieuw elektronicaplatform ondersteunt een nieuwe volledig digitale 12,3-inch combimeter voor de bestuurder en toyota smart connect multimedia- en infotainmentpakket
  • Hoog veiligheidsniveau met T-Mate: combinatie van de nieuwste generatie Toyota Safety Sense (TSS) met nieuwe en verbeterde functies en de mogelijkheid om Over-The-Air Updates (OTA) te krijgen, evenals extra geavanceerde rij- en parkeerassistentiesystemen
  • Nieuwe Corolla GR SPORT met unieke designkenmerken geïnspireerd op TOYOTA GAZOO Racing

INTRODUCTIE

De geschiedenis van de Corolla is een les in Toyota’s kaizen-principe – de toewijding aan continue verbetering. Zo is Corolla een kernmodel gebleven in de wereldwijde line-up van het bedrijf en genoot het van de lang gekoesterde status van ’s werelds best verkochte naamplaatje. Het is in meer dan een halve eeuw geëvolueerd, gelijke tred houdend met de veranderende smaak en voorkeuren van klanten en omarmt nieuwe technologieën voor aandrijflijn, veiligheid, comfort, gemak en verbinding.

De nieuwe Corolla, een ontwikkeling van de huidige12e generatie, is trouw aan deze geest van innovatie en Toyota’s toewijding om steeds betere auto’s te bouwen.

Zijn positie als de tweede bestseller in 2022 in het Europese C-segment voor compacte / middelgrote modellen wordt versterkt met de introductie van Toyota’s vijfde generatie hybride elektrische technologie – 1,8 en 2,0-liter geëlektrificeerde aandrijflijnen die meer vermogen en een meer lonende aandrijving bieden, maar met verbeterde efficiëntie.

De nieuwe modellen zijn standaard uitgerust met het nieuwste multimediasysteem, met een snellere respons en meer functionaliteit, plus een volledig digitale, aanpasbare 12,3-inch combimeter in het instrumentenpaneel van de bestuurder.

Er zijn ook grote verbeteringen in de toyota safety sense actieve veiligheids- en rijhulpsystemen, met nieuwe en verbeterde functies die de bestuurder helpen een breder scala aan dagelijkse rijrisico’s te vermijden. Veiligheids- en multimediafuncties zijn toekomstbestendig, met software-updates die via de datacommunicatiemodule van de auto via de ether kunnen worden geleverd.

Deze belangrijke veranderingen gaan hand in hand met vernieuwde exterieur- en interieurstylingdetails, waaronder nieuwe wielontwerpen, koplampen, kleuropties en bekleding.

Het concurrentievermogen van Corolla is des te sterker, aangezien het uniek is in zijn segment omdat het klanten de keuze biedt voor volledig hybride elektrische energie. Dit levert echte zero-emissie volledig elektrische rijcapaciteit en een sterke brandstof- en emissie-efficiëntie – belangrijke overwegingen voor de klanten van vandaag.

Het New Corolla-assortiment zal in het eerste kwartaal van 2023 in Europa te koop zijn, met data die variëren afhankelijk van de nationale markt.

VIJFDE GENERATIE TOYOTA HYBRIDE ELEKTRISCH SYSTEEM

De vijfde generatie van Toyota’s zelfopladende volledig hybride elektrische technologie vormt het hart van de nieuwe Corolla. Gedetailleerde wijzigingen in de techniek en het ontwerp zorgen voor een betere rijervaring, hogere prestaties en verbeterde efficiëntie. De veranderingen omvatten nieuwe vermogensregeleenheid en transaxle-ontwerpen, een krachtigere lithium-ionbatterij en kalibratie om een meer lonende rijervaring te bereiken met een nauwere relatie tussen het gebruik van het gaspedaal door de bestuurder en de afgifte van de aandrijfkracht.

Voorstelling

De nieuwe Corolla is leverbaar met 1,8 en 2,0 liter aandrijflijnen.

Het totale vermogen van het 1,8-liter systeem bedraagt 140 DIN pk/103 kW, wat een reductie van 1,8 seconden in de 0-100 km/u-tijd tot 9,1 seconden brengt. Ondanks deze prestatieverbetering is de CO2-uitstoot 2 g/km en gelijk aan 100 g/km. Voor het 2,0-liter systeem is het totale vermogen gestegen tot 196 DIN pk/ 144 kW en is een halve seconde van de 0-100 km/u-tijd afgeschoren, waardoor het is teruggebracht tot 7,4 seconden. Een indrukwekkende reductie van 12 g/km in het CO2-cijfer van de gecombineerde cyclus tot 98 g/km.

Hybride systeemontwerp

Bij het creëren van de vijfde generatie van zijn toonaangevende volledig hybride elektrische technologie, heeft Toyota alle belangrijkste componenten van het systeem onder de loep genomen om te zien hoe ze zowel in grootte als in gewicht konden worden verkleind. Dit hielp ervoor te zorgen dat de toename van het vermogen niet ten koste ging van de efficiëntie of betrouwbaarheid.

Een nieuwe power control unit (PCU) helpt het niveau van elektrische verliezen in het systeem te verminderen (-14% 1,8-liter, -6% 2,0-liter) en het brandstofverbruik te behouden. Het apparaat heeft een nieuw dubbelzijdig koelsysteem en werkt op een hogere frequentie, waardoor het geluidsniveau wordt verminderd.

De PCU wordt direct boven een nieuwe transaxle geïnstalleerd met een compacte, krachtige motorgenerator met nieuwe interne onderdelen om de brandstofefficiëntie en dynamische prestaties te verbeteren. Een nieuwe stator coil wikkelmethode heeft geholpen de grootte van de motor te verkleinen. De complete transaxle is 15% lichter dan voorheen dankzij het gebruik van nieuwe materialen en maakt gebruik van nieuwe, compacte, krachtige aandrijfmotoren.

Het gebruik van olie met een lage viscositeit vermindert de interne wrijving en draagt bij aan de algehele verbetering van de efficiëntie. Andere gedetailleerde maatregelen omvatten kleinere tandwielen met tanden opnieuw geprofileerd om een groter contactoppervlak en een kleiner en lichter differentieel te geven.

Hybride batterij

De nieuwe lithium-ion hybride batterij is een ander voorbeeld van hoe Toyota erin is geslaagd om de prestaties te verbeteren van een eenheid die kleiner is en minder weegt dan degene die eerder in Corolla werd gebruikt. De balans is indrukwekkend: het gewicht is met 14% verminderd, terwijl het vermogen met 14% is toegenomen. De potentiële levensduur van de batterij is verhoogd en de prestaties zijn stiller, dankzij een nieuw koelsysteem. En dankzij de compacte afmetingen kan hij volledig onder de achterbank worden ondergebracht, zodat er geen ruimteverlies is in de bagageruimte.

Een meer lonende rijervaring

De voordelen van het nieuwe systeem beperken zich niet tot aspecten die met harde data gemeten kunnen worden. Toyota richtte zich ook op het leveren van een betere ervaring voor de bestuurder, voornamelijk door een nauwere relatie te bereiken tussen het gebruik van het gaspedaal en de reactie van de auto. In de nieuwe Corolla zijn de prestaties consistent, voorspelbaar en gemakkelijk te controleren – kwaliteiten die zorgen voor meer zelfverzekerd rijden rondom.

De bestuurder zal dit vooral merken in bekende situaties zoals stop-startverkeer en stedelijke gebieden waar de snelheidslimieten regelmatig worden gewijzigd. Acceleratie bij het op- of afrijden is ook natuurlijker en beter afgestemd op het motortoerental, terwijl bij snelwegrijden het hybride systeem bij lagere toerentallen werkt, wat zorgt voor stillere en meer ontspannende prestaties.

Voorspellende efficiënte aandrijving

De nieuwe Corolla kan het opladen en ontladen van de batterij regelen op basis van de rijsituatie. Het systeem verzamelt gegevens terwijl de auto wordt gereden, om een betere brandstofefficiëntie te behalen.

Het systeem registreert en bewaart informatie over punten in reguliere ritten waar de bestuurder altijd vertraagt. Naarmate de auto een punt nadert waar gegevens zijn verkregen, zal hij aanbevelen dat de bestuurder van het gaspedaal komt (weergegeven in de eco-driving guidance in het multi-informatiedisplay) en vervolgens het remmen van de motor verhoogt om de energieregeneratie te maximaliseren.

Voorspellende charge-state-of-charge-regeling voorspelt afdalingen en verkeersopstoppingen op een route die is gepland met behulp van het navigatiesysteem. Dit zorgt voor een efficiënter beheer van de batterijlading, bijvoorbeeld het optimaliseren van het gebruik van batterijlading voorafgaand aan een lange afdaling waar meer energie kan worden opgevangen. Met behulp van realtime verkeersinformatie kan het systeem ook helpen een bepaald niveau van batterijlading te handhaven voordat het congestie bereikt. Dit vermindert de noodzaak om de motor te starten om de batterij op te laden wanneer deze in de file staat.

 

TOYOTA T-MATE: VEILIGHEID, PARKEREN EN RIJHULP

Toyota’s prioriteit is om het rijden veiliger te maken voor iedereen – bestuurders, passagiers, voetgangers en andere weggebruikers. De nieuwe en geavanceerde technologieën zijn samengebracht in Toyota T-Mate, standaard geleverd op alle nieuwe Corolla-modellen om het rijden met uw auto veiliger te maken, of het nu gaat om het navigeren door stedelijke straten, cruisen op de snelweg of manoeuvreren om precies en gemakkelijk te parkeren. Het pakket omvat de nieuwste generatie Toyota Safety Sense-systemen met andere actieve rij- en parkeerassistentiesystemen.

De nieuwste ontwikkelingen van Toyota Safety Sense hebben geleid tot aanzienlijke verbeteringen in veel van zijn ongevallendetectiesystemen en nieuwe functies toegevoegd die de veiligheid verhogen en extra gemoedsrust bieden. Met het voordeel van draadloze updates kan software nu automatisch worden geüpgraded, zonder dat de auto naar een servicecentrum hoeft te worden gebracht.

Er is een nieuwe camera aan de voorkant geïntroduceerd die een veel breder veld voor de auto bestrijkt, met een groter bereik zowel links / rechts als omhoog / omlaag. De afstand van voorwaartse detectie is verdubbeld ten opzichte van de omvang van de vorige hardware. Ook de dekking van de voorste millimetergolfradar is uitgebreid, zodat deze obstakels dichter bij de voorkant van de auto kan detecteren dan voorheen. Het gebruik van Motion 3D en verbeterde Deep Neural Network-tools heeft het mogelijk gemaakt om een breder scala aan potentiële gevaren uit te kiezen, waaronder motorfietsen en objecten langs de weg zoals muren, vangrails, stoepranden en nutspalen.

Verbeterd Toyota Safety Sense (TSS)

Deze verhoogde detectiecapaciteit maakt het Pre-Collision System (PCS) effectief in meer stedelijke verkeersscenario’s, inclusief herkenning van potentiële frontale botsingen. De Intersection Collision Avoidance kan nu naderend verkeer over twee rijstroken identificeren, evenals fietsers en voertuigen die vanaf de zijkant naderen.

Het Emergency Steering Assist-systeem helpt de bestuurder de auto binnen zijn verkeerslijn te houden wanneer hij een gevaar zoals een voetganger, fietser, geparkeerde auto of – dankzij de detectieverbeteringen – motorrijder probeert te vermijden. Er is ook een beveiliging tegen plotseling, onbedoeld gebruik van het gaspedaal bij het rijden op lage snelheid, met een nieuwe acceleratieonderdrukkingsfunctie.

De Full Range Adaptive Cruise Control (ACC) is herzien om sneller te reageren en te werken op een manier die natuurlijker aanvoelt voor de bestuurder. Dankzij eerdere detectie is er bijvoorbeeld meer geleidelijke vertraging wanneer een ander voertuig de rijstrook van de auto oprijdt. De bestuurder kan een langere voertuig-naar-voertuig instelling selecteren om een comfortabelere opening te creëren en de curvesnelheidsreductiefunctie van de ACC wordt eerder geactiveerd, waardoor de snelheid soepeler wordt aangepast bij het rijden door een bocht.

Er zijn nieuwe systemen toegevoegd voor veiliger inhalen: Overcap Prevention Support voorkomt onbedoeld inhalen aan de verkeerde kant van een voertuig (“onderneming”); en Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control helpt de bestuurder veilig terug te keren naar de rijbaan met een gepaste snelheid en afstand tot andere voertuigen.

De Lane Trace Assist (LTA) is ook aangepast om met een natuurlijker gevoel te werken. Het herkent nu wanneer de bestuurder van de rijstrook is gegaan terwijl hij een obstakel (voetganger of andere weggebruikers) probeert te vermijden en annuleert tijdelijk de Lane Departure Warning. De rijstrookcentreringsfunctie is ook gewijzigd, zodat de auto een natuurlijker aanvoelende, off-set lijn zal volgen bij het passeren van geparkeerde voertuigen en andere obstakels langs de weg.

Wanneer de ACC en LTA in werking zijn, bewaakt een Emergency Driving Stop-systeem de input van de bestuurder; als deze gedurende een bepaalde tijd stoppen (gebruik van stuur, rem en gaspedaal), klinkt er een waarschuwing en, als de bestuurder niet reageert, breng de auto langzaam tot stilstand en activeer de alarmlichten.

De Road Sign Assist is zodanig verbeterd dat de snelheidsbegrenzer eenvoudig kan worden aangepast aan de verkeersbordinformatie – handig bijvoorbeeld bij het rijden in de buurt van scholen of het betreden van ruimtes die worden gedeeld met voetgangers.

Proactive Driving Assist (PDA) is een nieuwe functie die een reeks waarborgen biedt bij het rijden in gebieden met lage snelheden, zoals stadscentra. Obstacle Anticipation Assist detecteert obstakels zoals geparkeerde voertuigen, voetgangers en fietsers die vooraan staan in een vroeg stadium en biedt stuur- en remondersteuning om de bestuurder te helpen voorkomen dat hij te dichtbij komt. De vertragingsassistent zorgt voor een soepele vertraging wanneer de bestuurder van het gaspedaal komt om te vertragen voor een langzamere voorligger, of bij het ingaan van een bocht. Steering Assist detecteert een bocht voor zich en past de stuurkracht aan om de bestuurder te helpen een geschikte stuurhoek aan te nemen.

T-Mate parkeer- en rijassistentie

T-Mate ondersteunt de bestuurder met functies zoals de Panoramic View Monitor (PVM), die een allround beeld geeft van de directe omgeving van het voertuig bij het manoeuvreren op lage snelheid; Blind Spot Monitor (BSM) en Rear Cross Traffic Alert met Automatic Braking (RCTAB), waarschuwing voor verkeer en gevaren bij het inhalen of achteruitrijden; en Rear Seat Reminder System (RSRS) – een waarschuwing die klinkt, als de bestuurder de achterdeur heeft geopend voordat hij wegrijdt om hem te vragen te controleren of er niets of niemand achterblijft voordat hij de auto verlaat – een kind of een stuk bagage bijvoorbeeld.

Er is een extra beschermingslaag bij het uitstappen met Safe Exit Assist (SEA). Dit maakt gebruik van de Blind Spot Monitor (BSM) radar om te controleren op verkeer (inclusief fietsers) dat van achteren nadert, waarbij een waarschuwingslampje knippert als er iets wordt gedetecteerd. Als een poging wordt gedaan om een deur te openen, knipperen er nog meer waarschuwingslampjes in het multi-informatiedisplay en klinkt er een zoemer.

DIGITALE TECHNOLOGIEËN VOOR EEN VERBETERDE GEBRUIKERSERVARING

De Corolla heeft een krachtig en breed pakket aan digitale systemen en functies, mogelijk gemaakt door een nieuw elektronicaplatform. Naast de bediening van het hybride systeem en de levering van meer geavanceerde veiligheidselementen, omvatten ze het nieuwe, krachtigere multimediasysteem en een instrumentendisplay voor de bestuurder dat gebruikmaakt van een volledig digitale, aanpasbare 12,3-inch combimeter.

Toyota Smart Connect multimedia

Het standaard Toyota Smart Connect-systeem maakt gebruik van een acht inch touchscreen, met handige fysieke draaiknoppen voor frequente functies – airconditioningbediening en audio aan / uit. Met meer rekenkracht en snellere respons omvatten de functies cloudgebaseerde navigatie. Dit koppelt aan real-time verkeersgebeurtenisinformatie om een nauwkeurigere en efficiëntere routeplanning mogelijk te maken.

Ook is er een on-board voice agent en smartphone integratie via (draadloos) Apple CarPlay en (bekabelde verbinding) Android Auto. Vier jaar abonnement op diensten is inbegrepen in de prijs van het voertuig.

De Toyota Smart Connect + is te zien op modellen van hogere kwaliteit. Het wordt geleverd met een 10,5-inch high-definition scherm en maakt gebruik van een nog snellere processor. Naast het cloudgebaseerde systeem heeft het ingebouwde navigatie, plus handige functies zoals locaties van vaste flitsers en weerwaarschuwingen.

Nieuwe digitale cockpit

Een nieuwe volledig digitale 12,3-inch digitale combimeter in het instrumentenpaneel van de bestuurder is standaard op alle Corolla-versies.

Gegevens en informatie zijn gemakkelijk te lezen en te begrijpen, ongeacht de lichtomstandigheden. De lay-out kan worden aangepast aan de prioriteiten van de bestuurder, inclusief het aantal wijzerplaten en de inhoud met meerdere informatie. Het uiterlijk van de combimeter kan ook worden aangepast aan de stemming van de bestuurder of de reis, met behulp van schakelaars op het stuurwiel. Er zijn vier thema’s – Casual. Slim, stoer en sportief.

MyT-app

Bestuurders genieten nog steeds van een externe verbinding met hun voertuig, met behulp van de MyT-app. Ze kunnen dit gebruiken om informatie te verkrijgen, zoals hun rijgegevensgeschiedenis en tips over hoe ze de efficiëntie van hun rijstijl kunnen verbeteren. Er is ook een “vind mijn auto-functie” en als u uw Corolla op een drukke parkeerplaats probeert te vinden, kunt u de alarmlichten activeren.

Met het optionele Smart Connect Pack zijn meer handige functies toegankelijk: het vergrendelen en ontgrendelen van de deuren, het openen en sluiten van ramen en het activeren van het klimaatbeheersingssysteem om de cabine te verwarmen of te koelen voordat de auto wordt gebruikt. Het stuurwiel en de stoelverwarming kunnen ook worden bediend.

EXTERIEUR EN INTERIEUR

De nieuwe Corolla-serie krijgt een verfijnder en eigentijdser uiterlijk met wijzigingen in het gaaspatroon van de grille, mistlichtranden en lichtmetalen velgen.

Een nieuwe verlichtingssignatuur combineert naadloze LED-dagrijverlichting en richtingaanwijzers in een enkele J-vormige eenheid die zich om de koplampunit wikkelt.

Klanten hebben nieuwe exterieurkleuropties om uit te kiezen, geïnspireerd door nieuwe culturele en modetrends. Ze omvatten Juniper Blue, de hoofdkleur voor de nieuwe hatchback en Touring Sports, en Midnight Teal, een elegante groene tint voor de sedan. Ook nieuw is Metallic Grey, beschikbaar voor alle drie de carrosserievarianten.

Het interieurontwerp is vernieuwd met nieuwe graphics, afwerkingen en reliëfbekledingspatronen, waardoor een sterkere zintuiglijke aantrekkingskracht wordt gegenereerd. Kleuren en afwerkingen zijn geharmoniseerd om een eigentijdse look en feel te creëren, met een donker thema voor de hatchback en Touring Sports en een lichte sfeer voor de sedan(1).

LED’s worden nu gebruikt voor alle binnenverlichting, wat extra helderheid geeft, maar minder stroom verbruikt.

 

COROLLA GR SPORT

De Corolla line-up omvat nieuwe GR SPORT-versies van de hatchback en Touring Sports. De GR SPORT-klasse werd voor het eerst geïntroduceerd in 2020 en brengt extra sportieve stylingaccenten met zich mee, geïnspireerd op de multi-kampioenschapswinnende prestaties van TOYOTA GAZOO Racing.

De GR SPORT onderscheidt zich van de rest van het gamma met nieuw ontworpen 18-inch gefreesde lichtmetalen velgen en een verschillende behandeling voor de achterbumper en onderbescherming. In de cabine hebben de verwarmde sportstoelen vooraan het GR-logo in reliëf in de hoofdsteunen en hebben ze zwarte stoffen bekleding met contrasterende lichtgrijze delen en synthetisch lederen bolsters. Het GR-logo is ook te zien op de drukknopstarter.

(1) De structuur van de kwaliteit kan per markt verschillen. Raadpleeg de lokale nationale Toyota-distributeur voor meer gedetailleerde informatie

 

www.TOYOTA.BE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait