Aan boord van de Huracán GT3 EVO2: de Iron Dames, een volledig vrouwelijke bemanning

“Race to Inspire”, het GT-racepartnerschap tussen Lamborghini Squadra Corse en Iron Lynx

Sant’Agata Bolognese, 6 maart 2023 – Vrouwen gedreven door dromen: dit zijn de Iron Dames, achter het stuur van de Lamborghini Huracán GT3 EVO2 nummer #83, warmroze gekleurd als de racepakken die hen onderscheiden in de paddock in hun missie om te “Racen om te inspireren”.

Iron Dames, opgericht in 2018 door Deborah Mayer – ondernemer, coureur en voorzitter van de Women in Motorsport Commission (WIM) van de FIA – is een project gericht op het ondersteunen van vrouwen in de autosport op alle niveaus, van coureurs tot monteurs, ingenieurs en managers. Het formidabele team bestaat uit vier vrouwelijke coureurs met een vlijmscherpe vastberadenheid: “We hebben bewezen dat we van iedereen kunnen winnen”, zeggen ze in koor. “We zijn sterk en we zijn vechtersbazen. En langzaam maar zeker veranderen we de mentaliteit van deze sport.”

Van de jongste, Doriane Pin (19), tot de oudste, Rahel Frey (36), ze delen één visie: “We dragen een roze pak, het is waar. Maar als we onze helm opzetten, zijn we coureurs die willen winnen. En meer niet.”

 

Iron Dames is een project van Iron Lynx, de Italiaanse renstal die door Lamborghini Squadra Corse is gekozen als operationeel team voor de IMSA Endurance Cup 2023, die vanaf 2024 als officieel team zal deelnemen aan het FIA WEC met de Lamborghini LMDh. De samenwerking in zowel GT3- als LMDh-wedstrijden in Europa en de Verenigde Staten werd afgelopen november aangekondigd: “Sinds we onze intentie aankondigden om in de LMDh-categorie te racen, was het voor ons duidelijk dat Iron Lynx de juiste partner was,” zei Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini. “In de loop der jaren heeft Iron Lynx bewezen een snelle, sterke en succesvolle entiteit te zijn, net als de motorsportdivisie van Lamborghini.”

“Het Iron Dames-project bestaat uit gemotiveerde vrouwen met een sterke passie en motivatie, waardoor de racewereld over grenzen en genderbarrières heen wordt geduwd”, zegt Deborah Mayer, voorzitter van DC Racing Solutions en projectoprichter van de Iron Dames. “We racen om vrouwen te inspireren om hun dromen te volgen en de eerste stap in de autosport te zetten, omdat we hebben bewezen dat alles echt mogelijk is.”

Racen tegen elkaar met hun mannelijke collega’s, na het debuut in januari op Daytona aan boord van de # 83 Huracán GT3 EVO2, in maart zullen de Iron Dames strijden in de IMSA Endurance Cup op Sebring voor de tweede ronde van het kampioenschap na Daytona.

De vier teamleden, Rahel Frey, Michelle Gatting, Sarah Bovy en Doriane Pin wisselen van plaats in de cockpit van de auto tijdens de zeer lange uren van endurance races. “We zijn als zussen geboren uit verschillende moeders”, zeggen ze, waarbij ze de nauwe harmonie van het team benadrukken.

Rahel Frey is 36 en was de eerste vrouw die een Formule 3-race won, in Duitsland. Ze is professioneel coureur sinds 2011 en wordt beschouwd als een van de sterkste in het veld, met 71 podiumplaatsen, 19 overwinningen, zeven polepositions en 22 records voor de snelste ronde. Ze omschrijft zichzelf als “een stille werker”, toegewijd om haar 20 jaar ervaring te gebruiken “om de rol van vrouwen in de autosport te laten groeien.” Ze is niet alleen een chauffeur, maar ook een projectmanager voor de Iron Dames, die toezicht houdt op hun groei, hun fysieke en mentale training en testprogramma. “In de racewereld denk ik niet graag in termen van ‘man-vrouw’-dualisme. We stappen in de auto en we willen de snelste zijn, net als de anderen”, beweert Frey.

Michelle Gatting werd negenentwintig jaar geleden geboren in Denemarken en telt al een schat aan prestaties in zowel karts als eenzitters: tot nu toe in haar carrière 14 raceoverwinningen, 61 podiumplaatsen en 8 polepositions. Ze houdt zielsveel van haar thuisland, waar ze terugkeert wanneer ze maar kan voor natuurwandelingen met haar hond Lasso. En ze is een “trotse en koppige” (haar woorden) bliksemschicht op de baan. “Sinds mijn begin zijn er dingen veranderd. Nu loop ik de paddock in, groet mijn mannelijke tegenstanders en voel hun respect. We hebben bewezen dat we weten hoe we moeten winnen.”

Sarah Bovy werd drieëndertig jaar geleden in België geboren, houdt van eten tot het punt dat ze zichzelf een “gourmand” noemt en wordt op het circuit geïnspireerd door de grote coureurs. “Toen ik 13 was, zat ik al op een skelter en zei ik op weg naar huis tegen mijn vader: ‘ooit word ik coureur.'” De hare is een viscerale, allesomvattende passie voor racen. “Ik hou van alles aan deze omgeving: de geur, het lawaai, de strategie. En bovenal hou ik van de strijd.” Als toerwagenkampioene in 2013 en de eerste vrouw op een World Series-podium, is ze bezig aan haar derde seizoen bij de Iron Dames. “Een keerzijde van het vrouw zijn op de baan? Het feit dat bepaalde collega’s, wanneer ze bezig zijn met inhalen, hard op ons in gaan met hun manoeuvres. Ik denk dat voor sommigen geslagen worden door een vrouw nog steeds wordt gezien als een blauwe plek voor het ego.”

Doriane Pin belooft de toekomst: Frans, 19 jaar oud, en vele malen op het podium van de GT3 Michelin Le Mans cup. Van de 30 races in haar carrière behaalde ze zes overwinningen, 12 podiumplaatsen en vier polepositions. “Ik ben begonnen toen ik negen jaar oud was, dankzij mijn vader. In 2019 was ik al kampioen in Frankrijk”, vertelt ze. Ze brengt haar vrije tijd graag door met pianospelen en genieten van fietsen en tennissen. “De belangrijke waarden in mijn leven? Geloven in mezelf, altijd leren en genieten van elk moment.”

Vier vrouwen. Vier verhalen. Eén stem: “Mannen en vrouwen kunnen het tegen elkaar opnemen in dezelfde competities.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait