De nieuwe GLS: frisse look, nieuwe software

 Nieuwe lakken, interieurkleuren en sierdelen

·      Verder uitgebreide standaarduitrusting, nieuwe opties

·      Motorengamma volledig geëlektrificeerd, met 48V-technologie

Kort na de facelift van de GLE en GLE Coupé debuteren nu ook de vernieuwde Mercedes-Benz GLS, de Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 14,1-13,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 320-314 g/km)1 en de Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 13,2 12,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 298-289 g/km)[1]. De wijzigingen op het gebied van design, technologie en uitrusting tillen het comfort, de connectiviteit en de ambiance van de grote SUV naar een hoger niveau.

Met hun royale buitenafmetingen bieden de SUV’s van Mercedes-Benz een grote hoeveelheid interieurruimte voor maximaal zeven inzittenden, verdeeld over drie zitrijen. De vernieuwde Mercedes-Benz GLS arriveert vanaf eind oktober 2023 bij de Europese dealers; in de VS begint de introductie medio september.

Mercedes-Benz GLS: visuele upgrades en functionele offroad-details

De nieuwste Mercedes-Benz GLS is te herkennen aan de nog markantere grille. De vier lamellen zijn gegalvaniseerd in hoogwaardig Silver Shadow. Ook de bumper is optisch prominenter. Geïntegreerd zijn zijdelingse luchtinlaatroosters, gecombineerd met een omlijsting in hoogglanzend zwart. De grote optische bodembeschermingsplaat (standaard) is eveneens nieuw vormgegeven. De blikvanger aan de achterzijde is het binnenwerk van de achterlichten met drie horizontale blokken. Het velgaanbod is uitgebreid met een nieuwe 20” multispaaks lichtmetalen velg, himalayagrijs en glansgedraaid.

De Mercedes-Benz GLS is, net als voorheen, standaard uitgevoerd als zevenzitter. Er zijn twee nieuwe lederkleuren leverbaar: catalanabeige en bahiabruin. Ook het aanbod sierdelen is herzien. Lindehout glanzend bruin is nu standaard. Het sierdeel MANUFAKTUR pianolak flowing lines glanzend zwart, voorheen voorbehouden aan de Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC, is nu ook leverbaar voor de Mercedes-Benz GLS-familie. De lamellen van de middelste en zijdelingse luchtuitstroomopeningen zijn uitgevoerd in gegalvaniseerd Silver Shadow – een ander detail dat is overgenomen van de Mercedes-Maybach GLS.

De meeste bestuurders van een GLS rijden alleen op verharde wegen of in licht tot middelzwaar terrein. Mercedes-Benz heeft daarom de inhoud van het offroad-techniekpakket een nieuwe samenstelling gegeven. Het pakket bestaat onder meer uit een bodembeschermingsplaat en 30 mm meer bodemvrijheid.

De displays van de nieuwste generatie infotainmentsysteem MBUX hebben een nieuw design. Ze kunnen worden geïndividualiseerd in drie verschillende weergavestijlen (‘Klassiek’, ‘Sportief’, ’Subtiel’) en drie modi (‘Navigatie‘, ‘Assistentie‘, ‘Service‘). Met ‘Klassiek’ kiest de bestuurder voor het beproefde design met twee grote instrumenten en weergave van alle vertrouwde content tussen de twee ronde klokken. ‘Sportief’ wordt gedomineerd door de kleur rood, met een dynamisch design voor de centrale toerenteller. In ‘Subtiel’ is de scherminhoud teruggebracht tot het essentiële. Beide displays kunnen bovendien in combinatie met de sfeerverlichting in zeven kleurenwerelden worden getoond. Het resultaat is een indrukwekkende kleurbeleving in het interieur. Het centrale display biedt dezelfde inhoud als voorheen en kan handig als touchscreen worden bediend.

Het rjiprogramma ‘Offroad’ in de huidige generatie MBUX maakt van specifieke content zoals helling, hellingshoek, kompas de stuurhoek een visuele ervaring. Dankzij het standaard parkeerpakket met 360°-camera biedt het de functie ‘transparante motorkap’. Wanneer het rjiprogramma ‘Offroad’ is ingeschakeld, toont het centrale display een virtueel zicht onder de voorkant van het voertuig. De weergave is samengesteld uit beelden van de 360°-camera. Met de ‘transparante motorkap’ kunnen obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen die zich voor het voertuig bevinden beter worden herkend.

De vierwielaandrijving en een op trekvermogen afgestemde overbrengingsverhouding maken een hoge aanhangwagenbelasting tot 3,5 ton en een kogeldruk tot 140 kg mogelijk. De trekhaak is voorzien van twee extra bouten op de kogelhals waarop een geschikte fietsdrager kan steunen. Zijn draagvermogen is 100 kg – dit betekent dat ook e-bikes kunnen worden meegenomen.

Andere handige uitrustingen zijn de aanhangwagenassistent, het vernieuwde aanhangwagenmenu in het centrale display en de aanhangwagenrouteplanner met geoptimaliseerde routes voor het rijden met een aanhangwagen.

Mercedes-Maybach GLS: buitengewone luxe verder verfijnd

Het topmodel onderscheidt zich met zijn hoogwaardige grille met verticale chromen spijlen en opschrift ‘Maybach’. De luchtinlaatroosters zijn voorzien van het Maybach pattern en omlijst door een chromen sierdeel. Een 23” gesmede velg in Maybach-typisch design met gesmede wielnaafafdekking is als nieuwe optie leverbaar.

Eveneens nieuw is de omgevingsverlichting met animated projectie van het Mercedes-Maybach pattern. In het interieur benadrukt een nieuw design van de stoelbekleding het bijzonder luxueuze karakter van de Mercedes-Maybach. De middelste delen van de zitting en rugleuning zijn nu voorzien van een hoogwaardig ruitpatroon met specifieke perforaties. Exclusief voor de Mercedes-Maybach worden de interieurkleurencombinaties MANUFAKTUR kristalwit/zilvergrijs pearl en MANUFAKTUR mahoniebruin/macchiatobeige aangeboden.

Andere noviteiten van de Mercedes-Benz GLS en de Mercedes-Maybach GLS:

·      Nieuwe lakken sodalietblauw metallic en MANUFAKTUR alpinegrijs uni.

·      Nieuwe stuurwielgeneratie met touchelementen op de spaken.

·      De spraakassistent kan ook geactiveerd worden zonder “Hey Mercedes” te zeggen.

·      Met het optionele MBUX multi-seat entertainment ervaren de inzittenden op de achterbank dezelfde uitgebreide reeks infotainment- en comfortfuncties als de inzittenden voorin. Ze hebben de beschikking over maximaal drie touchscreens en diverse intuïtieve bedieningsmogelijkheden zoals de “Hey Mercedes” spraakassistent.

·      Twee USB-aansluitingen (optie) met 100 watt vermogen aan de achterzijde van de middenconsole.

·      ENERGIZING AIR CONTROL (in West-Europa optioneel) met tweetraps filterconcept tegen fijnstof en andere schadelijke stoffen.

De modellen en technische gegevens in één oogopslag:

Mercedes-Benz GLS GLS 450 4MATIC GLS 580 4MATIC GLS 350 d 4MATIC GLS 450 d 4MATIC
Cilinderinhoud cm3 2.999 3.982 2.989 2.989
Max. vermogen kW/pk 280/381 380/517 230/269 270/367
bij t/min 5.800-6.100 5.500 3.600-4.800 4.000
Extra vermogen (boost) kW/pk 15/20 16/22 15/20 15/20
Max. koppel Nm 500 730 650 750
bij t/min 1.800-5.000 2.500-5.000 1.350-3.200 1.350-2.800
Extra koppel (boost) Nm 200 250 200 200
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP l/100 km 11,7-10,2[2] 14,1-13,4[3] 9,1-8,02 9,1-8,02
CO2-emissie gecombineerd WLTP g/km 266-2322 321-3053 240-2102 240-2102
Acceleratie 0-100 km/h sec. 6,1 4,9 6,7 6,1
Topsnelheid km/h 250 250 238 250
 

Mercedes-Maybach GLS

GLS 600 4MATIC
Cilinderinhoud cm3 3.982
Max. vermogen kW/pk 410/557
bij t/min 6.000-6.500
Extra vermogen (boost) kW/pk 16/22
Max. koppel Nm 730
bij t/min 2.500-5.000
Extra koppel (boost) Nm 250
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP l/100 km 14,1-13,8[4]
CO2-emissie gecombineerd WLTP g/km 320-3144
Acceleratie 0-100 km/h sec. 4,2
Topsnelheid km/h 250

Mercedes-AMG GLS: nieuwe designdetails en software-updates
Ook de Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ heeft een aantal updates en een verder uitgebreide standaarduitrusting gekregen. De exclusieve uitrusting en de verder verbeterde onroad-rijdynamiek maken van de GLS 63 het topmodel

Het nieuwe model is te herkennen aan de nieuw vormgegeven led-achterlichten. Er zijn twee nieuwe lakken leverbaar: MANUFAKTUR alpinegrijs uni en sodalietblauw metallic. Aan de voorzijde is nu een AMG-embleem te vinden in plaats van de Mercedes-ster – als teken van de nauwe merkverwantschap. De rode remklauwen benadrukken het sportieve karakter. Bij het openen van de voorportieren geeft het voertuig een AMG-specifieke lichtanimatie weer met behulp van een nieuwe logoprojector. Het aanbod van lichtmetalen velgen varieert van de standaard 21” tienspaaks variant tot de optionele, al dan niet gesmede velgen, met diameters van 22” en 23”.

Nieuwe accenten in het interieur
In het interieur zijn de AMG-stoelen en features als het dashboard in nappaleder Exclusief. Er zijn ook nieuwe kleurencombinaties leverbaar: bahiabruin/zwart of macchiatobeige/zwart. Het aanbod sierdelen is uitgebreid met het optionele lindehout glanzend bruin. Daarnaast zijn als er de optionele sierdelen MANUFAKTUR pianolak flowing lines hoogglanzend zwart. De nieuwe Mercedes-AMG GLS beschikt ook over de nieuwste generatie MBUX: AMG-specifiek schermdesign en -functies maken de merkbeleving nog tastbaarder.

Aanzienlijk uitgebreide standaarduitrusting
De standaarduitrusting is nog uitgebreider dan bij de reeds royaal uitgeruste voorganger. Het omvat onder meer het elektrische panoramaschuifdak, stoelventilatie/-verwarming voor, een adaptieve grootlichtassistent en smartphone-integratie. Ook inbegrepen zijn de inschakelbare AMG Performance-uitlaat, het Burmester® surround sound system, het memorypakket, de 360°-parkeerassistent, het KEYLESS GO-pakket en de dodehoekassistent.

Eveneens standaard is het AMG Performance-stuurwiel van de nieuwste generatie. De ronde AMG-stuurwieltoetsen maken indruk met hun fraaie weergave en intuïtieve bedieningslogica. Ze maken het mogelijk belangrijke rijfuncties en alle rijprogramma‘s te bedienen zonder het stuur los te laten. De stuurwielrand kan als optie worden verwarmd en is ook leverbaar in carbonlook.

Klanten hebben ook de beschikking over optionele uitrustingen als de MBUX augmented reality-functie, MULTIBEAM LED-koplampen en het AMG Driver’s package. Ook standaard aan boord zijn het AIR BALANCE-pakket, de multicontourstoelen voor en het head-up display. Ook de MBUX interieurassistent en de bekerhouders gekoeld/verwarmd maken deel uit van de standaarduitrusting.

De beproefde 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor van de GLS 63 zorgt met een vermogen van 450 kW (612 pk) voor een krachtige aandrijving. De 4,0 liter V8-motor van Mercedes-AMG is systematisch geëlektrificeerd door middel van een 48V-boordnet en de geïntegreerde startdynamo (ISG) inclusief boostfunctie. De vermogensafgifte is tegelijkertijd uiterst soepel en bijzonder indrukwekkend. De twin-scroll turbo’s zijn tussen de cilinderkoppen geplaatst voor een nog betere respons. Anderzijds vermindert de cilinderuitschakeling merkbaar het verbruik wanneer minder vermogen nodig is.

De V8-motor is geëlektrificeerd met een geïntegreerde startdynamo (ISG) en een 48V-boordnet. De ISG combineert een startmotor en dynamo in één krachtige elektromotor. Het systeem is geïnstalleerd tussen de brandstofmotor en de transmissie. De ISG vervult ook hybride functies. Deze omvatten onder meer boosten, recuperatie, ‘zeilen’ en het bijna onmerkbaar herstarten van de motor met de start-stopfunctie.

Actieve rolstabilisatie met nieuwe configuratie
Het AMG RIDE CONTROL+ luchtgeveerde onderstel met adaptief verstelbare demping behoort ook tot de standaarduitrusting. De actieve rolstabilisatie AMG ACTIVE RIDE CONTROL werkt met twee elektromechanische actuatoren op de voor- en achteras. Het systeem vermindert het overhellen van de carrosserie in bochten en maakt een nauwkeurigere afstemming mogelijk van het insturen en het rijgedrag bij lastwisselingen. Ook het rijcomfort tijdens rechtuit rijden is verbeterd, omdat eventuele verstoringen door oneffenheden in het wegdek aan één kant van het voertuig worden uitgebalanceerd.

Als onderdeel van de facelift profiteren ook de rolstabilisatie en de luchtvering van een software-update en een nieuwe afstemming. Deze maatregelen vergroten de spreiding tussen rijdynamiek en comfort. De nauwkeurige afstemming van de software voor de configuratie van het ESP®, het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras, de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+  en de onderstelregeling zorgen voor een onovertroffen rijervaring.

De technische gegevens in één oogopslag

Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+
Motor 4,0 liter V8 met twin-scroll turbo’s en ISG
Cilinderinhoud cm3 3.982
Nominaal vermogen kW/pk 450/612+ 16 kW/22 pk (ISG)
bij t/min 5.750-6.500
Nominaal koppel kW/pk 850 + 250 (ISG)
bij Nm 2.500-4.500
Aandrijving t/min AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling
Transmissie Nm AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP l/100 km 13,2-12,8[5]
CO2-emissie gecombineerd WLTP g/km 298-2895
Acceleratie 0-100 km/h sec. 4,2
Topsnelheid[6] km/h 280

Succesverhaal: de fabriek in Tuscaloosa
De in 1995 in Tuscaloosa opgerichte fabriek van Mercedes‑Benz was destijds de eerste van het merk buiten Duitsland. Ongeveer twee derde van de jaarlijkse productie wordt geëxporteerd, waardoor Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI) een van de grootste auto-exporteurs in de VS is. Sinds 1997 zijn in de fabriek in Tuscaloosa ongeveer 4 miljoen auto’s van de band gerold. Alleen al in 2021 werden er zo’n 260.000 SUV’s geproduceerd.

De fabriek in Tuscaloosa maakt gebruik van de modernste digitale, duurzame, efficiënte en flexibele productiemethoden. De locatie volgt daarmee de blauwdruk van ‘Factory 56’ in Sindelfingen, die de toekomst van de autoproductie bij Mercedes-Benz vertegenwoordigt. Mercedes‑Benz heeft al in een vroeg stadium geïnvesteerd in een flexibele productie met behulp van het geavanceerde digitale productie-ecosysteem MO360. Hierdoor kan Mercedes‑Benz in Tuscaloosa modellen met verbrandingsmotoren, plug-in hybrids en volledig elektrische modellen in grote aantallen parallel produceren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait