NIEUWE SUBARU BRZ LIMITED NAAR BELGIË EN LUXEMBURG

Goed nieuws voor de liefhebbers van de Subaru BRZ. De ranke coupe met achterwielaandrijving komt naar België en Luxemburg. De kenmerken die de coupe zo populair maakt bij een schare puristen zijn voor deze derde generatie van de Subaru BRZ behouden gebleven: een geweldige wegligging, onderscheidende uiterlijk en boeiende prestaties. De volledig nieuwe Subaru BRZ komt in de loop van dit jaar in een beperkte oplage naar België en Luxemburg.

Een nieuwe Subaru, ongeacht model en type, dient aan een aantal basiskenmerken voldoen. Hij moet Safe, Fun & Tough zijn. Bij alle SUV’s en ook de Solterra, Subaru’s eerste volledig elektrische SUV zijn deze kenmerken van toepassing en ook voor de derde generatie van de Subaru BRZ zijn ze van kracht. De tweedeurs, achterwielaangedreven auto is geweldig om te rijden, beschikt over tal van veiligheidsvoorzieningen en is gebouwd om lang mee te gaan. 

Aandrijflijn
De basis van het rijplezier dat de Subaru BRZ biedt, ligt in een laag zwaartepunt, een laag gewicht, achterwielaandrijving en compacte afmetingen. De Subaru BRZ weegt slechts 1.289 kilogram en is niet meer dan 4,265 meter lang. De laag in het chassis geplaatste, compacte boxermotor draagt bij aan het lage zwaartepunt en de daarbij behorende stabiele wegligging. Die boxermotor heeft voor deze generatie BRZ een grotere en krachtigere motor gekregen. De viercilinder heeft nu een inhoud van 2,4-liter en levert 234 pk bij 7.000 tpm en 250 Nm aan koppel bij 3.700 tpm. Een handbak met zes versnellingen is standaard, een automatische transmissie is niet leverbaar in de Benelux. De BRZ heeft een topsnelheid van 226 km/h en sprint in 6,3 tellen vanuit stilstand naar 100 km/h.

Uiterlijk
De nieuwe Subaru BRZ is van voor tot achteren nieuw. Toch heeft het Japanse merk de kenmerkende lijnen van de BRZ grotendeels gelaten zoals deze zijn. Zijn lange, scherpe neus, een hoge en brede achterzijde en gewelfde flanken met bolle wielkuipen geven hem een krachtige en herkenbare uitstraling. Die herkenbaarheid wordt vergroot door de LED-verlichting, met geïntegreerd de herkenbare en voor Subaru typische C-vormige lampunits. Ook de richtingaanwijzers en de mistlampen bestaan uit LEDs. De lichtopbrengst is door toepassing van deze techniek hoger, het stroomverbruik lager.

Achterspoiler
Aan de achterzijde geven de nieuwe lichtunits de auto een breder uiterlijk, de geïntegreerde achterspoiler zorgt voor een sportievere uitstraling en betere aerodynamica, met meer stabiliteit bij hogere snelheden als resultaat. Aan de achterzijde vallen verder de zwarte diffuser en de twee uitlaatmonden op.

Interieur
Net als het exterieur is ook het interieur vernieuwd. De zitpositie, overzichtelijkheid en ergonomie van de cockpit waren al goed voor elkaar en zijn met nieuwe stoelen en een aangepast dashboard nog verder verbeterd. Achter het stuurwiel vallen het instrumentarium met centrale toerenteller en digitaal display op. In het scherm is een groot aantal functies af te lezen, variërend van verbruikscijfers en accuspanning tot g-krachten. Boven de versnellingspook bevindt zich een 8-inch kleurendisplay met onder meer Apple Car Play/ Android auto.

STi
De Subaru BRZ is vanaf half april te bestellen bij de Subaru-dealer. De prijzen beginnen bij € 40.995,- in België en € 39.300,- voor Luxemburg. De Subaru BRZ is in België en Luxemburg alleen in de kleur WR Blue Pearl en in een uitvoering, Limited genaamd, leverbaar. Opties zijn er niet, of het moet het STi Pack zijn dat tegen een meerprijs van € 2.500,- (Luxemburg € 2.400,-) is te bestellen. Het STi Pack bestaat uit zwarte accenten in de ventilatieopeningen op de flanken, een diffuser, een spoiler op de achterklep en een extra rand op de voorbumper. Ook de dorpels worden van stroomlijnverbeteraars voorzien. Voor het interieur maken een speciale mattenset en een aluminium versnellingspookknop deel uit van het STi Pack. Levering van de Subaru BRZ in standaard vorm begint in juli, wie de coupé met STi Pack wenst, zal tot eind dit jaar geduld moeten hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait