Porsche Penske Motorsport viert historische eerste overwinning met de Porsche 963

  • Nick Tandy en Mathieu Jaminet winnen de spannende sprint in Long Beach
  • Zegevierend duo neemt de leiding in het rijderskampioenschap
  • Teamgenoten Matt Campbell en Felipe Nasr verzekeren zich van podiumresultaat met derde
  • Pfaff Motorsports wordt derde in de GTD-Pro met de Porsche 911 GT3 R
  • Vierde ronde van het IMSA-kampioenschap op 14 mei in Laguna Seca
Het nieuwe Porsche Penske Motorsport fabrieksteam viert zijn eerste overwinning met het Porsche 963 hybride prototype. In ronde drie van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship kwam de nr. 6 auto bestuurd door Nick Tandy en Mathieu Jaminet als beste uit de bus na een meeslepende race. In de 100 minuten durende sprint door de straten van Long Beach pakten hun teamcollega’s Matt Campbell en Felipe Nasr de vlag op de derde plaats met de nr. 7-auto. In de GTD-Pro categorie behaalde Pfaff Motorsports een podiumresultaat met de Porsche 911 GT3 R.

Stuttgart. In de stralende zon en tegen de prachtige achtergrond van de Pacifische kust, trakteerde de IMSA-serie fans op een uiterst vermakelijke show op het smalle stratencircuit in Long Bach. Hollywood, amper 50 kilometer verderop, had het nauwelijks beter kunnen ensceneren. De twee Porsche 963’s van Porsche Penske Motorsport waren de race gestart vanaf de posities zes en acht. In de eerste ronde profiteerden de twee ca. 500 kW (680 pk) sterke auto’s van een botsing tussen het koppeloton in de beginfase en erfden ze de tweede en vijfde plaats.

De eerste stint-coureurs, Nick Tandy uit het Verenigd Koninkrijk en de Braziliaan Felipe Nasr, weerden felle aanvallen van hun rivalen af en brachten de twee Porsche 963 halverwege de race de pits in voor een geplande service- en rijderswissel. Daar koos het nieuwe Porsche Penske Motorsport-fabrieksteam voor een gedurfde strategie: in tegenstelling tot de rest van de concurrentie, in plaats van de wielen van beide voertuigen te veranderen, vertrouwde het team op de uitstekende duurzaamheid van de Michelin-banden. De tijdwinst in de pits stuwde de twee “Made in Flacht” hybride prototypes naar de voorkant van het veld.

Terwijl de Fransman Mathieu Jaminet vol vertrouwen zijn rondjes draaide, had zijn merkgenoot Matt Campbell in de slotfase zijn handen vol. De nr. 7-auto kwam herhaaldelijk onder vuur te liggen, wat de Australiër slim en resoluut counterde of afweerde. Een kleine aanrijding veroorzaakte echter lichte schade aan de achterzijde. Bovendien gingen de banden de laatste tien ronden snel achteruit. Met nog negen minuten op de klok verloor Campbell aanvankelijk twee posities, maar heroverde de derde plaats na een ongeluk met de nr. 10 Acura in een gevecht met de leidende Jaminet. Uiteindelijk eindigde de race achter de safety car.

“Wat een spannende en fantastische race”, zegt een opgetogen Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. “Het was een spektakel van de eerste tot de laatste ronde. Ons team koos voor een optimale strategie en deed het perfect met de pitstops. Onze chauffeurs deden hun uiterste best en reden foutloos zonder uitzondering ondanks dat ze onder enorme druk kwamen te staan. Deze prestatie werd verdiend beloond met onze eerste overwinning. Veel dank aan iedereen in het team, onze medewerkers in Weissach en al onze partners die dit succes mogelijk hebben gemaakt. Ik ben er zeker van dat de overwinning van vandaag ons team extra motivatie zal geven in het FIA WEC als ze de race van zondag in Portugal ingaan.”

“Deze dag zal de geschiedenis van ons team ingaan. De eerste overwinning met de Porsche 963 is ongelooflijk belangrijk voor ons”, zegt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. “We hebben er zoveel energie en werk in gestoken om zo’n succes te kunnen vieren. Onze strategie was zeker riskant, maar het wierp zijn vruchten af. We hebben deze triomf te danken aan iedereen in het team. Wat Matt Campbell deed in de strijd om de tweede plaats aan het einde was geweldig. Hij had de zusterauto’s terug in de belangrijke slotfase. Ik ben enorm trots op het hele team!”

Pfaff Motorsports klantenteam scoort podium met de Porsche 911 GT3 R
De GTD-Pro klasse race was even spannend tot het laatste moment. Dankzij een sterke teamprestatie en foutloze ritten verzekerden de Fransman Patrick Pilet en Klaus Bachler uit Oostenrijk zich van een plek op het podium voor Pfaff Motorsports. De nr. 9-auto van het Canadese team bereikte de vlag op de derde plaats. In de GTD-klasse is de identical modellen van Wright Motorsports en Kelly-Moss van Riley eindigden zonder drama op de posities tien, twaalf en dertien.

Dankzij deze overwinning in Long Beach hebben Tandy en Jaminet de leiding genomen in het rijderskampioenschap. In het GTP-klasse constructeursklassement staat Porsche op de derde plaats. Ronde vier van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship wordt op 14 mei betwist in Laguna Seca. De race op het legendarische Californische circuit duurt ruim 2:40 uur. Aanstaande zondag staat het Porsche Penske Motorsport-team voor de volgende grote uitdaging: tijdens de zes uur durende race in Portimão nemen twee van de Porsche 963 van het fabrieksteam het op tegen de Hypercar-klasse. Ronde twee van het FIA World Endurance Championship WEC gaat zondag om 13.00 uur lokale tijd (13.00 uur CEST) van start.

Commentaar van de coureurs na de race
Mathieu Jaminet (Porsche 963 #6): “Wat een geweldig gevoel! We zijn allemaal erg opgelucht. Toen de Acura tegen het einde in mijn achteruitkijkspiegel verscheen, wist ik dat hij zou aanvallen – ik zat immers op de achterste voet met aanzienlijk oudere banden. Hij probeerde me in de eerste bocht te verschalken. Ik besefte meteen dat hij de bocht niet ging halen en ondernam ontwijkende actie terwijl hij in de bandenbarrières belandde. Dat was echt nagelbijtend spul aan het einde van de race. Nu vieren we de eerste overwinning van de Porsche 963!”

Nick Tandy (Porsche 963 #6): “Het was voor ons voor de start duidelijk dat we de race niet konden winnen op basis van ons tempo. We hadden niet de snelste auto. Dus hebben we voor de racedag alle mogelijke strategieën doorgedacht en afgesproken om de banden niet te wisselen. Dat is het mooie van sprintraces in de IMSA-serie: er zijn altijd veel scenario’s denkbaar en soms loont een gok. We wisten niet of de banden de afstand zouden volhouden, maar het is gelukt. We hebben onze overwinning ook te danken aan onze collega Matt Campbell, die een geweldige prestatie neerzette in de strijd om de tweede plaats. Dat was een supersterke inspanning van hem! De eerste overwinning voor de Porsche 963 voelt fantastisch. Het is een welverdiende beloning voor iedereen over de hele wereld die ongelooflijk veel werk in dit project heeft gestoken.”

Matt Campbell (Porsche 963 #7): “Ik ben blij voor mijn collega’s in de nummer 6-auto. Eindelijk overwinning voor de Porsche 963. Dat is gewoon zo gaaf. Ik heb absoluut alles gegeven in de strijd om de tweede plaats, maar uiteindelijk kon ik de concurrentie niet helemaal afweren door onze verslechterende banden. We kwamen in ieder geval als derde over de streep. Het was een geweldige dag.”

Felipe Nasr (Porsche 963 #7): “Een superoverwinning voor het team, het eerste succes met de Porsche 963 – een beter resultaat hadden we ons niet kunnen wensen. We moesten vrij ver naar achteren beginnen en katapulteerden onszelf met een perfecte strategie naar de voorkant van de grid. Natuurlijk hebben we ook geprofiteerd van de incidenten met de andere auto’s. Maar toch waren we foutloos en hebben we het maximale uit vandaag geperst.”

Klaus Bachler (Porsche 911 GT3 R #9): “Patrick zette een zeer sterke eerste stint neer en gaf de auto aan mij over op de tweede plaats. Ik heb de druk van de Corvette achter me lang kunnen weerstaan. Het werd echter een beetje chaotisch in bocht zes toen we werden ingehaald door een GTP-auto. Mijn rivaal maakte van deze kans gebruik en trok meeide mij. Hij kwam voorbij en ik kreeg daarna geen kans om aan te vallen. Inhalen is echt moeilijk bij Long Beach. Ik nam geen enkel risico en nam het podiumresultaat mee naar huis. Dat waren belangrijke punten vandaag in termen van het kampioenschap.”

Raceresultaten
GTP-klasse:
1. Campbell/Nasr (AUS/BR), Porsche 963 #7, 78 ronden
2. Yelloly/de Phillippi (UK/USA), BMW #25, 78 ronden
3. Tandy/Jaminet (UK/F), Porsche 963 #6, 78 ronden

GTD-Pro klasse:
1. Hawksworth/Barnicoat (UK/UK), Lexus #14, 73 ronden
2. Garcia/Taylor (E/USA), Corvette #3, 73 ronden
3. Bachler/Pilet (A/F), Porsche 911 GT3 R #9, 73 ronden

GTD klasse:
1. Sellers/Snow (USA/USA), BMW #1, 73 ronden
2. Sörensen/de Angelis (DK/CDN), Aston Martin #27, 73 ronden
3. Montecalvo/Telitz (USA/USA), Lexus #12, 73 ronden
10. Brynjolfsson/Hindman (USA/USA), Porsche 911 GT3 R #77, 72 ronden
12. Metni/van Berlo (USA/NL), Porsche 911 GT3 R #91, 71 ronden
13. Udell/Bleekemolen (USA/NL), Porsche 911 GT3 R #92, 71 ronden

Volledige uitslag op http://imsa.alkamelsystems.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait