Race, FIA World Endurance Championship WEC, Ronde 2, Portimão (Portugal) Porsche Penske Motorsport claimt ook podiumresultaat in het WEC

  • FIA World Endurance Championship-fabrieksteam behaalt derde plaats in Portimão
  • Porsche 963 won enkele uren eerder de IMSA-race in Long Beach
  • Defecte tanksysteemsensor voegt kort voor de finish extra spanning toe
  • Porsche 911 RSR van Iron Dames behaalt opnieuw podiumplaats in Portugal
Porsche Penske Motorsport heeft de tweede ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) op het Autódromo Internacional do Algarve afgesloten met een podiumresultaat. Na zes uur racen kwamen Laurens Vanthoor, Kévin Estre en André Lotterer met hun Porsche 963 als derde over de finish. Voor het fabrieksteam is dit het tweede grote succes met het LMDh-prototype binnen een paar uur: in Long Beach, Californië, hadden hun teamcollega’s de 100 minuten sprintrace in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship gewonnen, waarbij de zuster Porsche 963 de derde plaats veiligstelde. In de GTE-Am-klasse behaalde een Porsche ook in Portugal een podiumplaats. Aan het stuur van de 911 RSR van hun Iron Dames vochten Sarah Bovy, Rahel Frey en Michelle Gatting hard voor de overwinning over lange stukken en bereikten uiteindelijk de vlag op de derde plaats.

Stuttgart. Dit was de eerste keer dat het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport twee races op twee continenten bijna tegelijkertijd in één weekend betwistte. Het transatlantische teamwork tussen de IMSA- en World Endurance Champion-bemanningen betaalde zich uit voor de sportwagenfabrikant. In Long Beach reden Nick Tandy (Verenigd Koninkrijk) en Matthieu Jaminet (Frankrijk) na een zeer dramatische sprint van 100 minuten naar de overwinning in de Porsche 963. Hun teamgenoten Felipe Nasr (Brazilië) en Matt Campbell (Australië) werden geroemd om hun zwaarbevochten derde plaats.

De twee Porsche 963’s van het WEC-team gingen de zes uur durende race op het Autódromo Internacional do Algarve in vanaf de posities vijf en zeven. In de eerste meters haalde Laurens Vanthoor prompt een van de twee Ferrari in zijn nr. 6 hybride prototype in, maar na tien minuten moest de Belg zijn vierde plaats prijsgeven. De strategische gok na de eerste stint leverde grotere beloningen op: beide Porsche 963 kozen ervoor om de banden niet te wisselen tijdens een tankstop. De tijd die ze in de pits bespaarden leverde hen een goede tien seconden op, waardoor ze op de derde en achtste plaats eindigden.

Hoewel problemen verschillende van hun rivalen in de eerste drie uur hinderden, lag de nr. 6-auto nog steeds op koers voor een podiumresultaat en wist de zusterauto tot halverwege de race op te rukken naar de vijfde plaats. Met nog een goede 100 minuten op de klok dwong een probleem met de stuurbekrachtiging het no. 5 prototype de pits in voor een langere reparatiestop. Iets minder dan een uur later kwam het terug in de race op P11 in de hypercar-klasse. Aan het begin van het laatste raceuur werd de safety car voor het eerst ingezet zodat een voertuig geborgen kon worden.

Voor André Lotterer in zijn Porsche 963 had de timing niet slechter kunnen zijn: voor de nr. 6-auto, die de derde plaats had heroverd, was een pitstop bijna op zijn plaats. Nadat de race rond 17.10 uur lokale tijd was herstart, moest ook de nr. 51 Ferrari direct achter hem naar de pits. Lotterer wist zijn positie te verdedigen. Met nog een paar ronden te gaan zorgde een nieuwe tankstop voor extra spanning: bij de vorige pitstop was er niet genoeg brandstof in de auto gepompt door een defecte sensor. De voorsprong op de inmiddels als vierde geplaatste Cadillac was echter voldoende voor de Porsche om achter de zegevierende Toyota bestuurd door Brendon Hartley (Nieuw-Zeeland), Sébastien Buemi (Zwitserland) en Ryo Hirakawa (Japan) en de Ferrari van Antonio Fuoco (Italië), Miguel Molina (Spanje) en Niklas Nielsen (Denemarken) over de finish te komen.

“Een eerste en twee tweede plaatsen in hetzelfde raceweekend: Dit fantastische resultaat laat zien dat onze parallelle inzet in het WEC en de IMSA vruchten afwerpt – we hebben snelheid opgepikt”, legt Urs Kuratle, Director Factory Motorsport LMDh, uit. “We moesten hier in Portimão vechten, maar al met al is het gelukt en zijn we meer dan blij met de derde plaats. Onze nr. 5 auto had een probleem met de stuurbekrachtiging en dit moeten we nu analyseren. We moeten ook nog eens goed kijken naar de reden achter de laatste tankstop die onze nr. 6 Porsche 963 kort voor de finish moest maken. Toch was het geweldig om te zien hoe gefocust en doelgericht de bemanning in beide gevallen onder zulke lastige omstandigheden reageerde.”

In de GTE-Am-categorie zette de 911 RSR van het Iron Dames-klantenteam in de tweede ronde een indrukwekkende prestatie neer over lange stukken van het WEC-seizoen. Sarah Bovy ging de race in vanaf de tweede plaats op de grid, maar verloor aanvankelijk één positie. Na een langdurig duel met Ben Keating (UK) in zijn Chevrolet Corvette knokte de Belgische zich na 45 minuten en daarna opnieuw na de eerste pitstop naar voren. De Zwitser Rahel Frey breidde de voorsprong uit. Pas in het laatste derde deel van de race moest de roze Porsche de Corvette en de nr. 83 Ferrari passeren. De 911 RSR van Project 1 – AO gedeeld door Matteo Cairoli (Italië) en de twee Portugezen Miguel Ramos en Guilherme de Oliveira bereikten de vlag op de zesde plaats. Ze werden over de streep gevolgd door het identieke nr. 77-model bestuurd door Julien Andlauer (Frankrijk), Mikkel Pedersen (Denemarken) en Dempsey-Proton-teambaas Christian Ried (Duitsland).

Commentaar van de coureurs na de race
Kévin Estre (Porsche 963 #6):
 “Deze podiumfinish is echt cool. Dat was hard werken! Onze monteurs hebben hele korte nachten gehad. De derde plaats is daar de beloning voor. Eerlijk gezegd voelt dit als een overwinning. Maar we moeten de auto nog ontwikkelen en verbeteren. En ook in de toekomst moeten we een vlekkeloze prestatie neerzetten.”

Frédéric Makowiecki (Porsche 963 #5): “Proficiat aan onze zusterauto! Ik ben blij dat er een Porsche 963 op het podium staat. Onze race was erg zwaar. We konden het tempo van de anderen niet evenaren en nu moeten we de tijd nemen om te analyseren wat de oorzaak is, wat goed en fout is. We willen bij de volgende race in Spa weer meespelen.”

Rahel Frey (Porsche 911 RSR #85): “We pakken natuurlijk graag dit podium. De punten zijn belangrijk. We dachten echter dat er meer in zat voor ons. Helaas hebben we weer wat kleine foutjes gemaakt. We moeten ze elimineren voor Spa, en vooral Le Mans. Toch was ons tempo goed en ben ik trots op de meiden. Ondanks dat we vandaag voluit gingen op de baan, waren de Corvette en de Ferrari iets sneller. We moeten nog een beetje snelheid vinden.”

Resultaten
Hypercar klasse:

1. Buemi/Hartley/Hirakawa (CH/NZ/J), Toyota #8, 222 ronden
2. Fuoco/Molina/Nielsen (I/E/DK), Ferrari #50, 221 ronden
3. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, 221 ronden
10. Cameron/Christensen/Makowiecki (USA/DK/F), Porsche 963 #5, 189 ronden

GTE-Am klasse:
1. Keating/Varrone/Catsburg (USA/ARG/NL), Corvette #33, 206 ronden
2. Perez Companc/Wadoux/Rovera (ARG/F/I), Ferrari #83, 206 ronden
3. Bovy/Frey/Gatting (B/CH/DK), Porsche 911 RSR #85, 206 ronden
6. Ramos/de Oliveira/Cairoli (P/P/I), Porsche 911 RSR #56, 205 ronden
7. Ried/Pedersen/Andlauer (D/DK/F), Porsche 911 RSR #77, 205 ronden
9. Hardwick/Robichon/Tincknell (USA/CDN/UK), Porsche 911 RSR #88, 204 ronden
11. Wainwright/Pera/Barker (UK/I/UK), Porsche 911 RSR #86, 204 ronden
12. Schiavoni/Cressoni/Picariello (I/I/B), Porsche 911 RSR #60, 203 ronden

Volledige resultaten op: fiawec.alkamelsystems.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait