De nieuwe McLaren 750S: topprestaties van supercars, pure opwinding

  • De nieuwe 750S is de lichtste en krachtigste in serie geproduceerde McLaren, met een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding van 587 pk per ton (coupé, bij het lichtste drooggewicht) – een voordeel van 22 pk ten opzichte van zijn naaste concurrent
  • Nieuwe achterwielaangedreven supercar met V8-motor tilt uitstekende eigenschappen van de beroemde 720S naar nieuwe hoogten
  • Zorgvuldige analyse van benchmarkvoorganger ziet ongeveer 30% van de componenten nieuw of gewijzigd, waardoor de 750S krachtiger, lichter, sneller en nog spannender en boeiender wordt
  • Koolstofvezel monocoque constructie is de kern van een laag voertuiggewicht – 750S is lichter dan 720S bij 30 kg (DIN) en bij het lichtste drooggewicht van slechts 1.277 kg, een opmerkelijke 193 kg minder dan zijn naaste concurrent
  • Racestoelen met koolstofvezel en de lichtste wielen die ooit standaard op een in serie geproduceerde McLaren zijn gemonteerd, onder de functies die gewichtsreductie mogelijk maken
  • Koolstofvezel bovenstructuur en composiet Retractable Hard Top (RHT) betekenen dat Spider slechts 49 kg zwaarder is dan coupé
  • Twin-turbocharged 4,0-liter V8 benzinemotor produceert nu 750 pk en 800 Nm; 7-traps transmissie met herziene verhoudingen optimaliseert de acceleratie
  • Verbazingwekkende prestaties: 0-100 km / h in 2,8 seconden; 0-200 km/u in 7,2 seconden (Spider 7,3 seconden) – sneller dan zijn naaste concurrent
  • Meer downforce en nog betere aerodynamische balans dan 720S
  • Het nieuwe interieur is nog meer gericht op de bestuurder en zet nieuwe normen voor betrokkenheid bij displays en bedieningselementen
  • Nieuw op de bestuurder gericht, op een kolom gemonteerd instrumentendisplay geflankeerd door tuimelschakelaars die de Active Dynamic-instellingen regelen, is een innovatie van McLaren waarmee de ophanging en aandrijflijnmodi kunnen worden gewijzigd met de handen aan het stuurwiel
  • Apple CarPlay-standaard®, net als USB-C en USB-A voor het snel opladen van apparaten
  • Met de exclusieve nieuwe McLaren Control Launcher (MCL)-functie kan de bestuurder een favoriete combinatie van aero-, handling-, aandrijflijn- en transmissie-instellingen opslaan en hier met een druk op de knop naar terugkeren
  • De uitlaat in het midden, geïnspireerd op McLaren P1™, zorgt voor een nieuw, kenmerkend crescendo
  • De nieuwste generatie van McLaren’s veelgeprezen gekoppelde hydraulische ophanging – PCC III – debuteert op de 750S, met op maat gemaakte accumulatorafstemming, nieuwe lichtgewicht veren en dempers en herziene geometrie en levert nog meer wendbaarheid, gevoel en feedback
  • Gerenommeerde McLaren-besturing met elektrohydraulische ondersteuning aangescherpt met snellere stuuroverbrenging; Nieuwe krachtbekrachtigingspomp voor meer verfijning
  • Nieuwe track brake upgrade beschikbaar, een combinatie van keramische schijven en monobloc remklauwen afgeleid van McLaren Senna systeem met een nieuwe booster en vacuümpomp
  • Nieuw voertuigliftsysteem dat wordt bediend door een enkele knop verhoogt de voorkant van de auto in slechts vier seconden – minder dan de helft van de tijd van zijn voorganger en sneller dan elke andere McLaren
  • Verlengde frontsplitter, smallere oogkasinlaten, nieuwe ventilatieopeningen achter de wielkast, verlengde koolstofvezel actieve achtervleugel en nieuwe voor- en achterbumpers
  • TechLux en Performance interieurthema’s bieden volledig nappaleder of alcantara en nappaleder materialen
  • Spraakmakende interieuropties zijn superlichte koolstofvezel racestoelen en een nieuw Bowers &; Wilkins premium audiosysteem
  • De nieuwe 750S is nu te bestellen bij McLaren-retailers

Met de nieuwe 750S definieert McLaren een nieuwe maatstaf voor supercarprestaties en opwinding van de coureurs.

De lichtste en krachtigste in serie geproduceerde McLaren, de nieuwe V8-motor, achterwielaangedreven 750S – die verkrijgbaar is in coupé- en cabrioletvorm – is onbeschaamd een supercar voor de purist. Ontworpen en ontworpen na een zorgvuldige analyse van de gerenommeerde McLaren 720S, combineert de nieuwe 750S vooruitgang op het gebied van gewichtsbesparing, prestaties van de aandrijflijn, aerodynamica en dynamische uitmuntendheid om een benchmark-rijervaring naar nieuwe hoogten te tillen. Ongeveer 30 procent van de 750S-componenten is nieuw of gewijzigd om deze verbeteringen te leveren en daarmee een nog grotere emotionele band met de auto.

“Als je een auto hebt die door zoveel coureurs als maatstaf wordt erkend, moet je om iets nog beters te doen elk detail onderzoeken en echt hard pushen voor verbeteringen die de lat weer hoger leggen. Dit is wat we hebben gedaan met de nieuwe 750S en het lichte gewicht, de V8-motorprestaties en de uitstekende dynamische vaardigheden zorgen samen voor een supercar-rijervaring die nieuwe hoogten bereikt, met echt opwindende niveaus van emotionele verbinding.”
Michael Leiters, CEO van McLaren Automotive

Met alle beschikbare koolstofvezel en lichtgewicht opties geselecteerd, weegt de coupé 1.277 kg in droge lichtste vorm, wat een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding van 587 pk per ton levert. Dit is een opmerkelijke 193 kg lichter dan zijn naaste concurrent en levert een vermogen-tot-gewicht voordeel van 22 PK.

De 750S Spider is ontworpen met dezelfde focus op het minimaliseren van het gewicht. Het beschikt over een intrekbare hardtop (RHT), rollover-beschermingssysteem en een op maat gemaakte bovenstructuur aan de achterkant van de monocoque gemaakt van koolstofvezel, maar de sterkte van de koolstofvezel monocoque is zo sterk dat er geen extra versterking nodig is. Dit zorgt ervoor dat de Spider even indrukwekkend is in termen van vermogen tot gewicht en toonaangevend in zijn segment met 566 pk per ton, bij zijn lichtste drooggewicht van 1.326 kg.

De buitengewone niveaus van opwinding, precisie, wendbaarheid, gevoel en feedback die de 750S levert, zijn onmiddellijk zichtbaar voor de bestuurder, zelfs bij lagere snelheden – en het lage gewicht is een belangrijke factor in zijn dynamische prestaties. Met slechts 1.389 kg (DIN) weegt hij 30 kg minder dan een 720S – een duidelijk voorbeeld van McLaren’s toewijding aan lichtgewicht engineering. Deze filosofie van op prestaties gebaseerde innovatie wordt bewezen door functies zoals racestoelen met koolstofvezel die samen 17,5 kg lichter zijn dan de basisstoelen in een 720S. Nieuwe 10-spaaks ultralichte gesmede wielen zijn de lichtste die ooit standaard op een in serie geproduceerde McLaren zijn gemonteerd en besparen 13,8 kg. Het nieuwe bestuurdersdisplay is 1,8 kg lichter. Zelfs de ruiten dragen bij aan gewichtsreductie en leveren een besparing van 1,6 kg op.

De 4,0-liter V8-motor met dubbele turbo met een vermogen van 750 pk en een koppel van 800 Nm levert woeste prestaties, waarbij de 750S in staat is om 0-100 km / h te halen in 2,8 seconden en 0-200 km / h in 7,2 seconden (Spider 7,3 seconden). Dit is op beide vlakken sneller dan zijn naaste concurrent. De acceleratie in de versnelling wordt versterkt door een geoptimaliseerde versnelling van de transmissie en een herziene kickdown-controlestrategie.

McLaren’s Proactive Chassis Control gekoppelde hydraulische ophanging, die bekend staat om het combineren van verbazingwekkend nauwkeurige carrosseriecontrole met een opmerkelijk compliant rijgedrag, is nu nog indrukwekkender in de nieuwe PCC III-vorm. Het systeem van de nieuwe generatie levert nog hogere ophangingsprestaties en is een integraal onderdeel van de uitstekende dynamische capaciteiten van de 750S.

De ophangingsveren zijn zachter aan de voorkant en stijver aan de achterkant dan in de 720S, wat samen met een herconfiguratie van zowel de passieve als actieve elementen van de op maat gemaakte kleppenstapel en een nieuwe benadering van het afstemmen van de ophanging – het aanpassen van de accumulatoren in de veerpoten, die voor het eerst in 750S wordt gebruikt – het rijcomfort ten goede komt, rolcontrole, stuurfeedback en bochtenbalans. Bovendien vermindert het nieuwe veer- en demperontwerp het gewicht met 2 kg.

De gecombineerde hardware- en softwarewijzigingen voor PCC III betekenen dat de dynamische breedte van de 750S nog groter is dan zijn voorganger, McLaren’s nieuwe benchmark supercar die 720S-niveaus van comfort behoudt en tegelijkertijd aanzienlijk verbeterde circuitprestaties levert.

De 750S is ook wendbaarder dan de benchmarkauto die hij vervangt, met een betere grip aan de voorkant – geholpen door een 6 mm bredere voorrail en een nieuwe ophangingsgeometrie – en de elektrohydraulische besturing van McLaren, die algemeen wordt erkend voor zijn precisie en helderheid van feedback, nu met een snellere stuuroverbrenging en een nieuwe stuurbekrachtigingspomp.

Het interieur van de 750S combineert innovatieve technologie met prachtige materialen, maar is vooral nog meer op de bestuurder gericht in design. De kern van de bestuurderservaring wordt gevormd door nieuwe displays – zowel voor informatie als instrumenten, waarbij het instrumentendisplay is gemonteerd op – en meebeweegt met – de stuurkolom. Dit op de bestuurder gerichte display is gemonteerd in een binnacle met de bedieningselementen om de aandrijflijn- en handlingmodi aan weerszijden te selecteren, wat betekent dat de bestuurder moeiteloos kan schakelen tussen comfort-, sport- en track active dynamic-instellingen terwijl hij zijn handen aan het stuur houdt en zich volledig op de weg voor hem concentreert.

De McLaren Control Launcher (MCL) is een andere nieuwe McLaren-technologie die debuteert op de 750S en nog een extra dimensie toevoegt aan de interface van de bestuurder met de auto. MCL wordt geactiveerd met behulp van een knop met het beroemde McLaren Speedmark en stelt de bestuurder in staat om zijn McLaren-rijervaring te personaliseren door een op maat gemaakte dynamische voorkeur op te slaan – hun favoriete combinatie van aero-, handling-, aandrijflijn- en transmissie-instellingen – die onmiddellijk kan worden opgeroepen met een druk op de MCL-knop.

Bestuurders zullen ook profiteren van nieuwe functies zoals Apple CarPlay® en het nieuwe centrale informatiescherm, dat rijkere, nog gedetailleerdere graphics bevat om de rijervaring verder te verbeteren. Het rear view- en surround view-camerasysteem zijn ook geüpgraded, voor een hogere definitie en helderheid en een nieuw voertuigliftsysteem verhoogt de voorkant van de 750S in slechts vier seconden in vergelijking met de 10 seconden die het in een 720S duurt.

Een verhoogde fysieke en emotionele band tussen bestuurder en auto wordt geholpen door op maat gemaakte motorsteunafstemming, evenals een nieuwe centrale uitlaatlay-out geïnspireerd op de McLaren P1™ die akoestisch is afgesteld om een onderscheidende heldere toon en scherp crescendo te geven bij hoge motortoerentallen.

750S-klanten die uitgebreid circuitrijden plannen, kunnen kiezen voor een upgrade van de rupsrem die is ontworpen met behulp van keramische schijven en monobloc-remklauwen die zijn afgeleid van het McLaren Senna-systeem, samen met een nieuwe rembekrachtiger en vacuümpomp en op de Formule 1 geïnspireerde geïntegreerde remklauwkoeltechnologie. Nieuwe superlichtgewicht koolstofvezel racestoelen zijn ook als optie verkrijgbaar, net als circuitgerichte Pirelli P ZERO™ Trofeo R-banden en lichtgewicht titanium wielbouten.

Visueel verfijnt de 750S het ontwerp van zijn voorganger met een nieuw onderste neusgedeelte met een verlengde frontsplitter, smallere ‘oogkas’-inlaten die de koplampen omsluiten, nieuwe inlaten in de dorpel en ventilatieopeningen achter de wielkast. Aerodynamische revisies aan de achterzijde omvatten een opnieuw ontworpen en verlengd achterdek dat lucht naar een opvallende verhoogde en verlengde koolstofvezel actieve achtervleugel leidt, gepositioneerd boven de uitlaat met centrale uitgang.

Koplampranden zijn nu optioneel carrosseriekleurig of in koolstofvezel. De nieuwe ventilatieopeningen van de achterbumper en voorbumper zijn ook verkrijgbaar in McLaren’s kenmerkende lichtgewicht materiaal.

De koolstofvezel monocoque constructie zorgt voor bijna 360 graden zicht, met een lage scuttle, ultraslanke A-stijlen en op de coupé, glazen C-stijlen, allemaal ten goede komend aan de verspreiding van natuurlijk licht in de cabine. Heldere, nieuwe, aanpasbare sfeerverlichting benadrukt ’s nachts de details van het interieurontwerp en op de coupé kan de V8-motor vanuit de cabine zichtbaar zijn via een paneel met dubbele beglazing in de bagageplank achterin, waardoor de bovenkant van de aandrijflijn achter de schouder van de bestuurder wordt blootgelegd.

De 750S Spider is voorzien van glazen luchtbogen die, naast het geleiden van de luchtstroom over de achterste tonneau, het zicht naar achteren verbeteren. Om extra licht in de cabine te brengen, is de Retractable Hard Top (RHT) optioneel verkrijgbaar met elektrochroom glas, waardoor het gevoel van een openluchtomgeving wordt versterkt, zelfs met het dak gesloten. De RHT kan in minder dan 11 seconden worden geopend bij voertuigsnelheden tot 50 km / h (31 mph).

Een volledig met nappaleder bekleed interieur of een combinatie van alcantara en nappaleder zijn verkrijgbaar met nieuwe TechLux- en Performance-interieurthema’s. McLaren’s audiopartner, Bowers & Wilkins, heeft een nieuw systeem ontwikkeld voor de 750S, met een krachtigere versterker en de eigen Continuum-conusluidsprekers® van het bedrijf.

Een uitgebreide voertuiggarantie van drie jaar en een gepland onderhouds- / serviceplan van drie jaar zijn standaard inbegrepen bij de nieuwe 750S, die nu te bestellen is.

McLAREN 750S IN DETAIL MINIMALISEERT GEWICHT VOOR MAXIMAAL VOORDEEL
McLaren’s filosofie van superlichte techniek is inherent aan de nieuwe 750S.
Al 30 kg lichter dan de 720S coupé met 1.389 kg (DIN), kan het gewicht van de nieuwe supercar verder worden verminderd met extra koolstofvezel en lichtgewicht opties. Met al deze componenten geselecteerd, weegt de 750S coupé in droogste, lichtste vorm slechts 1.277 kg. Dit is 193 kg lichter dan de naaste rivaal en in combinatie met de 750 pk van de motor geeft dit een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding van 587 pk per ton – een voordeel van 22 pk ten opzichte van de concurrentie en een combinatie die uitzonderlijke prestaties en dynamische uitmuntendheid levert.

De standaard gemonteerde racestoelen met koolstofvezelschaal zijn samen 17,5 kg lichter dan de sportstoelen die voorheen standaard op de 720S waren gemonteerd. Waar de lokale marktwetgeving dit toestaat, is de passagiersstoel standaard vast, maar kan indien nodig worden gespecificeerd met verstelbare rails. Een nieuw 10-spaaks ultralicht gesmeed lichtmetalen vel is het lichtste dat ooit standaard op een in serie geproduceerde McLaren-supercar is gemonteerd en zorgt voor een aanzienlijke gewichtsvermindering van 13,8 kg ten opzichte van de 720S.

De McLaren 750S Spider heeft een inherent voordeel ten opzichte van rivaliserende open supercars gebouwd met aluminium en staal vanwege de inherente stijfheids- en stijfheidsvoordelen van koolstofvezel. De Spider heeft geen extra versterking nodig en de veranderingen van de coupé – de Retractable Hard Top (RHT), geïntegreerd rollover-beschermingssysteem en op maat gemaakte bovenstructuur aan de achterkant – zijn allemaal gemaakt van koolstofvezel. De nieuwe cabriolet supercar weegt slechts 1.438 kg (DIN) – opnieuw 30 kg minder dan de 720S Spider. Het gewicht in droge lichtste gedaante is 1.326 kg.

Superlichte koolstofvezel racestoelen zijn als optie verkrijgbaar. De stoelen zijn gemaakt van koolstofvezel en maken gebruik van een innovatieve dubbelwandige schaaltechnologie die het gewicht met 33% vermindert in vergelijking met dezelfde zitschaal die is geproduceerd met behulp van conventionele koolstofproductietechnieken. Elke schaal weegt slechts 3,35 kg.


We hebben onszelf een extreem moeilijke uitdaging gesteld met 750S, namelijk het brengen van een aanzienlijke mate van McLaren ‘Longtail’ wendbaarheid, gevoel en feedback, terwijl we ervoor zorgen dat comfort en bruikbaarheid niet worden aangetast – de ‘best of both’-combinatie die onze klanten ons vertellen dat ze willen. Het resultaat is een enorm scala aan mogelijkheden voor benchmark supercar dynamische prestaties.”
Jamie Corstorphine, Director of Product Strategy, McLaren Automotive.

Het doel van het ontwikkelingsprogramma van de 750S was om de betrokkenheid en prestaties van de bestuurder te vergroten en tegelijkertijd de dynamische breedte van de auto uit te breiden. Dit proces was gericht op het verbeteren van wendbaarheid, feedback en verbinding om het ‘gevoel van plezier’ achter het stuur te vergroten.

De ontwikkelingen van het ophangingssysteem die zijn ontworpen voor de 750S omvatten een nieuwe geometrie – de voorste spoorbreedte is 6 mm breder dan op de 720S – en een nieuw schroefveer- en demperontwerp dat het gewicht met 2 kg vermindert. De 750S is voorzien van een nieuwe generatie van McLaren’s befaamde Proactive Chassis Control gekoppelde hydraulische ophanging. Het bereiken van de schijnbaar oncompatibele combinatie van nauwkeurige carrosseriecontrole en een conforme rit – maar op een nog hoger niveau – PCC III combineert passieve schroefveren (die de rijfrequentie regelen); semi-actieve dempers (met volledig regelbare compressie en rebound); en een hydraulisch rolcircuit in plaats van conventionele mechanische antirolstangen.

De door de bestuurder te selecteren modi veranderen zowel de demperinstellingen als de rolstijfheid om het karakter van het voertuig te veranderen. Omdat het hydraulische circuit in staat is om een grotere rolstijfheid te bereiken dan elke conventionele set-up, is er zeer weinig lichaamsrol tijdens het nemen van bochten. De voorveersnelheden zijn 3% zachter dan die van de 720S en de achterveersnelheden 4% steviger, wat zowel het rijcomfort als de dynamische precisie en controle ten goede komt. Op de achteras verbetert de verhoogde veerstijfheid de balans van het voertuig op het circuit door een neutralere balans in het midden van de bocht en superieure rolondersteuning. De veerbalans van voor naar achter is verder geharmoniseerd, waardoor de manier waarop de 750S ‘ademt’ over golvingen op de weg wordt verbeterd om de verfijning van de snelweg op hoge snelheid te verbeteren.

De afstemming van de compressie en rebound van de dempers vergroot de dynamische bandbreedte van de 750S, terwijl nieuwe constructie- en materiaaltechnologieën zorgen voor een meer herhaalbare respons, ongeacht de temperatuur, omgeving of subjectieve belastingen. Een nieuwe manier om dempers af te stemmen – het afstellen van de accumulatoren in de veerpoten – werd ook gebruikt om 750S te perfectioneren.

De passieve hydraulische kleppen en elektronische kleppen in de semi-actieve dempers zijn ontworpen om een specifieke focus op prestaties bij lage snelheden te omarmen, de stuurrespons te verbeteren en ervoor te zorgen dat beide assen in harmonie reageren, waardoor de 750S een compact en wendbaar gevoel krijgt. Op elke as werken de nieuwe dempers met de overeenkomstige verandering in veersnelheden – stijvere achterveren zorgen bijvoorbeeld voor meer conforme achterdempers, terwijl ze toch de controle over de auto behouden. Bij de 750S Spider houden de dempingseigenschappen rekening met het minimale gewichtsverschil ten opzichte van de coupé.

Het beperken van bump steer – waarbij de verticale beweging van een voorwiel de positie van de ophangingsneus beïnvloedt – was vooral belangrijk voor het ontwikkelingsteam. Door dit effect te neutraliseren, kunnen de stijfheid van de verticale ophanging en de stuurrespons worden ontkoppeld, waardoor een snellere transiënte stuurrespons en dus een grotere wendbaarheid mogelijk is.

De elektrohydraulische stuurbekrachtiging van McLaren staat bekend om de superieure feedback en verbinding die het aan bestuurders levert. Op de 750S is hij verder aangescherpt met een snellere stuuroverbrenging en een grotere stuurlijn, waardoor de input van de bestuurder zo puur mogelijk wordt weerspiegeld. In combinatie met de nieuwe veerbalans, nieuwe demperklepdefinities en bump steer mitigation levert dit een voertuig met scherpere bochten op dat nog wendbaarder is en nog meer vertrouwen van de bestuurder wekt.

De nieuwe hardware en software vergroten de dynamische mogelijkheden van de 750S en verbeteren tegelijkertijd het comfort en de bruikbaarheid die de McLaren 720S bood. Voor de bestuurder is de keuze van het voertuigkarakter door te kiezen tussen drie Handling-modi – Comfort, Sport of Track – met elk gericht op een andere rijervaring op basis van persoonlijke voorkeur en omstandigheden.

Voor bestuurders die de volledige dynamische capaciteiten van de 750S willen verkennen, stelt McLaren Variable Drift Control, of VDC, hen in staat om het interventieniveau van het tractiecontrolesysteem onafhankelijk van de instelling van de Electronic Stability Control (ESC) aan te passen. Deze instelbaarheid betekent dat de bestuurder naadloos kan overgaan van het stadium waarin de elektronische systemen van de auto regelmatig ingrijpen naar een fase waarin ze helemaal niet ingrijpen.

Formidabele remprestaties worden verbeterd door het grotere oppervlak van de actieve achtervleugel, die volledig wordt geactiveerd in minder dan een halve seconde, waardoor de downforce van de achterkant toeneemt om de stabiliteit bij hoge snelheden tijdens het remmen te verbeteren en de remweg te verkorten. De koolstofkeramische schijven zijn gekoppeld aan een nieuwe rembekrachtiger die het pedaalgevoel en de modulatie verbetert.

Voor 750S-klanten die van plan zijn hun voertuigen uitgebreid op racecircuits te gebruiken, een nieuwe track brake upgrade bestaande uit 390mm koolstofkeramische schijven en monobloc remklauwen. De schijven hebben zeven maanden nodig om te maken – zeven keer langer dan een conventionele koolstofkeramische component – maar zijn 60% sterker en hebben vier keer de thermische geleidbaarheid. Deze deugden verhogen de remprestaties zonder een overeenkomstige toename van de grootte of het gewicht van de schijf, maar verminderen ook de remfade en slijtage.

De combinatie van schijven en monobloc remklauwen vooraan afgeleid van de McLaren Senna met een nieuwe rembekrachtiger en vacuümpomp en op de Formule 1 geïnspireerde geïntegreerde remklauwkoeling zorgt ervoor dat de track brake upgrade een nauwkeurig pedaalgevoel en consistentie en ongelooflijke stopprestaties levert, zelfs onder de zwaarste circuitomstandigheden.

Het oppervlak van de verlengde actieve achtervleugel is 20% groter dan de vleugel van de 720S – wat de aerodynamische efficiëntie verder optimaliseert – maar het onderdeel is 1,6 kg lichter vanwege de koolstofvezelconstructie. Een uitsparing in het middengedeelte behoudt het zicht naar achteren en zorgt er ook voor dat hoge temperaturen van de uitlaat geen invloed hebben op de vleugel wanneer het voertuig stilstaat na een verlengd circuit.

De hydraulisch bediende vleugel wordt gebouwd in het ultramoderne McLaren Composites Technology Centre (MCTC) in Yorkshire, Verenigd Koninkrijk, met behulp van nieuwe productiemethoden die uniek zijn voor de 750S. Ingezet bij hoekconfiguraties en voertuigsnelheden die individueel zijn voor de coupé en de Spider, zijn er drie belangrijke operationele posities:

  • Downforce van de bestuurder (actieve vleugel gedeeltelijk ingezet, afhankelijk van de snelheid) wordt ingeschakeld wanneer de Aero-knop in de cabine wordt ingedrukt, waardoor de downforceniveaus tijdens bochten met hoge snelheid toenemen
  • DRS biedt automatisch functionaliteit voor luchtweerstandsreductie bij het accelereren in een rechte lijn, tot aan de maximale voertuigsnelheid
  • High Speed Braking zet de actieve vleugel volledig in minder dan een halve seconde in, wat aanzienlijk meer downforce achteraan oplevert die de remstabiliteit bij hoge snelheden verbetert en de remweg verkort

De 750S is standaard uitgerust met Pirelli P ZERO-banden, met nog krachtigere Pirelli P ZERO Corsa en op het circuit gerichte Pirelli P ZERO™™™ Trofeo R-banden als opties. Alle drie de banden zijn speciaal ontwikkeld voor de 750S door McLaren en zijn bandentechnische partner Pirelli, net als de Pirelli P ZERO™ winterbanden die verkrijgbaar zijn bij McLaren-retailers.

10-spaaks ultralichte ‘Turbine’-wielen, 10-spaaks superlichtgewicht gesmede lichtmetalen ‘Strike’-wielen en 5-Twin Spoke Ultra-Lightweight Forged ‘Vortex’-wielen worden aangeboden, in verschillende afwerkingen, afhankelijk van het wielontwerp: zilver, donker stealth, glanzend zwart diamantslijpsel, glanzend zwart en nieuw goud Orum. Kopers kunnen het ‘Strike’-wiel ook specificeren in een Dark Stealth-afwerking met een McLaren Orange-velg.

ZORGVULDIG GEMAAKT; GERICHT
OP DE BESTUURDER
 “Net zoals het voertuigdynamicateam zich richtte op het echt laten ‘voelen’ van 750S-rijders de verbeterde prestaties, hebben onze ontwerpers gewerkt om het hightech, op de bestuurder gerichte karakter van de cabine te benadrukken. Kenmerken zoals het nieuwe op de stuurkolom gemonteerde instrumentendisplay met Active Dynamics-bedieningselementen en de HD-displayschermen zijn onmiddellijk duidelijk, maar overal waar je kijkt of voelt, is de kwaliteit en het vakmanschap van de 750S duidelijk.”
Sandy Holford, hoofdingenieur van de 750S, McLaren Automotive

Het interieur van de McLaren 750S is onbeschaamd gericht op de bestuurder. Geavanceerde technologieën zijn versmolten met prachtige materialen, maar een van de meest innovatieve elementen is grotendeels aan het zicht onttrokken: onder het zachte leer en de fijn gestructureerde alcantara-oppervlakken bevindt zich een sterke en stijve koolstofvezel monocoque die onlosmakelijk verbonden is met de Formule 1.

Toen McLaren in 4 de baanbrekende MP1/1981-raceauto introduceerde, was de koolstofcomposiet monocoque duidelijk superieur aan alternatieven van staal en aluminium. Immense structurele stijfheid creëerde een ongelooflijk stabiel platform dat de dynamische prestaties verbeterde, en het lichte gewicht – alleen mogelijk met een koolstofvezelconstructie – bracht onmiddellijke voordelen voor acceleratie, remmen en dynamische prestaties.

Meer dan vier decennia later behoudt de monocoque in het hart van de 750S – terwijl een hightech wereld verwijderd van de MP4 / 1 – alle voordelen die geavanceerde koolstofvezelconstructie met zich meebrengt. De dihedrale deuren van de 750S coupé scharnieren dramatisch omhoog als ze openen, waarbij ze een deel van het dak meenemen, omdat het bovenste gedeelte van de monocoque moeiteloos zo’n brede opening in zijn structuur kan ondersteunen. Deze inherente sterkte is dezelfde reden dat de 750S Spider – die zijn eigen op maat gemaakte deuren heeft – geen extra structuurversterking nodig heeft om een cabriodak op te nemen.

De voordelen van koolstofvezel maken het ontwerp mogelijk van de ultraslanke A-stijlen die het zicht naar voren bevorderen en de glazen C-stijlen van de coupé en de compacte tonneau-steunberen van de Spider die het zicht over de schouder verbeteren. Als een klant dat wenst, kunnen elementen van de koolstofvezelstructuur in de cabine worden tentoongesteld in zichtbaar koolstofvezel om de authenticiteit van de constructie te onderstrepen.

Omdat de V8-motor zo integraal deel uitmaakt van de aantrekkingskracht van de 750S, biedt het personalisatieprogramma van McLaren coupéklanten de mogelijkheid om een paneel met dubbele beglazing met een koolstofvezelframe in de bagageplank achterin te specificeren om de bovenkant van de aandrijflijn bloot te leggen. Dit is zichtbaar over de schouder van de bestuurder en brengt de motor visueel in het interieur. Het is ook van buiten het voertuig te zien, via het achterscherm.

Koolstofvezel wordt ook gebruikt voor het geïntegreerde frame en paneel van de Spider’s eendelige Retractable Hard Top (RHT). Aangedreven door acht elektromotoren zijn de bedieningsmechanismen bijna stil en de sterkte en lichtheid van de RHT stelt het dak in staat om in 11 seconden te openen of te sluiten bij voertuigsnelheden tot 50 km / h (31 mph).

De nieuwe reeks bestuurdersbedieningen die op de 750S zijn geïntroduceerd, is niet minder technisch geavanceerd en brengt aanzienlijke voordelen met zich mee. Het nieuwe op de bestuurder gerichte instrumentendisplay bevindt zich in een binnacle die op de stuurkolom is gemonteerd en meebeweegt. De binnacle bevat ook de bedieningselementen voor de Active Dynamics-functies aan weerszijden, wat betekent dat een bestuurder zijn handen niet van het stuur hoeft te halen om de modi Powertrain en Handling te selecteren.

De stuurkolom – nu standaard elektrisch aangedreven – en de balkstructuur waarop het bestuurdersdisplay is gemonteerd, zijn zowel nieuw als stijver, wat bijdraagt aan een verbetering van de NVH-eigenschappen (Noise, Vibration, Harshness).

Het gebied naast het centrale touchscreen, waar de Active Dynamics-schakelaars zich op de 720S bevonden, herbergt nu de knoppen die de Launch- en Aero-instellingen regelen, op een eenvoudiger te gebruiken locatie. Dit is ook waar de controle voor een exclusieve nieuwe drivertechnologiefunctie die debuteert op de 750S – de McLaren Control Launcher (MCL) – zich bevindt. Met de MCL kan een bestuurder zijn favoriete configuratie van aero-, handling-, aandrijflijn- en transmissie-instellingen opslaan met behulp van een knop met het beroemde McLaren Speedmark-logo. Deze op maat gemaakte dynamische instelling kan worden opgeroepen met een enkele druk op dezelfde knop om onmiddellijk terug te keren naar hun gepersonaliseerde McLaren-rijervaring.

Zoals bij alle McLaren-voertuigen is het stuurwiel van de 750S opzettelijk vrij van knoppen of schakelaars, zodat de bestuurder zich kan concentreren op het gevoel en de feedback van het chassis en de weg. Informatie en infotainmentdetails zijn toegankelijk via het nieuwe bestuurdersdisplay en het optisch verbonden, aanraakgevoelige Central Infotainment Screen (CIS), dit laatste versterkt door rijkere graphics en verhoogde aanraakgevoeligheid. De achteruitrijcamera en het Surround View-systeem zijn beide geüpgraded voor een hogere definitie en helderheid en de kwaliteit van de microfoon in de auto is ook verbeterd voor een grotere nauwkeurigheid van spraakopdrachten en duidelijker handsfree bellen.

Tot de functies voor het gemak van de bestuurder behoren Apple CarPlay®, waarmee u smartphones kunt spiegelen en gedefinieerde apps kunt gebruiken vanaf het centrale infotainmentscherm. Een geüpgraded audiosysteem in de auto, ontwikkeld in samenwerking met McLaren’s audiopartner, Bowers & Wilkins, kan ook als optie worden gespecificeerd. Sinds 2015 zijn de hoogwaardige audiosystemen van Bowers &; Wilkins beschikbaar in elke McLaren, waarbij de akoestische technologieën de audioprestaties maximaliseren en de grenzen van de luidsprekercapaciteit verleggen. Om het doel te bereiken om zoveel mogelijk van de originele opname te onthullen, omvatten nieuwe audiosysteemelementen in de 750S een krachtigere versterker en de eigen Continuum-conusluidsprekers® van het bedrijf. De radio-ontvangst wordt verbeterd door een nieuwe antenne.

De hardware van het voertuigliftsysteem is uitgebreid opnieuw ontworpen en het verhoogt nu de voorkant van de 750S in slechts vier seconden (10 seconden voor de 720S) – hoewel eigenaren er misschien niet te vaak een beroep op doen, omdat de verlengde frontsplitter geen invloed heeft op de naderingshoeken. De 750S Spider beschikt bovendien over twee schakelaars – die zich tussen bestuurder en passagier bevinden – die onafhankelijk van elkaar de RHT en het achterruitglas bedienen.

DE PUURSTE EMOTIONELE CONNECTIE
“Alle McLarens zijn nauwkeurig ontworpen en opmerkelijk snel, maar met de nieuwe 750S hebben we ons gericht op het verrijken van het volledige scala aan kenmerken die de opwinding bieden die wordt ervaren tijdens het rijden met de auto, die pure emotionele verbinding die zo gewild is bij liefhebbers.”
Ben Gulliver, hoofd voertuigontwikkeling, McLaren Automotive

Trouw aan zijn naam kan de McLaren 750S tot 750 pk uit zijn 4,0-liter V8-motor halen. En met 800 Nm koppel overtreft de nieuwe supercar de benzinemotorvermogens van de legendarische McLaren P1™ (737 pk en 720 Nm). Deze cijfers onderstrepen niet alleen de ongelooflijke snelheid van vooruitgang, maar ook de verbazingwekkende prestatieniveaus die beschikbaar zijn voor McLaren 750S-coureurs.

De technische ontwikkelingen bevorderen de befaamde dagelijkse bruikbaarheid van de 720S, en toch zijn de kracht en prestaties van de 750S volbloediger en onverminderder dan ooit. Regelrechte acceleratie is fenomenaal, met 0-100 km / h (62 mph) bereikt in 2,8 seconden, 0-200 km / h (124 mph) in 7,2 seconden (Spider 7,3 seconden) en 0-300 km / h (186 mph) in minder dan 20 seconden (Spider 20,4).

De cijfers geven de feiten, maar het is de viscerale sensatie van prestaties en snelheid die verbaast en opwindt. Vanaf het moment dat de V8 tot leven komt, door de immense koppelafgifte in het middenbereik van de twin-turbomotor en de spannende klim naar de toerenbegrenzer bij 8.500 tpm, is de emotionele band van de bestuurder met de 750S buitengewoon en een ervaring die steeds zeldzamer en gewilder wordt.

De V8-motor – in het midden gemonteerd voor ideale gewichtsverdeling, handlingbalans en zuiverheid van respons – is geoptimaliseerd voor zeer hoge prestaties, met een platte krukas; race-geïnspireerde dry sump smering; lichtgewicht drijfstangen die de massa van de aandrijflijn verminderen; en elektronisch geregelde turbocompressor wastegates voor nauwkeurige boostdrukregeling.

De unieke McLaren M840T-motor die voor de 750S is ontwikkeld, ziet de boostdruk van de ultralage traagheid, twin-scroll turbo’s toenemen, waardoor de luchtdruk in de cilinders toeneemt. In combinatie hiermee voldoet een extra brandstofpomp met hoog debiet aan de hogere brandstofstroomdrukvereisten. Voor een optimaal rendement ‘vult’ de tweede pomp de druk alleen aan als de vraag hoger is.

Lichtgewicht zuigers – dezelfde als die in een 765LT – verminderen de traagheidsmassa, terwijl een op maat gemaakt motormanagementsysteem het verhoogde vermogen en koppel regelt. Naast de focus op maximale betrokkenheid van de bestuurder, optimaliseert deze elektronica ook de aandrijflijn om te werken op 99 RON-brandstof met een hoog octaangehalte.

Als aanvulling op het verhoogde vermogen en koppel van de motor is een transmissie met een kortere eindoverbrengingsverhouding, wat resulteert in een nog snellere acceleratie, met 0-200 km / h (0-124 mph) mogelijk in 7,2 seconden (750S Spider: 7,3 seconden). De transmissie is een 7-traps sequentiële schakeleenheid, ontworpen voor de hoogste prestatietoepassingen; het rondsel en het kroonwiel in de eindaandrijving van de transmissie zijn bijvoorbeeld gemaakt van 20NiCrMo, een hoogwaardige nikkelchromolylegering die vaker in de Formule 1 wordt gezien.

Op het circuit betekent een nieuwe ‘limit downshift’-transmissiefunctie dat als de bestuurder terugschakelt die de motor te veel toeren zou geven, de software het verzoek erkent, maar alleen naar beneden verandert wanneer het motortoerental en de wegsnelheid kunnen worden geharmoniseerd. Deze functie is beschikbaar in de modi Sport en Track en wanneer de remdruk een bepaalde drempel overschrijdt. Het biedt de bestuurder meer vrijheid bij het selecteren van schakelen en creëert een intense hoorbare ervaring door het motortoerental even op de toerenbegrenzer te laten ‘stuiteren’ voordat de volgende versnelling wordt ingeschakeld.

Als aanvulling op de regelrechte prestaties worden de verbeteringen in de aandrijflijn geïntensiveerd door een verhoogde fysieke en emotionele verbinding. Als de belangrijkste bijdrage aan het overbrengen en uitstralen van de laagfrequente geluiden van de motor, zijn de motorsteunen afgestemd om ervoor te zorgen dat de V8 zowel goed te horen als te voelen is. Met name de zijdelingse en diagonale verbindingen versterken het gevoel van verbondenheid dat wordt gevoeld in situaties zoals het starten van de motor en dynamisch rijden, maar beperken de sensaties wanneer overmatige laagfrequente geluiden onaangenaam opdringerig zouden zijn, bijvoorbeeld bij het cruisen op een snelweg.

Het nieuwe uitlaatsysteem met centrale uitgang is gemaakt van roestvrij staal en is 2,2 kg lichter dan dat van een 720S. Naast het bijdragen aan gewichtsvermindering, levert het een nieuwe en heldere uitlaattoon. In technische termen wordt dit bereikt door de 2e en 6e orde geluiden te verminderen en de 4e orde akoestiek te laten domineren. Na te hebben geëxperimenteerd met meerdere uitlaatontwerpen met enkele en dubbele uitlaatpijpen, verbeterden de ingenieurs van McLaren ook de 8e orde geluiden, waardoor een groter crescendo ontstond bij hoge motortoerentallen.

AERODYNAMISCH INNOVATIEF; ORGANISCH MOOI
“De nieuwe 750S scherpt McLarens ‘form follows function’-ontwerpfilosofie verder aan, de organische vorm van de auto versterkt door opnieuw geprofileerde ‘oogkassen’ en een grotere actieve achtervleugel. De carrosserie van aluminium, koolstofvezel en composiet is visueel elegant, maar heeft de aerodynamische kenmerken verwerkt, dus als je in de inlaten en kanalen kijkt, kun je begrijpen hoe de luchtstroom wordt geregeld.”
Sandy Holford, hoofdingenieur, McLaren 750S

De focus van elke McLaren ligt op de bestuurder, en die filosofie komt naar voren in het ontwerp van het nieuwe 750S-interieur dat hen in het hart van het voertuig plaatst, met bijna 360 graden zicht in een luifelachtige cabine. Voordat een bestuurder de 750S ooit volledig in actie ervaart, is het deze fundamentele manier van denken die de toon zet.

Een diepe en brede voorruit en smalle A-stijlen zorgen voor ongeëvenaarde zichtlijnen over de verhoogde voorvleugels, waardoor de bestuurder de 750S precies op de weg kan plaatsen. De coupé is voorzien van transparante, glazen C-stijlen – mogelijk gemaakt door de koolstofvezel Monocage II – en een uitgebreid achterscherm voor een ongeëvenaard zicht over de schouder. De achterwaartse positionering van de B-stijlen creëert een gevoel van ongelooflijke cabineruimte.

De 750S Spider heeft dezelfde smalle A-stijlen en ook de koolstofvezel onderstructuur is identiek aan de coupé. De Monocage II-S-architectuur van de 750S Spider heeft echter een op maat gemaakte koolstofvezelstructuur boven de motorruimte om plaats te bieden aan het koolstofvezel rollover-beschermingssysteem (ROPS) en de intrekbare hardtop (RHT). De tonneau-steunberen die de compacte ROPS omhullen, samen met glazen luchtbogen die een hogedrukzone over de achterste tonneau-afdekking creëren om de lift van de achteras te verminderen, helpen het zicht dat zo belangrijk is voor McLaren-rijders op de weg en op het circuit.

Van bovenaf gezien zit de 750S-bestuurder in een druppelvorm die taps toeloopt naar een brandpunt bij de nieuwe uitlaat met centrale uitgang. Met behulp van de koeloplossingen die voor de 720S zijn ontwikkeld, zijn zichtbare inlaten verborgen in de dubbelwandige dihedrale deuren. Dit is een van de vele concepten die aanwezig zijn in de organische vorm van de 750S die samen de downforce maximaliseren, de weerstand minimaliseren, de koeling van de aandrijflijn verbeteren en de aerodynamische balans optimaliseren.

In de neus van de auto hebben ‘oogkassen’ een dubbele functie, waarbij digitale LED-verlichting wordt geïntegreerd met een uniek inlaatpad voor de lagetemperatuurradiatoren, terwijl de luchtweerstand wordt geminimaliseerd. Net zoals inlaten diep in de deuren van de 750S snijden, snijden ook deze aero-kanalen in de carrosserie van het voertuig, waardoor functioneel wordt benadrukt hoe de koelluchtstroom in belangrijke gebieden wordt gedreven.

De oogkassen worden ontleed door sequentiële indicatoren die door dunne LED-lichtstrips vegen. Daaronder bevinden zich de aero-kanalen die een lagetemperatuurradiator (LTR) aan elke kant van de auto voeden, de zevenversnellingsbak koelen en luchtkoelers opladen. Daarboven bevinden zich bijzonder slanke LED-koplampen, die nu diep zijn gekapt na herzieningen van de omringende carrosserie. De herprofilering heeft geen invloed op de luchtstroom in de LTR’s, maar verkleint in plaats daarvan de opening tussen koplamp en carrosserie.

Een nieuwe verlengde frontsplitter – die zorgt voor aerodynamische balans in combinatie met de vergrote actieve achtervleugel – en een nieuwe voorbumper met scherpere vormentaal, ontleden de luchtstroom aan de voorkant van de 750S. De lucht wordt in de oogkasinlaten gedreven, over en rond de voorgevormde neus van de 750S geleid of naar de vlakke ondervloer geleid.

Eenmaal geregeld aan de voorkant van de 750S, wordt de luchtstroom naar achteren geleid, de lucht beheerd tussen de voorruitstijlen en een uitgestrekte opening gecreëerd door de buitenboordpositie van de spiegels in diepe kanalen binnen de dubbelwandige deuren. De snel bewegende luchtstroom verbetert de koelprestaties van de hogetemperatuurradiatoren (HTR’s), waardoor de grootte en massa van radiatoren die nodig zijn voor de koeling van de aandrijflijn worden beperkt. Dit vermindert op zijn beurt onnodig gewicht.

Het buitenoppervlak van elk deurblad regelt de turbulente luchtstroom van over de voorwielen, terwijl een verborgen kanaal erachter lucht uit de voorste wielkasten zuigt, wat de algehele aerodynamische efficiëntie ten goede komt.

Subtiele kanalen in het onderste gedeelte van de gebeeldhouwde deuren leiden de lucht naar de dorpelinlaten vóór de achterwielen. Deze inlaten, die op de 750S zijn vergroot, optimaliseren de luchtstroom om de efficiëntie van de radiator te maximaliseren. Samen met andere wijzigingen aan de achterkant van de auto – nieuw dek, nieuwe gaasgrille en nieuwe bumper – zorgen de herziene dorpelinlaten voor de extra koelprestaties die nodig zijn om een toename van 30 pk en 30 Nm te ondersteunen.

Het verwijderen van het vaste dak voor de 750S Spider vereist een herziene gasveerpositie en deurscharniersysteem, maar op dit gebied zijn de enige zichtbare uiterlijke verschillen met de 750S coupé een langere voorvleugel, kortere deur en frameloze raamomlijsting.

Het ontwerp en de positionering van de enkele, centrale uitlaatpijp betekende dat de nieuwe actieve achtervleugel 60 mm hoger is geplaatst, de herziene statische positie zorgt voor extra koeling van de aandrijflijn door hete lucht uit de motorruimte te trekken.

Een extra verbetering van de 750S is de ontluchting vanaf de achterwielkasten; Door de bumper dichter bij de technische harde punten te duwen zijn de achterbanden blootgelegd, waardoor de luchtdruk in de wielkasten afneemt. De resulterende vorm van de achterbumper heeft minder fysiek volume en dient om de uitgestoten lucht naar boven te leiden.

Het interieur van de 750S is standaard afgewerkt met alcantara, met nog twee interieurthema’s beschikbaar om het karakter van het voertuig te definiëren. Het Performance-interieur combineert alcantara met fijn nappaleder en de TechLux-specificatie heeft overal nappaleder. Beide selecties zijn verkrijgbaar in ingetogen zwarte kleuren, met een optionele contraststeek als de klant dat wenst.

Als alternatief kan een verscheidenheid aan interieurkleuren levendige rode en oranje tinten, rijke bruintinten en donkerblauwe inkten introduceren, of meer ingetogen porselein en groenblauw. Een nieuwe donkermetalen cabineafwerking en heldere nieuwe aanpasbare sfeerverlichting die ’s nachts designdetails subtiel benadrukt, vormen een aanvulling op de nieuwe interieurthema’s.

Naast de selectie van standaard exterieurlakafwerkingen, is er een reeks Elite-kleuren beschikbaar. McLaren Special Operations (MSO), de op maat gemaakte tak van McLaren Automotive, kan met klanten samenwerken aan extra keuzes of met hen samenwerken om zelf een op maat gemaakte verf te maken.

GEGARANDEERDE GEMOEDSRUST
De McLaren 750S-voertuiggarantie loopt drie jaar vanaf de datum van nieuwe aankoop, zonder kilometerbeperking. Een driejarig gepland onderhouds- / serviceplan is ook standaard inbegrepen, met normale onderhoudsintervallen voor de 750S op één jaar of 15.000 km / 10.000 mijl, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. Het lakoppervlak heeft drie jaar garantie, zichtbare cosmetische corrosie gedurende vijf jaar en perforatiecorrosie van de carrosserie gedurende 10 jaar.

Bovendien komt de 750S in aanmerking voor dekking door de verlengde garantie van McLaren, die beschikbaar is in perioden van 12 of 24 maanden vanaf het moment van eerste aankoop totdat het voertuig 15 jaar oud is.

 

McLaren 750S: Technische specificaties

Motor configuratie M840T-motor, 4,0-liter twin-turbo V8, 3.994cc
Lay-out van de aandrijflijn Longitudinale middenmotor, RWD
Vermogen PS (pk/kW) @ tpm 750 (740/552) @ 7.500 tpm
Koppel Nm (lb ft) @ tpm 800 (590) @ 5.500 tpm
Overdracht 7 Versnellingen SSG. Modi: Comfort, Sport en Track
Stuurinrichting Elektrohydraulisch; Elektrisch ondersteund
Onderstel – coupé Koolstofvezel Monocage II monocoque met aluminium botsconstructies voor en achter
Onderstel – Spider Koolstofvezel Monocage II-S monocoque met aluminium botsconstructies voor en achter
Suspensie Onafhankelijke adaptieve dempers, dubbele aluminium draagarmen, hydraulisch gekoppeld PCC III-systeem. Modi: Comfort, Sport en Track
Remmen Koolstofkeramische schijven (390 mm voor; 380 mm achter) met aluminium remklauwen (6 zuigers voor; 4 zuigers achter)
Wielen (inches) Voorzijde: 19 x 9J; Achter: 20 x 11J
Banden Pirelli P-ZERO™ standaard. Voor: 245/35/R19 93Y (XL); Achter: 305/30/R20 103Y (XL) Pirelli P-ZERO Corsa en P-ZERO™™ Trofeo R als optie leverbaar.
Lengte, mm (inches) 4,569 (180)
Wielbasis, mm (inch) 2,670 (105)
Hoogte, mm (inches) 1,196 (47)
Breedte, met spiegels, mm (inches) 2,161 (85)
Breedte, spiegels ingeklapt, mm (inches) 2,059 (81)
Breedte, zonder spiegels, mm (inches) 1,930 (76)
Spoor (naar contact patch center), mm (inches) Voorzijde: 1.680 (66); Achter: 1.629 (64)
Lichtste drooggewicht, kg (lbs) – coupe 1,277 (2,815)
Lichtste drooggewicht, kg (lbs) – Spider 1,326 (2,923)
DIN-gewicht [vloeistoffen + 90% brandstof], kg (lbs) – coupe 1,389 (3,062)
DIN-gewicht [vloeistoffen + 90% brandstof], kg (lbs) – Spider 1,438 (3,170)
Inhoud brandstoftank, liter (UK / USA gallons) 72 (15.8/19)
Bagagecapaciteit, liters – coupe Voor: 150 Achter: 210
Bagagecapaciteit, liter – Spider Voor: 150 Achter: 58

 

Prestatiegegevens

0-97km/h (0-60mph) – coupe en Spider 2,7 seconden
0-100km/h (0-62mph) – coupe en Spider 2,8 seconden
0-200km/h (0-124mph) – coupe 7,2 seconden
0-200km/h (0-124mph) – Spin 7,3 seconden
0-300km/h (0-186mph) – coupe 19,8 seconden
0-300km/h (0-186mph) – Spin 20,4 seconden
0-400m / <>/<> mijl – coupe 10,1 seconden
0-400m / <>/<> mijl – Spider 10,3 seconden
Maximale snelheid – coupé en Spider 332 km/h (206 mph)
200-0 km / h (124 mph-0) remmen, meters (ft) – coupe en Spider 113 (371)
100-0 km / h (62 mph-0) remmen, meters (ft) – coupe en Spider 30.0 (98.0)

 

Efficiëntie

CO2 emissies, g/km WLTP EU (gecombineerd) – coupé en Spider 276
Brandstofverbruik, WTLP EU I/100km (UK MPG)
Gecombineerd – coupe en Spider 12.2 (23.2)
Brandstofverbruik, Federal/United States mpg
City – coupe en Spider TBC
Autosnelweg – coupe en Spider TBC
Gecombineerd – coupe en Spider TBC

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait