Mercedes-Benz Classic presenteert auto-iconen aan het Comomeer

  • Exclusieve klassiekers staan centraal in Lombardije in het derde weekend van mei
  • 100 jaar Le Mans: De Mercedes-Benz 300 SL (W 194)
    Le Mans winnende auto uit 1952 neemt deel aan het Concorso Villa d’Este
  • Een-tweetje in de 24 uur van Le Mans in 1989: Sauber-Mercedes C 9 in Villa Erba
  • Aerodynamica: Mercedes-Benz 540 K Streamliner op de FuoriConcorso

De setting, voertuigen en data spreken voor zich: in het derde weekend van mei is het Comomeer het centrum van de klassieke wereld. Daar zullen verschillende evenementen op 20 en 21 mei 2023 voertuigen presenteren die zelden worden gezien. Onder hen zijn hoogtepunten uit de merkgeschiedenis van Mercedes-Benz, die staan voor mijlpalen in de autosport en aerodynamische ontwikkeling: de Groep C-racesportwagen Sauber-Mercedes C 9 won de 24 uur van Le Mans in 1989 met een een-tweetje. De Mercedes-Benz 300 SL (W 194) racesportwagen behaalde dezelfde triomf in 1952. De Mercedes-Benz 540 K Streamliner (W 29) werd in 1938 als spectaculaire one-off gebouwd.

“Ik ben verheugd dat geselecteerde voertuigen uit de geschiedenis van Mercedes-Benz kunnen worden ervaren op de auto-evenementen aan het Comomeer. In de speciale ambiance van Lombardije zetten deze concoursevenementen een lange traditie van dergelijke evenementen voort sinds het begin van de 20e eeuw.”
Marcus Breitschwerdt, hoofd van Mercedes-Benz Heritage

Marcus Breitschwerdt zal ook deelnemen aan de reeks evenementen. Zondag is hij te gast voor een paneldiscussie over het belang van automusea in Villa Sucota. De focus ligt op hun rol in de samenleving, de relatie tussen autofabrikanten en particuliere verzamelaars en visies voor automusea in de toekomst.

300 SL racesportwagen (W 194) op het Concorso Villa d’Este

De Le Mans winnende auto van 1952 is een 300 SL racewagen (W 194). Het neemt deel aan het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. De raceauto is van een particuliere verzamelaar. Na de Tweede Wereldoorlog maakte Mercedes-Benz een spectaculaire rentree in de racerij met de W 194. De nieuwe racewagen won in Bern, op de Nürburgring en op de legendarische Carrera Panamericana in Mexico. Er was een uitstekende overwinning in de 24 uur van Le Mans in 1952 met Hermann Lang en Fritz Rieß in auto 0007 met startnummer 21 en een blauwe rand rond het radiatorrooster. De tweede plaats ging naar Theo Helfrich en Helmut Niedermayr, eveneens met een 300 SL racewagen.

De assen, transmissie en basismotor van de W 194 kwamen uit de Mercedes-Benz 300 (W 186) sedan. Een compleet nieuw kenmerk was een lichtgewicht maar zeer torsiestijf rolkooi. Omdat deze hoog was ingesteld, kon de 300 SL niet worden uitgerust met conventionele deuren. De ingenieurs van Mercedes-Benz bedachten een oplossing in de vorm van de karakteristieke vleugeldeuren die op het dak scharnierden. Deze en vele andere kenmerken werden vanaf 1954 overgenomen door de 300 SL (W 198), de productiesportwagen ontwikkeld uit de W 194.

Le Mans winnaar voor Villa Erba

Villa Erba, niet ver van Villa d’Este aan de oostelijke oever van het Comomeer, presenteert de speciale tentoonstelling “100 jaar Le Mans”. Succesvolle raceauto’s van verschillende fabrikanten uit de geschiedenis van de legendarische 24-uursrace zijn hier te zien. In 1989 behaalde de Sauber-Mercedes C 9 Groep C racewagen een spectaculaire een-twee overwinning in Le Mans. In de auto met startnummer 63 wonnen Jochen Mass, Stanley Dickens en Manuel Reuter de beroemdste uithoudingsrace ter wereld. Ze werden op de tweede plaats gevolgd door hun teamgenoten Mauro Baldi, Kenny Acheson en Gianfranco Brancatelli in de C 9 met startnummer 61 – dit voertuig wordt gepresenteerd door Mercedes-Benz Classic in Villa Erba.

in 1988 keerde Mercedes-Benz officieel terug in de internationale circuitautosport in Groep C. Vanaf 1989 zette het team Sauber-Mercedes ook visueel het legendarische tijdperk van de Zilverpijlen voort: voor het eerst werd de C 9 met zilveren lak ingeschreven in het World Sports Car Championship. Het chassis werd gebouwd door Peter Sauber in Hinwil (Zwitserland) en Mercedes-Benz leverde de zeer betrouwbare vijfliter V8-motor M 119 met turbo. Het vermogen bedroeg 520 kW (720 pk). Het team Sauber-Mercedes won in 1989 met gemak het World Sports Car Championship met de C 9.

540 K Streamliner (W 29) op het FuoriConcorso

In Como zelf is er op 20 en 21 mei een vrij jong evenement dat ook zeer aantrekkelijk is, het FuoriConcorso, opgericht in 2019. Zeer dicht bij het stadscentrum heeft het evenement van 2023 als thema “Aerodynamic”. Op het uitgestrekte terrein van de villa’s Grumello, Sucota en Olmo demonstreren geselecteerde auto’s de ontwikkeling van de aerodynamica in de loop van de decennia. Een ster hier is de Mercedes-Benz 540 K Streamliner.

De eenmalige auto, die snelheden tot 185 km/u kan bereiken, belichaamt de grote inspanningen van Mercedes-Benz voor een optimale aerodynamica in de jaren 1930. Het werd geleverd aan de bandenfabrikant Dunlop voor het testen van hogesnelheidsbanden in juni 1938. Zijn achtcilindermotor met een cilinderinhoud van 5,4 liter produceert 132 kW (180 pk) met een compressor. Mercedes-Benz Classic heeft het voertuig in 2014 herbouwd als onderdeel van een authentieke reconstructie. De achteraf gemeten luchtweerstandscoëfficiënt is cd = 0,36. Dat is een uitstekende waarde voor een auto uit de jaren 1930.

Exclusieve traditie

De geschiedenis van schoonheidswedstrijden voor auto’s aan het Comomeer gaat terug tot 1929. Toen werd voor het eerst het internationale Concours d’Elegance “Coppa d’Oro Villa d’Este” gehouden. De wedstrijd werd aanvankelijk georganiseerd door de Automobielclub van Como, het Grand Hotel Villa d’Este en het Spa-comité. Ook in Duitsland brachten schoonheidswedstrijden voor auto’s, bijvoorbeeld in Baden-Baden en Wiesbaden, het publiek tegelijkertijd in vervoering. Tot de prijswinnaars behoorden vaak voertuigen van het nog jonge merk Mercedes-Benz. Het werd opgericht in 1926 toen Daimler-Motoren-Gesellschaft fuseerde met Benz & Cie. tot Daimler-Benz AG.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait