Iconen en eenmalige auto’s uit het Porsche Museum in het ‘FuoriConcorso’

 ‘Gedreven door dromen’: Afgelopen weekend, 20 en 21 mei, stond in het teken van de autocultuur aan het Comomeer, waar Porsche Heritage and Museum zijn grootste openluchttentoonstelling ooit organiseerde. Veertig van de meest succesvolle en iconische Porsche-merkmodellen werden gepresenteerd in de uitgestrekte tuin van de Villa Olmo, die werd geopend voor bezoekers als onderdeel van het ‘FuoriConcorso’, op slechts een paar minuten lopen van het centrum van Como.

De vierde editie van de reeks evenementen gestart door Guglielmo Miani vierde de mooiste aspecten van de autocultuur. Het belangrijkste evenement wordt elk jaar in mei gehouden, tegelijkertijd met het beroemde ‘Concorso d’Eleganza Villa d’Este’ in de tuinen van de villa’s Grumello en Sucota, en sinds 2022 bovendien op het terrein van de glamoureuze Villa Olmo die uitkijkt over het Comomeer. Dit jaar stond de ruimte in het teken van het 75-jarig bestaan van het merk van de sportwagenfabrikant uit Stuttgart. “De ongelooflijke sfeer biedt de ideale setting om uitzonderlijke auto’s van de afgelopen 75 jaar te presenteren aan fans, maar ook aan die mensen die met hun dromen en moed hun rol hebben gespeeld bij het schrijven van het succesverhaal van ons merk,” zei Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum bij Porsche AG. Miani, die niet alleen benzine door zijn aderen heeft stromen, maar ook president is van het Milanese luxemerk Larusmiani, reageerde: “Ik heb een heel speciaal plekje in mijn hart voor Porsche-sportwagens, dus ik ben verheugd dat Porsche dit jaar zijn 75e verjaardag viert in het ‘FuoriConcorso Open Museum’. Na de ‘FuoriConcorso Sonderwunsch’ van vorig jaar, waar we erin slaagden enkele van de zeldzaamste met de hand gebouwde en op maat gemaakte Porsche-sportwagens samen te brengen, is deze tentoonstelling in het ‘FuoriConcorso Open Museum’ een droom die uitkomt.”

Droomauto’s voor circuit en weg
De vaak hoge luchtvochtigheid weerhield internationale bezoekers er niet van om te genieten van de tentoonstellingen die te zien waren op het knapperige grind voor de imposante Villa Olmo terwijl ze het verhaal vertelden van vroegere, huidige en toekomstige dromen – te beginnen met een Porsche 550 Spyder, waarvan twee modellen in hun respectievelijke klasse zegevierden op de vijfde en laatste Carrera Panamericana in 1954. Een andere droomauto om van Stuttgart naar het ‘FuoriConcorso’ in Italië te reizen was de Porsche 356 B 2000 GS Carrera GT uit 1963. De ‘Scraper’, ontworpen door F.A. Porsche, weegt 195 kilogram minder dan zijn voor de weg goedgekeurde equivalent. In de buurt had Porsche de 804 Formule 1 geparkeerd, een lichtgewicht auto van 481 kilogram waarmee Dan Gurney op 8 juli 1962 de Franse Grand Prix won – de eerste en enige wk-triomf tot nu toe door een Formule 1-auto gebouwd door Porsche. Ook op de lijst van buitengewone winnaars staat de Porsche 908/02 Spyder, waarmee Porsche in 1969 voor het eerst het wereldkampioenschap merk. Meer dan 50 belangrijke overwinningen en meer dan 100 podiumplaatsen tussen 1969 en 1972 hebben de 908/02 Spyder tot een van de meest succesvolle Porsche-raceauto’s aller tijden gemaakt. Vanaf het huidige tijdperk was een Formule E van de tweede generatie te zien.

Technologiedragers en supersportwagens
Een andere speciale gast aan het Comomeer was de Porsche 917/30 Spyder. De sportwagen uit 1972 werd als testauto voor de CanAm-serie zo gebouwd dat de wielbasis kon worden aangepast. Elf jaar later onthulde Porsche de ‘Group B’ concept car als homologati aan het publiekop model voor de gelijknamige raceklasse. Deze pre-productie high-performance sportwagen trok ook in Noord-Italië veel bekijks. In 1985 werd hij gelanceerd als de Porsche 959. Met dit model liet de sportwagenfabrikant de wereld zien waartoe de auto-industrie op dat moment in staat was. Een andere technologiedrager uit Weissach die erg populair was bij bezoekers was de Porsche 911 GT1 uit 1998. De 3,2-liter zescilindermotor met twee turbo’s levert 550 pk (404 kW) en behaalde een een-tweetje in de 24 uur van Le Mans. Een 918 Spyder, een 718 GT4 RS en een zeldzaam 935-model uit 2018 behoorden tot de andere auto’s die de harten van de fans verwarmden tijdens deze twee frisse, bijna zomerse dagen.

356- en 911-modellijnen
Voor een mentale reis naar de toekomst terwijl je terugkijkt, stelde het bedrijf zijn Porsche Vision 357 tentoon. De hommage aan Ferry Porsche’s gedroomde sportwagen, de 356, staat voor de mogelijke uitkomsten van een toekomstige designfilosofie. De miljoenste 911 was ook te zien, samen met een voorouderlijke portrettengalerij van vier verschillende Speedsters, te beginnen met de 356 A 1600 Speedster, op de tentoonstelling onder een open hemel. De 911 2.2 S Targa en de 911 (964) Carrera RS kregen gezelschap van het jongste lid van de 911-familie: de 911 Dakar. Deze sportwagen met aanzienlijk grotere bodemvrijheid laat zien dat het concept van de Porsche 911 vrijwel grenzeloos is.

Privéauto’s
en GT-iconen Om de tentoonstelling verder te verrijken met meer bijzondere sportwagens uit elk decennium, stelden een aantal liefhebbers ook hun eigen Porsche-auto’s tentoon aan het Comomeer, waaronder een 911 R van de 991-generatie en een 911 GT2 RS Clubsport van de 991-generatie van Manthey-Racing. Paolo Barilla presenteerde de bezoekers zijn 911 GT3 van de 992-generatie. In 1985 behaalde hij de eindzege in de 24 uur van Le Mans met zijn Porsche 956. Porsche Italië leverde vanaf 2022 nog meer modellen voor de ‘FuoriConcorso’, zoals een 911 GT3 en een 911 GT3 RS van de 992-generatie. Ze brachten ook de 50 jaar oude 911 Carrera RS 2.7 en een 356 Speedster uit 1956 naar het evenement aan het meer.

Emoties en herinneringen
Zonder mensen, geen auto’s – dit was de boodschap van Porsche-vertegenwoordigers en -liefhebbers toen ze de verhalen vertelden over hoe en wanneer hun liefde voor het merk Stuttgart begon, tijdens de ‘Dreamers Talk’ in de 100 vierkante meter grote Heritage Truck die het verhaal van Porsche tijdens het jubileumjaar naar fans in hun thuisland zal brengen. Bijvoorbeeld Stephane Ortelli, tien jaar lang Porsche-fabrieksrijder en winnaar op Le Mans in 1998 met de Porsche 911 GT1: “Zelfs als kleine jongen droomde ik ervan om ooit de kans te krijgen om in een Porsche te rijden. Toen wilde ik racen in een Porsche, en daarna Le Mans winnen in een Porsche. Het is allemaal uitgekomen.” Ralf Haessler, hoofd aerodynamica bij Porsche, kreeg een elektrisch circuit toen hij zes jaar oud was. Een van de slotcars was een 911, en hij was er meteen door gefascineerd: “Mijn kennis van aerodynamica en vloeistofmechanica leidde me later naar Porsche. Het ophalen van mijn eerste 911, waarmee ik een jaar heb mogen rijden, was een heel emotioneel moment.” Emiel Burki, exterieurontwerper voor modellen als de Taycan elektrische sportwagen en de Porsche Vision 357, werd op zijn tiende weggeblazen door supersportwagens in Groep B: “Dat zou ik nooit doen ik had me voorgesteld dat ik op een dag de kans zou krijgen om in de auto-industrie te werken”, herinnert hij zich. “Maar ik ben nooit gestopt met auto’s tekenen. En uiteindelijk heb ik porsche gehaald.” En FuoriConcorso-oprichter Guglielmo Miani, die zijn 930 Turbo Flatnose samen met andere modellen naar de Villa Olmo bracht? “Mijn grootvader was een echte autofanaat – ik kreeg mijn passie van hem. Mijn droom is om in Como mensen te ontmoeten van toonaangevende merken zoals Porsche die de toekomst van de auto vormgeven – die demonstreren en staan voor wat hier gisteren was, wat hier vandaag is en wat hier morgen zal zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait