Lamborghini Super Trofeo Europe begint seizoen 2023 met 48 auto’s op Paul Ricard

De eerste van zes double headers vindt plaats in het zuiden van Frankrijk met sterke velden in alle klassen

Sant’Agata Bolognese/Le Castellet, 1 juni 2023 – Na een langer dan gepland off-season gaat het Lamborghini Super Trofeo Europe-seizoen 2023 dit weekend eindelijk van start op het circuit van Paul Ricard in het zuiden van Frankrijk, met een indrukwekkend veld van 48 auto’s die klaar staan om de strijd aan te gaan.

Een maand na de oorspronkelijk geplande seizoensopener opent de 15e editie van het one-make kampioenschap gereserveerd voor Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO2s met een snel maar technisch 15-bochtig, 5.842k circuit dat uitdagingen biedt voor zowel de ervaren professionele coureur als amateur. Zes ronden staan op een herziene kalender met bezoeken aan Spa-Francorchamps, Nürburgring en Valencia, gevolgd door twee double headers in Vallelunga, waar in november ook de jaarlijkse Lamborghini Grand Finals worden gehouden.

De actie van dit weekend begint op vrijdag, met twee vrije trainingen van een uur. Vervolgens worden er op zaterdag twee kwalificatiesessies van 20 minuten gehouden voor de openingsrace om 13:25 CET. Race twee vindt plaats op zondag om 10:05 CET. Beide races worden live gestreamd op het Lamborghini Squadra Corse YouTube-kanaal en Facebook-pagina.

Nieuwe en bekende gezichten leiden Pro-inzending

Koploper Oregon Team behoort tot de favorieten voor de Pro-titel, met Marzio Moretti en Sebastian Balthasar voorop. Ze krijgen te maken met een stevige uitdaging van Amaury Bonduel van BDR Competition, die vorig jaar als tweede eindigde in het klassement, terwijl de ervaren hand Brendon Leitch (Leipert Motorsport) voor het eerst in Europa als solo-deelnemer deelneemt aan het Pro-veld. De 2021 Lamborghini Grand Finals-winnaar Mattia Michelotto zal ook een bedreiging vormen als onderdeel van een jeugdige VS Racing-line-up, naast de Italiaanse GT Cup-racewinnaar Gilles Stadsbader. Een andere racewinnaar, Daan Arrow – die onlangs zijn racenaam veranderde van Pijl – werkt samen met voormalig W Series-coureur Abbie Eaton in het nieuw opgerichte Rebelleo Motorsport-team dat in zijn eerste seizoen zal profiteren van de engineering van Bonaldi Motorsport. Ook debuteert dit seizoen tiener Pedro Ebrahim, die naast serie-terugkeerder Guillem Pujeu Beya racet bij Oregon Team, waarbij de 16-jarige Ibrahim Badawy de jongste coureur en eerste Egyptische coureur in de geschiedenis van Super Trofeo wordt, met Lamborghini Roma van DL Racing. Target Racing zal dit jaar twee Scandinavische rookies inzetten met de Deense tiener Largim Ali die zich aansluit bij de Zweedse toerwagenracewinnaar Oliver Söderström, terwijl voormalig LMP3-racer Ugo de Wilde de Portugese jongeling Rodrigo Testa zal partneren bij Iron Lynx. Yury Wagner komt uit de Am-categorie – die hij in 2020 won – en zal het Pro-seizoen betwisten naast de Britse GT4-afgestudeerde Patrik Matthiesen. Andere debutanten zijn Nigel Schoonderwoerd en voormalig DTM- en eenzitterracer Yelmer Buurman (Iron Lynx), Hugo Condé en Lucas Valkre (Arkadia Racing), terwijl Alessandro Mainetti zich aansluit bij serie-terugkeerder Filippo Berto bij Oregon Team. Stéphane Tribaudini maakte buiten het seizoen de overstap van VSR en vormt een team met Loris Cabirou bij CMR.

Kwaliteit straalt uit in het hele grote Pro-Am veld

De kwaliteit van het Pro-Am-veld van dit jaar kan niet worden onderschat, met een aantal algemene Super Trofeo-racewinnaars – waaronder de co-kampioen van vorig jaar in de Pro-categorie, Loris Spinelli – die nu al een zeer competitieve klasse blijkt te zijn. Spinelli vormt een team met Andrzej Lewandowski – met wie hij in 2019 de Pro-Am Grand Finals-titel won – bij VS Racing, terwijl collega Super Trofeo-specialist en Grand Finals-winnaar Karol Basz bij Mičánek Motorsport blijft naast Bronislav Formánek. Het Pro-Am-veld wordt versterkt door de toevoeging van 2019 Lamborghini Grand Finals-winnaar Frederik Schandorff, die terugkeert naar het one-make championship met Target Racing naast Alex Au. Na vorig jaar zijn debuut te hebben gemaakt in Barcelona, is Brutal Fish Racing terug voor zijn eerste volledige seizoen in Super Trofeo met teameigenaar Martin Ryba in samenwerking met de ervaren Edoardo Liberati. ArtLine Team Georgia is voor het eerst sinds 2019 terug in de Super Trofeo, met Shota Abchazava als partner van ex-eenzitter en LMP1-coureur Egor Orudzhev. GT3 Polen is ook terug met een 100% Poolse line-up. Ervaren hand Grzegorz Moczulski werkt samen met de aanstormende Adrian Lewandowski – zoon van Andrzej – met nieuwkomers Mariusz Miękoś en Bartosz Groszek zal met de tweede auto racen. Net als bij zijn Pro-inzending is de Pro-Am-line-up van Arkadia Racing ook helemaal Frans, met voormalig ijsrace- en rallycross-coureur Edgar Maloigne als partner van Stéphan Guerin. Terugkerend voor nog een jaar zijn Emanuele Zonzini en Emanuel Colombini (Iron Lynx), Kerong Li en Jean-François Brunot (Leipert Motorsport) en Lorenzo Pegoraro en Enrico Bettera (Oregon Team) terwijl Jim Pla en Michael Blanchemain debuteren voor Scuderia Villorba Corse.

Allemaal om voor te spelen in Am-klasse

Nu de klassekampioen van vorig jaar Andrzej Lewandowski doorschuift naar Pro-Am, komt er in 2023 een nieuwe kampioen. En er zijn genoeg waardige winnaars in het veld, waaronder Pierre Feligioni van Boutsen Racing, die wordt vergezeld door ervaren GT3- en Super Trofeo-racer Renaud Kuppens. Voormalige Boutsen-coureurs Claude-Yves Gosselin en Marc Rostan zullen ook kanshebbers zijn, nu aan het stuur van een Iron Lynx Huracán, terwijl solo-inzending Gabriel Rindone (Leipert Motorsport) wanhopig zal zijn om zijn eerste Am-titel te boeken na de laatste twee seizoenen als tweede te zijn geëindigd. Op CMR zal Wilfried Cazalbon racen naast dwarslaesierijder Nigel Bailly, het tweetal dat de allereerste handbestuurde Huracán in competitie bestuurt. Bailly is een prominent figuur in de autosport sinds een levensveranderende blessure en heeft in de loop der jaren verschillende GT3-evenementen betwist, waaronder de 24 uur van Spa. Elders in de Am-klasse zal Bonaldi Motorsport een inzending voor Petar Matić en Paolo Biglieri opstellen, terwijl Diego Locanto solo zal rijden in de Lamborghini Roma by DL Racing-auto. Ook Cedric Leimer (Autovitesse), Antonios Vossos (Target Racing) en Jürgen Krebs (Leipert Motorsport) keren terug, net als de Duitse coureur Holger Harmsen voor GT3 Polen. Tot slot zal Scuderia Villorba Corse één auto in de klasse rijden voor Patrick Zamparini, net als VS Racing voor Piergiacomo Randazzo en Giovanni Anapoli.

Van der Horst mikt op vijf in Lamborghini Cup

De Lamborghini Cup-klasse – vooral voorbehouden aan nieuwkomers – zal dit seizoen fel omstreden zijn. Zoals verwacht variëren de ervaringsniveaus, maar dat wil niet zeggen dat degenen met minder circuittijd niet vooraan zullen zitten in Paul Ricard. Vader en zoon combinatie Luciano en Donovan Privitelio zijn verhuisd van het inmiddels ter ziele gegane FFF Racing Team naar Iron Lynx en zullen zich richten op de titel na gastoptredens in GT2 European Series en Italiaanse GT tot nu toe dit jaar. Mičánek Motorsport’s Kurt Wagner en Libor Dvoraček zullen zeker een uitdaging vormen, net als Brutal Fish Racing’s partnerschap van Jason Keats en Charlie Martin, de laatste werd de eerste transgender coureur die vorig jaar deelnam aan Lamborghini Super Trofeo in het Noord-Amerikaanse kampioenschap. Serge Doms en Alfredo Hernandez Ortega zullen de inspanningen van BDR Competition leiden in een paar Huracáns, terwijl de viervoudig LB Cup-kampioen Gerard van der Horst ook in 2023 de te kloppen man zal zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait