Het gemoderniseerde Porsche-embleem: de evolutie van een icoon

  • De sportwagenfabrikant gebruikt het embleem al sinds 1952
  • Gemoderniseerd maar gemakkelijk herkenbaar
  • Verfijnd embleem brengt Porsche’s karakter over
  • Alle historische embleem is verkrijgbaar via Porsche Classic

 

Geborsteld edelmetaal, driedimensionale honingraatstructuur, opgefrist kuifdier en subtielere goudkleur – bij nader inzien zijn dat de verschillen tussen het gemoderniseerde Porsche-embleem en zijn directe voorganger. Met veel aandacht voor detail en in een proces van drie jaar hebben de ontwerpers van Style Porsche, samen met de marketingexperts van de sportwagenfabrikant, het iconische logo zorgvuldig gemoderniseerd. De introductie start eind 2023 aan de voertuigzijde.

 

Stuttgart. “Het jubileum van ’75 jaar Porsche-sportwagens’ was voor ons de gelegenheid om dit handelsmerk te herwerken”, zegt Michael Mauer, Vice President Style Porsche. “Met zijn schonere en meer state-of-the-art uitvoering communiceert het verfijnde embleem het karakter van Porsche. We hebben historische kenmerken geherinterpreteerd en gecombineerd met innovatieve ontwerpelementen zoals een honingraatstructuur en geborsteld metaal. Het resultaat is een esthetisch ambitieuze boog die een brug slaat tussen de geschiedenis en de toekomst van het merk.”

 

Ondanks een aantal revisies is het Porsche-embleem nog steeds direct herkenbaar. Een belangrijk aspect, want dit is een van de bekendste merken ter wereld. Met liefdevolle aandacht voor detail gedurende een proces van drie jaar, werkte Joachim Paetzel, specialist voor kleur en afwerking bij Style Porsche, samen met designcollega’s en marketingexperts om het iconische logo zorgvuldig te moderniseren.

 

“De factor tijd is erg belangrijk in een rijpingsproces als dit,” beschrijft Paetzel de iteratieve procedure van het ontwerpen van de top. “Een merk is niet binnen een paar dagen ‘off the cuff’ ontworpen. Je moet er steeds weer naar terug, soms met langere tussenpozen. De tweede of derde blik kan je dingen onthullen die je wilt optimaliseren, totdat het uiteindelijk een harmonieus, natuurlijk effect bereikt. Alleen dan kun je tevreden zeggen: ‘Dit is precies hoe het moet zijn!'”

 

Het was ook belangrijk voor de ontwerpers om precies de 2D- en 3D-versies van het embleem te matchen. Het merk wordt niet alleen in zijn fysieke vorm ervaren op de carrosserie en in het interieur van de sportwagen. Het moet ook effectief zijn in de merkidentiteit in communicatie of op het verkooppunt. De introductie start eind 2023 aan de voertuigzijde.

 

“Het Porsche-embleem is een onmiskenbaar symbool en tegelijkertijd een centraal element van onze merkidentiteit”, zegt Robert Ader, Chief Marketing Officer bij Porsche AG. “Om deze reden werd het gemoderniseerde embleem voor ons de gelegenheid om ons merkontwerp te herwerken. We zullen het embleem gerichter gebruiken om emotionele hoogtepunten te onderstrepen. Tegelijkertijd krijgt het Porsche-belettering een nog grotere betekenis.” De aanpassing van de merkidentiteit start ter gelegenheid van de 75ste Porsche sportwagenjubileumshow vanaf 8 juni 2023.

 

Porsche gebruikt het embleem al sinds 1952. Het handelsmerk werd bijgewerkt in 1954, 1963, 1973, 1994 en 2008. Alle historische emblemen zijn wereldwijd verkrijgbaar bij Porsche Classic voor oldtimers en nieuwe auto’s binnen het originele onderdelengamma. Sommigen van hen worden vervaardigd in uitgebreide processen, als nieuwe versies op basis van originele tekeningen en met behulp van speciaal gereedschap.

 

Wist je dat …

… dat het opkomende paard in het midden van het Porsche-embleem afkomstig is van het zegel van de stad Stuttgart? De naam vindt zijn oorsprong in de paardenfokkerij (‘stoeterij’). In combinatie met de naam van de stad erboven identificeert Porsche zich dus met zijn thuis in Zwaben.

 

… dat de kleuren zwart en rood en het gestileerde hertengewei zijn ontleend aan het traditionele wapen van Württemberg-Hohenzollern?

 

… dat de eerste zoektocht naar een Porsche-merk via een open competitie verliep? In maart 1951 schreef de Stuttgartse arts en kunstverzamelaar Ottomar Domnick een wedstrijd uit aan Duitse kunstacademies. De prijs voor het maken van een logo was 1.000 Duitse mark. Geen van de ingediende ontwerpen voldeed echter aan wat het Porsche-management in gedachten had.

 

… dat de Amerikaanse auto-importeur Max Hoffman ook een rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van het embleem? Hij sprak met Ferry Porsche over het idee van een logo tijdens zijn bezoek aan de VS eind 1951. Op 27 december 1951 maakte Porsche een aantekening: “Stuurwielvelg versierd met ‘Porsche’ en het Stuttgart-embleem of iets dergelijks.”

 

… dat het originele Porsche-embleem is getekend door Franz Xaver Reimspieß? De ontwerper, een zeer getalenteerd tekenaar, had vermoedelijk in 1936 ook het Volkswagen-logo ontworpen. Begin 1952 schetste hij de eerste versie van het Porsche-embleem.

 

… dat het Porsche-embleem sinds 1952 als merk beschermd is (DE 657728)? Het mag alleen commercieel worden gebruikt met de uitdrukkelijke toestemming van Porsche AG.

 

… dat het embleem vier jaar na de Porsche-belettering op auto’s verscheen? Eind 1952 verscheen het logo voor het eerst op de stuurwielrand en in november 1954 werd het geïntegreerd in de handgreep op de motorkap van de 356 Speedster. Vanaf 1959 sierde hij ook de wieldoppen van de sportwagens uit Zuffenhausen.

 

… dat de nieuwe release van het klassieke Porsche-embleem aan uitgebreide tests werd onderworpen om aan de hoogste kwaliteitsnormen te voldoen? Deze omvatten een klimatologische cyclustest in het Porsche Development Centre in Weissach.

 

… dat Porsche op 1 april 2019 ’s werelds eerste embleem presenteerde met een geïntegreerde QR-code, de zogenaamde QREST?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait