24 uur van Le Mans: Voorbeschouwing Toyota

Historisch Le Mans wacht op TOYOTA GAZOO Racing

TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship.
Le Mans 24 Hours Test
Le Mans Circuit, France
3rd to 5th June 2022

TOYOTA GAZOO Racing maakt deel uit van een nieuw hoofdstuk in de 24-uurslegende van Le Mans wanneer het een record Hypercar-veld aanneemt voor een uitverkocht publiek voor de honderdste editie van ’s werelds beroemdste uithoudingsrace op 10-11 juni.

Na vijf opeenvolgende overwinningen sinds 2018 mikt TOYOTA GAZOO Racing op een dubbele hattrick van overwinningen tegen een veld van 62 auto’s, waaronder 16 Hypercars van andere legendarische merken zoals Cadillac, Ferrari, Peugeot en Porsche. Slechts twee andere fabrikanten hebben zes jaar op rij gewonnen op Le Mans; Ferrari van 1960 tot 1965 en Porsche van 1981 tot 1987.

De race van dit jaar is prestigieuzer dan ooit, met 300.000 fans verwacht voor de 100e verjaardagseditie van een evenement dat in 1923 begon als een showcase voor de nieuwste autotechnologie en sindsdien pioniert met innovaties die relevant zijn voor de weg.

TOYOTA GAZOO Racing heeft een uitstekende start gemaakt van het FIA Endurance Championship 2023 dankzij drie overwinningen uit de eerste drie races, meest recent een een-tweetje in de 6 uur van Spa-Francorchamps. Met dubbele punten in de aanbieding kan de ploeg in Le Mans een grote stap zetten richting een vijfde opeenvolgende wereldtitel.

Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López, in de #7 GR010 HYBRID, kwamen in april als beste uit de bus op Spa. Dat was een perfecte voorbereiding op Le Mans, waar ze samen op zoek gaan naar een tweede overwinning, na hun zege in 2021 aan het begin van het Hypercar-tijdperk.

Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa wonnen Le Mans een jaar geleden in de #8 GR010 HYBRID en ze gaan de honderdste editie in als WK-leiders nadat ze zich terugvochten om tweede te worden op Spa, ondanks dat ze achteraan de grid startten.

Sébastien is de meest succesvolle coureur van het team op La Sarthe, met vier overwinningen op zijn naam, terwijl de vijf polepositions van Kamui hebben bijgedragen aan het record van zes opeenvolgende poles van het team sinds 2017.

Dit jaar markeert Toyota’s 25e deelname aan Le Mans sinds zijn debuut in 1985, en zijn 12e met hybride kracht, wat zijn toewijding aan het verbeteren van hybride technologie in endurance-races benadrukt, het creëren van steeds betere auto’s voor zijn klanten door middel van autosport.

Hoewel de GR010 HYBRID twee jaar geleden zijn Le Mans-debuut maakte, is de auto voortdurend geëvolueerd sinds hij de eerste Hypercar-winnaar werd en na verdere aanpassingen in de winter in La Sarthe arriveert.

De high-performance Racing Hybrid-aandrijflijn, die bestaat uit een 520 kW (707 pk) 3,5 liter motor en een 200 kW (272 pk) elektromotor, onderging veranderingen om het gewicht te verminderen en de betrouwbaarheid te verbeteren, gebruikmakend van de unieke kennis die is opgedaan uit meer dan een decennium ervaring met hybride aandrijflijnen in Le Mans.

De 2023-specificatie GR010 HYBRID, die wordt aangedreven door 100% hernieuwbare biobrandstof, is voorzien van aerodynamische aanpassingen en andere detailwijzigingen om de rijeigenschappen en aerodynamische consistentie te verbeteren.

Die updates zijn al gevalideerd in competitie tijdens de eerste drie WEC-races van 2023, maar de nieuwste evolutie van de GR010 HYBRID zal zondag, tijdens de traditionele testdag, zijn eerste ronden op het Circuit de la Sarthe draaien.

Officiële sessies beginnen volgende week met twee oefensessies op woensdag aan weerszijden van de eerste kwalificatie, wanneer de snelste acht auto’s uit elke klasse doorgaan naar de 30 minuten durende Hyperpole-shoot-out van donderdag, die plaatsvindt om 8.<> uur CEST. Twee andere oefensessies vervolledigen de baanactie op donderdag.

Het team zal vrijdag besteden aan het herbouwen en voorbereiden van zijn auto’s voordat de 91e editie van de 24 uur van Le Mans begint op zaterdag 10 juni om 4.24 uur CEST. Het eindigt <> uur later wanneer een nieuwe pagina zal worden toegevoegd aan de illustere geschiedenis van het meest prestigieuze evenement van endurance racing.

TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship.
Le Mans 24 Hours Test
Le Mans Circuit, France
3rd to 5th June 2022

 

Kamui Kobayashi (Teambaas en coureur, auto #7): “Le Mans is het hoogtepunt van ons seizoen en de race die we het liefst willen winnen. Het team in Higashi-Fuji en Keulen, plus al onze leveranciers en partners, werken een jaar lang intensief met een grote focus op deze race. Bedankt aan iedereen, inclusief onze collega’s bij Toyota Motor Corporation en Gazoo Racing Company wiens steun zo belangrijk voor ons is, voor hun enorme inspanning om het WEC-seizoen te beginnen met drie overwinningen. Dit plaatst ons in een sterke positie, maar de eerste drie races tellen nergens voor op Le Mans. We moeten vanaf het begin beginnen en onze auto perfect voorbereiden, de beste set-ups vinden en opnieuw onze geweldige teamspirit tonen, omdat onze concurrentie steeds sterker wordt. Le Mans kan voor veel verrassingen zorgen, dus we zijn op alles voorbereid. De 100ste verjaardag van deze geweldige race, met zoveel fans om ervan te genieten, zal een heel speciale gelegenheid zijn en we kunnen niet wachten om er deel van uit te maken.”

Mike Conway (coureur, auto #7): “Le Mans is de grote, de race die iedereen wil winnen. Ik heb het gevoel dat de # 7-auto daar de afgelopen jaren op de top van ons spel is geweest, maar er is te vaak iets gebeurd en we hebben het gemist. Maar dat is de aard van Le Mans; Het is een heel moeilijke race om te winnen. Dit jaar denk ik dat we alle ingrediënten in huis hebben om weer voor de overwinning te strijden en ik weet dat we in staat zijn om vooraan te vechten. Het wordt een enorme uitdaging voor het hele team; Het is altijd een zware, vermoeiende week, maar we weten wat voor ons ligt. Dit team weet hoe ze Le Mans moeten winnen en we zijn vastbesloten om het weer mee naar huis te nemen.”

José María López (coureur, auto #7): “Ik kijk al heel lang uit naar deze Le Mans en het is een genoegen om deel uit te maken van dit team dat deelneemt aan zo’n historisch evenement. Ik hou van de race en ik hou ook van het circuit. Rijden met onze GR010 HYBRID op Le Mans is een geweldige ervaring; Je voelt echt dat onze auto gebouwd is voor dit circuit. Het is opwindend om te horen dat er 300.000 fans bij de race zullen zijn en ik kan begrijpen waarom, want het zal uniek zijn. Het is niet alleen de honderdste verjaardag, maar enkele van de grootste fabrikanten concurreren tegen elkaar. We zijn hard aan het pushen om vooraan te staan; Het doel is altijd om te winnen.”

Sébastien Buemi (coureur, auto #8): “Het is altijd spannend om deel te nemen aan Le Mans, met zijn sfeer en geschiedenis, maar dit jaar is het nog specialer. Le Mans is de ultieme test van uithoudingsvermogen en het is een eer om deel uit te maken van deze unieke editie. Dit wordt mijn 12e keer daar met het team. We hebben samen een geweldige reis gemaakt en zoveel emoties ervaren, vooral in Le Mans, waar het allemaal samen begon in 2012. Destijds had ik er niet van kunnen dromen om de race vier keer te winnen en zo lang deel uit te maken van dit verhaal. We zullen al onze ervaring nodig hebben om dit jaar een sterke uitdaging aan te gaan, maar ik heb er vertrouwen in dat we er klaar voor zijn.”

Brendon Hartley (coureur, auto #8): “Het wordt een heel speciale gelegenheid en het is een grote eer om op de grid te staan voor de 100e verjaardag van Le Mans, vooral als je terugkijkt op de geschiedenis van deze race. Le Mans is altijd een enorme uitdaging en dat geldt dit jaar meer dan ooit met zoveel Hypercars. Hoewel we het seizoen begonnen met drie overwinningen, hebben we gezien dat de nieuwe teams grip krijgen op hun auto’s en, net als wij, ben ik er zeker van dat ze een enorme inspanning hebben geleverd in Le Mans. We verwachten dus een groot gevecht, zonder foutmarge. Het wordt een geweldig spektakel voor de fans, maar veel hard werk voor de teams en coureurs. Ik kan niet wachten.”

Ryo Hirakawa (coureur, auto #8): “Le Mans vorig jaar was ongelooflijk; winnen was een droom die uitkwam. Het was een intense week, vlak op de baan en daarbuiten, en ik stak zoveel energie in het doen van mijn best, het was niet gemakkelijk. Nu ik weer een jaar in de ploeg zit en naast Sébastien en Brendon rijd, voelt alles comfortabeler. Ik weet wat ik kan verwachten in Le Mans en hoe ik me moet voorbereiden, zodat ik dit jaar nog beter in vorm zal zijn. We hebben bewezen dat onze auto competitief is en het team heeft nu zoveel ervaring in endurance racen. We hebben er alle vertrouwen in, maar we zullen blijven pushen en onze auto blijven verbeteren.”

TOYOTA GAZOO Racing.
World Endurance Championship.
Le Mans 24 Hours Race
Le Mans Circuit, France
6th to 12th June 2022

Voor al het nieuws en meer like, deel, volg of abonneer je op onze social media kanalen.

Facebook @TOYOTAGAZOORacingGlobal: https://www.facebook.com/TOYOTAGAZOORacingGlobal

Twitter @en_toyota: https://twitter.com/en_toyota

Instagram @TOYOTA_GAZOO_Racing: https://www.instagram.com/TOYOTA_GAZOO_Racing

YouTube-@TOYOTAGAZOORacingJPchannel: https://www.youtube.com/@TOYOTAGAZOORacingJPchannel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait