CITROËN MEHARI : 55 JAAR EN NOG STEEDS INSPIREREND

  • Citroën viert de 55ste verjaardag van de Mehari, die op 16 mei 1968 werd onthuld op het golfterrein van Deauville. Tussen 1968 en 1987 werden in totaal 144.953 exemplaren geproduceerd, voornamelijk in de Citroën-fabriek in Vorst, België.
  • Dit atypische voertuig, voor alle terreinen en seizoenen, verleidde een hele generatie met zijn modulariteit, functionaliteit en zijn economische voordelen
  • De Mehari werd een iconisch voertuig voor Citroën en de autowereld, maar ook in diverse kringen zoals het Franse leger en de filmwereld.
  • De Mehari deelt de kenmerkende, vrijetijdsgerichte houding met de Citroën C3 Pluriel, die binnenkort zijn 20e verjaardag viert, en meer recent met My Ami Buggy, waarvan de nieuwste editie binnenkort wordt gelanceerd.

 

BRUSSEL, 16 mei 2023 – Het is op 16 mei 1968, exact 55 jaar geleden, in het hart van de Franse studentenprotestbeweging, dat Citroën op het golfterrein van Deauville zijn nieuwe voertuig onthulde: de Mehari. Een atypische pick-up met 28 tot 32 pk en een carrosserie in ABS (Acrylonitril Butadieen Styreen) kunststof, ontworpen door Roland de La Poype. Gebouwd op een Dyane 6 platform, werd hij bij zijn introductie voorgesteld onder de naam Dyane 6 Mehari. Tussen 1968 en 1987 werden bijna 20 jaar lang 144.953 exemplaren gebouwd (waaronder 1.213 4×4 Mehari), een verrassend succes voor dit ongewone voertuig. De Mehari werd grotendeels geproduceerd in de Citroën-fabriek in Vorst, België, maar ook in zeven andere fabrieken in Frankrijk, Spanje en Portugal.

 

EEN ALL-TERRAIN EN ALL-SEASON VOERTUIG

 

De naam Mehari komt van de mannelijke naam mehari die in Noord-Afrika en de Sahara aan dromedarissen wordt gegeven. Deze dieren staan bekend om hun terreinvaardigheid, hun weerstand en hun soberheid. De mehari kan zowel goederen als passagiers over lange afstanden vervoeren. Deze naam is dan ook zeer representatief voor het model Citroën Mehari, bekend om zijn aanpassing aan alle terreinen. Het is een voertuig met vele capaciteiten.

Van buiten lijkt de Mehari niet echt geschikt voor alle seizoenen, want hij lijkt meer op een kleine cabriolet die vooral in de zomermaanden wordt gebruikt. Dankzij een speciale ‘winterhoes’ is de auto volledig afgesloten, waardoor hij het hele jaar door kan worden gebruikt.

 

PRAKTISCH, FLEXIBEL EN ECONOMISCH

 

De Mehari is zeer modulair, omdat een deel van de vloer kan worden veranderd in een rugleuning, waardoor hij twee zitplaatsen achterin kan toevoegen en zo plaats biedt aan vier passagiers. Hij kan in de meest uiteenlopende situaties worden gebruikt en zowel verschillende ladingen als een redelijk aantal passagiers vervoeren.

De carrosserie bestaat uit slechts 11 gemakkelijk te repareren onderdelen en kan van binnen en van buiten met één enkele slang worden gereinigd. Dit maakt de auto gemakkelijk te onderhouden en zuinig voor zijn klanten.

Dit atypische, modulaire en zuinige concept, een echte jeugdherinnering voor een hele generatie, ontworpen met moderne materialen voor zijn tijd en een innovatieve carrosserie, is in de loop der jaren een waar auto-icoon geworden.

 

DRIE MYTHISCHE VERSIES

 

Hoewel hij bijna 20 jaar lang werd geproduceerd, kende de Mehari slechts drie verschillende versies, waaronder twee limited editions. In 1983 werden twee speciale series gelanceerd, eerst de Méhari plage, met zijn vakantielook en flitsende gele kleur, die in Spanje en Portugal werd verkocht. In april 1983 werd de Méhari Azur gelanceerd op de Franse, Italiaanse en Portugese markt, met slechts 700 exemplaren. In 1979 introduceerde Citroën een nieuwe variant met de 4×4-versie, die een vrijheid bood die zelfs vandaag nog bijna ongeëvenaard is.

 

EEN BIJZONDER GEDIVERSIFIEERDE CARRIÈRE

 

De Mehari is een voertuig van bijzonder belang voor overheidsdiensten zoals politie, douane, luchthavens, renbanen en vele andere, maar ook voor winkeliers, ambachtslieden en particulieren.

Hij heeft een lange carrière achter de rug bij het Franse leger, dat tussen 1972 en 1987 in totaal 11.457 Mehari bestelde.

De Mehari 4×4 maakte carrière in de medische hulpverlening, wereldwijd. Hij nam deel aan de Rally Parijs-Dakar in 1980, waarbij tien 4×4 Mehari werden gecharterd om langs het parcours medische bijstand te verlenen. Tot slot kende de Mehari een grote cinematografische carrière, vooral dankzij de beroemde film Le gendarme de Saint Tropez met Louis de Funès.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait