Lexus LBX, de compleet nieuwe, premium compacte SUV voor Europa

  • Een compleet nieuwe, compacte SUV voor het Europese aanbod van Lexus
  • Ontworpen en gebouwd met het oog op Europese klanten
  • Gebouwd op een gewijzigde versie van het GA-B Global Architecture-platform
  • Nieuwe 1.5-liter zelfopladende hybride aandrijflijn met nieuwe, krachtigere bipolaire nikkel-metaalhydride (NiMH) batterij
  • Exterieurontwerp introduceert een nieuwe Lexus-identiteit met een nieuwe ‘Resolute Look’ voorkant
  • Volledig digitale gebruikersinterface met bestuurdersdisplay en multimediasystemen
  • LBX-serie biedt keuze uit vier ‘sferen’, elk met een eigen thema om tegemoet te komen aan de verschillende voorkeuren van klanten

Lexus heeft altijd grenzen verlegd en de status quo ter discussie gesteld, en is daar trots op. Sinds zijn oprichting in 1989 heeft Lexus herhaaldelijk baanbrekende ideeën en nieuwe producten ontwikkeld die de perceptie van mensen hebben veranderd en de markt voor luxe auto’s hebben hervormd. Het merk heeft de betekenis van het begrip luxe steeds verder ontwikkeld, niet alleen door aantrekkelijke en spannende producten te maken, maar ook door een nieuwe invulling te geven aan de hele eigendomservaring.

Vandaag wordt een nieuwe naam toegevoegd aan zijn palmares: de Lexus LBX.

De compleet nieuwe LBX, die vandaag zijn werelddebuut maakt, is met geen enkele andere Lexus te vergelijken. Alleen al de naam van deze auto duidt op zijn speciale status: LBX staat voor Lexus Breakthrough Crossover, een compacte SUV die de aantrekkingskracht van het merk Lexus zal uitbreiden naar een nieuw marktgebied. Voor het eerst is Europa de leidende regio in de wereld voor de ontwikkeling van een nieuw Lexus-model.

Als nieuw instapmodel in het bekende SUV-programma van Lexus heeft de LBX een nieuwe generatie zelfopladend Lexus hybride systeem met een compacte en lichte 1.5-liter driecilindermotor. De LBX is ook het eerste model dat wordt gebouwd op Lexus’ GA-B Global Architecture-platform voor kleine auto’s, de basis van het plezierige rijgedrag van de auto, waardoor de Lexus Driving Signature in de kleinste behuizing tot nu toe kon worden gerealiseerd.

De styling zorgt voor een nieuwe Lexus-identiteit met een voorkant die qua ontwerp breekt met de beroemde spindelvormige grille. Hoewel de buitenafmetingen compacter zijn dan die van elke andere Lexus, is het uiterlijk toch krachtig en gespierd. Binnenin ligt de nadruk op betrokkenheid, met een op de bestuurder gerichte cockpit op basis van het Tazuna-concept van Lexus en een lichte, open sfeer met een uitstekend zicht en een instrumentenpaneel dat vloeiend doorloopt in de portierpanelen.

De verkoop in Europa en bepaalde internationale markten gaat begin 2024 van start.

Aandrijflijn

  • Een nieuwe generatie Lexus hybride aandrijving

De LBX wordt aangedreven door een nieuwe generatie zelfopladend Lexus hybride systeem met een compacte en lichte 1.5-liter driecilindermotor. De belangrijkste componenten van het hybride systeem zijn grondig herzien om de efficiëntie te verbeteren, verliezen te beperken, gewicht te besparen en de afmetingen te verkleinen. Het maximale vermogen van het volledig hybride systeem bedraagt 136 DIN-pk/100 kW bij een maximumkoppel van 185 Nm.

De motor heeft een thermisch rendement van wereldklasse, ondersteund door snelle verbrandingstechnologie en ontwerpkenmerken als rechte inlaatpoorten en met laser beklede inlaatklepzittingen. Andere belangrijke kenmerken zijn de ultralichte zuigers die ontworpen zijn voor gebruik bij hoge toerentallen en elektronische intelligente variabele kleppentiming.

De nieuwe transaxle is compacter maar levert ongeveer 17% meer vermogen dan conventionele eenheden van dezelfde grootte. De herziene vermogensregelaar is direct boven de transaxle gemonteerd, een ontwerp dat bijdraagt aan de lagere motorkaplijn van de LBX. Verder wordt ruimte bespaard doordat de twee motorgeneratoren zich op afzonderlijke assen bevinden, waardoor de totale lengte van de aandrijflijn wordt verkort.

  • Compleet nieuwe batterij

De compleet nieuwe bipolaire NiMH-batterij heeft een lager gewicht en een compacter ontwerp, maar levert toch een hoger vermogen met een veel snellere respons. Het nieuw ontworpen koelsysteem heeft als voordeel dat de levensduur en de prestaties van de batterij worden verlengd.

De aandrijflijn is afgesteld voor aangename prestaties, zowel in de stad als op kronkelige landweggetjes, met een nauwkeurig rijgedrag en een lineair acceleratiegevoel dat beter is afgestemd op het gebruik van het gaspedaal door de bestuurder. De rijeigenschappen worden ook verbeterd door Hybrid System Control, dat het motorgeluid en de acceleratie nauwkeurig op elkaar afstemt. Dankzij de verbeteringen aan het hybride systeem kan de LBX volledig elektrisch rijden bij hogere snelheden en over langere afstanden, wat voor maximale efficiëntie zorgt.

  • E-Four vierwielaandrijving

De authentieke SUV-kwaliteit van de LBX blijkt uit de optioneel verkrijgbare E-Four vierwielaandrijving van Lexus, waarbij een extra elektromotor op de achteras wordt geplaatst. Bij het wegrijden, in bochten en op slecht wegdek stuurt het systeem de aandrijfkracht automatisch naar de achterwielen, waardoor het voertuig stabiel blijft en de bestuurder vertrouwen houdt.

De luxestatus van de LBX blijkt uit de moeite die Lexus heeft gedaan om trillingen en geluiden (NVH) te beheersen. Zo is de motor voorzien van een balansas om trillingen te verminderen die een dreunend effect in het inzittendengedeelte kunnen veroorzaken. Speciale aandacht is besteed aan hoogfrequent geluid door dempende platen op de portieren aan te brengen. Andere maatregelen zijn onder meer sterk dempende kit op het dak, een afdichting rond de hele rand van de motorkap en geluidsisolerende en -absorberende platen, voeringen, sierlijsten en schuim op belangrijke plaatsen in de auto. Onder de auto spelen sterk dempende constructielijmen een rol bij het verminderen van geluiden en trillingen, terwijl ze ook bijdragen aan de algemene stijfheid van de auto.

Dynamische prestaties

  • Een nieuw Lexus-platform

De LBX is het eerste Lexus-model dat gebouwd is op een variant van het GA-B Global Architecture-platform voor kleine auto’s. Het is fundamenteel aangepast aan de eisen van Lexus, waardoor het enkele zeer belangrijke voordelen biedt: een laag zwaartepunt, een grote spoorbreedte, korte overhangen en een zeer stijve carrosserie. Het is ook de basis van het plezierige rijgedrag van de auto en helpt om de Lexus Driving Signature in de kleinste behuizing tot nu toe te realiseren.

Om het Lexus-gevoel van één zijn met de auto te realiseren, hebben we gewerkt aan een wendbaar rijgedrag dat de voordelen van het kleine formaat en het lichte gewicht van de auto maximaliseert”, ​ legt hoofdingenieur Endoh uit. “Tegelijkertijd hebben we ons meer dan ooit gericht op het verfijnen van de fundamentele eigenschappen zonder te vertrouwen op elektronische controles.”

De carrosserie is verstevigd met constructielijmen en laspunten met korte tussenafstanden en strategisch geplaatste steunen en versterkingen. Tegelijkertijd is het gewicht laag gehouden door het gebruik van lichte materialen, waaronder een motorkap van aluminium en wielkasten, dorpels en onderste portierpanelen van giethars. Voor de middenstijlen en de bumperversterking zijn sterke maar lichte diepgetrokken materialen gebruikt. Door het heuppunt te verlagen tot 285 mm voelt de bestuurder zich meer één met zijn voertuig en behoudt hij een uitstekend zicht achter het stuur, met name in het stadsverkeer.

  • Ophanging

De voor- en achterwielophanging zijn ontworpen met het oog op een hoge stijfheid en een laag gewicht, waardoor de LBX een wendbare, stabiele bocht- en stuurrespons heeft met een soepel rijcomfort. Alle versies hebben aan de voorkant een MacPherson-veerpoot; de modellen met voorwielaandrijving hebben een torsiebalk aan de achterkant, terwijl de LBX met vierwielaandrijving een double wishbone-opstelling heeft.

Het elektronisch geregelde remsysteem omvat Vehicle Braking Posture Control. Dit past de remkrachtverdeling voor en achter automatisch aan om hobbelen te onderdrukken en geruststellend lineair te blijven remmen. Het onderdrukt ook de rolbeweging, waardoor de houding stabiel en comfortabel blijft en zijwaartse trillingen worden weggefilterd.

Exterieurontwerp

  • Een nieuwe Lexus-identiteit

Het belangrijkste ontwerpaspect van de LBX is een nieuwe voorkant, die breekt met de spindelvormige grille – een designkenmerk van de afgelopen tien jaar – en Lexus naar een nieuw tijdperk leidt. De grille is verenigd in één trapeziumvorm, onder een smalle opening die onder de voorrand van de motorkap doorloopt en de ranke koplampunits met elkaar verbindt.

“We hebben de spindelvormige grille ‘ontleed’ om plaats te maken voor een nieuw ontwerp”, ​ zegt Koichi Suga, General Manager van Lexus Design. “Het is ons gelukt een nieuwe gezichtsuitdrukking te realiseren die totaal anders is dan voorheen maar toch direct herkenbaar is als een Lexus.”

Uit de naadloze, randloze grille ontstaan de lijnen van de spindelcarrosserie, wat bijdraagt tot de sterke, dynamische uitstraling van de LBX. De grille is ook aerodynamisch efficiënt, waardoor de lucht vlotter over en rond de auto stroomt. Het nieuwe koplampontwerp zorgt voor een sterke visuele signatuur. De kenmerkende L-vormige dagrijverlichting van Lexus is nu naar buiten in plaats van naar binnen gericht, wat aansluit bij de richting van de geïntegreerde richtingaanwijzer.

  • Dynamische prestaties

Volgens de principes van Lexus Next Chapter Design worden de identiteit en verhoudingen van de auto bepaald door de rijervaring die hij biedt. De A-stijlen zijn naar achteren getrokken, waardoor het inzittendengedeelte compact en de motorkap langer lijkt voor een sportief profiel. De wijd uitlopende spatborden drukken kracht uit en accentueren de grote (18-inch) wielen en banden, terwijl korte overhangen en een gedurfde verkleining van het gebied rond de achterportieren op wendbare, dynamische prestaties wijzen.

Ook de achterkant van de auto straalt een sterke houding uit. De kentekenplaat is verplaatst naar de bumper, zodat het LEXUS-opschrift beter tot zijn recht komt op het lege oppervlak van de achterklep. Ook de nieuwste versie van de kenmerkende L-vormige lichtbalk van Lexus heeft een grotere visuele impact, waarbij de richtingaanwijzers en achteruitrijlichten een ingetogen aanwezigheid hebben wanneer ze niet branden.

De LBX is 4190 mm lang, 1825 mm breed, 1545 mm hoog en heeft een wielbasis van 2580 mm.

Interieurontwerp

De ontwerpers van Lexus streefden naar een eenvoudig, verfijnd interieur dat het gevoel en de sfeer oproept van een model uit het hogere segment. Dit effect is gebaseerd op drie belangrijke elementen: een goed zicht op de buitenwereld en een eenvoudig, strak instrumentenpaneel; het gevoel van een grote binnenruimte; en een middenconsole die duidelijk aanwezig is.

  • Vakmanschap en hoge kwaliteit

De hoogwaardige kwaliteit en aandacht voor details komen tot uiting in een keur aan bekledingen en afwerkingen met een grote zichtbare en voelbare aantrekkingskracht. Naast semi-aniline leder van topkwaliteit behoren een diervriendelijk interieur met kunstleder en synthetische materialen voor de stoelbekleding, het stuurwiel, de transmissiehendel en de portierbekleding tot de opties.

De LBX heeft ook nieuw donkergrijs Tsuyusami inlegwerk, dat gemaakt is met behulp van een nieuwe folietechniek waarbij meerdere lagen over elkaar heen worden gelegd voor een sterk gestructureerd uiterlijk met een gevoel van diepte. De omgevingsverlichting met 50 verschillende kleuren draagt bij tot het Omotenashi-effect waarbij mensen verwelkomd worden en zich helemaal thuis voelen.

  • Eenvoud en elegantie

De bestuurderscockpit is een interpretatie van het Tazuna-concept van Lexus, dat voor het eerst werd geïntroduceerd in de NX, de middelgrote SUV van Lexus. In deze positie bevinden de informatiebronnen zich direct rond de bestuurder, zodat de bediening slechts een minimale hand- of oogbeweging vergt en de bestuurder geconcentreerd blijft.

Het Tazuna-concept is hier uitgebreid met een nieuw, volledig digitaal 12,3-inch instrumentenpaneel, een primeur voor een Lexus. De indeling en gegevens veranderen naar gelang de geselecteerde rijmodus en kunnen aan individuele voorkeuren worden aangepast. Een optioneel head-up display is eveneens verkrijgbaar.

Het horizontale instrumentenpaneel heeft een strak en eenvoudig ontwerp om een breed en duidelijk zicht te behouden. De vorm loopt aan weerszijden over in het portierpaneel, waardoor de voorste inzittenden als het ware worden omhuld. Een verlaagd heuppunt geeft de bestuurder het gevoel één te zijn met de auto, terwijl voorin voldoende knieruimte wordt geboden. Om iedereen aan boord een goed uitzicht te bieden, zijn de zitplaatsen op de achterbank iets hoger geplaatst dan de voorste zetels.

De middenconsole is nadrukkelijk aanwezig door het grote 9,8-inch multimediatouchscreen dat naar achteren is gekanteld, zodat het naadloos opgaat in de structuur. De middenconsole heeft beklede zijpanelen en bevat twee bekerhouders en meerdere opbergplekken en USB-poorten voor het aansluiten en opladen van apparaten.

De bagageruimte heeft een inhoud van maximaal 332 liter (modellen met voorwielaandrijving en achterstoelen omhoog): genoeg ruimte om twee koffers van 75 liter onder de opklapbare tonneau cover mee te nemen.

  • Multimedia en infotainment

De LBX is uitgerust met het nieuwste Lexus Link Connect-systeem, te bedienen via een 9,8-inch touchscreen. Het systeem biedt cloudnavigatie, waardoor de routeplanning wordt geoptimaliseerd met realtime informatie over verkeerssituaties en vertragingen. Nog meer gemak wordt geboden door de Hey Lexus-boordassistent, die op gesproken commando’s van de bestuurder en de voorpassagier reageert.

Smartphone-integratie is mogelijk via draadloze of bekabelde verbindingen voor Apple CarPlay of een bekabelde verbinding voor Android Auto. Net als de andere nieuwste Lexus-modellen biedt de LBX naadloze over-the-air software-updates voor zijn multimedia- en veiligheidssystemen.

Verder gemak wordt geboden door een optionele digitale sleutel. Deze is compatibel met Apple- en Android-smartphones en stelt eigenaars in staat om hun auto met hun smartphone te ontgrendelen en starten. Ze hoeven hun telefoon niet uit hun zak of tas te halen: het is voldoende dat ze hem bij zich hebben. Ze kunnen de digitale sleutel ook delen wanneer andere mensen de auto moeten openen of gebruiken.

Naast het standaardaudiosysteem, heeft Lexus’ exclusieve audiopartner Mark Levinson een hoogwaardig geluidssysteem met 13 luidsprekers ontworpen als optie voor de LBX. Het systeem omvat een in het achterportier geïntegreerde subwoofer, waardoor geen bagageruimte opgeofferd hoeft te worden. ​

Introductie van LBX-sferen

Met de LBX kiest Lexus voor een nieuwe aanpak om een modellenprogramma te ontwikkelen dat beter aansluit bij de voorkeuren en levensstijlen van zijn klanten. Naast de basisuitvoering kan worden gekozen uit vier ‘sferen’Elegant en Relax, die de nadruk leggen op een verfijnde uitstraling, en Emotion en Cool, die een sportiever en dynamischer karakter hebben. Elke sfeer is ontworpen met een ander type klant in gedachten.

 

  • Emotion en Cool

De Emotion- en Cool-modellen onderscheiden zich door bi-tone lak en 18-inch lichtmetalen velgen met een gepolijste afwerking. Wat de interieurspecificaties betreft, wordt het Emotion-model geleverd met geperforeerde kunstlederen bekleding met rode accenten en contrasterende stiksels op de stoelen, middenconsole en portierbekleding. De LBX Cool – het topmodel met dynamisch thema – heeft een bi-tone zwart/donkergrijs interieur in Ultrasuede en leder met koperkleurige details en stiksels.

  • Elegant en Relax

Het exterieur van de Elegant- en Relax-versies van de LBX heeft een monotone laklaag en glanzende 18-inch lichtmetalen velgen. De sferen Elegant en Relax roepen verschillende stemmingen op. Kunstleder in een subtiele Forest Brown- of Ammonite Sand-tint is in de LBX Elegant te vinden op de portierpanelen, het instrumentenpaneel, de consolebekleding en de stoelbekleding. Voor het Relax-model kan worden gekozen uit Saddle Tan of Black semi-aniline leder met opvallende Tatami-stiksels, die voor een sterk contrast zorgen.

Naast de vier sfeermodellen is er een instapmodel van de LBX, dat standaard is uitgerust met geavanceerde technologie. Hierbij gaat het met name om de uitgebreide systemen voor actieve veiligheid en rijhulp die in de nieuwste generatie van het Lexus Safety System + zijn opgenomen. Dit instapmodel en de Emotion- en Elegant-versies kunnen met een diervriendelijk interieur zonder lederproducten worden geleverd.

Tot de hoogtepunten van de optionele uitrusting behoren een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel volgens het Tazuna-concept, een head-up display, Remote Parking, een digitale sleutel, Mark Levinson Premium Surround Sound Audio, nanoe™-X luchtzuiveringstechnologie van Panasonic en een elektrisch bediende achterklep.

  • Lexus Bespoke Build

Eigenaars die hun LBX een persoonlijker uiterlijk willen geven, kunnen gebruikmaken van de nieuwe Lexus Bespoke Build-service. De klantgerichte benadering van Lexus geeft hen de vrijheid om hun auto te personaliseren met maatwerkdetails.

De maatwerkbehandeling biedt klanten de mogelijkheid om de kleur van de veiligheidsgordels en de borduurpatronen van de bekleding, de kleur van de stiksels en de sierlijsten te wijzigen. De keuze aan luxematerialen omvat L-aniline leder – een prestigieuze ledersoort die alleen verkrijgbaar is op de LBX en de LS topsedan van Lexus – en Ultrasuede in verschillende kleurencombinaties.

Deze personaliseringsservice zal na de start van de LBX-verkoop in 2024 in bepaalde markten worden geïntroduceerd.

Veiligheid en rijhulp

De LBX heeft het voordeel van de uitgebreide veiligheids- en rijhulpsystemen van de nieuwste generatie van het Lexus Safety System +. Hierdoor beschikt de auto over meerdere systemen om ongevallenrisico’s te signaleren, de bestuurder te waarschuwen en zo nodig automatisch te sturen, te remmen en de aandrijfkracht te regelen om een botsing te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

De belangrijkste elementen zijn een Pre-Collision System met Intersection Turn Assist, Dynamic Radar Cruise ControlLane Tracing Assist/Lane Keep Assist en Road Sign Assist. Andere zaken die het rijden en manoeuvreren veiliger maken en de belasting voor de bestuurder verminderen, zijn het elektrische deuropeningssysteem e-latch van Lexus met Safe Exit Assist, een bestuurdersmonitor, intelligente parkeersensoren met automatische remfunctie, Rear Cross Traffic Alert en een Blind Spot Monitor. Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen, zoals een Front Cross Traffic Alert-systeem en een Panoramic View Monitor, zullen als optie verkrijgbaar zijn.

Een Remote Parking-optie kan de stress van het manoeuvreren in een krappe ruimte wegnemen; het stelt de bestuurder zelfs in staat om zijn auto op afstand te parkeren met behulp van zijn smartphone.

De bestuurder heeft een beter zicht bij slecht weer dankzij een nieuwe ruitenwisser met ingebouwde sproeier, zoals eerder toegepast op topmodellen als de Lexus LC en LS. Hierbij wordt de ruitensproeiervloeistof via de ruitenwisser zelf verdeeld, waardoor de voorruit grondiger en directer wordt gereinigd.

Belangrijkste specificaties van de LBX

  • Afmetingen: 4190 mm (lengte) x 1825 mm (breedte) x 1545 mm (hoogte)
  • Rijklaar gewicht: 1280 kg
  • Inhoud van bagageruimte: 332 liter
  • Max. aanhangwagengewicht (ongeremd): 750 kg
  • Motor: 1.5-liter driecilinderbenzinemotor
  • Transmissie: Elektronische Continu Variabele Transmissie
  • Totaal systeemvermogen: 100 kW/136 DIN-pk
  • Acceleratie (0-100 km/h): 9,2 sec
  • Draaicirkel: 10,4 m

Na zijn werelddebuut gaat de verkoop van de LBX begin 2024 van start.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait