Van de “truffelsnuffelaar uit Zuffenhausen” tot ’s werelds snelste “hippie”

Het speciale design van de Porsche 963 in detail: de kleuren van Le Mans

  • Drie Porsche Penske Motorsport fabrieksauto’s hebben een speciaal design
  • Kleurstrepen zijn een eerbetoon aan de legendarische kleurstellingen van Porsche-raceauto’s
  • Lakwerk viert de 75ste verjaardag van Porsche sportwagens en het honderdjarig bestaan van Le Mans

Het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport toont een spectaculaire foliewikkeling op zijn drie Porsche 963-auto’s ter gelegenheid van de 24 uur van Le Mans van dit jaar. De ontwerpen zijn een eerbetoon aan historisch belangrijke autosportkleuren en erkennen de gezamenlijke viering van het 75-jarig jubileum van Porsche-sportwagens en het 100e jaar sinds het traditie-doordrenkte evenement voor het eerst werd betwist in Frankrijk. De kleuren van sponsors als Martini, Rothmans en Gulf en de iconische ontwerpen als het ‘varken’ en de ‘hippie’ zijn heroverd – tot in het rood van het Porsche Salzburg-team. Ze eren allemaal glorieuze en spectaculaire prestaties op de grootste en meest historische langeafstandsrace ter wereld.

Stuttgart. Zeven opvallende strepen in geel, rood, donkerblauw, lichtblauw, groen, roze en oranje sieren de drie Porsche 963 die in Le Mans in de Hypercar-klasse zijn ingeschreven. Deze kleuren zijn een eerbetoon aan legendarische racewagenkleuren uit de lange en roemruchte geschiedenis van Porsche. Dankzij 19 algemene overwinningen en 110 klasseoverwinningen is Porsche de meest succesvolle fabrikant van ’s werelds grootste uithoudingsrace, die dit jaar zijn honderdste verjaardag viert.

Oranje: de Gulf 917 als filmster en podiumbezoeker op Le Mans
De oranje strepen op de Porsche 963 zijn een knipoog naar het legendarische Golfdesign van de Porsche 917. Als winnaars van het voorgaande jaar stapte het Britse team John Wyer Automotive Engineering in 1970 over op de snelle prototypes uit Zuffenhausen en nam het minerale oliebedrijf mee als sponsor. Hoewel de drie voertuigen van het team begin dat jaar met pensioen gingen, had iedereen het over de Gulf Porsche: de Amerikaanse Hollywood-ster Steve McQueen, die het personage Michael Delaney speelt, reed de blauwe en oranje racer in de film Le Mans, die vandaag de dag nog steeds populair is en wordt beschouwd als een van de mooiste autosportafbeeldingen in de geschiedenis. Voordat het spectaculair geënsceneerde duel tussen Porsche en Ferrari in oktober 1971 op de schermen verscheen, veroverde de Gulf Porsche een podiumplaats in Le Mans. Richard Attwood uit het Verenigd Koninkrijk en Herbert Müller uit Zwitserland eindigden als tweede in de 917 KH, aangedreven door de 4,9-liter twaalfcilindermotor. Bijna 50 jaar later sierde het Golf-ontwerp een Porsche 911 RSR in het FIA World Endurance Championship WEC en verschillende Porsche 911 GT3 R tijdens de 24-uursrace in Spa-Francorchamps.

Roze: het legendarische ‘varken’ dat pech heeft in de race
In 1971 verblijdde de Porsche 917/20 fans, coureurs en officials op Le Mans. Porsche’s ontwerper Anatole Lapine schetste de stukken varkensvlees van de slagers op een basislaag van roze en labelde ze dienovereenkomstig: snuit, ham, varkensvlees knokkel en hersenen. Vertederende bijnamen verschenen al snel. De auto bestuurd door Willi Kauhsen en Reinhold Joest werd onder andere de “truffelsnuffelaar uit Zuffenhausen” genoemd. Uiteindelijk kreeg de term “Sau” de overhand in Duitstalige landen, terwijl het voertuig in het Engels de naam “Pink Pig” kreeg. In 1971 presteerde de vlezige auto sportief niet: terwijl hij op de vijfde plaats reed, vielen Kauhsen/Joest kort voor het einde van de 24 uur van Le Mans uit. Bij de heropleving van de livery verbeterde de situatie: de Porsche 911 RSR uitgedost in het “Pink Pig” -ontwerp scoorde de GTE-klassewinst op de Sarthe in 2018 met fabrieksrijders Kévin Estre, Michael Christensen en Laurens Vanthoor.

Groen: Porsche’s nieuwe hoofdontwerper krijgt volledige vrijheid met de “hippie”
In april 1969 werd Anatole Lapine aangenomen als de nieuwe hoofdontwerper bij Porsche. Slechts een jaar later maakte de geboren Letse zijn eerste artistieke stempel in de autosport met de long-tail Porsche 917 bestuurd door Gérard Larrousse en Willi Kauhsen: de groene en paarse golven die op de “hippie” -auto met ongeveer 1.500 spuitbussen werden gespoten, creëerden een psychedelisch effect. Hoewel het lakwerk voor enige consternatie zorgde in delen van de directievloer, waren raceteameigenaar Hans-Dieter Dechent en degenen die verantwoordelijk waren voor zijn sponsor Martini & Rossi enthousiast. De snelle ‘hippie’ maakte ook furore in de autosportwereld: terwijl Hans Herrmann en Richard Attwood achiin 1970 behaalde Larrousse/Kauhsen de eerste eindzege voor Porsche op Le Mans, de tweede plaats.

Lichtblauw: De Martini-Porsche en de recordrun voor bijna een eeuwigheid
In 1970 zette Hans-Dieter Dechent zijn team voor het eerst in op Le Mans met het Italiaanse drankenmerk Martini. Porsche sloot het podium af, met de “hippie” 917 van Larrousse / Kauhsen en de 908 bestuurd door Lins / Marko die tweede en derde eindigden achter het winnende voertuig van Porsche Salzburg. De doorbraak kwam het jaar daarop: de Oostenrijker Helmut Marko en de Nederlander Gijs van Lennep wonnen in de Porsche 917 KH van het Martini Racing team. Het duo vestigde een afstandsrecord dat op dat moment ondenkbaar leek: de 5.335 kilometer die ze aflegden werden beschouwd als een record voor de eeuwigheid – een record dat pas 39 jaar later werd verbroken. De kleurstelling van de witte Porsche met de opvallende lichtblauwe, rode en donkerblauwe strepen geniet vandaag de dag nog steeds een cultstatus. Zo sierde het ook de Porsche 936 van Jacky Ickx en Gijs van Lennep, die in 1976 de eindzege behaalde in Le Mans. De derde triomf volgde een jaar later: Jürgen Barth, Hurley Haywood en Jacky Ickx wonnen aan het stuur van een Porsche 936/77 met Martini-kleuren.

Donkerblauw: de Porsche 956 en 962 in Rothmans-design beïnvloeden een tijdperk
Het Rothmans-ontwerp met zijn donkerblauw en wit met rode en gouden accenten wordt geassocieerd met een winnende reeks voor Porsche. Het eerste uitstapje van het fabrieksteam in samenwerking met het Canadese tabaksconcern baarde opzien: de drie Porsche 956’s die in 1982 deelnamen aan de 24 uur van Le Mans veegden de poule met de eerste, tweede en derde plaats. De naaste achtervolger in deze groep lag op 30 ronden achterstand. Het jaar daarop boekten ze een een-tweetje. In het toenmalige wereldkampioenschap sportwagens bleek de Rothmans Porsche onverslaanbaar. In 1986 en 1987 kwam de Porsche 962C met deze livery als eerste over de finish in ’s werelds beroemdste langeafstandsklassieker. Zo’n 30 jaar later blies Porsche de legendarische lakbeurt in Le Mans nieuw leven in. In 2018 vestigde de Porsche 911 RSR met de Rothmans-look een nieuw kwalificatierecord voor GTE-auto’s. Het voertuig eindigde de race op de tweede plaats in zijn klasse achter zijn zusterauto in de “Pink Pig” -kleurstelling.

Rood: Porsche Salzburg noemt het tweede fabrieksteam
Na het nipt mislopen van de eerste eindzege voor Porsche met een 908 LH met slechts zo’n 120 meter bij het debuut van de 917 op Le Mans het jaar ervoor, verdubbelde de sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen in het seizoen 1970: de naam van het spel was full attack met drie auto’s van John Wyer’s nieuwe fabrieksteam, plus anderen geregistreerd onder Porsche Salzburg. Deze voertuigen vlogen in de rood-witte nationale kleuren van Oostenrijk. Terwijl Ferry Porsche op zaterdag 13 juni 1970 met de groene vlag zwaaide en het veld op pad stuurde, verzorgde zijn zus Louise Piëch de zakelijke kant van het Salzburgse team. De race op dat moment, die voor het eerst de klassieke Le Mans-start achterwege liet, werd onder de moeilijkste omstandigheden verreden. Stortregens veroorzaakten talloze ongelukken, spins en glijbanen. Uiteindelijk werden slechts zeven van de 57 ingeschreven voertuigen geclassificeerd. Aan de kop van het veld: Richard “Dick” Attwood uit het Verenigd Koninkrijk en de uiterst voorzichtige en nuchtere Hans Herrmann uit Duitsland delen de cockpit van de Nr. 23 Porsche 917 KH. Het tweetal verzekerde Porsche zich van de eerste Le Mans-eindzege met een indrukwekkende voorsprong van vijf ronden.

Geel: herinneringen aan de gloriedagen van Porsche en Penske samen
De centraal geplaatste gele streep met een rode rand is geïnspireerd op het zegevierende verleden van de Porsche en Penske-combinatie. De samenwerking tussen het Amerikaanse team en de sportwagenfabrikant uit Stuttgart wierp begin jaren 1970 zijn vruchten af: twee titels in de CanAm-serie. Nog indrukwekkender waren de prestaties van de Porsche RS Spyder uitgedost in de geel-rode kleurstelling van hoofdsponsor DHL in de American Le Mans Series (ALMS). Het LMP2-prototype veroverde tussen 2006 en 2008 de titelpoule en behaalde 24 overwinningen. Het onvergetelijke hoogtepunt: de eindoverwinning in de 12 uur van Sebring in 2008. De Duitser Timo Bernhard en zijn Franse teamgenoten Romain Dumas en Emmanuel Collard versloegen zelfs de krachtigere LMP1-voertuigen. In Le Mans won de RS Spyder twee keer de LMP2-klasse, in 2008 en 2009. In deze gevallen echter zonder Penske.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait