Ferrari verzekert zich van de overwinning in de 24 uur van Le Mans in 2023

Ferrari won in 2023 de 24 uur van Le Mans en de vierde ronde van het FIA WEC, voor een recordpubliek van 325.000 toeschouwers. Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi stuurden de Ferrari 499P Hypercar naar de overwinning.

Hypercar: onzeker tot het einde

Het langverwachte Centenary-evenement maakte zijn gewaagde beloften waar, met bedwelmend entertainment op en naast het circuit gedurende het hele evenement. De spanning liep overal hoog op, met gevechten, hobbels en run-offs die fans en teams scherp hielden tot de allerlaatste ronde op zondag.  De 100-jarige race had zoals altijd het laatste woord. Le Mans koos ervoor om Ferrari tot winnaar te kronen. De overwinning komt 58 jaar na de eerdere overwinning van de fabrikant in de Sarthe.

Alle ogen waren gericht op de Hypercars toen LeBron James zaterdag om 16.00 uur de auto’s uitzwaaide, met meer kanshebbers dan ooit. Met 16 auto’s op de grid was de top een spannende combinatie van kwaliteit en kwantiteit. Zeven fabrikanten waren vertegenwoordigd – Ferrari, Porsche, Toyota, Cadillac, Peugeot, Glickenhaus en Vanwall – met de meeste debuterende modellen.

De eerste meters bevestigden de indrukken tijdens de vrije training en de kwalificatie. De Ferrari 499P en Toyota GR010 Hybrid Hypercars waren zowel snel als onberispelijk geprepareerd. Na op de derde plaats te zijn gestart, schoot Sébastien Buemi direct aan de leiding in de #8 Toyota GR010 Hybrid voordat hij Indianapolis bereikte.   Mike Conway was net zo vastberaden in de zusterauto. De start van het Ferrari-Toyota duel misschien? Nee. Nog niet.  De eerste paar uur van de race stonden in het teken van ontreddering.

De #8 Toyota GR010 Hybrid en de #51 Ferrari 499P hielden iedereen tot het laatste stuk aan het gissen. Een onuitputtelijke tit for tat achtervolgde terwijl de twee zwaargewichtmerken slag voor slag gingen. De race vond zijn tempo.

De overwinning van vandaag brengt de overwinningen van Ferrari naar een ronde 10, bovenop hun eerdere titels verdiend in 1949, 1954, 1958 en van 1960 tot 1965. Het winnen van de “race van de eeuw” is bijzonder. Het in Maranello gevestigde bedrijf heeft het extra voorrecht om de unieke Centenary Trophy te behouden, speciaal gemaakt door de Munt van Parijs in samenwerking met Rolex, belangrijke partner van de 24 uur van Le Mans.

 

LMP2: Inter Europol Competition, consistentie loont

 

Idec Sport’s #48 Oreca 07-Gibson bestuurd door Paul-Loup Chatin behield zijn klasse pole position toen de race begon. Robert Kubica in de #41 Oreca 07-Gibson voor Team WRT en Pietro Fittipaldi in de #28 Oreca 07-Gibson van JOTA zaten hem op de hielen en stapelden de druk op voor een felbevochten LMP2-gevecht. Het duurde niet lang voordat een van de favorieten een klap kreeg. De Prema #63 Oreca 07-Gibson werd gedwongen om zijn strategie te heroverwegen en de auto naar de pits te brengen vanwege puin dat op de baan was opgeraapt. Een crash in de Pont-bocht met Daniil Kvyat die een nachtelijke stint deed (01:39) zorgde ervoor dat de auto uitviel. De #34 Oreca 07-Gibson van Inter Europol Competition, bestuurd door Jakub Smiechowski, Albert Costa en Fabio Scherer, stapte op en behield zijn top-drie positie voor de rest van de race. Ondanks een drive-through penalty op zondag en een escapade in het grind bij Mulsanne voor Albert Costa om 09:00 uur, gaf het Poolse team geen krimp en bleef het uit de buurt van ongelukken of incidenten die zijn kansen zouden belemmeren. Ervaring nam de overhand om historische kanshebber Team WRT te verslaan.

LMGTE Am: Corvette Racing, de ultieme overwinning

Het laatste optreden van de Grand Tourism Endurance (GTE) klasse tijdens de 24 uur van Le Mans voor de komst van GT3 vormde het decor voor een spannende race. De LMGTE Am veranderde in een race om te overleven, belaagd door ongelukken en technische haperingen die de overhand kregen van veel kanshebbers – 12 van de 21 ingeschreven auto’s gingen niet ver weg. Een niet aflatende strijd om de toppositie waarin de Iron Dames – Sarah Bovy, Michelle Gatting en Rahel Frey – een dominante rol speelden, al eindigden uiteindelijk de Corvette-coureurs bovenaan.

Toeschouwers gewonnen door de Chevrolet Camaro ZL1

Met de terugkeer van de innovatieve autoklasse Stand 56 die in februari 2022 werd aangekondigd, verwelkomde de 24 uur van Le Mans NASCAR, organisator van een van de grote Amerikaanse autosportcompetities. De samenwerking versterkt de band tussen de Sarthe en de Verenigde Staten. Het publiek was verliefd op de Chevrolet Camaro ZL1, zijn illustere line-up (Jenson Button, Mike Rockenfeller en Jimmie Johnson) en het kenmerkende geluid van zijn V8-motor. De auto overwon een vlaag van mechanische problemen in een laat stadium om de race uit te rijden. Wat een prestatie!

Tot volgend jaar op 15-16 juni 2024!
De 92e 24 uur van Le Mans vindt plaats op 15-16 juni 2024 en zal naar verwachting al een veld hebben dat anders is dan ooit tevoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait