EEN BEPALEND MOMENT: ROLLS-ROYCE VIERT HET 110-JARIG BESTAAN VAN DE ALPINE TRIAL

  • Rolls-Royce Motor Cars viert de 110e verjaardag van zijn successen in de Alpine Trial in 1913
  • Het oorspronkelijke proefevenement besloeg acht dagen en 2.600 kilometer
  • Marque’s dominantie van het evenement castte Silver Ghost’s reputatie als ‘de beste auto ter wereld’
  • Rolls-Royce blikt terug op de personages, auto’s en omstandigheden die autogeschiedenis geschreven

“In het huis van Rolls-Royce in Goodwood ontwerpen en bouwen we met de hand wat velen ‘de beste auto ter wereld’ noemen. Die titel was eerst 110 jaar geleden toegekend aan Rolls-Royce, na de Silver Ghost’s totale overheersing van de afschrikwekkende Alpine Trial in 1913. Als bewaarders van deze unieke erfenis, houden we met trots het uitzonderlijke ontwerp en technische uitmuntendheid die die vroege Rolls-Royces zo maakte succesvol. Deze prachtige voorbeelden van de kunst van onze oprichters zijn een ware inspiratie; dankzij de vakkundige zorg en aandacht van de trotse eigenaren kwistig op deze verbazingwekkende auto’s, we zijn nog steeds in staat om Ervaar en geniet van hun opmerkelijke eigenschappen. De Silver Ghost’s ongeëvenaard huwelijk van prestaties, kracht, betrouwbaarheid, Technologische innovatie, betrokkenheid van de bestuurder en comfort zorgen voor een sjabloon voor alles wat we meer dan een eeuw later doen.”
Torsten Müller-Ötvös, Algemeen Directeur, Rolls-Royce Auto’s

Rolls-Royce Motor Cars markeert de 110e verjaardag van het succes in de Alpine Trial in 1913 – een gebeurtenis waarvan de betekenis in Rolls-Royce’s legende kan niet worden overschat. Het was deze uitdaging, gehouden over acht dagen en 2.600 km, die Rolls-Royce’s vestigden reputatie als ‘de beste auto ter wereld’ – een kroon op het werk dag. Rolls-Royce blikt terug op de personages, auto’s en omstandigheden Dat hielp autogeschiedenis te schrijven.

EEN ENORME UITDAGING – EN EEN NIET TE MISSEN KANS

Vanaf de oprichting in 1904 heeft Rolls-Royce onmiddellijk verdiende een benijdenswaardige reputatie voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Dit was gecementeerd in een foutloze prestatie door de nieuwe 40/50 pk, of Silver Ghost zoals het bekend werd, in de Scottish Reliability Trials van 1907, gevolgd door een weergaloze demonstratie in het beroemde Londen van 1911 Edinburgh Top Gear Trial en Brooklands 100mph Run.

Deze inspanningen leverden Rolls-Royce de soubriquet ‘de beste’ op Britse auto’. Wel voor energieke, ambitieuze managing director Claude Johnson, die zichzelf beschreef als het koppelteken in Rolls-Royce, Dit was nog maar het begin. Hij wilde de Europese markt en wist dat succes in een spraakmakend continentaal evenement was de sleutel. Het Alpenproef van 1913 zou precies de gelegenheid bieden Hij was op zoek naar.

PERFECT VOORBEREID

Johnson selecteerde persoonlijk een Rolls-Royce Works Team, met Eric Platford – een van de meest vertrouwde medewerkers van het bedrijf en voormalig monteur van Charles Stewart Rolls zelf – als manager. De speciaal geprepareerde Silver Ghosts zouden worden bestuurd door Curt Friese, de vertegenwoordiger van het merk in Oostenrijk, ervaren Alpenrijder Jock Sinclair en EW Hives, een senior lid van de experimentele afdeling in Derby en de eerste man die de Silver Ghost bestuurde met 101 mph.

Johnson nodigde ook een enthousiaste kaper Silver Ghost uit eigenaar, James Radley, om op te treden als de gangmaker van het team.

De fabriekswagens werden minutieus voorbereid op de gevaren van een voorjaarsoversteek van de Alpen. Zowel toen als nu waren daar extreme temperaturen, grote hoogten, straffende hellingen en duizelingwekkende afdalingen – maar allemaal zonder het voordeel van het moderne wegdek van vandaag.

De belangrijkste technische wijzigingen aan het Zilver Ghosts omvatte een nieuwe vierversnellingsbak met een speciale lage versnelling, versterkt chassis en ophanging, een grotere hoofdbrandstoftank samen met een reserve, en een nieuw startsysteem dat de motor kon krijgen in minder dan een minuut lopen, zelfs bij vriestemperaturen.

Na een succesvolle verkenningsmissie in mei – waarbij de Auto’s overwonnen erbarmelijke omstandigheden met perfecte kalmte – het team reisde naar Wenen voor de start van de Alpine Trial op 22 juni 1913.

DAG 1 (260 MIJL, MAXIMALE HOOGTE 4.000 FT)

Als de krachtigste voertuigen die deelnemen, de Silver Geesten werden als eerste weggestuurd, zoals gepland door James Radley. Beginnend om 5.00 uur kwam Radley iets over de finish van de eerste dag acht uur, 45 minuten later gevolgd door de rest van het Fabrieksteam. Geen enkele andere auto kwam in de buurt van hun tempo, en zelfs dit Relatief eenvoudige fase zag de eerste pensioneringen van het evenement.

DAG 2 (262 MIJL, MAXIMALE HOOGTE 5.700 FT)

De tweede dag zagen de deelnemers de oudste aanpakken weg over de Alpen, de Taurenpas, die 2.900 voet steeg in slechts 12 mijlen met een maximaal stijgingspercentage van 27,9%. Verergerd door gruwelijk weers- en wegomstandigheden, de taak bleek voor velen onmogelijk. De Silver Ghosts zeilde echter op half gas over, met Radley gemiddeld 25 mph en nooit onder de 17 mph vallen, zelfs op de steilste hellingen.

DAG 3 (246 MIJL)

Op een veel gemakkelijkere, grotendeels vlakke run eindigend op de oevers van het Gardameer, het Rolls-Royce team leidde vanaf het begin, met Radley klaagt over het trage tempo van de auto vooraan.

DAG 4 (192 MIJL, MAXIMALE HOOGTE 7.400FT)

Etappe vier bracht de teams over de Dolomieten en omvatte het hoogste punt van de Trial, de Pordoi-pas. De regen sloeg al snel om tot zware sneeuwval, maar het Rolls-Royce team was onverschrokken en nam de Eerste vier plaatsen op de dag.

DAG 5 (205 MIJL, MAXIMALE HOOGTE 3.500 FT)

Ondanks de vriesomstandigheden leidde het fabrieksteam opnieuw van start tot finish op een lange rit door Zuid-Oostenrijk via steile, ruige en rijkelijk behaarde wegen waaronder de Wurzen en Perdils passeert naar de havenstad Triëst.

DAG 6 (242 MIJL, MAXIMALE HOOGTE 3.500 FT)

Na een rustdag in Triëst namen de teams het op tegen de steilste pas van het hele evenement – de Loibl, die 2.300 voet won in slechts drie mijl – op weg naar de laatste overnachtingsstop in Klagenfurt, waar het Rolls-Royce team nog een clean sweep afwerkte. Radley verkortte de recordtijd voor de beklimming van zesenhalf minuten tot slechts vijf, verrukking van toeschouwers door een drankje te nemen terwijl hij rondde de laatste haarspeldbocht af.

DAG 7 (260 MIJL, MAXIMALE HOOGTE 5.000 FT)

Tussen Klagenfurt en de finish in Wenen lag de beruchte Stubalpe Pass. De weg omvatte 125 geulen die afwaterden water aan de overkant van de weg en kon alleen stapvoets worden onderhandeld. Als gewoonlijk waren de Silver Ghosts onbezorgd en leidden ze naar de snelle, fiNal strek je uit naar Wenen, waar Radley drie keer 70 mph raakte.

Toen zij echter door het dorp Guntramsdorf trokken, Jock Sinclair’s Silver Ghost werd aangereden door een te hard rijdende auto bestuurd door een niet-concurrent en gedwongen in een telegraafpaal. Na reparatie van de near-side voorwiel en band, Sinclair hinkte wenen in zijn ene Functionerende (derde) versnelling. Het was de eerste en enige keer dat het team slaagde er niet in om de eerste vier posities in het evenement te veroveren.

ONBETWISTE KAMPIOENEN

Van de 46 starters bereikten er slechts 31 Wenen. De Rolls-Royce auto’s ‘ uitstekende snelheid, kracht en betrouwbaarheid gemaakt zij zijn de ongeëvenaarde sterren van het evenement. Dit leverde hun chauffeurs het meeste op prestigieuze individuele prijzen, uitgereikt door aartshertog Leopold Salvator van Oostenrijk. Radley ontving een speciale prijs van de stad Triëst.

De uitzonderlijke prestaties van het merk oogstten alom lof en bewondering in de autowereld. Van misschien nog wel groter belang voor Claude Johnson, dit succes vertaald in Europees de verkoop groeide snel om die in het VK te evenaren.

Hoewel de Alpine Trials tot 1973 doorgingen, ging Rolls-Royce nooit meer in een Works Team gekomen; Dat was niet nodig. De titel van ‘de beste auto ter wereld’ was gewonnen – en zou nooit worden opgegeven.

EEN BLIJVENDE ERFENIS

De Silver Ghost blijft misschien wel de beroemdste Rolls-Royce ooit gemaakt. Dat er zoveel voorbeelden overblijven, niet alleen in perfecte werkende staat, maar in staat om hetzelfde buitengewone te ondernemen De inspanningen die ze meer dan een eeuw geleden deden, zijn een bewijs van hun trots zorg en aandacht van eigenaren. Deze toegewijde liefhebbers spelen een centrale rol in het behoud en de viering van dit onschatbare auto-erfgoed, en zijn een inspiratie voor iedereen die de historische Rolls-Royce kent en ervan houdt auto’s.

Maar meesterwerken zoals die van het jubileum Re-enactment maakt ook deel uit van een grotere erfenis. Ongeveer 80% van alle Rolls-Royce auto’s ooit gemaakt zijn nog steeds in het bestaan en in bedrijf service – een blijvend, tastbaar monument voor de vaardigheid, visie van onze oprichters, technische expertise en een meedogenloos streven naar perfectie.

Als hun opvolgers, het team van het hedendaagse Home of Rolls-Royce op Goodwood, dat in 2023 zijn eigen 20-jarig jubileum viert, zijn de gelukkige bewaarders van dat onuitwisbare nalatenschap. Elke auto die vandaag de dag met de hand op Goodwood wordt gebouwd, handhaaft de normen voor prestaties, sterkte, betrouwbaarheid, comfort, bestuurder ervaring en technische uitmuntendheid voor het eerst vastgesteld door de Silver Ghost, en sindsdien over de hele wereld erkend en gerespecteerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait