Functioneel, intelligent en een dynamische look: de nieuwe E-Klasse Estate

De nieuwe E-Klasse Estate: de samenvatting

·      Opvallend vormgegeve flanken met een dynamische daklijn

·      De vertrouwde hoge gebruikswaarde en royale ruimte

·      De verkoop in Europa begint in de herfst van 2023

Net zo praktisch als zijn voorganger, intelligent en meer te personaliseren dan ooit: de nieuwe E-Klasse Estate van de 214-serie overtuigt op vele gebieden. Ook het design is veranderd: de daklijn is dynamischer vormgegeven in vergelijking met zijn voorganger en tegelijkertijd scoort de nieuwe E-Klasse Estate opnieuw op het gebied van functionaliteit en laadruimte. In combinatie met de schuin geplaatste achterruit resulteert dit in een progressieve uitstraling.

Net als de Limousine zet de Estate niet alleen de lange modelhistorie van de klassieke E-Klasse voort, maar slaat hij met zijn nieuwe design ook een brug naar de avantgardistische trendsetters van Mercedes-EQ. Evenwichtige proporties maken deel uit van het uiterlijk van een traditionele estate. Ze worden gedefinieerd door de korte overhang voor, de lange motorkap met powerdomes, de langere wielbasis en de evenwichtige overhang achter.

Met zijn opvallend vormgegeven flanken onderscheidt de Estate zich duidelijk van de concurrentie. De twee karakterlijnen die we kennen van de Limousine dragen bij aan een krachtig gestrekte carrosserie en geven de Estate een sportieve en stijlvolle uitstraling. De verfijnde, driedimensionale en tot in het kleinste detail geoptimaliseerde oppervlakteafwerking straalt elegantie uit.

Een Black Panel-achtig oppervlak verbindt de grille met de koplampen. Dit inzetstuk in hoogglanzend zwart doet visueel denken aan de Mercedes-EQ modellen. De driedimensionaal vormgegeven grille oog progressief of klassiek, afhankelijk van de gekozen uitrustingslijn. Voor alle Lines (Avantgarde, Exclusive en AMG Line) is optioneel een via lichtbanden van achteren verlichte chroomrand van de grille leverbaar. De nieuwe E-Klasse Estate is standaard uitgerust met high-performance led-koplampen. Als optie is DIGITAL LIGHT leverbaar zonder en met projectiefunctie. Alle koplampvarianten bieden een uniek dag- en nachtdesign. Als typisch kenmerk van het merk hebben de dagrijverlichtingsunits de vorm van een wenkbrauw.

Nauwgezet vormgegeven chroomelementen en de progressief vormgegeven, tweedelige achterlichten kenmerken het design van de achterkant. Dankzij de grote opening kan de laadruimte op verschillende manieren worden gebruikt. Het designteam heeft de achterlichten opnieuw vormgegeven, zowel qua contour als qua binnenwerk. Het binnenwerk, met veel oog voor detail en deels animated functies, draagt bij aan de hoge aantrekkingskracht van het voertuig. Het stermotief maakt het dag- en nachtdesign van de achterlichten uniek. De twee lichtsecties in de zijkanten en de achterklep zijn visueel met elkaar verbonden. Dit benadrukt de breedte van de achterzijde nog meer. De reflectoren zijn verplaatst naar de bumper. Hierdoor kon de laadruimteopening bijzonder groot worden, wat enerzijds de gebruikswaarde verhoogt en anderzijds het voertuig aan de achterzijde nog breder doet lijken.

Nog ruimer achterin en de vertrouwde hoge gebruikswaarde

In vergelijking met zijn voorganger is de E-Klasse Estate 28 mm breder geworden. Hierdoor hebben de achterpassagiers nog meer ruimte: de elleboogruimte achter bedraagt 1.519 mm – 25 mm meer dan voorheen. De wielbasis is met 22 mm toegenomen tot 2.961 mm. Hierdoor profiteren de passagiers op de achterbank van meer knieruimte (84 mm; plus 9 mm) en beenruimte (934 mm; plus 15 mm). De laadruimte kan worden uitgebreid van 615 liter tot maximaal 1.830 liter. In de plug-in hybrid is de laadruimte 460-1.675 liter en ook daar is de laadvloer vlak.

De achterbankleuning kan in een 40:20:40-verhouding worden gedeeld en neergeklapt. De bediening vindt plaats met twee drukknoppen aan de linker- en rechterkant van de achterbankleuning. De E-Klasse Estate is standaard uitgerust met de EASY PACK-achterklep. De achterklep opent en sluit op handige wijze met één druk op de knop: met de knop op de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep. De bagageafdekking (rollo) en het scheidingsnet (beide standaard) zijn tweedelig. Ze hebben elk hun eigen cassette.

MBUX Superscreen als highlight in het interieurdesign

Het dashboard speelt een belangrijke rol in de digitale beleving in het interieur. Als de E-Klasse Estate is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, strekt het grote glazen oppervlak van het MBUX Superscreen zich uit tot het centrale display. Het bestuurdersdisplay is optisch daarvan losgekoppeld en bevindt zich in het blikveld van de bestuurder. De modellen zonder voorpassagiersdisplay hebben een groot sierdeel dat doorloopt tot in het midden. Visueel los daarvan lijkt het centrale display te zweven boven het holle oppervlak van dit sierdeel.

De voorkant van het dashboard wordt verlicht door de lichtband van de actieve sfeerverlichting. Deze loopt in een wijde boog van de voorruit, langs de A-stijlen tot in de portieren. Dit creëert een royaal gevoel van ruimte. Een ogenschijnlijk vrij zwevend bedieningspaneel in het bovenste deel van de portierpanelen sluit optisch aan op het uiterlijk van de glasoppervlakken van de displays.

De middenconsole is ontworpen als een homogene eenheid en gaat in een rechte lijn over in het onderste gedeelte van het dashboard. Aan de voorzijde is een opbergvak met deksel en bekerhouders geïntegreerd in het driedimensionaal gevormde sierdeel. In het achterste deel van de middenconsole bevindt zich een zacht beklede armsteun.

Het middendeel van het portier gaat naadloos over in de armleuning met een concave vorm. Het voorste gedeelte is ontworpen als een metalen hightech element. Het dient als hand- en sluitgreep en bevat de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. Een andere highlight is het vrij zwevende bedieningspaneel met de portieropener en de bediening van de stoelfuncties. De contouren van zitting en rugleuning vloeien elegant van binnen naar buiten, en lijken dankzij hun gelaagdheid boven de zitting te zweven. Verticale inspringende lijnen volgen de contouren en worden naar boven toe breder.

Een plug-in hybrid is direct leverbaar bij de introductie

De nieuwe E-Klasse Estate creëert dankzij systematische elektrificatie en intelligente downsizing nieuwe maatstaven op het gebied van efficiëntie. De verbrandingsmotoren zijn vier- en zescilinders uit de huidige modulaire motorenfamilie van Mercedes-Benz, FAME genaamd (Family of Modular Engines). Zodoende speelt het motorengamma een belangrijke rol in de flexibiliteit van het internationale productienetwerk, met een op de behoeften afgestemde elektrificatie.

Naast turbolading beschikken zowel de diesel- als benzinemotor over intelligente ondersteuning door een geïntegreerde startdynamo (ISG). Het zijn dus mild hybrids. Dankzij een nieuwe accu is het vermogen van de elektromotor verhoogd van 15 tot 17 kW en het boostkoppel tot 205 Nm. Meer mild hybrids volgen in een later stadium.

Al bij de introductie is ook een plug-in hybrid beschikbaar. Met een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km (WLTP) kan dit model in veel gevallen en op veel dagen volledig elektrisch rijden, zonder inschakeling van de benzinemotor. Meer plug-in hybrids met dieselmotoren zullen volgen.

Luchtgeveerde achteras standaard, AIRMATIC optioneel leverbaar

Het soepele rijgedrag van de nieuwe E-Klasse Estate is grotendeels te danken aan de nauwkeurige geleiding van de voorwielen door vier draagarmen per wiel. Bij de achteras zorgt een geoptimaliseerde onafhankelijke multilink achterwielophanging met vijf draagarmen voor een uitstekende wielgeleiding en een al even indrukwekkende rechtuitstabiliteit. Bij beide assen zijn de veren en dempers gecombineerd in een enkele veerpoot en zijn ze niet betrokken bij de wielgeleiding, waardoor de vering met een navenante gevoeligheid reageert. Het subframe voor en de asdrager achter zorgen ervoor dat de ophanging en de carrosserie worden ontkoppeld, wat de overdracht van trillingen en geluid tegengaat. De mild hybrids zijn standaard uitgerust met het AGILITY CONTROL-onderstel met stalen vere, selectief dempingssysteem en luchtgeveerde achteras.

Als optie is de nieuwe E-Klasse Estate leverbaar met het AIRMATIC-onderstel met luchtvering rondom en ADS+ traploos verstelbare demping. Het AIRMATIC-onderstel met luchtvering en adaptieve ADS+ dempers reageert zeer gevoelig. De niveauregeling rondom maakt deel uit van AIRMATIC. Deze houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van het voertuig, maar past deze indien nodig ook aan.

Indrukwekkende, intense entertainmentervaring

Muziek, games en streaming-content kunnen in de E-Klasse Estate met bijna alle zintuigen worden ervaren[1]. Dankzij digitale innovaties in het interieur is de E-Klasse Estate nu intelligenter, waardoor een nieuwe dimensie van personalisatie en interactie wordt bereikt. Tegelijkertijd is de elektronica-architectuur meer software- en minder hardware-gestuurd.

De rekenfuncties van domeinen die voorheen gescheiden waren, vinden plaats in één processor. De displays en het MBUX infotainmentsysteem delen zo een nieuwe, zeer krachtige centrale boordcomputer. Deze koppeling verbetert de prestaties, omdat de gegevens aanzienlijk sneller kunnen worden verzonden.

De nieuwe E-Klasse Estate krijgt het entertainmentpakket MBUX entertainment plus. Het omvat Mercedes me connect-services en een datapakket van een externe provider. Afhankelijk van het land wordt een communicatiemodule gebruikt met 5G als transmissietechnologie. De mobiele telefoonstandaard 5G maakt veel hogere datasnelheden mogelijk dan LTE/UMTS[2].

Digitale voertuigsleutel[3] nu beschikbaar voor iPhone en Apple® Watch

Met de digitale voertuigsleutel kan de E-Klasse Estate eenvoudig door de bestuurder met een geschikt apparaat[4] worden gestart en vergrendeld. Ook key sharing is mogelijk: via verschillende digitale kanalen kunnen familieleden of vrienden worden uitgenodigd om de E-Klasse Estate te gebruiken. Daarbij kan de eigenaar van het voertuig verschillende rechten toekennen, waarbij alleen toegang tot het voertuig wordt verleend of ook toestemming wordt gegeven om te rijden. Het voertuig kan meerdere gebruikers tegelijk herkennen en de digitale voertuigsleutel kan door maximaal zestien personen worden gedeeld. In de landen waar Mercedes me connect-services beschikbaar zijn, maakt de voorbereiding voor de digitale voertuigsleutel deel uit van het KEYLESS GO-comfortpakket[5]. Deze uitrustingscombinatie is in de nieuwe E-Klasse Estate leverbaar vanaf het premium pakket.

Muziek wordt zichtbaar: soundvisualisatie

Met de nieuwe actieve sfeerverlichting met soundvisualisatie kunnen de inzittenden van de nieuwe E-Klasse Estate muziek met drie zintuigen beleven: muziek en geluiden uit films of apps kunnen worden beluisterd (optioneel met Dolby Atmos®-technologie), gevoeld (door middel van klankresonerende transducers van het optionele Burmester® 4D-surround sound system) en nu ook ‘gezien’. De visualisatie vindt plaats op de lichtband van de actieve sfeerverlichting (optie). Deze loopt in de E-Klasse Estate voor het eerst door het gehele voertuig. Zo kunnen snelle opeenvolgingen van beats snelle lichtveranderingen veroorzaken, terwijl vloeiende ritmes zacht in elkaar overlopende lichtstemmingen creëren.

De entertainmentervaring voor de voorpassagier is indrukwekkend. Op het optionele voorpassagiersdisplay kan de voorpassagier dynamische content bekijken, zoals tv of videostreaming, zelfs wanneer de bestuurder achter het stuur ook deze richting op kijkt. Het display is namelijk schakelbaar. De geavanceerde, camera-gebaseerde privacyfunctie vermindert de helderheid ervan en daarmee het risico op afleiding van de bestuurder.

Nieuwe apps van derden plus selfie- en videocamera

De software-experts van Mercedes-Benz hebben een nieuwe compatibiliteitslaag ontwikkeld die de installatie van apps van derden[6] mogelijk maakt. De volgende apps zijn via één user interface beschikbaar op het centrale display bij de introductie van de E-Klasse Estate[7]: het entertainmentplatform ‘TikTok’, de game ‘Angry Birds’, de samenwerkingsapp ‘Webex’, de office-app ‘Zoom, de browser ‘Vivaldi’ en de podcast-app ‘Pocket Casts’. Daarnaast biedt het entertainmentportal ZYNC[8] (optie) videostreaming, on-demand content, interactieve ervaringen, lokale videoprogramma’s, sport, nieuws, games en nog veel meer op het centrale display en voorpassagiersdisplay, via een user interface.

Ook nieuw is een selfie- en videocamera (onderdeel van het optionele MBUX Superscreen) bovenop het dashboard[9]. Als het voertuig stilstaat, kan de bestuurder[10] met een videobeeld deelnemen aan online conferenties via bijvoorbeeld ‘Webex’ en persoonlijke foto’s en video’s maken.

MBUX biedt ook meer bedieningsgemak. Met de functie ‘Just Talk’ kan de intelligente spraakbediening nu ook worden geactiveerd zonder het trefwoord “Hey Mercedes”. Als de functie wordt geactiveerd, verschijnt er een rood microfoonsymbool in het display. Dit geeft aan dat het voertuig klaar is en wacht op commando’s.

Meer comfort in het dagelijks verkeer: de routines

Mercedes-Benz werkt aan het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), zodat het voertuig leert welke comfortsystemen de inzittenden regelmatig gebruiken. Onder identieke omstandigheden is het de bedoeling dat AI dergelijke functies[11] automatiseert. Het resultaat is een gepersonaliseerde ervaring. Mercedes-Benz gebruikt de term ‘routine’ voor deze innovatie, waarvan de ontwikkeling al vergevorderd is.

Bij de introductie van de nieuwe E-Klasse Estate kunnen klanten gebruik maken van templates voor standaardroutines. Ze hebben ook de mogelijkheid om zelf routines aan te maken. Daarbij kunnen de inzittenden verschillende functies en voorwaarden aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld: “Schakel de stoelverwarming in en zet de sfeerverlichting op warm oranje als de temperatuur in het interieur lager is dan 12 °C”.

Meer welzijn: ENERGIZING COMFORT en THERMOTRONIC met Digital Vent Control (beide optioneel)

Rustgevende geluiden, verkwikkende massage, activerend licht – Mercedes-Benz biedt een uitgebreid wellnessprogramma met de verschillende ENERGIZING COMFORT-programma’s en de individuele aanbevelingen van de ENERGIZING COACH. In de nieuwe E-Klasse Estate debuteert een nieuwe functie: het ENERGIZING COMFORT-programma ter voorkoming van wagenziekte[12] helpt de symptomen te verlichten voor passagiers die hiermee kampen. Voor de ENERGIZING COACH is op middellange termijn een biofeedbackfunctie[13] gepland. Deze kan het gevoel van stress verminderen met ademhalingsoefeningen.

Digital Vent Control, onderdeel van de automatische airconditioning THERMOTRONIC (optie), verbetert de comfortbeleving. Het past automatisch de luchtuitstroomopeningen voorin aan op een gewenst ventilatiescenario. Dat kan bijvoorbeeld per stoel via het gebruikersprofiel. De luchtuitstroomopeningen kunnen echter ook zoals gebruikelijk met de hand worden afgesteld.

Tal van rijassistentiesystemen, waarvan sommige zijn doorontwikkeld

Tot de rijassistentiesystemen waarmee de E-Klasse Estate standaard[14] is uitgerust behoren ATTENTION ASSIST, de actieve remassistent, de actieve spoorassistent, het parkeerpakket met achteruitrijcamera en de snelheidslimietassistent. De status en activiteit van de rijassistentiesystemen worden als schermvullend beeld weergegeven in de assistentiemodus van het bestuurdersdisplay.

Het rijassistentiepakket plus wordt ook als optie aangeboden, bijvoorbeeld als onderdeel van het premium pakket. Het pakket bestaat onder meer uit de actieve stuurassistent, die helpt bij het aanhouden van de rijstrook. Behalve op snelwegen kan de E-Klasse Estate nu ook in stadsverkeer en op provinciale wegen automatisch optrekken na tot stilstand te zijn gekomen. Ook nieuw: als de actieve stuurassistent niet meer beschikbaar is omdat de rijstrookmarkeringen niet goed zichtbaar zijn, signaleert hij dit aan de bestuurder met een vibrerend stuurwiel.

Uitgekiend carrosserieconcept en gecoördineerde veiligheidssystemen

Het veiligheidsconcept van de E-Klasse Estate is gebaseerd op een carrosserie met een bijzonder stijve passagierscel en specifiek vervormbare crashstructuren. De veiligheidssystemen, bijvoorbeeld de veiligheidsgordels en de airbags, zijn hier specifiek op afgestemd. Bij een ongeval kunnen ze zo worden geactiveerd dat hun beschermende werking voor de inzittenden wordt aangepast aan de situatie.

Naast de airbags voor de bestuurder en voorpassagier is ook een kneebag aan de bestuurderszijde standaard. Deze kan de benen beschermen tegen contact met de stuurkolom of het dashboard bij een ernstige frontale botsing. De standaard windowbags kunnen het risico van een botsing van het hoofd met de zijruit of indringende voorwerpen verminderen. Bij een ernstige frontale botsing strekt de windowbag aan de kant van de botsing zich van de A- tot de C-stijl uit als een gordijn over de voor- en achterzijruiten. Als over de kop slaan wordt gedetecteerd, kunnen de windowbags aan beide zijden worden geactiveerd. Naast het hoofdbeschermingssysteem kunnen de sidebags bij een ernstige botsing van opzij ook de borstkas bedekken – ook op de buitenste achterzitplaatsen (optie).

Grondstofbesparende materialen

Tal van onderdelen van de E-Klasse Estate zijn deels gemaakt van grondstofbesparende materialen (recyclaten en hernieuwbare grondstoffen). Voor de basisstoelen van de E-Klasse Estate wordt bekleding gebruikt van ongeverfde alpacawol in combinatie met een gerecycled materiaal. In het schuim van de stoelen worden voor het eerst gecertificeerde gerecyclede grondstoffen gebruikt volgens de ‘massabalansbenadering’, en hun eigenschappen verschillen niet van die van grondstoffen die uit ruwe olie worden geproduceerd. Op deze manier kan de behoefte aan fossiele grondstoffen worden verminderd, terwijl de productkwaliteit behouden blijft.

CO2-neutrale productie in de fabriek in Sindelfingen

Sinds 2022 produceert Mercedes-Benz in alle eigen fabrieken wereldwijd CO2-neutraal. De extern opgewekte elektriciteit is uitsluitend afkomstig van hernieuwbare energiebronnen en dus CO2-vrij. Daarnaast wil de fabrikant de opwekking van hernieuwbare energie op zijn locaties vergroten. Er wordt dan ook geïnvesteerd in een verdere uitbreiding van het gebruik van fotovoltaïsche energie op de gehele locatie Sindelfingen tegen eind 2024. Ook ligt op de locatie Sindelfingen de focus op het voortdurend verminderen van het waterverbruik en de hoeveelheid geproduceerd afval.

De E-Klasse Estate: een lang succesverhaal

Mercedes-Benz heeft sinds 1946 meer dan 16 miljoen voertuigen uit de hogere middenklasse geproduceerd. In augustus 1966 werd de Mercedes-Benz Universal toegevoegd aan het officiële verkoopprogramma, een estatemodel dat door de Belgische partner IMA werd gebouwd op basis van de ‘Heckflosse’-modellen 200 D tot 230 S. Daarmee was het de eerste officiële estate van Mercedes-Benz.

In april 1978 werd de estate van de 123-serie in productie genomen en begon een lang succesverhaal – tot op heden zijn er meer dan een miljoen estatemodellen gebouwd. In Duitsland staat het estatemodel bekend als het ‘T‑model’ en hoewel de ‘T’ lijkt te staan voor toerisme en transport, staat hij ook voor trendsetter. Voor Mercedes-Benz is het estatemodel nu een integraal onderdeel van het luxesegment en het model heeft een schare trouwe fans, vooral in Duitsland. Er verscheen zodoende een estate-uitvoering van elke opeenvolgende E-Klasse generatie (S 124, S 210, S 211, S 212, S 213) en sinds 2017 is er ook een All-Terrain uitvoering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait