Focus op e-mobiliteit: 20ste editie van het partnership van Škoda Auto met de Tour de France

  • Sinds 2004 is Škoda Auto de officiële hoofdpartner en voertuigleverancier van de Tour de France
  • De Tsjechische autofabrikant levert meer dan 200 geëlektrificeerde ondersteuningsvoertuigen aan de organisatoren van de race
  • Enyaq Sportline iV zal het peloton leiden als het commandovoertuig van race-directeur Christian Prudhomme
  • De nauwe samenwerking met de Tour de France Femmes avec Zwift zal ook verder gaan in 2023

Mladá Boleslav/Kortenberg, 28 juni 2023 –  Dit jaar markeert de 20ste editie van de nauwe samenwerking tussen Škoda Auto als officiële hoofdpartner en de Tour de France, de meest bekende wielerwedstrijd ter wereld. De liefhebbers van ’s werelds beroemdste wielerronde de Škoda supportauto’s van de Tour-organisatie veelvuldig op het parcours en op TV voorbij zien komen. Bijzonder is dat het Tour de France-wagenpark van Škoda in 2023 nagenoeg geheel is geëlektrificeerd: van de in totaal 209 auto’s hebben er 207 een hybride of volledig elektrische aandrijflijn. Een hoofdrol is voor het derde jaar op rij weggelegd voor de volledig elektrische, felrode Enyaq iV, het mobiele commandocentrum van Tour-directeur Christian Prudhomme.

“We zijn verheugd dat we al twintig jaar lang partner van de prestigieuze Tour de France zijn”, aldus Martin Jahn, bestuurslid van Škoda Auto voor sales en marketing. “We hebben in die periode veel mooie content gemaakt voor ons We Love Cycling-platform en we geven fans de kans om professionele racefietsen en originele groene truien te winnen, gesigneerd door de renners. Tegelijkertijd biedt de Tour de France ons de gelegenheid om ons moderne modellenprogramma te presenteren waarmee we onze toewijding voor een groene elektrische toekomst onderstrepen.”

209 Škoda’s voor de Tour-organisatie

De 110e editie van de Tour de France gaat op 1 juli van start in de Baskische stad Bilbao. De deelnemers kunnen zich verheugen op 21 etappes, waarbij ze alle vijf Franse bergketens oversteken. Ter gelegenheid van de twintigste samenwerking met de Tour de France heeft Škoda een aantal verrassingen in petto voor de renners en bezoekers van de laatste etappe op 23 juli, met de traditionele aankomst op de Champs Élysées. Meer details hierover worden binnenkort bekendgemaakt.

Als hoofdsponsor en autopartner levert de Tsjechische autofabrikant dit jaar 209 supportauto’s aan de Tour-organisatie, waarvan er 207 hybride of volledig elektrisch aangedreven zijn. Voor Tour-directeur Christian Prudhomme staat er een volledig aangepaste, elektrische Enyaq iV Sportline klaar, voorzien van zes antennes, een vlaggenhouder, een speciale hoorn, advertentie-uitingen, vijf radiocircuits en een schuif-/kanteldak. VIP-gasten beleven de actie op het parcours van nabij vanuit een Superb L&K.

Partner in de breedste zin

Škoda is ook dit jaar opnieuw sponsor van de groene trui, die wordt toegekend aan de snelste sprinter in het peloton. En opnieuw zijn er door Škoda ontworpen trofeeën voor de Tour-winnaar en de winnaars in de diverse puntenklassementen.

Daarnaast is Škoda dit jaar wederom hoofdsponsor van de Tour de France Femmes avec Zwift. De supportauto’s die het merk inzet voor de Tour de France, verschijnen daarna ook weer aan de start van deze tweede editie van de Tour de France Femmes avec Zwift. Van 23 tot en met 30 juli leggen de vrouwen gedurende acht etappes in totaal 956 kilometer af.

Škoda, de motor van het wielrennen

Naast de Tour de France, ondersteunt Škoda Auto ook andere belangrijke wielerevenementen zoals de Vuelta a España en de amateurwedstrijd L’Etape. Škoda Auto komt symbolisch volledig rond in een passend eerbetoon aan zijn oprichters, Václav Laurin en Václav Klement, die in 1895 begonnen met de productie van fietsen en een decennium later hun eerste auto lanceerden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait