Getest: Nieuwe Clio met zijn E-Tech full hybrid-motor als speerpunt

Sinds zijn lancering in 1990 is Renault Clio een constant succesverhaal geweest, met wereldwijd bijna 16 miljoen verkochte exemplaren! Als favoriete wagen van de Fransen, internationale bestseller en tweevoudige Auto van het Jaar in Europa, is Clio sinds zijn ontstaan en over vijf generaties heen steeds een van de meest emblematische stadswagens op de markt geweest. Vandaag vindt Nieuwe Clio zichzelf opnieuw uit en illustreert hij als geen ander de “Nouvelle Vague Renault” en alle innovaties die daarbij horen. Met een nieuwe, nog krachtigere en elegantere stijl en een chic en geraffineerd interieur zet hij een nieuwe cyclus in met een eerste interpretatie van de nieuwe designtaal van het merk. Zijn nieuwe neus, die techniciteit aan dynamisme koppelt, zijn volledig herwerkte en herkenbare lichtsignatuur en zijn gestrekte, nauwkeurige en efficiënte lijnen geven Nieuwe Clio een meer uitgesproken karakter, dat tegelijk hoogstaand, levendig en emotioneel is. Ook op technologisch vlak is Nieuwe Clio up-to-date, met onder meer een digitaal dashboard voor alle versies. Op motorvlak is het model altijd met zijn tijd meegegaan en bood hij altijd het meest uitgebreide motorgamma in zijn segment, zodat elke klant een configuratie op maat van zijn gebruik kan kiezen. Clio, die vanaf de eerste generatie met diverse benzine- en dieselmotoren kon worden uitgerust, heeft zijn aanbod door de generaties heen aangepast om voortdurend te voldoen aan de behoefte aan en vraag naar zuinigere auto’s met een lagere CO2-uitstoot. In 2020 werd Clio voor het eerst in zijn geschiedenis geëlektrificeerd en introduceerde hij een hybrideaandrijving, die intussen niet meer weg te denken is.

Vandaag houdt Nieuwe Clio eens te meer vast aan die filosofie om met zijn tijd mee te gaan en te beantwoorden aan de specifieke behoeften van de meest uiteenlopende klanten, zowel privé als professioneel: benzine-motoren, aangevuld met een belangrijke troef, de E-Tech full hybrid-motor met 145 pk. Hij verenigt rijplezier met zuinigheid en stelt zich tevreden met een normverbruik van 4,2 liter/100 km.

Nieuwe Clio wordt leverbaar in diverse uitvoeringen, waaronder de nieuwe versie Esprit Alpine. Die laatste onderscheidt zich door een sportieve, technische en tegelijk elegante look en geeft de auto een nog intenser karakter, dat perfect aansluit bij het plan ‘Renaulution’.

En om hem aan de absolute top van zijn klasse te plaatsen, is Nieuwe Clio uitgerust met een hele waaier aan technologieën die ritten vergemakkelijken en klanten dezelfde digitale toepassingen bieden als in hun dagelijkse leven. Dankzij zijn multimediasysteem Renault EASY LINK met draadloze smartphoneconnectiviteit, zijn MULTI-SENSE-instellingen en zijn twintig rijhulpsystemen is Nieuwe Clio intuïtiever en meer geconnecteerd dan ooit. Kortom, een echte ‘auto om in te leven’.

 

” Clio is altijd al een succesnummer geweest. Hij is wereldwijd de best verkochte Franse auto en een referentie in zijn segment in Europa. Vandaag bevestigt Nieuwe Clio zijn moderne karakter door een nieuwe stijl in te wijden, met een nieuwe, expressieve voorkant. Zijn E-Tech full hybrid-motor staat garant voor bergen rijplezier en lage verbruiks- en uitstootcijfers: 145 pk, vanaf 95 gram CO2 per kilometer en 4,2 liter/100 km volgens de WLTP-norm. Deze technologie is ideaal voor klanten die hun dieselwagen willen vervangen. ” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault

 

“Zowel Frankrijk als de rest van de wereld heeft een echte liefdesverhouding met Clio. Daarom wilden we de fundamentele waarden van dit icoon vieren, terwijl we ze tegelijkertijd opwaardeerden. We hielden rekening met de behoefte aan homogeniteit en de idee om hem naar de toekomst te katapulteren. Daartoe behoudt hij zijn ontwerp op mensenmaat, terwijl hij tegelijkertijd meer technologieën krijgt. Nieuwe Clio is het geslaagde huwelijk van royale vormen en gebeitelde volumes met scherpe lijnen en details. ” Gilles Vidal, Directeur Design van Renault

 

EEN NIEUWE MODERNE EN KRACHTIGE DESIGNTAAL

Nieuwe Clio, ontworpen aan de hand van het prisma van het nieuwe Renault- design gericht op mens en technologie, wint aan expressiviteit met het nieuwe Renault-logo in het midden van de volledig hertekende neus. Deze transformatie weerspiegelt het streven van het merk om een ‘auto om in te leven’ te bouwen, die beantwoordt aan de historische merkwaarden en die tegelijk moderner, unieker en duurzamer is. De nieuwe lichtsignatuur, die ook op de toekomstige modellen van het merk zal terugkomen, sluit perfect aan bij deze nieuwe designtaal en verwijst naar twee van zijn grote kwaliteiten: precisie en techniciteit. Het hele interieuruniversum werd opnieuw uitgevonden, met nieuwe bekledingen en nieuwe materialen van biologische oorsprong, die dit model erg eigentijds maken en de kwaliteit en de interieurervaring naar een merkbaar hoger niveau tillen. In de Esprit Alpine-versie gaan sportiviteit en elegantie zowel vanbuiten als vanbinnen hand in hand om nog meer nadruk te leggen op het nieuwe tijdperk waarin Nieuwe Clio wordt geïntroduceerd.

NIEUW KOETSWERKDESIGN : EEN UITGESPROKEN IDENTITEIT

  • Een standingvolle voorzijde

De neus van Nieuwe Clio werd volledig hertekend met gebeitelde volumes en gestrekte en gefacetteerde lijnen die hem een moderne en dynamische uitstraling geven. Het radiatorrooster met breder dambordmotief oogt krachtiger en sportiever. Het kleurverloop gaat van donker ter hoogte van het logo naar lichter aan de uiteinden, wat meer diepgang en techniciteit verzekert. Deze wereld van licht- en schaduweffecten betekent een grondige vernieuwing op het vlak van design, die Nieuwe Clio aantrekkelijker maakt.

  • Een herkenbaar logo

In het midden van het radiatorrooster bevestigt het ‘Nouvel’R’-logo in geborsteld gesatineerd chroom het erfgoed van het merk. Met zijn eenvoudige en betekenisvolle geometrische vorm krijgt het logo een tijdloze look. De symbiose tussen de twee ruiten die met elkaar verweven zijn door een optisch effect creëert een complementariteit en een indruk van constante beweging. Met dit logo bevestigt Nieuwe Clio meer dan ooit zijn identiteit.

  • Een gebeitelde aerodynamische lamel

In de uitvoeringen Techno en Esprit Alpine is het onderste deel van het radiatorrooster getooid door een aerodynamische spoilerlip, die zich rechtstreeks inspireert op de sportieve wereld. Zijn gebeitelde volumes en gestrekte en gefacetteerde lijnen geven de voorzijde een rijke en dynamische uitstraling. In de uitvoering Techno neemt hij de koetswerkkleur over en op de versie Esprit Alpine krijgt hij de kleur Gris Schiste Mat.

  • Nieuwe lichtsignatuur voor een onuitgegeven visuele identiteit

Nieuwe Clio beschikt over een gloednieuwe lichtsignatuur vooraan. Hij is het eerste seriemodel van Renaults ‘Nieuwe Golf’ (Nouvelle Vague) met deze nieuwe visuele identiteit, die zich inspireert op het nieuwe logo, met verticale led-dagrijlichten in de vorm van een halve ruit. Zij benadrukken het bruisende en levendige karakter van de neus en versterken tegelijk de coherentie tussen het design van het gamma en het merkimago.

De erg dunne koplampen, met ‘full led’-verlichting vanaf het eerste uitrustingsniveau, roepen precisie en techniciteit op en geven Nieuwe Clio een scherpere blik. Deze compactere koplampen omvatten tot vijf hoogtechnologische lichtmodules (tegenover drie voordien) die de lichtverdeling tussen groot- en dimlichten automatisch kunnen aanpassen.

  • Een dynamischere achterkant

Ook de achterbumper werd vernieuwd. Met de aerodynamische luchtinlaten die de achterkant visueel verbreden en de wagen steviger op de weg plaatsen, versterkt hij de technische uitstraling van de wagen. Het onderste deel krijgt de koetswerkkleur Zwart Mat op de eerste afwerkingsniveaus, Noir Brillant op de versie Techno en Schiste Grijs Mat op de versie Esprit Alpine. Naargelang de uitvoering blijft de uitlaatpijp zichtbaar of wordt ze door de diffuser aan het zicht onttrokken.

De gemoderniseerde achterlichten zijn voortaan voorzien van transparante kristalheldere glazen. Ze laten de binnenkant zien en geven de auto een technische en modernere uitstraling. Het flankmotief van de achterlichten straalt en verwijst zo naar de nieuwe identiteit van de neus.

  • Elegante kleuren en opvallende velgen

Nieuwe Clio wordt aangeboden in zeven elegante koetswerkkleuren: Ijswit, Sterzwart, Schiste Grijs, Ironblauw, Vlamrood, Valencia Oranje en de nieuwe drielagige tint Rafale Grijs met een ondoordringbare look en een parelmoereffect wanneer men hem van dichtbij bekijkt.

De wagen bevestigt zijn uitstraling met opvallende velgen tot 17 duim. Zes verschillende opties, waaronder vier sets lichtmetalen velgen, zijn beschikbaar op de verschillende uitvoeringen. Zo is de Techno-uitvoering uitgerust met zwarte gefacetteerde 16” aluminium velgen. Ze zijn in het midden voorzien van het nieuwe Renault-logo in geborsteld aluminium.

Op alle versies krijgen de buitenspiegels de kleur Sterzwart, die ook terugkomt op de haaienvinantenne van de uitvoeringen Techno en Esprit Alpine.

  • Ongewijzigde afmetingen

Al die stilistische evoluties doen geen afbreuk aan de proporties van Nieuwe Clio, die dezelfde afmetingen behoudt als zijn voorganger. Zo is hij 4.053 millimeter lang, 1.988 millimeter breed en 1.439 millimeter hoog.

EEN ELEGANT EN DUURZAAM INTERIEUR

Nieuwe Clio tilt de interieurbeleving naar een hoger niveau door het behaaglijke en warme karakter van de auto te versterken. Zodra men de deuren opent, ontdekt men een interieur met edelere, duurzamere materialen van topkwaliteit. De interieurruimte en ergonomie blijven belangrijke troeven van de wagen en bieden de inzittenden een maximaal comfort. De gebruikte technologieën zijn resoluut gericht op de gebruikerservaring en bieden een wereld van geconnecteerde apps en diensten die de bestuurder en passagiers helpen om in alle sereniteit te reizen.

 

  • Meer verantwoorde stoffen

Voor de zetels, de deurpanelen en het dashboard van de Techno-afwerking gebruikt Nieuwe Clio een duurzame stof die voor 60 procent uit biologisch geproduceerde modal-vezels op basis van houtcellulose bestaat. Die stof werd, TENCEL gedoopt en is afkomstig van de Oostenrijkse fabrikant Lenzing. Nooit eerder werden deze vezels op zo’n grote schaal gebruikt in een wagen. Ze dragen bij tot de koolstofneutraliteit van het merk Renault en maken Nieuwe Clio tot de eerste wagen die deze stof op grote schaal integreert. Deze vezels staan bekend om hun uitzonderlijke zachtheid en zijn gemaakt van een hernieuwbare grondstof: hout uit duurzaam beheerde seminatuurlijke bossen in Europa. Deze bossen groeien zonder gebruik te maken van chemische meststoffen of kunstmatige irrigatie en absorberen grote hoeveelheden koolstofdioxide. De modal-vezels voor TENCEL worden bovendien geproduceerd met hernieuwbare energie en zijn gecertificeerd door het EcoLab van de EU, een milieulabel dat wordt toegekend aan producten en diensten die gedurende hun hele levenscyclus voldoen aan hoge milieunormen.

Eveneens belangrijk is dat er geen leder in Nieuwe Clio zit. Dat wordt vervangen door een mix van gecoat, gekorreld textiel (PET) bestaande uit biovezels en polyestervezels, die voor hun kleuring minder water en energie nodig hebben dan conventioneel gekleurde vezels.

Beide keuzes bestendigen de duurzame waarden van het merk.

  • Verschillende elegante zeteluitvoeringen

De zetels van Nieuwe Clio ademen elegantie en sportiviteit. Hun omhullende vorm en dikke schuimvulling verzekeren het comfort van de inzittenden, net als de ergonomische, fijne en elegante hoofdsteunen. Elke uitvoering biedt een ander universum wat de kleuren van de rugleuning en de zitting, de stiknaden en de sierelementen betreft. De uitvoering Esprit Alpine beschikt van haar kant over specifieke zetels .

  • Een gemoderniseerd dashboard

Het dashboard van Nieuwe Clio wordt gemoderniseerd met een nieuw digitaal scherm zonder rand en met een diagonaal van 7 tot 10 duim, naargelang de uitvoering. Volgens het land en de versie kan Nieuwe Clio worden uitgerust met een radio en R&GO-functie of met het multimediasysteem Renault EASY LINK. Het ‘Nouvel’R’-logo op het stuur geeft de cockpit nog meer elegantie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait