Belgian Rallycross & Cross Car Championship

Stortbui zorgt voor verrassende wendingen op het Glosso-circuit

Round 4 : Arendonk – 9 juli

De vierde manche van het Belgian Rallycross & Cross Car Championship werd gekleurd door het grillige zomerweer. De wedstrijd begon met die kwalificatiemanches in een verschroeiende hitte werden afgewerkt, waarna net voor de finales een hevige stortbui het circuit omtoverde tot een modderpiste. Omstandigheden waarin het pure vermogen plots minder van belang was. Doseren was de boodschap.

Met de Mini Buggy’s werd een nieuwe categorie gelanceerd in Arendonk. Dit seizoen wordt er nog geen volwaardig Belgisch kampioenschap gereden, maar wel enkele demonstratiewedstrijden, voorbehouden voor kinderen van 7 tot 12 jaar. Kortom, de ideale kennismaking met autosport wanneer je niet voor het klassieke karten kiest. Met 14 Mini Buggy’s aan de start, was de primeur al een succes, zeker wanneer we het enthousiasme van de kids zagen bij de prijsuitreiking. De overwinning ging trouwens naar de 8-jarige Julien Reints, die vorig jaar al Nederlands kampioen werd in deze klasse. Daan Spies, van de gelijknamige Spies-buggy’s, werd tweede, voor Danny Van Groningen.

Dubbel voor Kamikaz
Bij de XC Juniors zaten de drie jongeren deze keer heel dicht bij elkaar. Met twee snelste tijden plaatste Jordan Genten zich op de pole position, voor Lucas Cartelle, die een keer de snelste was in de reeksen. In de finale miste Genten zijn start, maar de Kamikaz-piloot vond op het kletsnatte circuit, met enkele grote plassen, meer grip dan de Lifelive-rijder. Al vroeg in de race nam Jordan Genten de leiding over, om uiteindelijk te winnen voor teamgenoot Marius Debuisson.
“Bij de start liet ik me verrassen. Ik startte in 2de versnelling om tractie te vinden, maar het lukte niet. Gelukkig kon ik snel de leiding terug overnemen en winnen. Dit doet deugd na mijn foutje in de vorige wedstrijd hier in Arendonk,” lachte Jordan Genten.
Lucas Cartelle kon de nederlaag wel plaatsen. “Ach, de manches waren goed, maar in de finale lag het circuit er erg verraderlijk bij met grote plassen. We hadden niet de juiste set-up voor die omstandigheden,” vertelde Cartelle. Marius Debuisson was opgelucht: “Eindelijk ben ik verlost van die derde plaats en kan ik me tussen Jordan en Dominique plaatsen. Ik krijg steeds meer vertrouwen in de Kamikaz,” vertelde Marius, die recent ook 4de werd in de eerste meeting van de FIA Cross Car Academy.

Ottink regenkoning
In XC Senior was het startveld indrukwekkend. In vergelijking met de vorige meeting, waren toppers als Jari Van Hoof, Nathan Otting en Kobe Pauwels weer van de partij. Stuk voor stuk kanshebbers op de zege.
In de heats was Kobe Pauwels, die dit seizoen nog geen geluk had met zijn Mygale, oppermachtig. Na twee snelste tijden, reed hij de derde manche puur om de banden voor de finale in te rijden. Tweede snelste was Nathan Ottink, voor Romuald Demelenne en Eric Borguet, winnaar van de vorige manche in Arendonk.
Op het natte circuit, werden in de halve finales een aantal kleppers uitgeschakeld, zoals Tom Heindrichs, uiteindelijk 7de na de B-finale en een afgebroken wiel in de derde heat, Jari Van Hoof en Eric Borguet, die wel erg spectaculair was, maar nooit de ruimte vond om weg te rijden van de concurrentie.
In de finale stonden Dylan Rally en Nathan Ottink op de eerste rij, maar in een tumultueuze start nam Ronnie Grauwels met zijn Speedcar de leiding, al werd hij zwaar belaagd door Kobe Pauwels, die ook vanaf de tweede rij startte. Wiel aan wiel, met het nodige duwen en dreigen, streden de twee tenoren voor de leidersplaats. Uiteindelijk nam Pauwels Grauwels mee naar naar de modderbak en eindigden ze allebei naast het circuit. Een zware teleurstelling voor Ronnie Grauwels, de na een inhaalrace in de laatste bocht nog kon profiteren van een foutje van Kyandro Van de Vivere om nog vijfde te worden.
Nadat Dylan Rolly nog rond ging, voerde Romuald Demelenne even de finale aan, tot hij bij het uitkomen van de joker verrast werd door de 16-jarige Nederlander Nathan Ottink, die zijn LifeLive TN11 naar de overwinning stuurde.
“Dit soort omstandigheden met regen en modder, dat ken ik wel uit het Europees kampioenschap autocross. Ik ben heel blij met deze overwinning, want de omstandigheden waren echt niet makkelijk,” vertelde Ottink.

Volders met een nieuwe versnellingsbak
Bij de Superbuggy’s staat er geen maat op Mark van Eyken, die een vier op vier scoorde. In de finale had hij duidelijk de beste set-up om te genieten op de natte en gladde omloop. Bjorn en Johan Versluys pakten de overige podiumplaatsen.
In RX3 viel Dave Van Beers al vroeg op de dag uit met een kapotte motor. In de finale  verdedigde Davy Van Den Branden aanvankelijk met succes zijn leidersplaats, al moest hij zich daarvoor wel breed maken om Yenthe Putzeys af te houden en moest hij fors remmen toen Yves Teelen hem op duwde. De Citroën-rijder leek op weg naar winst, tot de stuurinrichting plots brak.
“Waarschijnlijk heb ik toch te veel tikken gehad in het begin van de race en brak uiteindelijk de stuurinrichting. Dit s geen autocross,” sakkerde Van Den Branden.
Zo pakte Yenthe Putzeys zijn allereerste nationale overwinning in RX3 met zijn Opel Corsa: “Ik schrok even toen ik de Citroën sta zag staan op het circuit. Het doet wel deugd dat het geluk deze keer aan onze kant stond,” aldus de Opel-rijder.
In Supernational -2000cc werd polishouder Martijn Vanhove bij de start verrast door Bert Desender, die gokte op banden voor droog weer op zijn Honda Civic. Desender nam de leiding, met Vanhove in zijn spoor, terwijl Steve Volders al vroeg ging jokeren. Omdat Desender op de natte stroken defensief moest rijden, verloor Vanhove wat tijd en daarvan profiteerde Volders om na de passages in de joker de leiding te nemen. De Volvo-rijder won voor Vanhove en Desender.
“Het team heeft hier hard voor gewerkt,” vertelde Steve. “De monteurs zijn zelfs thuis een andere versnellingsbak gaan halen om onze defecte bak te wisselen. Knap werk dat ik zo kon belonen.

De eerste van Cuynen
Bij de grote kanonnen was er geen finaleplaats voor topfavoriet Kristof Bex. De Volvo strandde in de halve finale met een lekke band, na een tumultueuze start, waarbij ook Glenn Cools in de fout ging.
In de grote finale was de start al even wild. Bart Bel, een topper met een pak pk’s onder de rechtervoet, schoof na de haarspeld door een gebroken ophanging vooraan in de modderbak. Ondertussen ging Yorrick Maeyninckx met zijn Volvo 240 vol in de aanval. De jonge Limburger, volgens meervoudig kampioen Kristof Bex de beste rijder in deze klasse, nam een mooie voorsprong en leek op weg naar zijn eerste overwinning. Een verdiende overwinning. Maar, de transmissie brak, waardoor hij de “Rammstein”-Volvo aan de kant moest zetten. Dave Cuynen kon het amper geloven. De man uit Turnhout pakte verrassend zijn eerste nationale overwinning in de BMW M3 Compact.
“Ongelofelijk, maar het parcours lag er bijzonder verraderlijk bij. De grote kanonnen konden hun vermogen niet kwijt. Het was een kwestie van beheersing en zuiver rijden. Ik ben heel blij met deze eerste overwinning,” genoot Cuynen, die won voor Johnny Verkuringen en Ludo Hermans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait