RACING OP DE LEGENDARISCH SPA-FRANCORCHAMPS

Maranello 26 juli 2023

Nog een laatste poging voor de Formule 1 voor de zomerstop. De voorbije jaren was het evenement op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps altijd de eerste race na de vakantie.

Legendarische secties. Spa-Francorchamps is altijd beschouwd als de ultieme test van een coureur. De historische Formule 1-locatie en zijn zeven kilometer (14 tot 1982) hebben altijd respect geëist en beschikken over een van de beroemdste stukjes circuit op de kalender, namelijk Eau Rouge-Raidillon, een achtbaan “s” -bocht, die in de kwalificatie plat werd genomen. Dat is echter niet het enige opvallende gedeelte, want men moet ook de Les Combes-bocht aan het einde van het rechte stuk van Kemmel noemen, de Pouhon-bocht waar de coureurs bijna vijf seconden lang worden onderworpen aan een zijdelingse kracht van 3G en de ongelooflijk hoge snelheid Blanchimont. Er zijn ook twee zeer langzame bochten, de laatste bocht bekend als de bushalte en de eerste haarspeldbocht bij La Source.

Set-up. Spa-Francorchamps is het complete circuit dat het vermogen van een coureur benadrukt en een bijzonder efficiënte auto vereist. Vrije training is bijzonder belangrijk, waarbij de teams werken aan het vinden van de beste balans op de auto, passend bij de talloze kenmerken van het circuit. Er zijn secties met zeer hoge snelheid, waaronder twee DRS-zones op de start-finishlijn en op het rechte stuk van Kemmel, waar een goede topsnelheid nodig is om het inhalen te vergemakkelijken. Er zijn ook meer technische secties waar effectieve aerodynamische downforce vereist is voor de bochten en om de levensduur van de banden te helpen beheren, omdat deze oververhit kunnen raken en prestaties kunnen verliezen in het laatste deel van de ronde. De andere variabele hier is het weer, want de Ardennen in juli kunnen erg warm zijn, maar er is altijd de dreiging van regen en temperatuurdaling.

Bij de laatste twee races konden we het potentieel van de SF-23’s niet optimaal benutten, omdat we te voorzichtig te werk gingen en een paar te veel fouten maakten. Daarom is ons doel voor de Grand Prix van België, op een van de echt geweldige locaties van de Formule 1, om terug te keren naar het pad dat we in Canada waren ingeslagen.
Charles en Carlos zijn twee van de beste coureurs op de grid, maar we moeten ze de juiste tools geven om hun talent te uiten. Achter Red Bull is het allemaal extreem close met vijf teams die het bij elke race tot op de duizendsten uitvechten. We moeten dus vanaf de vrije training van vrijdag tot de laatste ronde op zondag elk detail van het weekend bestuderen, want een tiende van een seconde kan een verschil van één of twee plaatsen betekenen.
We weten wat onze technische zwakheden zijn en onze rivalen doden ook niet alleen de tijd. In België en voor de rest van het seizoen moeten we dus maximale concentratie aanbrengen en bereid zijn om risico’s te nemen.

Frédéric Vasseur, Teambaas

Ferrari Statistieken

GP betwist 1063
seizoenen in F1 74
Debuut Monaco 1950 (A. Ascari 2Nd; Drs. R. Sommer 4 ZoekertjesÞ; L. Villoresi ret.)
Overwinningen 242 (22,76%)Pole positions 243 (22,86%)Snelste ronden 259 (24,36%)

Podiums 800 (25,09%)

Ferrari Stats Gp van België

GP betwist 66
Debuut 1950 (A. Ascari 5Þ; L. Villoresi 6 ZoekertjesÞ)
Overwinningen 18 (27,27%)Pole positions 15 (22,73%)Snelste ronden 19 (28,79%)

Podiums 49 (24,75%)

Drie vragen aan…

THIERRY BARITAUD, HOOFD ENERGIETERUGWINNING EN TURBOSYSTEMEN

1. Hoe ziet het circuit van Spa-Francorchamps eruit vanuit het perspectief van de power unit?
Terwijl het effect van de prestaties van de power unit op de rondetijd tijdens de Hongaarse GP van vorige week beperkt was, met een relatief laag stressniveau voor de PU, geldt het tegenovergestelde voor de Belgische Grand Prix. Op dit circuit maakt het motorvermogen een aanzienlijk verschil, gezien de hoge vermogensgevoeligheid. Efficiënte energieterugwinning is nog belangrijker op deze 7 kilometer lange baan, met verschillende secties met vol vermogen waar de MGUK moeite kan hebben om zijn 120 kW helemaal tot het einde van de rechte stukken te leveren. De ERS- en turbosystemen die het best in staat zijn om meer van deze energie te pakken, zullen een aanzienlijk voordeel hebben en een aangepaste ERS-implementatiestrategie kan de prestaties van de auto gedurende meerdere ronden verbeteren.

2. Welk deel van de krachtbron wordt hier meer belast en waarom?
De verbrandingsmotor en de turbo hebben beide te maken met de lange volvermogenssecties, wanneer ze hoge temperatuurniveaus bereiken, terwijl de batterij wordt belast door de lange ontlading in het gedeelte van Eau Rouge naar Les Combes.

3Vertel ons over jou: hoe en wanneer ben je bij Ferrari gekomen. Hoe vind je het om in Italië te wonen?
Ik kwam in 2000 bij Ferrari toen de Scuderia begon aan een meerjarig tijdperk van het winnen van het wereldkampioenschap. Ik kwam eigenlijk voor een sabbatical verlof van een jaar van het onderzoeksinstituut waar ik werkte in Frankrijk. Toen nam de magie van Ferrari toe en 23 jaar later ben ik hier nog steeds om elke dag spannende uitdagingen aan te gaan, nadat ik in verschillende rollen heb gewerkt. Verhuizen naar Italië is een bron van vreugde geweest, het vinden van familie en vriendschap hier in Modena, en het gebruik van de kleine vrije tijdvensters een F1-baanaanbieding voor fietsen op de wegen van de regio Emilia in de Apennijnen.

Profiel
Thierry Baritaud
Geboortedatum: 24/9/57
In: Paris (Frankrijk)

 

Grand Prix van België: feiten & cijfers

 

0Geen enkele Belgische coureur heeft in de 67 edities die tot nu toe werden gehouden zijn thuis Grand Prix gewonnen. 24 Belgen hebben in de Formule 1 geracet en 11 keer gewonnen (acht met dank aan Jacky Ickx en drie voor Thierry Boutsen), maar geen van die waren op Spa-Francorchamps, noch op Zolder en Nijvel, de andere twee locaties die dit evenement hebben georganiseerd. Alleen Monaco heeft in dit opzicht een slechtere staat van dienst, met geen enkele Monegaskische coureur die een van de 69 races die daar worden gehouden heeft gewonnen. Maar het Prinsdom kon slechts rekenen op vijf vaandeldragers in de Formule 1, onder wie Charles Leclerc.

4Ze zeggen dat alleen de groten winnen op Spa-Francorchamps en de cijfers lijken dat te bevestigen. Slechts vier coureurs pakten hun eerste Formule 1-zege op het circuit van de Ardennen: Peter Collins in 1956, in een Ferrari D50, die voorbestemd was om wereldkampioen te worden als hij niet was overleden toen hij nog heel jong was in 1958; Jim Clark in 1962 in een Lotus, die twee keer kampioen werd; zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher in 1992 voor Benetton en Charles Leclerc in 2019 in de Ferrari SF90.

800Het aantal stripauteurs uit België, het land dat wordt beschouwd als de thuisbasis van de strip of de “negende kunst” zoals het bekend staat. Alleen al in Brussel zijn dat er meer dan 700. De baanbrekende stripfiguur was Kuifje, de sympathieke en onverschrokken roodharige jongen, wiens boeken in meer dan vijftig talen zijn vertaald. Zijn avonturen begonnen in 1929 op de pagina’s van een kinderstrip, Le Petit Vingtieme. Andere bekende Belgische stripfiguren zijn Lucky Luke (1946), Gaston Lagaffe (1957) en vooral deSmurfengecreëerd in 1958, die de populaire cultuur in de tweede helft van de vorige eeuw geruime tijd sterk beïnvloedden.

1700Het aantal speciale bieren dat beschikbaar is in slechts één specifieke bistro in Brussel, wat nu een must-visit is voor fans van deze drank, die België in ongelooflijke hoeveelheden en variëteiten produceert. Er wordt gerekend dat Belgen elk jaar 70 liter bier per hoofd van de bevolking neertellen, wat overeenkomt met een halve pint per dag.

1846Het jaar waarin de saxofoon voor het eerst werd geproduceerd. Het muziekinstrument werd uitgevonden door de Belg Adolphe Sax, die het eenvoudige rieten mondstuk van een klarinet combineerde met het lichaam van een ophicleide, een familie van conisch verveelde instrumenten en de hobo en fluit. Deze hybride produceerde een groot volume vergelijkbaar met koperblazers, maar hoewel het is gemaakt van koper, wordt het beschouwd als een houtblaasinstrument, vanwege het gebruik van een enkel riet. Het werd voor het eerst getoond op de Industriële Tentoonstelling in Parijs in 1844 en werd twee jaar later gepatenteerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait