GT-wagens strijden om de algemene zege in de 45ste editie van de 24 Hours of Zolder

  • In GTA zien we het kruim van de Belgische uithoudingsteams tegen elkaar strijden
  • GTB veruit meest heterogene klasse, die bovendien een mooie groei kent

Circuit Zolder, 18 augustus 2023. Hoewel de eerste editie van de 24 Hours of Zolder al in 1977 verreden werd, duurde het tot 1989 alvorens een GT-wagen de algemene zege zou behalen. Philippe de Craene, Roger van Petetghem en Didier de Puyseleyr stuurden hun Porsche 911 Carrera toen naar winst. Ondertussen zijn de GT-wagens de norm in de Belgische uithoudingsklassieker en hoewel voorspellen nooit makkelijk is, mogen we ervan uitgaan dat zondag iets na vier uur, er weer een GT-wagen bovenaan het podium zal staan.  Net als bij de toerwagens, vinden we twee klassen bij de GT-wagens, de klasse GTA en de klasse GTB.

Na de eerste zege in 1989 voor een Porsche, zagen we nog slechts driemaal een toerwagen als winnaar: de JED2 Racing Volvo 240 Turbo in 1990, de ERCO BMW 325i in 1991 en last but not least de VW-Audi Club Audi Quattro in 1999. Ondertussen pakte Porsche niet minder dan achttienmaal de overwinning, maar ook Chrysler deed het viermaal en Corvette tweemaal, terwijl er meer recent ook driemaal een Audi R8 op het hoogste podium stond, tweemaal in GT3-uitvoering en afgelopen seizoen als GT2.

Porsche versus MARC Cars en Chevron in GTA

Dit jaar staan er niet minder dan tien Porsche 911 GT3 Cup aan de start in de klasse GTA, van de meest gerenommeerde teams in ons land. Onder hen uittredend winnaar PK Carsport. “We geloven dat de Porsche op strategisch vlak de beste keuze is”, aldus recordwinnaar Bert Longin. PK Carsport doet het uiteraard met Bert Longin, Stienes Longin en Peter Guelinckx in de Porsche 911 GT3 Cup, maar ook met regerend Porsche Supercup-kampioen Dylan Pereira.

Maar opgepast, in de andere Porsche 911, de exemplaren van Speedlover, Belgium Racing, August by NGT, Russell Racing by NGT, Redant Racing en Q1 Trackracing zien we nog zeer snelle namen, met onder meer Sam Dejonghe, Nico Verdonck, Gilles Magnus, Glenn van Parijs, Xavier Maassen, Jan Lauryssen, Michiel Haverans, de broers Ayrton en Yannick Redant en nog zovele anderen die één voor één maar een doel hebben: winnen.

Zij zijn echter niet alleen, want er staan ook twee zeer potente MARC Cars V8 aan de start, in de kleuren van Racing Adventures VDS en CVW Motorsport en opgepast, dat laatste team reed vorig jaar al naar een top 10 algemeen. De Chevron GT V8 van Rush Drivers Collective is dan weer aan zijn debuut toe en dus is het uitkijken naar het potentieel van de Britse bolide.

GTB: de meest verscheiden klasse

De klasse GTB, met voornamelijk wagens die aan de GT4-reglmentering beantwoorden, maar ook exoten zoals Lamera of Ligier, is dit jaar wel erg verscheiden. BMW M, Mercedes-AMG, Toyota, Porsche en Lamera zullen er een schitterende strijd uitvechten, waarvan de uitkomst lang zal openblijven. De GTB-klasse groeit sinds begin vorig seizoen continu en biedt nog heel wat bijkomende mogelijkheden naar de toekomst toe, denken we maar aan Audi, Alpine, Aston Martin of andere Ford Mustang.

Voor de editie 2023 is BMW misschien wel het sterkst gewapend, met drie schitterende BMW M4 GT4 in de kleuren van Hamofa Motorsport, TCL Motorsport en BMS Motorsport. Maar opgepast, de debuterende Toyota Supra GT4 Evo, in de kleuren van Xwift Racing Events, kan voor stevig weerwerk zorgen. Het Oost-Vlaamse team won recent met de auto wedstrijden van het Europese GT4-kampioenschap en waagt zich nu dus aan het langere werk met de Japanse bolide. BE Motorsport en regerend GTB-kampioen Tip Top Rent by NGT doen het dan weer met de Porsche 718 Cayman GT4, terwijl Rush Drivers Collective, met de steun van SRT, een Mercedes-AMG inzet. Genius Water Racing maakt zijn debuut in de 24 Hours of Zolder, maar het Belgische team is erg vertrouwd met de Lamera GWR en het langere werk, want het speelt al jaren een vooraanstaande rol in de Franse Lamera-competitie.

Het is dus onmogelijk om te zeggen wie zondag om 16u00 als winnaar over de meet zal komen.

Het is nu aftellen naar de opbouw van de paddock, de parade naar het Heldenplein in Heusden-Zolder op woensdag 23 augustus, de trainingen en kwalificaties op donderdag 24 augustus, die bovendien geheel gratis te bezoeken zijn en op zaterdag 26 augustus om 16u00, uiteraard de start van de race, de 45ste al uit de geschiedenis van de Limburgse omloop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait