Alfa Romeo 33 Stradale: durven dromen

  • Alfa Romeo is verheugd om de terugkeer aan te kondigen van de legendarische 33 Stradale, een icoon van de jaren 1960, door velen bekend als een van de mooiste auto’s aller tijden, en rechtstreeks afgeleid van de Tipo 33 – ooit een grote naam in de wereldsport.
  • Een project dat de geschiedenis van het merk respectvol viert en meeneemt naar de toekomst. De nieuwe 33 Stradale fungeert als de ideale schakel tussen de verbrandingsmotoren uit het verleden en de elektrische toekomst, bereikt door de stilistische kenmerken van de 1967 Stradale uit 33 nauwgezet en respectvol te herinterpreteren. Een auto die de rol van het Alfa Romeo-manifest op zich neemt en anticipeert op bepaalde details uit de toekomst van het merk.
  • Na meer dan 50 jaar keert Alfa Romeo terug naar de wereld van “fuoriserie” (‘custom-built’) auto’s, met een beperkte serie van slechts 33 eenheden, die allemaal al zijn verkocht.
  • De 33 Stradale, een “fuoriserie” (‘custom-built’) auto die is goedgekeurd om op de weg te rijden, biedt uitstekende prestaties op het circuit, maar is ontworpen zonder compromissen op het gebied van comfort en gebruiksgemak, ook op dagelijkse basis.
  • Handgemaakt in de Carrozzeria Touring Superleggera, garanderen hun op maat gemaakte kwaliteitsnormen obsessieve aandacht voor detail. Elke auto is ontworpen om een uniek en onherhaalbaar kunstwerk te zijn, met de ambitie om deel uit te maken van de geschiedenis van Alfa Romeo.
  • Een ongekend niveau van maatwerk: om het unieke karakter van elk model te garanderen, hebben we nu de “Bottega”, een team van Alfa Romeo-professionals die klanten vanaf het begin hebben betrokken, om gezamenlijk hun eigen auto te creëren, uniek in elk detail, helemaal tot aan de optie om het chassisnummer persoonlijk te “ondertekenen”.
  • Het project bevestigt Alfa Romeo’s benadering van de productie van exclusieve limited editions, via ambachtelijke processen, technologische innovatie en diepgaande interactie met klanten.
  • Het project is het resultaat van de passie binnen het Alfa Romeo-team, wiens sterke wens was om een uniek te creëren in het autolandschap en binnen de Stellantis Group, maar vooral iets dat zou kunnen passen bij de geschiedenis van het merk. De kans van hun leven voor autofans, die van hun passie hun roeping hebben gemaakt, als een droom die uitkomt.

Alfa Romeo is verheugd om de wedergeboorte van de op maat gemaakte 33 Stradale aan te kondigen, een waar “manifest” van de mogelijkheden van het Italiaanse merk – nu en in de toekomst – op het gebied van stijl en rijervaring. Gemaakt in slechts 33 exclusieve eenheden, volgens een uniek ambachtelijk proces, combineert de nieuwe “tweezits” coupé het erfgoed en de toekomst van het merk als het symbool van nobele Italiaanse sportiviteit.
Om een droom waar te maken, is het essentiële ingrediënt een goede dosis moed en een snufje gezonde waanzin. Dit was hetzelfde recept als voor de auto die door velen als een van de mooiste ooit wordt beschouwd: de 33 Stradale, gelanceerd in 1967. Vandaag de dag heeft het Alfa Romeo-team met dezelfde durf en visie de nieuwe 33 Stradale ontworpen en ontwikkeld, een authentiek kunstwerk in beweging, het resultaat van de perfecte combinatie van schoonheid en technologie. Het doel is om de meest opwindende rijervaring en de onsterfelijke charme van een icoon te bieden aan een zeer kleine kring van liefhebbers, die vanaf het begin in het project hebben geloofd. De nieuwe 33 Stradale werd gecreëerd bij de nieuw opgerichte Alfa Romeo “Bottega”, waar de ontwerpers, ingenieurs en historici van het merk eerst naar potentiële kopers luisterden en vervolgens de auto samen produceerden, precies op dezelfde manier als in ambachtelijke boetieks uit de Renaissance en in de werkplaatsen van gerenommeerde Italiaanse carrosseriebouwers in de jaren 1960.

 

In de woorden van Jean-Philippe Imparato, CEO van het merk Alfa Romeo:
Met de nieuwe 33 Stradale wilden we iets creëren dat ons verleden waarmaakte, het merk diende en het Alfisti-fandom trots maakte. Een dergelijk resultaat had alleen kunnen worden bereikt dankzij de expertise, het harde werk en de passie van ons team, met de steun van het management dat de duidelijke ambitie heeft om bij te dragen aan het schrijven van hoofdstukken in de toekomst van het merk, met volledig respect voor zijn unieke geschiedenis. Dit is de eerste op maat gemaakte auto van het merk sinds 1969 en ik beloof dat het niet de laatste zal zijn.”

 

De belichaming van “noodzakelijke schoonheid”
Geproduceerd door de Alfa Romeo Centro Stile, is de nieuwe 33 Stradale geïnspireerd op het historische model uit 1967, met verrijkingen van zijn sculpturale schoonheid met bepaalde ontwerpelementen uit Alfa Romeo’s nieuwe stijltaal. Het exterieur heeft een perfecte balans tussen verhoudingen, volumes en verwerking van de oppervlakken en wordt de belichaming van Alfa Romeo’s “noodzakelijke schoonheid”. De voorkant heeft een krachtig en gespierd volume, waarbij de opvallende kenmerken het iconische schild en de complexe vormen van de lichten met hun elliptische basis zijn. Het profiel is dynamisch en slank, met deuren met een “elytra” opening en twee grote luchtinlaten aan de zijkant. De carrosserie is naar voren geprojecteerd, met oppervlakken die zijn gemodelleerd volgens de criteria die typerend zijn voor de formele expressie van Alfa Romeo. Bovendien, met dank aan de hoekopening van de deuren en het grote omhullende zonnedak, kan de bestuurder genieten van een uniek uitzicht, zeer vergelijkbaar met in de cockpit van een vliegtuig. Het algemene beeld dat wordt geboden door de opening van de motorkap en deuren verbetert de theatrale vooruitzichten van de auto. De “brutale” achterkant wordt in evenwicht gehouden door de bochtige voorkant en de maximale hoogte ligt niet ter hoogte van de voorruit, zoals bij elke andere sportwagen, maar in het midden van het dak. Met name het achterste gedeelte drukt de kracht van de auto uit dankzij de afgeknotte staart, een V-vormige afbeelding en de ronde achterlichtclusters. De aerodynamische efficiëntie wordt bevestigd door een Cx van 0,375 bij nul Cz (downlift) – voor een nauwkeurige keuze zonder de hulp van actieve systemen.
De interieurs onderscheiden zich ook door minimalisme van design en materialen, die allemaal zijn ontworpen om te streven naar een zo groot mogelijke betrokkenheid bij de rijervaring. In het bijzonder is de cockpit ontworpen met het doel om componenten te minimaliseren die de bestuurder kunnen afleiden, zoals te zien is in het beperkte aantal bedieningselementen met een praktisch gebruik tijdens het rijden dat te vinden is op de middenconsole. Direct voor de bestuurder bevindt zich een display, waarvan het 3D-“telescoop” -ontwerp de bestuurder betrekt bij een unieke interactie. Het stuurwiel, verstoken van al zijn gebruikelijke knoppen, biedt een ervaring van het pure rijplezier. Net als in een vliegtuigcockpit bevinden de bedieningselementen zich op verschillende niveaus, in de lage middenconsole en op een hoger vlak, geïnstalleerd in de centrale voering aan de binnenkant van het dak. Het interieur is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: ‘Tributo’ en ‘Alfa Corse’. Het op de luchtvaart geïnspireerde dashboard en de centrale tunnel maken gebruik van materialen zoals aluminium, koolstofvezel, leer en alcantara. De omhullende stoelen – bekleed met Poltrona Frau-leder – herinterpreteren die van zijn voorganger en zorgen voor comfort en ergonomie. Elk detail is ontworpen om een exclusieve en boeiende omgeving te creëren, met behoud van het esthetische en technische erfgoed van de 1967 33 Stradale.

Een unieke rijervaring Het Alfa Romeo-team heeft zich het ambitieuze doel gesteld om een rijervaring
te bieden als een circuitauto, maar dan in een model dat geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg, zonder concessies te doen aan comfort en veiligheid van gebruik, ook op dagelijkse basis. De nieuwe 33 Stradale beschikt dan ook over het beste van Alfa Romeo-techniek, zoals te zien is in de dubbelarmige ophanging met actieve schokdempers en in de evolutie van de 2.9 V6-motor.
De nieuwe Alfa Romeo special edition kan worden uitgerust met een V6 twin-turbo motor die meer dan 620 pk levert of kan worden geleverd in een BEV-configuratie met meer dan 750 pk. De prestaties zijn uitstekend in beide versies. De topsnelheid bedraagt 333 km/u en hij accelereert in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/u. De dubbelarmige ophanging met actieve schokdempers en de vooraslift zorgen voor wegligging en comfort. Het Alfa Romeo Brake-By-Wire remsysteem en Brembo koolstofkeramische remmen bieden prestaties van hoog niveau.
Het aluminium H-frame en koolstofvezel monocoque garanderen stijfheid en lichtheid. Nogmaals om hoge kwaliteiten van stijfheid en veiligheid te garanderen, is een dakstructuur ontworpen in koolstofvezel en aluminium, met scharnierende vlinderdeuren. Ook de kozijnen zijn gemaakt van koolstofvezel, waarbij de achterruit in polycarbonaat is uitgevoerd.
De tuning van de auto wordt ondersteund door F1-coureur Valtteri Bottas op het legendarische Balocco-circuit, waardoor F1-ervaring in het dagelijks rijden wordt gebracht en het onmiskenbare rijgedrag van Alfa Romeo wordt gewaarborgd.

De “bottega” Het 33-project heeft geleid tot de Alfa Romeo ”
Bottega”, een team van professionals die nauw hebben samengewerkt met klanten om 33 unieke en exclusieve exemplaren te ontwerpen. De “Bottega” is geïnspireerd door renaissancewerkplaatsen en door carrosseriebouwers uit de jaren 1960, die allemaal kunstwerken van pure schoonheid creëerden, volgens de eisen van hun klanten. Evenzo zijn klanten vanaf het begin van het project betrokken bij het creatieve proces. De eerste ontmoetingen met een aantal van hen vonden plaats tijdens de Grand Prix van Monza in 2022 en ze kregen de kans om hun wensen voor de kar te uiten. Binnen een paar weken waren alle 33 exemplaren al verkocht. De Bottega heeft zijn hoofdkantoor in de Sala del Consiglio van het Museum in Arese, waar het ontwerp van de 33 Stradale in 1967 werd goedgekeurd. Last but not least is het aan het 33-comité om verzoeken van klanten goed te keuren en ervoor te zorgen dat de geschiedenis en iconiciteit van de auto worden gerespecteerd. Een specifieke commissie voorgezeten door de CEO van Alfa Romeo, de leden zijn de hoofden van de verschillende afdelingen van het merk,

 

Vakmanschap en innovatie voor een ongekend niveau van maatwerk
De nieuwe “fuoriserie” (‘custom-build’) zal worden geproduceerd in slechts 33 eenheden, via een speciaal programma dat klanten in staat heeft gesteld om samen met het Alfa Romeo-ontwikkelingsteam functionele stilistische elementen te ontwikkelen: luchtinlaten, wielen en zelfs het kenmerkende voorschild. Daarom zal geen twee auto’s ter wereld ooit identiek zijn, waardoor ze meesterwerken “op vier wielen” zijn, met de ambitie om deel uit te maken van de Alfa Romeo-geschiedenis. Dezelfde uniciteit komt ook tot uiting in een exclusieve registratieprocedure waarmee klanten het chassisnummer persoonlijk kunnen “ondertekenen”. Het specifieke VIN bevat acht door de klant gekozen cijfers en is ook gemarkeerd op de centrale tunnel. Met een geconsolideerde ervaring op het gebied van de meest exclusieve op maat gemaakte auto’s, zal Alfa Romeo het vakmanschap van de Carrozzeria Touring Superleggera gebruiken om de auto’s te bouwen. Er worden dus kwaliteitsnormen op maat gemaakt, die een obsessieve aandacht voor detail garanderen.

De wortels van de legende
De 1967 Stradale uit 33 was rechtstreeks afgeleid van de Tipo 33, de monarch van de
 wereldsport in die tijd. Project 33 markeerde Alfa Romeo’s terugkeer naar de racerij, geleid door de toenmalige president van het merk Giuseppe Eugenio Luraghi en door Carlo Chiti van Autodelta, de nieuw gevormde race-afdeling. De tijdrit in Fléron, bij Luik, werd gekozen voor zijn debuut. De bestuurder was de hoofdtester bij Autodelta, Teodoro Zeccoli. Op 12 maartÞ, 1967, de 33 betrad de wereld van de wedstrijden. En het scoorde meteen een overwinning, in de eerste in een lange reeks successen op de meest prestigieuze circuits die het naar het dak van de wereld zouden brengen, met overwinningen in het kampioenschap voor merken in 1975 en ’77. Op de golf van sportief enthousiasme besloot Alfa Romeo om de 33 in een zeer beperkte oplage voor particulieren te produceren, als een op maat gemaakte auto die de prestaties van de Tipo 33-racewagen combineerde met comfort en rijeigenschappen die geschikt waren voor dagelijks gebruik. Het ontwerp werd toevertrouwd aan Franco Scaglione, die al zijn technische expertise en creatieve durf in het ontwerp van de 33 Stradale stopte, wat resulteerde in een meesterwerk waar innovatie in stijl samengaat met de zoektocht naar aerodynamica en functionaliteit. Het ontwerp van de 1967 33 Stradale, de kwintessens van schoonheid in een auto, is bijna onmogelijk te beschrijven: zijn uitdrukkingen waren de balans van zijn vormen, de zuiverheid van zijn lijnen, de elegantie van zijn elk detail. Tussen 1967 en 1969 werden slechts 18 exemplaren geproduceerd, waarvan er één vandaag wordt bewaard in het museum in Arese, waardoor het een uiterst zeldzaam stuk is dat zeer begeerd is door verzamelaars. Zes van deze chassis werden gebruikt om prototypes te maken, die vooruitliepen op twee decennia van auto-ontwerp: de Carabo (1968), de P33 Roadster GS (1968), de 33/2 Coupé Speciale (1969), de Cuneo (1971), de Iguana (1969) en de Navajo (1976). Kortom, de 33 Stradale is een legendarisch model dat niet alleen de geschiedenis van Alfa Romeo, maar ook die van het Italiaanse design heeft getekend.

 

DESIGN – HET MANIFEST VAN NOODZAKELIJKE SCHOONHEID

  • De sensuele en aantrekkelijke lijn maakt deze “fuoriserie” (‘custom-built’) auto uniek, een combinatie van schoonheid en prestaties.
  • Het exterieur heeft een perfecte balans tussen verhoudingen, volumes en verwerking van de oppervlakken en wordt de belichaming van Alfa Romeo’s “noodzakelijke schoonheid”.
  • De voorkant is voorzien van de bochtige ronding die typisch is voor Alfa Romeo, met verwijzingen naar de onmiskenbare “V” op de motorkap en het iconische schild.
  • Het zijontwerp is strak en dynamisch, met luchtinlaten aan de zijkant en “elytra” -deuren die de toegankelijkheid en ergonomie verbeteren en een uniek panoramisch uitzicht voor de bestuurder bieden.
  • De achterkant drukt de “brute” essentie van de 33 Stradale uit, met een V-vormige grafische en ronde achterlichtclusters.
  • De aerodynamische efficiëntie wordt bevestigd door een uitstekende Cx van 0,375, bereikt zonder de hulp van actieve aerodynamische apparaten.
  • Het interieur wordt aangeboden in twee basisuitrustingsniveaus, “Tributo” en “Alfa Corse”, gekenmerkt door hoogwaardige materialen en design geïnspireerd op zijn voorloper uit 1967.
  • Het sportstuur en het instrument “telescoop” benadrukken het concept van de oriëntatie van de bestuurder, met een nauwkeurig en direct rijgevoel.
  • Het dashboard en de centrale tunnel zijn voorzien van “mechanische” details geïnspireerd op de luchtvaart, terwijl de omhullende stoelen en deurpanelen bijdragen aan het creëren van een exclusieve en comfortabele omgeving.

 

Alejandro Mesonero-Romanos, hoofd van Alfa Romeo Design: “Het 33 Stradale-project is tot stand gekomen als resultaat van de passie en toewijding van een klein team van ontwerpers en ingenieurs van Alfa Romeo Centro Stile. Het ontwerp is geïnspireerd op het meesterwerk van Franco Scaglione uit 1967, met een gedurfde blik op de lijnen van toekomstige Alfa Romeo-modellen. Het resultaat wordt mogelijk gemaakt door de expertise en de beste traditie van Italiaans design. Een waar manifest van “essentiële schoonheid”: een beperkt aantal lijnen, sensueel en tegelijkertijd krachtig in staat om verlangen en sterke emoties op te wekken.

De sensuele en aantrekkelijke lijn – het werk van de Alfa Romeo Centro Stile – geeft deze unieke “fuoriserie” (‘custom-built’) auto een combinatie van schoonheid en prestaties. Met het respect dat een authentiek icoon toekomt, maar met net zoveel persoonlijkheid en durf, begon de Alfa Romeo Centro Stile zijn proporties en de harmonie van zijn lijnen te bestuderen, met verrijkingen van zijn sculpturale schoonheid met bepaalde ontwerpelementen uit Alfa Romeo’s nieuwe stijltaal. De proporties van de auto zijn volledig in lijn met het origineel: de wielbasis heeft betrekking op de lengte; De diameter van de wielen hangt samen met de hoogte. Daarnaast zijn bepaalde designdetails veranderd, maar de inspiratie blijft hetzelfde: de “brutale” achterkant wordt in evenwicht gehouden door de bochtige voorkant en de maximale hoogte ligt niet ter hoogte van de voorruit, zoals bij elke andere sportwagen, maar in het midden van het dak.

 

BUITENKANT

Een eerste blik boeit de kijker met de perfecte balans tussen verhoudingen, volumes en verwerking van de oppervlakken van de nieuwe 33 Stradale. Een opwindende combinatie die staat als de belichaming van “noodzakelijke schoonheid”, d.w.z. het creatieve principe dat inherent is aan het DNA van het merk en dat esthetiek en techniek diepgaand met elkaar verweven ziet.

Voorkant: de 33 Stradale heeft een krachtig en gespierd volume, met de bochtige ronding die typerend is voor Alfa Romeo, belichaamd door de 1967 Stradale uit 33. Bepaalde stilistische kenmerken verwijzen ook naar de onmiskenbare “V” op de cofango – deze term identificeert het enkele onderdeel dat de motorkap en het spatbord integreert, om de luchtuitlaat van de 33/2 te herinneren. De voorkant van de auto is ook voorzien van Alfa Romeo’s karakteristieke schild in koolstofvezel – tot aan de klant, of het nu met het klassieke logo of een 3D-versie is – als een natuurlijk punt van convergentie van de twee ribben die langs de voorkant lopen. De kenmerken en het DNA van de historische 33 zijn bewaard gebleven in het uiterlijk van de uiterst suggestieve en duidelijk herkenbare auto. Dit is het resultaat van de lichten met hun complexe vorm op een elliptische basis, waarin zich verfijnde objecten van design en technologie bevinden, om leven te blazen in functies en prestaties met een moderne flair. Ten slotte wordt het ontwerp van de voorkant gecompleteerd door de aerodynamische koolstofvezelaanhangsels in het onderste deel.

Zijkanten: sterk slank en dynamisch, de zijkanten brengen idealiter alle kracht en energie over die wordt uitgedrukt door de krachtige spieren van de auto naar de achteras. Twee grote luchtinlaten aan de zijkant, noodzakelijk voor de intercooler, bepalen grafisch en volumetrisch de oorsprong en ontwikkeling van de spieren van de achterkant. De carrosserie is naar voren geprojecteerd, met oppervlakken die zijn gemodelleerd volgens de criteria die typerend zijn voor de formele expressie van Alfa Romeo. De cilindrische secties en de typische processen van het merk brengen die karakteristieke sensualiteit over die de historische en huidige modellen verenigt.
Een kenmerk dat bewust is overgenomen, namelijk de opening van de voorste en achterste cofango. Dit is nu ook het geval met de nieuwe Alfa Romeo-creatie, die zowel een theatrale opening als snelle toegang tot de mechanische onderdelen in volledige racestijl biedt. De deuren met “elytra” opening verdienen een apart gedeelte. Naast een eerbetoon aan de historische 33 Stradale waar ze voor het eerst werden gezien, garandeert hun kinetiek een uitstekende toegankelijkheid en ergonomie. Bovendien, met dank aan de hoekopening van de deuren en het grote omhullende schuifdak, kan de bestuurder genieten van een uniek uitzicht op de weg, het landschap en de lucht, zozeer zelfs dat hun ervaring erg lijkt op in de cockpit van een vliegtuig. Het totaalbeeld dat de opening van de cofango en de deuren biedt, versterkt het theatrale aspect van de auto.

AchterkantDit deel van de auto belichaamt de “brute” essentie van de Stradale. De centrale V-vorm van de afgeknotte staart verbetert de perceptie van de lichaamskleur, waardoor het technische deel in koolstofvezel aan de onderkant in het zicht blijft. De grondig geëvolueerde achterlichten staan als een krachtige verwijzing naar hun ronde tegenhangers in de voorganger van de auto. De zijrichtingaanwijzers zijn verdeeld in twee delen, een geïntegreerd in het midden van het achterlichtcluster en een andere die uit de zijkant van het spatbord komt, waardoor een herinterpretatie van de zijluchtuitlaten achter het achterwiel tot leven wordt gewekt.

Aerodynamica: vanaf het begin werd de ontwikkeling van het exterieur van de 33 Stradale gekenmerkt door de noodzaak om de stijl en technische specificaties van de auto te verbeteren, zowel vanuit dynamisch als aerodynamisch oogpunt. Daarom zijn alle gekozen stijloplossingen geoptimaliseerd volgens het uiteindelijke doel: prestaties. Zo zijn de koplampen in het onderste deel ook voorzien van een luchtinlaat om de luchtstroom in goede banen te leiden en de radiator te voeden; in de zijkanten geven ze aanleiding tot een aerodynamische sleuf die tot doel heeft de Cx van de auto te verbeteren. Evenzo heeft de draagarm van de achteruitkijkspiegels een dubbele rol van spoiler om de luchtstroom naar de zijinlaten te leiden, om hun prestaties te maximaliseren. Deze oplossingen, gecombineerd met sculpturale vormen, stellen de 33 Stradale in staat om de hoogste niveaus van aerodynamische efficiëntie te bereiken. Lucht omhult de auto en volgt zijn natuurlijke pad, ongehinderd door randen en onregelmatigheden. Dit resulteert in een “grondeffect”, wat bijdraagt aan het verhogen van de stabiliteit bij hoge snelheden. Evenzo maakte een eerste nauwgezette CFD-analyse gevolgd door tests in een windtunnel het mogelijk om een uitstekende Cx (aerodynamische luchtweerstandscoëfficiënt) van 0,375 te bereiken, zonder hulp van actieve aerodynamische systemen.

BINNENSTE

Het interieur – verkrijgbaar in de Tributo-configuratie, een eerbetoon aan de historische auto, en in Alfa Corse, de sportiefste uitdrukking – onderscheidt zich ook door minimalisme van design en materialen, die allemaal zijn ontworpen om te streven naar een zo groot mogelijke betrokkenheid bij de rijervaring. In de 33, net als in de historische auto, kunnen de bestuurder en passagiers de precieze intentie ervaren om een benadering van het rijden te bieden die volledig gezuiverd is van alle interacties die nodig zijn in een conventionele auto. Een beperkt aantal bedieningselementen met een praktisch gebruik tijdens het rijden is te vinden op de middenconsole. Direct voor de bestuurder bevindt zich een display, waarvan het 3D-“telescoop” -ontwerp de bestuurder betrekt bij een unieke interactie. Net als bij elke Alfa Romeo is het stuur het primaire ‘communicatiemiddel’ met de auto; Verstoken van alle knoppen waarmee het meestal wordt geleverd, geeft het je een ervaring van puur rijplezier, met dank aan de prestigieuze aluminium schakelpaddles. Net als in een vliegtuigcockpit bevinden de bedieningselementen zich op verschillende niveaus, in de lage middenconsole en op een hoger vlak, geïnstalleerd in de centrale voering aan de binnenkant van het dak.

Sportstuur en ’telescoop’-cluster: de 33 Stradale verbetert het concept van de oriëntatie van de bestuurder, mogelijk gemaakt door twee essentiële componenten voor elke Alfa Romeo: het stuurwiel en het instrumentenpaneel van de bestuurder. De eerste is compact en sportief van vorm en zorgt voor een precies en direct stuurgevoel; het wordt ook verfraaid door de strakke lijnen gezien het ontbreken van bedieningselementen op het stuurwiel, en door de drie spaken in aluminium in de ene trim (Tributo) of in koolstofvezel in de andere (Alfa Corse). Het tweede kenmerk is het instrumentenpaneel “telescoop”, met een duidelijke stilistische matrix van Alfa Romeo, die alle informatie samenbrengt die nodig is tijdens het rijden. Afhankelijk van welke van de rijmodi “Road” en “Track” zijn geselecteerd, heeft het instrumentenpaneel gemakkelijk leesbare graphics, wat betekent dat de bestuurder alles onder controle kan houden zonder afleiding van commando’s die overbodig zouden zijn op dit type auto.

Dashboard en centrale tunnel: geïnspireerd door de wereld van de luchtvaart, een veld dat intrinsiek verbonden is met de geschiedenis van het merk, is de centrale tunnel voorzien van “mechanische” schakelaars voor de weinige functies waar absoluut geen ruimte is voor twijfels of fouten. Daarom is zelfs het starten van de nieuwe 33 Stradale een meeslepende ervaring om met volle teugen van te genieten. Het eenvoudige en op functies gebaseerde dashboard is voorzien van de combinatie van de koude stevigheid van aluminium en/of koolstofvezel en de warmte en zachtheid van leer en/of alcantara. De traditionele ventilatieopeningen zijn verborgen in het volume van het dashboard, waardoor het een schoon en sportief onderdeel is. Daarnaast bevindt zich tussen het dashboard en de centrale tunnel een groot intrekbaar display, om alle instellingen van de Alfa Romeo special edition te beheren. Last but not least is elk model uitgerust met een verfijnd en krachtig Premium audiosysteem met zeven luidsprekers, voor totale onderdompeling in geluid.

Stoelen en deurpanelen: comfortabel en omhullend, de stoelen – bekleed met Poltrona Frau-leer – zijn de eigentijdse herinterpretatie van de originelen, zoals te zien in de kleuren en de beroemde zijribbels; Ze hebben ook zesvoudige elektrische bedieningselementen en vier lumbale posities. Tot slot worden dezelfde materialen en kleuren als de stoelen gebruikt in de bekleding van de deurpanelen, het dashboard, de cockpit en de middentunnel, waardoor een exclusieve omgeving ontstaat.

 

TECHNIEK – EEN ONVERGETELIJKE RIJERVARING

  • De nieuwe 33 Stradale beschikt over het beste van Made at Alfa Romeo-techniek, inclusief dubbele armophanging met actieve schokdempers en de evolutie van de V6-motor die al voorkomt in de best presterende auto’s van het Italiaanse merk.
  • Verkrijgbaar met een 3,0-liter V6 twin-turbomotor met meer dan 620 pk en een achttraps DCT-versnellingsbak, achterwielaandrijving en elektronisch sperdifferentieel, of in BEV-configuratie die meer dan 750 pk levert, met een geschatte actieradius van 450 km (WLTP).
  • Een aangegeven topsnelheid van 333 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden, met remmen van 100 km/u naar 0 in minder dan 33 m.
  • H-frame aluminium chassis en koolstofvezel monocoque: de lichte en stijve structuur optimaliseert de wendbaarheid en rijeigenschappen van de auto.
  • Dubbele armophanging met actieve schokdempers, voor uitzonderlijke handling en ongeëvenaard comfort, en vooraslift om obstakels op de weg aan te pakken.
  • De tuning zal profiteren van de samenwerking van F1-coureur Valtteri Bottas, om een rijervaring als circuitauto te bieden en tegelijkertijd geschikt te blijven voor dagelijks gebruik op de weg.

 

Het Alfa Romeo-team dat zich toelegde op de nieuwe 33 Stradale kreeg een ambitieus doel toegewezen: een rijervaring bieden als een circuitauto, maar in het dagelijks gebruik op de weg, waar de bestuurder zelfs als niet-professional opwinding kon ervaren. De nieuwe 33 Stradale is inderdaad goedgekeurd om op de weg te rijden, maar biedt superieure prestaties, rijeigenschappen en comfort. Om dit te garanderen, zullen alle 33 modellen worden ontwikkeld, getest en gecertificeerd door een team van toegewijde ingenieurs, in samenwerking met F1-coureur Valtteri Bottas. De Finse kampioen zal de tuning van de auto ondersteunen op de Balocco Proving Ground in de provincie Vercelli, waardoor F1-ervaring in het dagelijks rijden wordt gebracht en Alfa Romeo’s onmiskenbare rijgedrag wordt gewaarborgd.
De componenten die de grootste bijdrage leveren aan de buitengewone prestaties van de nieuwe speciale editie van het wereldwijde Italiaanse merk worden hieronder uiteengezet.

 

ICE- en BEV-configuraties: de 33 Stradale kan worden uitgerust met een 3,0-liter V6 twin-turbomotor met meer dan 620 pk en een achttraps DCT-versnellingsbak, achterwielaandrijving en elektronisch sperdifferentieel, of in BEV-configuratie die meer dan 750 pk levert, met een geschatte actieradius van 450 km (WLTP). In detail is de verbrandingsmotor de evolutie van de V6 die al is gemonteerd op de best presterende auto’s van het Italiaanse merk en hij is in de lengterichting in het midden gemonteerd en stelt de auto in staat om een topsnelheid van 333 km / h te bereiken, accelererend van 0 naar 100 km / h in minder dan drie seconden. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de rijder de rijmodus kan selecteren met behulp van de schakelaars op de centrale tunnel: Road en Track. De eerste is de Strada -modus (‘Road’), ingeschakeld wanneer de auto wordt gestart, wat zorgt voor comfort en rijplezier: soepele vermogensafgifte, gebruikelijke pedaalgevoeligheid, zachte vering, vloeistofoverbrenging en actieve uitlaatkleppen die alleen boven 5.000 tpm openen. In de “Pista” (‘Track’) modus kiest de klant voor een adrenaline-aangedreven aandrijving: het vermogen is op zijn hoogtepunt, de pedalen reageren nog responsiever en de ophanging is stijf; qua specificaties wordt hij geleverd met een V6 twin-turbomotor, snelle versnellingspook en actieve uitlaatkleppen die altijd open staan. Bovendien kan de bestuurder er in deze rijmodus voor kiezen om alle tractiecontrole (ESC OFF) uit te schakelen.

H-frame aluminium chassis en koolstofvezel monocoque: dynamische ontwikkeling en tuning worden uitgevoerd door gebruik te maken van de flexibiliteit die wordt geboden door de stijve en lichte structuur van de 33 Stradale, waarvoor uitgebreid gebruik is gemaakt van lichtgewicht materialen, het resultaat van een productie die hightech processen combineert met het meest rigoureuze vakmanschap. In detail is het H-frame gemaakt van aluminium om maximale torsiestijfheid te verkrijgen en een nauwkeurige en veilige rit te garanderen, terwijl de monocoque is gemaakt van koolstofvezel. De keuze werd ingegeven door de noodzaak om het gewicht zoveel mogelijk te verminderen, maar ook om het zwaartepunt van de auto te optimaliseren ten behoeve van wendbaarheid en rijeigenschappen op de meest veeleisende routes. Nogmaals om hoge kwaliteiten van stijfheid en veiligheid te garanderen, is een dakconstructie ontworpen in koolstofvezel en aluminium, met speciaal ontwikkelde scharnieren voor de vlinderdeuren. Ook de kozijnen zijn gemaakt van koolstofvezel, waarbij de achterruit in polycarbonaat is uitgevoerd.

Suspensie: De nieuwe 33 Stradale heeft een ophanging met twee armen met actieve schokdempers en semi-virtuele besturing op zowel de voor- als achteras. Deze 100% Alfa Romeo technologie zorgt voor een optimale controle van het stuurwiel en de hoogste mate van stuurprecisie. Het biedt ook een geweldige zijdelingse acceleratie, waardoor de beste handling in alle rijomstandigheden wordt gegarandeerd. Bovendien kan het systeem de ruwheid van het wegdek filteren, om de bestuurder comfortabeler te maken.

Vooraslift: het systeem maakt het mogelijk om de voorkant op te tillen bij het passeren van obstakels, zoals hobbels, rails of bij het betreden van parkeerplaatsen of garages, om schade aan de carrosserie te voorkomen. De bestuurder kan deze functie activeren via de “Assetto” (‘setup’) bediening op de middenconsole, wanneer hij minder dan 40 km/u rijdt. Het hydraulische systeem verhoogt de vooras met ongeveer 50 mm om het obstakel te overwinnen en brengt deze vervolgens terug naar de standaardhoogte door het systeem handmatig te deactiveren of wanneer de ingestelde snelheidslimiet wordt overschreden.

Performance controls: om ten volle te genieten van de opwindende rijervaring aan boord van de 33 Stradale, kunnen bepaalde parameters worden ingesteld. Wanneer de auto zich bijvoorbeeld in de “Pista” -modus bevindt, kan de bestuurder de “Fast Start” -procedure starten via de knop “Quadrifoglio” op de middentunnel. Het systeem werkt in op de versnellingsbak, tractiecontrole en vermogen om de acceleratie te maximaliseren door wielslip te voorkomen. Als alternatief kan de bestuurder met behulp van de keuzeschakelaar “Ophanging” de ophangingsinstellingen in beide rijmodi wijzigen, overschakelen van zacht naar medium in de “Strada” -modus, of van stijf naar medium als de “Pista” -functie is geactiveerd.

Remsysteem: de nieuwe 33 Stradale is uitgerust met het geïntegreerde Alfa Romeo Brake-By-Wire-remsysteem, dat zowel controle over de remdruk biedt als stabiliteit in het gevoel van het pedaal, dat ook afhangt van welke rijmodus is geselecteerd. Geproduceerd door Brembo voor Alfa Romeo, garanderen koolstofkeramische remmen hoge prestaties en zorgen voor reactief remmen met een verminderd fading-effect bij hoge temperaturen. Voor en achter zijn de schijven geventileerd en geperforeerd met een zeszuiger monobloc remklauw in aluminium aan de voorkant, met een vierzuigersysteem aan de achterkant. Naast de klassieke Rosso-, Nero- en Giallo-kleuren kunnen de remklauwen op aanvraag in andere kleuroplossingen worden aangepast.

DE “BOTTEGA” – AMBACHTSLIEDEN TEN DIENSTE VAN DE KLANT

  • Geïnspireerd door renaissanceboetieks en door carrosseriebouwers uit de jaren 1960, heeft een team van Alfa Romeo-professionals met klanten samengewerkt om 33 unieke en exclusieve exemplaren te ontwerpen.
  • Alle 33 modellen van de nieuwe Alfa Romeo special edition waren binnen enkele weken uitverkocht.
  • Het 33-comité, voorgezeten door de CEO van Alfa Romeo, bestaat uit de hoofden van verschillende afdelingen en keurt de verzoeken van klanten goed, zodat de geschiedenis en iconiciteit van de auto worden gerespecteerd.

 

Het creëren van een uniek en onherhaalbaar kunstwerk, het vormgeven van materie en kleuren in een vorm van pure schoonheid. Dit principe is geworteld in de Italiaanse Renaissance, waar meester-ambachtslieden leven bliezen in objecten van grote aantrekkingskracht en kwaliteit, volgens de specificaties van hun klanten. Dezelfde filosofie was aanwezig in de werkplaatsen van de beroemdste Italiaanse carrosseriebouwers van de jaren 1960: op verzoek van autofabrikanten of individuele kopers produceerden ze enkele van de mooiste iconen in de auto-industrie, allemaal met de hand. Hetzelfde principe leeft vandaag voort in de “Bottega”, een team van Alfa Romeo-professionals die een jaar lang in nauw contact met klanten hebben gewerkt om eerst tot de definitie van het concept van de nieuwe 33 Stradale te komen en vervolgens tot het ontwerpen van 33 unieke en exclusieve exemplaren.
De eerste ontmoetingen met potentiële kopers werden gehouden tijdens de Grand Prix van Monza in 2022, waar verzamelaars en fans van het merk de eerste schetsen van de auto konden waarderen, gemaakt door de passie en trots van de Alfa Romeo Centro Stile. Het idee om het icoon nieuw leven in te blazen raakte deze fans zo diep dat binnen enkele weken alle 33 exemplaren al waren verkocht.
Alfa Romeo besloot toen om de Sala del Consiglio van het museum in Arese, waar het ontwerp van de 33 Stradale in 1967 werd goedgekeurd, te heropenen als het hoofdkwartier van de Bottega. Klanten werden er verwelkomd om hun wensen voor hun auto’s vast te leggen, met volledig respect voor de geschiedenis en iconiciteit van de oprichter.
Een grote verantwoordelijkheid viel toe aan het 33 Committee, voorgezeten door de CEO van Alfa Romeo en bestaande uit de hoofden van acht afdelingen van het merk: Design, Heritage, het Museum in Arese, Product, Strategic Projects, Marketing, Communication en Motorsport. Na goedkeuring werden de verzoeken van elke klant vervolgens door Engineering onderzocht om te controleren of ze haalbaar waren in de productie.

 

VAKMANSCHAP EN INNOVATIE VOOR EEN ONGEKEND NIVEAU VAN MAATWERK

  • Geproduceerd in slechts 33 exemplaren, elk aangepast en uniek op basis van talloze variaties van exclusieve carrosseriekleuren, prestigieuze coatings en innovatieve materialen.
  • Alfa Romeo zal de Carrozzeria Touring Superleggera gebruiken om deze limited edition te bouwen, die ambachtelijke processen, technologische innovatie en klantwensen combineert.
  • Klanten kunnen kiezen uit vier exclusieve kleurstellingen, verschillende koolstofvezelafwerkingen en verschillende logo’s.
  • Twee verschillende stijlen voor het interieur: “Tributo” met leer en aluminium, en “Alfa Corse” met koolstofvezel en alcantara, beide met verschillende combinaties van kleuren en afwerkingen om het karakter van de auto te verheerlijken.

 

De 33 Stradale wordt geproduceerd in slechts 33 eenheden, aangepast door te kiezen uit tal van variaties van carrosseriekleuren, bekleding en stoffen; er zal ook een programma zijn gewijd aan klanten met specifieke verzoeken die hun auto verder willen aanpassen, om een onuitwisbare en persoonlijke handtekening achter te laten in de geschiedenis van Alfa Romeo. Daarom zullen geen twee auto’s ter wereld identiek zijn, waardoor ze meesterwerken “op vier wielen” zijn, met de ambitie om deel uit te maken van de Alfa Romeo-geschiedenis. Elke auto is ontworpen om uniek te zijn, dus elke auto wordt geregistreerd volgens een exclusieve procedure en met een specifiek VIN.
In detail identificeren de eerste drie letters het merk Alfa Romeo “ZAR”, terwijl de volgende vijf cijfers werden gekozen in samenwerking met de 33 klanten en het voertuig definiëren als “33STR”. Ten slotte kunnen de laatste acht cijfers worden aangepast door de 33 eigenaren en fungeren als de ‘handtekening’ van de klant.
Deze identificatiecode zal boven de centrale tunnel worden gegraveerd, waarbij een plaat – geïnspireerd op zijn tegenhanger uit de jaren 1960 – in het achterste compartiment zal worden geplaatst om de specificiteit van componenten zoals het chassis, de motor (en), versnellingsbak / batterij en monocoque te certificeren.
Met geconsolideerde ervaring op het gebied van de meest exclusieve op maat gemaakte auto’s, zal Alfa Romeo de Carrozzeria Touring Superleggera gebruiken, een van de beroemdste bedrijven ter wereld die al zijn stempel heeft gedrukt op enkele van de mooiste Alfa Romeo’s aller tijden. Daarom vertegenwoordigt het nieuwe “fuoriserie” (‘op maat gemaakte’) model van het merk Biscione een nieuwe manier om de productie van beperkte oplages te concipiëren door ambachtelijke processen, technologische innovatie en klantwensen vakkundig te combineren, een beetje zoals wat er begin jaren 20 gebeurdeÞ eeuw waarin Alfa Romeo zijn creaties modelleerde met de medewerking van beroemde Italiaanse carrosseriebouwers. De klant wordt vervolgens begeleid tijdens het aanpassingsproces en vertaalt zijn wensen en dromen naar iets tastbaars en echts. Om deze reis door de aanpassing van de auto te ondersteunen, werden twee interieurstylingvoorstellen (Tributo en Alfa Corse) ontwikkeld als basis voor de configuratie van de 33 Stradale. Als gevolg van de flexibiliteit van vakmanschap zijn ook persoonlijke verzoeken mogelijk, bijvoorbeeld het gebruik van een specifieke coating of carrosseriekleur, waaraan zal worden voldaan onder voorbehoud van goedkeuring door het 33-comité.
In eerste instantie kunnen klanten kiezen uit drie exclusieve carrosseriekleuren die herinneren aan de geschiedenis van de 33 Stradale: de klassieke pastel Rosso Alfa, een herinterpretatie van koningsblauw, en de meer verfijnde getinte blanke lak Rosso, bekend als “Villa d’Este.” De auto kan ook worden “aangekleed” in een witte en rode kleurstelling, als eerbetoon aan de legendarische Tipo 33 racewagen. Klanten hebben ook de mogelijkheid om de zichtbare koolstofvezelafwerkingen te selecteren en aan te passen, te kiezen tussen verschillende configuraties van luchtinlaten, om het logo liever aan de zijkant tussen Quadrifoglio en Autodelta te bevestigen en om te kiezen voor de klassieke of 3D-configuratie van de grille. De “Alfa Romeo” handtekening op de achterzijde is ook verkrijgbaar in zwart, goud of zilver. Dezelfde kleuren verschijnen in de 20-inch “Tributo” lichtmetalen velgen, plus de verfijnde tweekleurige optie. Tot slot zijn de remklauwen optioneel verkrijgbaar in zwart, rood of geel, terwijl de dubbele uitlaat kan worden afgewerkt in geborsteld chroom of zwart.
Wat het interieur betreft, is de nieuwe 33 Stradale verkrijgbaar in twee basisuitrustingsniveaus: Tributo en Alfa Corse. De eerste is gemarkeerd door leer en aluminium en is een eerbetoon aan de 1967 Stradale uit 33 die te zien is in het museum in Arese. Het opvallende kenmerk hier is de interieurbekleding in tweekleurig biscuitleder en leisteen, gebruikt in de stoelen, het dashboard, de deurpanelen en de centrale tunnel. Klanten kunnen ook kiezen voor andere two-tone oplossingen, zoals rood/zwart of blauw/leisteen. Omgekeerd is het uitrustingsniveau “Alfa Corse” de triomf van de sportiviteit, met de combinatie van koolstofvezel en alcantara: de bekleding van de stoelen, het dashboard, de deurpanelen en de centrale tunnel combineren alcantara en leer in tinten zoals zwart, rood / zwart of blauw / zwart.

DE WORTELS VAN DE LEGENDE

  • ALLE ORIGINI DEL MITO Een perfecte combinatie van schoonheid en prestaties, de 1967 33 Stradale belichaamt Alfa Romeo’s concept van “noodzakelijke schoonheid”, en is rechtstreeks afgeleid van de Tipo 33, de monarch van de wereldsport.
  • Project 33 markeerde Alfa Romeo’s terugkeer naar de racerij, geleid door zijn president Giuseppe Eugenio Luraghi, met bijdragen van Carlo Chiti’s Autodelta, de nieuw gevormde race-afdeling van het merk Biscione.
  • Het ontwerp van de 33 Stradale werd samengesteld door Franco Scaglione, een van de grootste auto-ontwerpers van die tijd, die een meesterwerk van balans, pure lijnen en elegantie tot in het kleinste detail creëerde.
  • Tussen 1967 en 1969 werden slechts 18 exemplaren geproduceerd, waarvan er één vandaag wordt bewaard in het museum in Arese, waardoor het een uiterst zeldzaam stuk is dat zeer begeerd is door verzamelaars.
  • De 33 Stradale heeft vele beroemde Italiaanse ontwerpers geïnspireerd, die hebben bijgedragen aan het markeren van de geschiedenis van de Italiaanse autosport en werelddesign.

 

De Alfa Romeo 1967 Stradale uit 33 is een van de meest fascinerende auto’s ooit geproduceerd door het Italiaanse merk: het is de combinatie van schoonheid en prestaties, die het belangrijkste Alfa Romeo-concept van “noodzakelijke schoonheid” belichaamt, d.w.z. de perfecte balans tussen geavanceerde mechanica en de stijl die ze omhult. We kunnen de geschiedenis kort volgen door hulde te brengen aan de gedurfde visionairs die de vastberadenheid hadden om een ambitieuze droom om te zetten in een “fuoriserie” (‘op maat gemaakte’) auto die blijft dienen als een bron van inspiratie voor de toekomst van het merk Alfa Romeo.
Het waren de Swinging Sixties, een tijd van economische wedergeboorte en sociaal-culturele verlossing. De auto was een object van verlangen, een symbool van elegantie, snelheid en exclusiviteit. In die tijd werd Alfa Romeo geleid door Giuseppe Eugenio Luraghi, een veelzijdige en beschaafde manager, die Alfa Romeo na de glorie van de eerste helft van de eeuw terug wilde brengen naar het internationale autosporttoneel. Denk maar aan de overwinningen van het eerste wereldkampioenschap voor Grand Prix-auto’s in 1925, de 11 edities van de Mille Miglia, de vier opeenvolgende edities van de 24 uur van Le Mans en, op het hoogtepunt van zijn sportieve glorie, de eerste twee F1-wereldkampioenschappen met de legendarische coureurs Farina en Fangio.
In 1964 vond president Luraghi van het merk dat het hoog tijd was voor een officiële terugkeer naar de competitie. Om een race-afdeling te reconstrueren, nam hij Autodelta over, een Udine-bedrijf dat al een bevoorrechte partner was in de productie van de TZ. Bij Autodelta keerde ook Carlo Chiti – die van 1952 tot 1957 bij Portello had gewerkt, die toen manager van het officiële team werd – terug bij Alfa Romeo. In hetzelfde jaar begon het 33-project. Luraghi vroeg zijn team om een auto die kon strijden in de ‘klassen van het moment’ voor publiek succes en media-aandacht: het World Sportscar Championship.
In het midden van de jaren 1960 verhuisde Autodelta naar Settimo Milanese – dichter bij de Alfa Romeo-fabriek, maar vooral naar het Balocco-testcircuit. Het eerste Tipo 33-frame ontworpen door Alfa Romeo, geïnspireerd door de luchtvaart, kwam in 1965 naar de Autodelta-werkplaatsen. Het had een asymmetrische “H” buisvormige structuur, gemaakt van aluminiumlegering, met interne geïntegreerde brandstoftanks. In het voorpaneel zorgde een magnesiumstructuur voor optimale ondersteuning van de voorwielophanging, radiatoren, besturing en pedalen. De motor en de reductor waren in de lengterichting centraal achterin gemonteerd. De carrosserie was gemaakt van glasvezel, om de totale massa van de auto te beperken tot 600 kg – het minimale regelgewicht. Opnieuw was lichtheid het geheime wapen van Alfa Romeo.
Korte ontwikkelingstermijnen waren onrealistisch voor zo’n ambitieus (en innovatief) project. Bijna twee jaar zouden voorbijgaan voordat de 33 klaar was om te racen. Voor de eerste tests gebruikte de auto de 2.1 cc 570-cilinder van de TZ4; ondertussen werd een volledig nieuwe motor ontwikkeld, met een 8-cilinder “V” configuratie, twee liter inhoud en een vermogen van 260 pk. De eerste 33 die raceten kreeg meteen de bijnaam “Periscopica”, vanwege de luchtinlaat die boven de rolbeugel uitsteekt.
De tijdrit in Fléron, bij Luik, werd gekozen voor zijn debuut. De bestuurder was de hoofdtester bij Autodelta, Teodoro Zeccoli. Na jaren van minutieuze voorbereiding betrad de 33 op 12 maart de wereld van de competitieve autosportÞ, 1967. En het scoorde meteen een overwinning, in de eerste in een lange reeks overwinningen op de meest prestigieuze circuits. Deze reeks overwinningen, onder meer in het WK van ’75 en ’77 voor Makes, maakte van de 33 een wereldleider.
Op de golf van enthousiasme voor zijn terugkeer naar de racerij, besloot Alfa Romeo in 1967 om de 33 in een zeer beperkte oplage voor particulieren te produceren, als een “fuoriserie” (‘op maat gemaakte’) auto die de prestaties van de Tipo 33-racewagen combineerde met comfort en rijeigenschappen die geschikt waren voor dagelijks gebruik. Het ontwerp werd toevertrouwd aan Franco Scaglione. Scaglione werd geboren in Florence in een oude aristocratische familie en studeerde luchtvaarttechniek totdat hij werd ingelijfd in het leger. Hij vertrok vervolgens naar het Libische front en werd gevangengenomen in Tobroek. Eind 1946 keerde hij terug naar Italië. Vastbesloten om zijn studie niet te hervatten, koos hij ervoor om auto-ontwerper te worden: eerst met Pinin Farina, vervolgens met Bertone en uiteindelijk freelance. Scaglione stopte al zijn technische expertise en creatieve durf in het ontwerp van de 33 Stradale, wat resulteerde in een meesterwerk waar innovatie in stijl samengaat met de zoektocht naar aerodynamica en functionaliteit.
Het resultaat was de Alfa Romeo 33 Stradale, een coupé van slechts 99 cm hoog met verticaal openende deuren, een van de weinige straatauto’s op basis van het racemodel, waarvan hij uitstekende technische oplossingen erfde die van geavanceerde moderne auto’s 56 jaar later nog steeds kunnen overschaduwen. Het ontwerp, de kwintessens van schoonheid in een auto, is bijna onmogelijk te beschrijven: de uitdrukkingen waren de balans van zijn vormen, de zuiverheid van zijn lijnen, de elegantie van zijn elk detail. De cofango van de 33 Stradale opent volledig om de toegang tot de mechanische componenten te verbeteren. Voor het eerst op een “straatlegale” auto maken de “elytra” -deuren het gemakkelijker om in een voertuig te stappen dat minder dan een meter van de grond oprijst. De andere verschillen met de circuitversie zijn de verlenging van de wielbasis met 10 centimeter, om de ruimte in het passagierscompartiment een beetje te vergroten, en een stalen frame in plaats van een aluminium frame.
Naast het ontwerp is het opwindende deel van een Alfa Romeo de motor, en de 33 Stradale is geen uitzondering. Afgeleid van de motor gemonteerd op de raceversie en gemaakt van aluminium- en magnesiumlegeringen, met indirecte mechanische injectie en een compressieverhouding van 10: 1, heeft de tweelitermotor 8 V-cilinders en levert 230 pk bij 8.800 tpm en een koppel van 206 Nm. In zo’n lichtgewicht auto vertaalden deze cijfers zich in echte supercarprestaties voor die tijd: de topsnelheid kwam boven de 260 km/u uit en de acceleratie van 0 naar 100 km/u was in slechts 5,5 seconden. Het is daarom een authentiek juweeltje van de Italiaanse autosport, ontworpen door de legendarische ingenieur Giuseppe Busso en verfijnd door het team van Carlo Chiti voor toepassing op het 33-project.
De 33 Stradale werd officieel gelanceerd op de Autosalon van Turijn in 1967, nadat hij een paar weken eerder was onthuld aan een enthousiast publiek van experts op het Autodromo di Monza, kort voor de Italiaanse Formule 1 GP. De keuze van de locatie was geen toeval en belichaamde de link tussen de racewereld en straatauto’s. Een band bezegeld door de aanwezigheid van de Quadrifoglio, voor het eerst gebruikt door Ugo Sivocci in 1923 en aangenomen vanaf de jaren 1960 als het officiële symbool op de Alfa Romeo’s met de grootste sportieve prestaties.
Bij de lancering werd de 33 Stradale was de mooiste en duurste sportwagen op de markt en verkocht toen voor bijna 10 miljoen Italiaanse lire, vergeleken met 6 of 7 miljoen voor zijn meest prestigieuze rivalen. Tussen 1967 en 1969 werden slechts 18 exemplaren geproduceerd, waarvan er één vandaag wordt bewaard in het museum in Arese, waardoor het een uiterst zeldzaam stuk is dat zeer begeerd is door verzamelaars van over de hele wereld. In de loop der jaren is het gevierd op vele evenementen, tentoonstellingen en concours d’elegance, waardoor zijn status als icoon van de wereldautosport is geconsolideerd.
De onsterfelijke schoonheid van de 33 Stradale – met dank aan de inspiratie van Franco Scaglione en de technologie die rechtstreeks is afgeleid van de Tipo 33 – maken het een van Alfa Romeo’s meest representatieve iconen. Deze aantrekkingskracht is in de loop der jaren bevorderd door de interpretaties van de grootste ontwerpers van die tijd. Inderdaad, een deel van de 18 chassis van de 33 Stradale werden gebruikt om prototypes te maken, die twee decennia van auto-ontwerp anticipeerden. De eerste droomauto was de Alfa Romeo Carabo, ontworpen door Marcello Gandini voor Bertone, en tentoongesteld op de Autosalon van Parijs in 1968. Drie Pininfarina-projecten volgden: de P33 Roadster GS in hetzelfde jaar, de 33/2 Coupé Speciale in 1969 en de Cuneo in 1971, die het chassis erfde van de P33 Roadster GS. De Iguana uit 1969 was de eerste Alfa Romeo ontworpen door Giorgetto Giugiaro, toen Italdesign een nieuw opgericht bedrijf was. Een paar jaar later kwam daar de “futuristische” Navajo uit 1976 bij, gepresenteerd door Bertone. Kortom, de 33 Stradale is een legendarisch model dat niet alleen de geschiedenis van Alfa Romeo, maar ook die van het Italiaanse design heeft getekend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait