Werelddebuut : Bizzarrini geeft eerste volledige beelden vrij van The Giotto

  • Eerste volledige foto’s van nieuwe Hyper GT, De Giotto, gestyled door Giorgetto & Fabrizio Giugiaro (GFG Style)
  • Samenwerking aangekondigd met Cosworth voor unieke Bizzarrini atmosferische V12-motor
  • Julian Jenkins benoemd tot CEO. Ian Fenton blijft betrokken als strategisch adviseur

1St augustus 2023 – In februari 2023 bood Bizzarrini de eerste glimp van een geheel nieuwe Hyper GT: De Giotto. Zes maanden later, na aerodynamische analyse die de door Giugiaro ontworpen styling valideert, worden de eerste volledige beelden van de Giotto onthuld, samen met de eerste details van Bizzarrini’s exclusieve V12-aandrijflijn. Samen vormen deze een belangrijke mijlpaal in de reis naar de eerste klantleveringen van The Giotto die gepland staan voor begin 2026.

Vernoemd naar de technische virtuoos en oprichter van het bedrijf, Giotto Bizzarrini, is de Giotto ontworpen door Giorgetto Giugiaro, samen met zijn zoon Fabrizio bij GFG Style in Turijn, Italië. Dit wakkert een merkpartnerschap aan dat 60 jaar geleden voor het eerst werd opgericht toen een jonge Giorgetto, terwijl hij bij Bertone werkte, bijdroeg aan het ontwerp van de originele iconische Bizzarrini 5300 GT. Nu hebben zijn subtiele verfijningen aan de op maat gemaakte koolstofvezel behuizing van de Giotto een spirituele opvolger gemaakt die schoonheid, prestaties en bruikbaarheid levert.

Giorgetto en Fabrizio, een meeslepende mix van verleden en heden, hebben elementen van de meest legendarische Bizzarrinis aller tijden vastgelegd en opnieuw geïnterpreteerd voor de moderne tijd. De prominente dubbele motorkapopeningen van originele Bizzarrinis zijn geëvolueerd naar een nieuw frontaal visueel karakter voor De Giotto. Terwijl de ultraslanke LED-koplampen in het midden van de motorkap samenkomen, dragen ze de prominente in het midden gemonteerde Bizzarrini-badge, net zoals deze werd ingelijst op de 5300 GT.

In profiel wordt de Giotto gekenmerkt door een heruitvinding van de driehoekige B-stijl van de 5300GT en een achterruit die zo elegant omhult dat het lijkt alsof hij op de wielkasten valt. De roofzuchtige houding van de Giotto, die achterin met middenmotor is, is een visuele weergave van het enorme vermogen dat door zijn achterwielen wordt geleverd.

Onder de gebogen lijnen van het achterscherm bevindt zich de exclusieve Bizzarrini V12-motor die in samenwerking met Cosworth wordt geproduceerd. De nieuwe atmosferische Bizzarrini V12 voldoet aan alle wereldwijde wet- en emissievoorschriften en wordt ontworpen om ultieme betrokkenheid en rijeigenschappen te bieden. In een aangrijpend en passend eerbetoon aan Giotto Bizzarrini, bekend om zijn werk aan de originele Lamborghini V12, zal de motor een inhoud hebben van 6626cc – de datum van zijn geboorte, 6ÞJuni 1926.

Het genie van Giotto Bizzarrini blijft de inspiratie voor deze nieuwe supercar, niet alleen in zijn keuze voor de aandrijflijn, maar ook in zijn streven naar aerodynamische efficiëntie. Net zoals hij het geavanceerde ontwerp ontwikkelde voor de legendarische Ferrari 250-gebaseerde ‘broodwagen’, hebben de technische en designteams achter The Giotto zich gericht op prestaties door zuiverheid van vorm. De van de Formula One afgeleide dihedrale frontsplitter en achterdiffusor worden gecombineerd met de elegante geïntegreerde vaste achtervleugel om de juiste downforce voor alle rijomstandigheden te garanderen.

Een van de meest erkende talenten van Giotto Bizzarrini was zijn vaardigheid om de grenzen van de hedendaagse techniek te verleggen. In zijn tijd maakte Bizzarrini uitgebreid gebruik van het sterkste lichtgewicht materiaal dat beschikbaar was. Op dezelfde manier maakt de constructie van The Giotto gebruik van de lichtste, sterkste en meest geschikte materialen die vandaag beschikbaar zijn. Naast de elegante koolstofvezelhuid is de Giotto gebaseerd op een koolstofvezel carrosseriestructuur, gebaseerd op technologieën en productieprocessen die zijn ontwikkeld in de topsport.

In lijn met het oorspronkelijke plan zal The Giotto eind 2024 beginnen met testen op de weg, als onderdeel van een engineeringprogramma dat wordt geleid door Bizzarrini CTO, Chris Porritt. “We hebben een duidelijke visie voor The Giotto, niet gedreven door rondetijden of acceleratierecords, maar in de emotionele betrokkenheid van zowel de coureur als de passagier.”

Als aanvulling op Chris’s technische ervaring opgedaan tijdens zijn tijd bij Aston Martin, Tesla, Apple en Rimac, profiteert de organisatie ook van die van de huidige CEO, Ian Fenton, die aanzienlijke ervaring van Ford en Aston Martin meebrengt samen met de CCO, Julian Jenkins met zijn 30 jaar actief op een senior niveau met veel luxe automerken, inclusief; Jaguar Cars, Porsche, Bentley, Aston Martin en Rolls Royce Motor Cars.

Nu de leveringen van de 5300 GT Corsa Revival in volle gang zijn en het Giotto-project duidelijk is gedefinieerd, gaat Bizzarrini een nieuwe fase in. Om toezicht te houden op de levering van toekomstige auto’s en de verdere uitbreiding van het merk Bizzarrini, wordt Julian Jenkins benoemd tot Chief Executive Officer met ingang van 1 november 2023. Ian Fenton, die een belangrijke rol heeft gespeeld bij het orkestreren van de heropleving van het merk, zal aftreden als CEO, maar betrokken blijven als adviseur naast Dr. Ulrich Bez, voorheen CEO, Aston Martin en senior engineeringfuncties binnen BMW en Porsche.

Julian Jenkins zei over de structurele veranderingen: “Het genie van Giotto Bizzarrini en zijn prestaties in de automobielsector verdienen erkenning. Als zodanig ben ik vereerd om zo’n gerespecteerd en legendarisch merk te leiden terwijl we doorgaan met zijn visie om elegante en emotioneel boeiende modellen te creëren. Ian is cruciaal geweest in de strategische orkestratie van de heropleving van Bizzarrini en ik ben verheugd dat hij een toekomstige rol als strategisch adviseur zal blijven spelen terwijl we het merk verder laten groeien dan voertuigen tot een wereldwijd luxe-icoon.”

Rezam Al Roumi, eigenaar van Bizzarrini, herhaalt het sentiment dat zijn persoonlijke passie voor het merk en toewijding aan de toekomst ervan weerspiegelt. “De erfenis van Giotto Bizzarrini strekt zich uit over 60 jaar en wordt toegeschreven aan veel van de meest iconische auto’s en motoren van onze tijd, vooral die met zijn eigen naam. Als hoeder van dit opmerkelijke merk ben ik vastbesloten om Bizzarrini terug te brengen naar zijn rechtmatige plaats binnen de luxe automobielsector en nieuwe kansen te creëren om onze veeleisende klanten te betrekken en te verrassen.”

VER BIZZARRINI
Bizzarrini is het Italiaanse autosportmerk dat in 1964 werd opgericht door de legendarische ingenieur Giotto Bizzarrini, een iconische naam in de Italiaanse autogeschiedenis. Het merk werd in 2020 herboren onder een nieuwe eigenaar om het beste ontwerp, vakmanschap en technische uitmuntendheid samen te brengen voor een nieuwe generatie verzamelaars en liefhebbers. www.Bizzarrini.com Instagram: @BizzarriniDesign | Facebook: @BizzarriniDesign LinkedIn: Bizzarrini Wikipedia: Bizzarrini

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait