De nieuwe All-Terrain: het meest veelzijdige E-Klasse model

   Standaard 4MATIC, AIRMATIC en offroad-screen

·      Markante designelementen voor exterieur en interieur

·      Introductie met drie modellen vanaf eerste kwartaal 2024

Met standaard vierwielaandrijving 4MATIC, een grotere bodemvrijheid dankzij de luchtvering AIRMATIC (eveneens standaard) en het rijprogramma ‘Offroad’ kan de nieuwe E-Klasse All-Terrain op zijn grotere wielen uitstekend uit de voeten in licht terrein, zoals onverharde wegen. Andere praktische details die de offroad-rijervaring verbeteren zijn het offroad-screen en de ‘transparante motorkap’ als bestanddeel van de 360°-camera.Typisch All-Terrain is de markante look: tot de offroad-designelementen behoren de specifieke grille, de speciale bumpers, de optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom voor en achter alsmede de donkergrijze wielkastbekleding in mat donkergrijs. De nieuwe E-Klasse All-Terrain beleeft zijn wereldpremière op de IAA in München en maakt de E-Klasse familie compleet. Hij staat vanaf eerste kwartaal 2024 bij de Mercedes-Benz dealers.

Vergeleken met de conventionele E-Klasse Estate is de All-Terrain alleen hoger. De lengte is vrijwel gelijk gebleven (4.950 mm). De breedte bedraagt 1.904 mm, de hoogte 1.497 mm. Hij is standaard uitgerust met 235/55 R18 banden op 8J x 18 inch velgen. Optioneel zijn velgen tot 20” leverbaar.

De nieuwe E-Klasse All-Terrain is 28 mm breder dan het vorige model. Dit maakt de reis nog comfortabeler voor de achterpassagiers, die nu 1.519 mm elleboogruimte tot hun beschikking hebben. De wielbasis is met 22 mm toegenomen tot 2.961 mm, wat zorgt voor meer knieruimte en beenruimte achterin.

De sportieve achterzijde herbergt een laadvolume van 615 tot 1.830 liter (plug-in hybrid: 460 tot 1.675 liter). De achterbankleuning kan in de verhouding 40:20:40 worden gedeeld en neergeklapt. De bediening vindt plaats met twee drukknoppen aan de linker- en rechterkant van de achterbankleuning. De standaard EASY PACK-achterklep opent en sluit gemakkelijk met één druk op de knop:  via de toets op de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep. De bagageafdekking (rollo) en het scheidingsnet (beide standaard) zijn tweedelig. Ze hebben elk hun eigen cassette.

Mercedes-Benz E-Klasse T-Modell All Terrain E 300 de 4MATIC ((vorläufige Angaben) Kraftstoffverbrauch kombiniert, gewichtet (WLTP): 0,9-0,7 l/100 km; Stromverbrauch kombiniert, gewichtet (WLTP): 25,1-23,8 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert, gewichtet (WLTP): 22-19 g/km), AVANTGARDE Line, Night Paket; Exterieur: MANUFAKTUR opalithweiß bright; Interieur: Leder macchiatobeige, Zierelemente Holz Ahorn braun offenporig aluminium lines//Mercedes-Benz E-Class Estate All Terrain E 300 de 4MATIC ((preliminary data) Fuel consumption combined, weighted (WLTP): 0.9-0.7 l/100 km; Power consumption combined, weighted (WLTP): 25.1-23.8 kWh/100 km; CO2 emissions combined, weighted (WLTP): 22-19 g/km), AVANTGARDE line, night package; exterior: MANUFAKTUR opalith white bright; interior: leather macchiato beige, brown open-pore maple wood trim elements with aluminium lines

Offroad-designelementen

Het meest in het oog springende kenmerk van het markante front is de grille  met twee lamellen met geïntegreerde ster en Mercedes-Benz pattern. De lamellen zijn iridiumzilver. Ook de specifieke voorbumper en de optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom dragen bij aan de robuuste uitstraling.

En profil vallen de donkergrijze wielkastbekledingen in mat donkergrijs op, deze geven de All-Terrain karakter. Hetzelfde geldt voor de dorpelverbreders met sierlijst in hoogglanzend chroom.

Aan de achterzijde is de All-Terrain ook voorzien van een modelspecifieke bumper die een optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom afsluit. Een ander detail is een robuuste laaddrempelbescherming in rvs-look.

Het interieur wordt gekenmerkt door rvs AMG-sportpedalen en vloermatten met opschrift ‘All-Terrain’.

Standaard luchtvering rondom

De nieuwe E-Klasse All-Terrain is standaard uitgerust met luchtvering AIRMATIC op de voor- en achteras. Dit systeem combineert luchtgeveerde balgen met adaptieve ADS+ dempers voor een maximaal reactievermogen. De karakteristieken van de dempers worden bij elk afzonderlijk wiel automatisch aangepast, zowel in de ingaande als in de uitgaande fase. Geavanceerde sensortechnologie en algoritmes passen de schokdempers aan het wegdek aan, zodat de impact van bijvoorbeeld het raken van een hobbel met één band niet wordt overgedragen op de gehele as en het interieur.

De niveauregeling rondom maakt deel uit van AIRMATIC. Deze houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van het voertuig, maar past deze indien nodig ook aan.  Om de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik te verminderen, wordt het voertuigniveau automatisch met 15 mm verlaagd vanaf een snelheid van 120 km/h in het rijprogramma ‘Comfort’.

Drie All-Terrain modellen leverbaar bij de introductie

Direct vanaf de introductie is er keuze uit uiteenlopende aandrijfconcepten: diesel, benzine en plug-in hybrid. De verbrandingsmotoren zijn vier- en zescilinders uit de huidige modulaire motorenfamilie van Mercedes-Benz, FAME genaamd (Family of Modular Engines).

Naast turbolading beschikken zowel de diesel- als benzinemotor over intelligente ondersteuning door een geïntegreerde startdynamo (ISG). Het zijn dus mild hybrids. Dankzij een nieuwe accu is het vermogen van de elektromotor verhoogd van 15 tot 17 kW en het boostkoppel tot 205 Nm.

Met een elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) en een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km (WLTP) kunnen bestuurders van de plug-in hybrid in veel gevallen volledig elektrisch rijden, zonder inschakeling van de verbrandingsmotor. Zelfs in de offroad-modus op onverharde wegen. De hoge vermogensdichtheid van de hybride tractiekop wordt bereikt door een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het piekkoppel van 440 Nm van de elektromotor is vanaf het begin beschikbaar, wat resulteert in een hoge mate van souplesse bij het optrekken vanuit stilstand en tevens voor dynamische rijprestaties zorgt. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot 140 km/h, waarna het op soepele wijze wordt afgetopt. Een hightech uitrusting is de intelligente, elektromechanische rembekrachtiger. Deze zorgt ervoor dat het remsysteem op zeer efficiënte wijze elektrische recuperatie combineert met het hydraulische remsysteem.

E 220 d 4MATIC E 450 4MATIC E 300 de 4MATIC
Cilinderinhoud cm³ 1.993 2.999 1.993
Max. vermogen verbrandingsmotor kW/pk 145/197 280/381 145/197
bij t/min 3.600 5.800-6.100 5.000
Extra elektrisch vermogen (mild hybrid)
Max. vermogen elektromotor (plug-in hybrid)
kW/pk 17/23 17/23 95/129
Max. koppel, verbrandingsmotor Nm 440 500 440
Extra elektrisch koppel (mild hybrid)
Max. koppel elektromotor (plug-in hybrid)
Nm 205 205 440
Acceleratie 0-100 km/h sec. 8,3 4,7 6,9
Systeemvermogen kW 230
Systeemkoppel Nm 700
Energiecapaciteit HV-accu (geïnstalleerd/bruikbaar) kWh 25,4/19,5
Topsnelheid km/h 220 250 213
Brandstofverbruik gecombineerd/gewogen (WLTP) l/100 km 6,0-5,3 8,7-7,9 0,9-0,6
Energieverbruik gecombineerd/gewogen (WLTP)1 kWh/
100 km
25,1-22,9
CO2-emissie gecombineerd/gewogen (WLTP)1 g/km 157-139 198-180 22-17
Elektrische actieradius (EAERCity, WLTP)[1] km 85-102

MBUX Superscreen als highlight in het interieurdesign

Het dashboard speelt een belangrijke rol in de digitale beleving in het interieur. Als de E-Klasse All-Terrain is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, strekt het grote glazen oppervlak van het MBUX Superscreen zich uit tot het centrale display. Het bestuurdersdisplay is optisch daarvan losgekoppeld en bevindt zich in het blikveld van de bestuurder. De modellen zonder voorpassagiersdisplay hebben een groot sierdeel dat doorloopt tot in het midden. Visueel los daarvan lijkt het centrale display te zweven boven het holle oppervlak van dit sierdeel.

In het rijprogramma ‘Offroad’ schakelen het bestuurdersdisplay en het centrale display van de nieuwe E-Klasse All-Terrain over naar een offroad-screen met overzichtelijk geordende informatie,  bedieningsmogelijkheden en functies. In combinatie met de 360°-camera ondersteunt een ‘transparante motorkap’ de bestuurder in de offroad-modus. Het centrale display toont een virtueel zicht onder de voorzijde van het voertuig. Hierdoor kunnen bestuurders obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen beter en eerder waarnemen.

De voorkant van het dashboard wordt verlicht door de lichtband van de actieve sfeerverlichting. Deze loopt in een wijde boog van de voorruit, langs de A-stijlen tot in de portieren. Dit creëert een royaal gevoel van ruimte. Een ogenschijnlijk vrij zwevend bedieningspaneel in het bovenste deel van de portierpanelen sluit optisch aan op het uiterlijk van de glasoppervlakken van de displays.

De middenconsole is ontworpen als een homogene eenheid en gaat in een rechte lijn over in het onderste deel van het dashboard. Aan de voorzijde is een opbergvak met deksel en bekerhouders geïntegreerd in het driedimensionaal gevormde sierdeel. In het achterste deel van de middenconsole bevindt zich een zacht beklede armsteun.

Het middendeel van het portier loopt met een holle curve naadloos (‘seamless’) over in de armleuning. Het voorste gedeelte is uitgevoerd als metalen hightech element. Het dient als hand- en sluitgreep en bevat de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. Een andere highlight is het vrij zwevende bedieningspaneel met de portieropener en de bediening van de stoelfuncties.

De contouren van zitting en rugleuning vloeien elegant van binnen naar buiten en lijken door hun gelaagdheid boven de zitting te zweven. Verticale inspringende lijnen volgen de contouren en worden naar boven toe breder.

Indrukwekkende, intense entertainmentervaring

Muziek, games en streaming-content kunnen in de E-Klasse All-Terrain met bijna alle zintuigen worden ervaren[2]. Dankzij digitale innovaties in het interieur is de E-Klasse nu intelligenter, waardoor een nieuwe dimensie van personalisatie en interactie wordt bereikt. Tegelijkertijd is de elektronica-architectuur meer software- en minder hardware-gestuurd.

De rekenfuncties van domeinen die voorheen gescheiden waren, vinden plaats in één processor. De displays en het MBUX infotainmentsysteem delen zo een nieuwe, zeer krachtige centrale boordcomputer. Deze koppeling verbetert de prestaties, omdat de gegevens aanzienlijk sneller kunnen worden verzonden.

De nieuwe E-Klasse All-Terrain krijgt het entertainmentpakket MBUX entertainment plus. Het omvat Mercedes me connect-services en een datapakket van een externe provider. Afhankelijk van het land wordt een communicatiemodule gebruikt met 5G als transmissietechnologie. De mobiele telefoonstandaard 5G maakt veel hogere datasnelheden mogelijk dan LTE/UMTS[3].

Digitale voertuigsleutel[4] nu beschikbaar voor de iPhone en Apple Watch

Met de digitale voertuigsleutel kan de E-Klasse All-Terrain eenvoudig door de bestuurder worden gestart en vergrendeld met een geschikt apparaat[5], dat via Mercedes me connect met het voertuig is verbonden. Ook key sharing is mogelijk: via verschillende digitale kanalen kunnen familieleden of vrienden worden uitgenodigd om de E-Klasse All-Terrain te gebruiken. Daarbij kan de eigenaar van het voertuig verschillende rechten toekennen, waarbij alleen toegang tot het voertuig wordt verleend of ook toestemming wordt gegeven om te rijden. Het voertuig kan meerdere gebruikers tegelijk herkennen en de digitale voertuigsleutel kan door maximaal zestien personen worden gedeeld. In de landen waar Mercedes me connect-services beschikbaar zijn, maakt de voorbereiding voor de digitale voertuigsleutel deel uit van het KEYLESS GO-comfortpakket[6]. Deze uitrustingscombinatie is in de nieuwe E-Klasse All-TerraIN leverbaar vanaf het premium pakket.

Muziek wordt zichtbaar: de soundvisualisatie

Met de nieuwe actieve sfeerverlichting met soundvisualisatie kunnen de inzittenden van de nieuwe E-Klasse All-Terrain muziek met drie zintuigen beleven: muziek en geluiden uit films of apps kunnen worden beluisterd (optioneel met Dolby Atmos®-technologie), gevoeld (door middel van klankresonerende transducers van het optionele Burmester® 4D-surround sound system) en nu ook ‘gezien’. De visualisatie vindt plaats op de lichtband van de actieve sfeerverlichting (optie). Deze loopt in de E-Klasse All-Terrain voor het eerst door het gehele voertuig. Zo kunnen snelle opeenvolgingen van beats snelle lichtveranderingen veroorzaken, terwijl vloeiende ritmes zacht in elkaar overlopende lichtstemmingen creëren.

De entertainmentervaring voor de voorpassagier is indrukwekkend. Op het optionele voorpassagiersdisplay kan de voorpassagier dynamische content bekijken, zoals tv of videostreaming, zelfs wanneer de bestuurder ook deze richting op kijkt. Het display is namelijk schakelbaar. De geavanceerde, camera-gebaseerde privacyfunctie vermindert de helderheid ervan en daarmee het risico op afleiding van de bestuurder.

Nieuwe apps van derden plus selfie- en videocamera

De software-experts van Mercedes-Benz hebben een nieuwe compatibiliteitslaag ontwikkeld die de installatie van apps van derden[7] mogelijk maakt. De volgende apps zijn beschikbaar op het centrale display bij de introductie van de E-Klasse All-Terrain[8]: het entertainmentplatform ‘TikTok’, de game ‘Angry Birds’, de samenwerkingsapp ‘Webex’, de office-app ‘Zoom’, de browser ‘Vivaldi’ en de podcast-app ‘Pocket Casts’. Daarnaast biedt het entertainmentportal ZYNC[9] (optie) videostreaming, on-demand content, interactieve ervaringen, lokale videoprogramma’s, sport, nieuws, games en nog veel meer op het centrale display en voorpassagiersdisplay, via een user interface.

Ook nieuw is een selfie- en videocamera (onderdeel van het optionele MBUX Superscreen) bovenop het dashboard[10]. Als het voertuig stilstaat, kan de bestuurder[11] met een videobeeld deelnemen aan online conferenties via bijvoorbeeld ‘Webex’ en persoonlijke foto’s en video’s maken.

MBUX biedt ook meer bedieningsgemak. Met de functie ‘Just Talk’ kan de intelligente spraakbediening nu ook worden geactiveerd zonder het trefwoord “Hey Mercedes”. Als de functie wordt geactiveerd, verschijnt er een rood microfoonsymbool in het display. Dit geeft aan dat het voertuig klaar is en wacht op commando’s.

Meer comfort in het dagelijks verkeer: de routines

Mercedes-Benz werkt aan het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), zodat het voertuig leert welke comfortsystemen de inzittenden regelmatig gebruiken. Onder identieke omstandigheden is het de bedoeling dat AI dergelijke functies[12] automatiseert. Het resultaat is een gepersonaliseerde ervaring. Mercedes-Benz gebruikt de term ‘routine’ voor deze innovatie, waarvan de ontwikkeling al vergevorderd is.

Bij de introductie van de nieuwe E-Klasse All-Terrain kunnen klanten gebruik maken van templates voor standaardroutines. Ze hebben ook de mogelijkheid om zelf MBUX routines aan te maken. Daarbij kunnen de inzittenden verschillende functies en voorwaarden aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld: “Schakel de stoelverwarming in en zet de sfeerverlichting op warm oranje als de temperatuur in het interieur lager is dan 12 °C”.

Meer welzijn: ENERGIZING COMFORT en THERMOTRONIC met Digital Vent Control (beide optioneel)

Rustgevende geluiden, verkwikkende massage, activerend licht – Mercedes-Benz biedt een uitgebreid wellnessprogramma met de verschillende ENERGIZING COMFORT-programma’s en de individuele aanbevelingen van de ENERGIZING COACH. In de nieuwe E-Klasse All-Terrain debuteren twee nieuwe functies: het ENERGIZING COMFORT-programma ter voorkoming van wagenziekte[13] helpt de symptomen te verlichten voor passagiers die hiermee kampen. Voor de ENERGIZING COACH is op middellange termijn een biofeedbackfunctie[14] gepland. Deze kan het gevoel van stress verminderen met ademhalingsoefeningen.

Digital Vent Control, onderdeel van de automatische airconditioning THERMOTRONIC (optie), verbetert de comfortbeleving. Het past automatisch de luchtuitstroomopeningen voorin aan op een gewenst ventilatiescenario. Dat kan bijvoorbeeld per stoel via het gebruikersprofiel. De luchtuitstroomopeningen kunnen echter ook zoals gebruikelijk met de hand worden afgesteld.

Tal van rijassistentiesystemen, waarvan sommige zijn doorontwikkeld

Tot de rijassistentiesystemen waarmee de E-Klasse All-Terrain standaard[15] is uitgerust behoren onder andere de actieve afstandsassistent DISTRONIC, ATTENTION ASSIST, de actieve remassistent, de actieve spoorassistent, het parkeerpakket met achteruitrijcamera en de snelheidslimietassistent. De status en activiteit van de rijassistentiesystemen worden als schermvullend beeld weergegeven in de assistentiemodus van het bestuurdersdisplay.

Het rijassistentiepakket plus wordt ook als optie aangeboden. Het pakket bestaat onder meer uit de actieve stuurassistent, die helpt bij het aanhouden van de rijstrook. Behalve op snelwegen kan de E-Klasse All-Terrain nu ook in stadsverkeer en op provinciale wegen automatisch optrekken na een langere stilstand. Ook nieuw: als de actieve stuurassistent niet meer beschikbaar is omdat de rijstrookmarkeringen niet goed zichtbaar zijn, signaleert hij dit aan de bestuurder met een vibrerend stuurwiel.

Uitgekiend carrosserieconcept en gecoördineerde veiligheidssystemen

Het veiligheidsconcept van de E-Klasse All-Terrain is gebaseerd op een carrosserie met een bijzonder stijve passagierscel en specifiek vervormbare crashstructuren. De veiligheidssystemen, bijvoorbeeld de veiligheidsgordels en de airbags, zijn hier specifiek op afgestemd. Bij een ongeval kunnen ze zo worden geactiveerd dat hun beschermende werking voor de inzittenden wordt aangepast aan de situatie.

Naast de airbags voor de bestuurder en voorpassagier is ook een kneebag aan de bestuurderszijde standaard. Deze kan de benen beschermen tegen contact met de stuurkolom of het dashboard bij een ernstige frontale botsing. De standaard windowbags kunnen het risico van een botsing van het hoofd met de zijruit of indringende voorwerpen verminderen. Bij een ernstige frontale botsing strekt de windowbag aan de kant van de botsing zich van de A- tot de C-stijl uit als een gordijn over de voor- en achterzijruiten. Als over de kop slaan wordt gedetecteerd, kunnen de windowbags aan beide zijden worden geactiveerd. Naast het hoofdbeschermingssysteem kunnen de sidebags bij een ernstige botsing van opzij ook de borstkas bedekken – optioneel ook op de buitenste achterzitplaatsen.

In sommige landen zijn de voertuigen ook uitgerust met een middenairbag. Pyrotechnische gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers zijn standaard op alle buitenste zitplaatsen. Hetzelfde geldt voor de hoogteverstelling van de veiligheidsgordel.

Grondstofbesparende materialen
Tal van componenten van de E-Klasse All-Terrain zijn gedeeltelijk vervaardigd met behulp van materialen die het gebruik van natuurlijke hulpbronnen verminderen (gerecyclede producten en hernieuwbare grondstoffen). De zitting van de basisstoel is bekleed met ongeverfde alpacawol gemengd met gerecycled materiaal. In het schuim van de stoelen worden voor het eerst gecertificeerde gerecyclede grondstoffen gebruikt volgens de ‘massabalansbenadering’. Hun eigenschappen verschillen niet van die van grondstoffen die zijn geproduceerd uit ruwe olie. Dit vermindert het gebruik van fossiele grondstoffen, terwijl de productkwaliteit behouden blijft.

CO2-neutrale productie in de fabriek in Sindelfingen

Sinds 2022 produceert Mercedes-Benz in alle eigen fabrieken wereldwijd CO2-neutraal. De extern opgewekte elektriciteit is uitsluitend afkomstig van hernieuwbare energiebronnen en dus CO2-vrij. Daarnaast wil de fabrikant de opwekking van hernieuwbare energie op zijn locaties vergroten. Er wordt dan ook geïnvesteerd in een verdere uitbreiding van het gebruik van fotovoltaïsche energie op de gehele locatie Sindelfingen tegen eind 2024. Ook ligt op de locatie Sindelfingen de focus op het voortdurend verminderen van het waterverbruik en de hoeveelheid geproduceerd afval.

De E-Klasse Estate: een lang succesverhaal

Mercedes-Benz heeft sinds 1946 meer dan 16 miljoen voertuigen uit de hogere middenklasse geproduceerd. In augustus 1966 werd de Mercedes-Benz Universal toegevoegd aan het officiële verkoopprogramma, een estatemodel dat door de Belgische partner IMA werd gebouwd op basis van de ‘Heckflosse’-modellen 200 D tot 230 S. Daarmee was het de eerste officiële estate van Mercedes-Benz.

In april 1978 werd de estate van de 123-serie in productie genomen en begon een lang succesverhaal – tot op heden zijn er meer dan een miljoen estatemodellen gebouwd. In Duitsland staat het estatemodel bekend als het ‘T‑model’ en hoewel de ‘T’ lijkt te staan voor toerisme en transport, staat hij ook voor trendsetter. Voor Mercedes-Benz is het estatemodel nu een integraal onderdeel van het luxesegment en het model heeft een schare trouwe fans, vooral in Duitsland. Er verscheen zodoende een estate-uitvoering van elke opeenvolgende E-Klasse generatie (S 124, S 210, S 211, S 212, S 213) en sinds 2017 ook een All-Terrain uitvoering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait