Concept CLA Class – de elektrische toekomst van Mercedes-Benz

Defining class: elektromobiliteit naar een nieuw niveau gebracht met de nieuwe modelfamilie op de komende Mercedes-Benz Modular Architecture

·      Elektrische ‘hypermiler’ is de nieuwe ‘1-liter-auto’ dankzij een uitmuntende efficiëntie door de technologie-overdracht van de VISION EQXX

·      Next generation aandrijflijn met een actieradius van meer dan 750 km (WLTP) en een verbruik van circa 12 kWh/100 km

·      800V voor hoge elektrische efficiëntie en snelladen tot 400 km in 15 minuten

·      Energiezuinige led-verlichting met animated sterpatroon in combinatie met groot glazen dak

·      Nieuw Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) gebruikt supercomputing en kunstmatige intelligentie om een nieuw niveau van personalisatie, veiligheid, comfort en geautomatiseerd rijden mogelijk te maken

·      Child Presence Detection (CPD): geavanceerd veiligheidssysteem vermindert het risico dat kleine kinderen bij warm weer per ongeluk in het voertuig worden achtergelaten

·      Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) vermindert de CO2-emissie in de waardeketen met meer dan 40 procent

De Concept CLA Class, onthuld op de IAA MOBILITY 2023 in München, biedt een bijna-productierijp voorproefje van de toekomstige instapklasse van het merk Mercedes-Benz. Op de weg naar een nieuw, elektrisch en digitaal tijdperk vertegenwoordigt de Concept CLA Class de visie van de onderneming om dit belangrijke voertuigsegment naar een nieuw niveau te brengen – in lijn met zijn langetermijn-portfoliostrategie. Het exterieur is ontworpen op het nieuwe MMA-platform (Mercedes-Benz Modular Architecture) en straalt een iconisch design en dynamische prestaties uit. Het interieur richt zich op de klantervaring met uitzonderlijk comfort voor een elektrische en digitale toekomst.

“De Concept CLA Class is de voorbode van een geheel nieuw, volledig elektrisch voertuigsegment. De nieuwe instap in de wereld van Mercedes-Benz Welt zal bestaan uit vier nieuwe modellen – een vierdeurs coupé, een shooting brake en twee SUV’s – elk met een aanzienlijk verbeterde productinhoud. De nieuwe modelfamilie richt zich met name op een generatie klanten die dat onmiskenbare Mercedes-Benz gevoel wil en belang hecht aan een royale uitrusting, meer comfort en veiligheid, state-of-the-art technologie en consequent doorgevoerde duurzaamheid. Als ‘hypermiler’ met een actieradius van meer dan 750 km volgens de WLTP-norm[1] en een energieverbruik van slechts 12 kWh/100 km komt de Concept CLA dicht in de buurt van een 1-liter-auto voor het elektrische tijdperk. Het model is gebaseerd op het MMA-platform en geeft een voorproefje van de eerste complete familie elektrische voertuigen die volledig nieuw is ontwikkeld om onze Ambition 2039-strategie over te brengen op de weg. Tegen 2039 zal ons nieuwe modellengamma in de gehele waardeketen CO2-neutraal zijn.”

Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur Mercedes-Benz Group AG

In de fundamenten van het MMA-platform is duidelijk het technologische leiderschap zichtbaar, zoals de next generation elektrische aandrijving waarmee het merk streeft naar een actieradius van meer dan 750 km (WLTP)1. De Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) is een platform voor elektrische aandrijving dat primair gericht is op elektrische voertuigen en werd ontwikkeld voor een familie van vier modellen met verschillende carrosserievarianten. Met zijn uitstekende energie-efficiëntie markeert het zeer flexibele platform de volgende stap in de elektrische toekomst van Mercedes-Benz. Daarmee zal het een belangrijke rol spelen in de versnelde uitbreiding van het elektrische portfolio van Mercedes-Benz. Alle voertuigen op het MMA-platform worden ontwikkeld volgens de Mercedes-Benz veiligheidsfilosofie ‘real life safety’. Mercedes-Benz creëert al tientallen jaren maatstaven op veiligheidsgebied en streeft de visie van ongevalvrij rijden na.

Tegelijkertijd vormt het nieuwe besturingssysteem ‘MB.OS’ de basis voor een ongekende user interface en een buitengewone user experience (UI/UX) via het MBUX Superscreen. Het is afgeleid van het innovatieve display in de VISION EQXX met de nieuwste realtime graphics. De Concept CLA Class kenmerkt zich ook door het gebruik van duurzame materialen in de hele structuur en in het interieur. Dit varieert van vrijwel CO2-vrij staal en CO2-gereduceerd aluminium tot duurzaam geproduceerde en verwerkte lederen bekleding en sierdelen van papier. Overall staat de showcar voor de laagdrempelige interpretatie van begerenswaardige luxe voor een jong en dynamisch wereldwijd marktsegment.

“De technologie die de basis vormt voor de Concept CLA Class vertegenwoordigt een geheel nieuwe benadering voor Mercedes-Benz en bouwt voort op de expertise die we hebben opgedaan met de ontwikkeling van ons baanbrekende technologieprogramma VISION EQXX. Onze engineers hebben bijvoorbeeld de efficiëntie gemaximaliseerd door de verliezen in de 800V elektrische aandrijving te beperken. Bovendien is er sprake van een innovatieve accucelchemie en een hoge mate van integratie van het accupakket, waardoor een uitstekende energiedichtheid mogelijk is. Ik ben ervan overtuigd dat we met het MMA-platform onze klanten in dit marktsegment een toonaangevende combinatie van prestaties, duurzaamheid, veiligheid en comfort kunnen bieden, gecombineerd met een overtuigende digitale ervaring.”

Markus Schäfer, lid van de van de raad van bestuur Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer

Concept CLA Class – in één oogopslag

#DefiningClass: al sinds 1886 creëert Mercedes-Benz maatstaven met een buitengewoon design en innovatieve technologie.

#MercedesModularArchitecture: het uiterst flexibele geavanceerde platform markeert de volgende stap in de elektrische toekomst van Mercedes-Benz.

#NextGenerationDrivetrain: efficiëntieverhogende componenten als een siliciumcarbide-omvormer en accucelchemie met siliciumoxideanode voor een uitstekende energiedichtheid. De door Mercedes-Benz ontwikkelde aandrijving bereikt op langeafstandsritten een energie-efficiëntie tot 93 procent van de accu naar de wielen.

#750 km: efficiëntie naar een hoger plan gebracht met een toonaangevende actieradius.

#Efficiency: de elektrische ‘hypermiler’ is de nieuwe 1-liter-auto met een verbruik van circa 12 kWh/100 km.

#Charging: 800V-configuratie voor snel laden tot een actieradius van 400 km in slechts 15 minuten.

#IconicElements: de progressieve herinterpretatie van emotionele, iconische stijlkenmerken bepaalt het nieuwe gezicht van de instap in de wereld van Mercedes-Benz.

#Enlightening: creatief gebruik van led-verlichting en animaties als symbool van elektrificatie en digitalisering.

#VISIONEQXX: opgedane expertise tijdens het baanbrekende technologieprogramma brengen veel innovaties een stap dichter bij de serieproductie.

#MBOS: een in eigen beheer ontwikkelde chip-to-cloud architectuur verbetert de klantervaring door een nieuwe dimensie van personalisatie, veiligheid, comfort en geautomatiseerd rijden.

#MBUXSuperscreen: realtime graphics powered by Unity Game Engine zoals in de VISION EQXX brengen het display tot leven met meeslepende werelden.

#ChildPresenceDetection: MB.OS-gebaseerd netwerk van meer dan twintig systeeminterfaces zorgt voor een geavanceerd veiligheidssysteem dat is gericht op het voorkomen van ongevallen.

#Personalisation: UI/UX zorgt voor een digitale luxe-ervaring die door middel van kunst, entertainment en geavanceerde graphics is afgestemd op de behoeften van de klant.

#HyperAnalogue: fusie van analoog en digitaal herdefinieert vertrouwde iconische vormen om een naadloze overgang te creëren voor een optimale user experience.

#Ambition2039: de eerste voertuigfamilie van Mercedes-Benz die helemaal opnieuw is ontworpen volgens Ambition 2039 en de CO2-emissie in de waardeketen met meer dan 40 procent verlaagt ten opzichte van de vorige voertuigarchitectuur.

#SustainableMaterials: van papier tot bamboe – het interieur van de Concept CLA Class is baanbrekend in het gebruik van innovatieve nieuwe materialen.

#Decarbonise: vooruitgang in de toeleveringsketen van staal en aluminium, inclusief gerecycled materiaal en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, leveren een gecombineerde besparing van circa 400 kg CO2 per voertuig op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait