Expressief design en nieuwe verlichtingstechnologie – de vernieuwde Audi Q8

  • Expressief uiterlijk garandeert hoge herkenningswaarde voor het vlaggenschip in Audi’s SUV-gamma
  • Personalisatie van koplampen en achterlichten door digitalisering
  • Uitrustingsgamma met nieuwe koetswerkkleuren, velgen en decoratieve inzetstukken onderstreept dynamisch elegante look

Audi geeft het vlaggenschip van de Q-familie een update met een puur design en vernieuwde technologie. De herziene esthetiek van het exterieur met nieuwe voor- en achterskirts onderstreept het sterke karakter van de SUV-coupé. Het optioneel beschikbare S line-exterieurpack is gericht op klanten die meer sportiviteit wensen. Voor het eerst rust Audi de Q8 uit met HD-ledmatrixkoplampen, inclusief een laser als extra grootlichtfunctie. Deze koplampen beschikken over digitale dagrijlichten en selecteerbare lichtsignaturen. Digitale oledachterlichten met vier selecteerbare achterlichtdesigns maken het uitgebreide lichtaanbod compleet. Nieuwe velgen, kleuren, decoratieve inzetstukken en zetels met contrasterende stiksels benadrukken de toppositie van de auto onder de Q-modellen. De nieuwe Audi Q8 begint bij 80.260 euro.

Static photo,
Colour: Sakhir gold metallic

Herzien, rijkelijk, opvallend: het exterieurdesign

Met zijn expressieve design is de vernieuwde Q8 een sportieve, elegante SUV-coupé van het merk met de vier ringen. De korte overhangen en lange wielbasis zorgen voor sportieve, elegante proporties die kunnen worden geaccentueerd met opvallende koetswerkkleuren en velgen.

Het onmiskenbaar krachtige en rechtopstaande Audi Singleframe met achthoekig design maakt nu indruk met verticale inzetstukken. Ze staan verticaal opgesteld in de instapversie en vertonen een L-design in het S line-exterieurpack en de SQ8 TFSI. Dit maakt bij de eerste oogopslag duidelijk dat de Q8 tot Audi’s topmodellen behoort en onderscheidt hem duidelijk van de A-modellen. Het zelfverzekerde uiterlijk van de Q8 wordt onderstreept door de nieuwe uitgesproken luchtinlaten, die duidelijk zijn geïntegreerd in de basisarchitectuur van de auto.

Audi heeft de decoratieve elementen systematisch beperkt voor een nog puristischer design. Om de instapversie, het S line-exterieurpack en het S-model bij de eerste oogopslag van elkaar te onderscheiden zijn de bodembeschermplaat, deurbevestigingslijsten en diffusor in het basismodel uitgevoerd in contrasterende kleuren die de robuuste offroadlook onderstrepen. Nieuw voor alle Audi Q8-modellen is een uitlaatsysteem met visueel aantrekkelijke uitlaatpijpen van premiumkwaliteit. Het exterieurpakket van de S line leunt nu nog dichter aan bij de SQ8 TFSI en valt op door de duidelijk geaccentueerde zijdelingse luchtinlaten in de voorbumper.

Het Singleframe maakt zeker indruk met zijn onafhankelijke kleurenschema. De optioneel beschikbare visuele packs Black en Black Plus plaatsen opvallende accenten in het exterieur rond het Audi Singleframe, de sierlijsten rond de zijruiten en de voor- en achterbumpers. Bovendien is het Singleframe-oppervlak afgewerkt in hoogglanzend zwart.

De innovatieve koplampen met HD-ledmatrixtechnologie en een extra laserlicht evenals de digitale dagrijlichten aan de bovenste horizontale rand verlenen de Q8 een nog zelfverzekerder uitstraling. In combinatie met de digitale oledachterlichten, die voor het eerst beschikbaar zijn op de Q8, wordt het premiumkarakter van het model nog duidelijker. Achteraan verbindt een ledlichtstrip samen met zwarte hoogglanssierelementen en geïntegreerde Audi-ringen de digitale oledachterlichten over de hele breedte van de auto.

De Audi Q8 vertoont Audi’s nieuwe, moderne huisstijl. Concreet gaat het om de nieuwe tweedimensionale ringen die hun debuut maakten op de Q8 e-tron. Ze maken visueel indruk door hun grotere precisie. In plaats van chroom zijn de nieuwe vier ringen uitgevoerd in contrasterend wit en zwart. Als onderdeel van een optioneel pack wordt het wit van de ringen vervangen door een donkergrijs dat er nog steeds uitziet als hoogglanzend zwart. In de Q8 is de B-stijl nu ook voorzien van de aanduiding van model, afgeleide en technologie.

Een nieuw soort personalisatie: koplampen en achterlichten

Ledkoplampen met hoge lichtintensiteit verlichten standaard de weg in de Q8, terwijl ledmatrixkoplampen beschikbaar zijn als optie. HD-ledmatrixkoplampen met het Audi-laserlicht zijn ook leverbaar. Deze units werken elk met 24 leds en een krachtige laserdiode en zijn direct herkenbaar aan het blauwe omgevingslicht dat in de koplampen is geïntegreerd. Het laserlicht wordt actief vanaf 70 km/u en vergroot het grootlichtbereik aanzienlijk. Nieuw voor de topklassekoplampen zijn de digitale dagrijlichtsignaturen. Ze verlenen de Q8 zijn karakteristieke en onmiskenbare uitstraling doordat de gebruiker via het MMI een van de vier specifieke lichtsignaturen kan selecteren. Niet alleen het uitgebreide aantal functies van de koplampen is nieuw, ook het design is vernieuwd. De hogere positie van de dagrijlichten verleent de Q8 meer visuele breedte en creëert bovendien een vloeiende, optische verbinding tussen de koplampen en het Singleframe. Voor het eerst beschikt de Q8 als optie ook over grote gedigitaliseerde oledachterlichten (organic light emitting diode), die samen met de koplampen ook worden gekenmerkt door vier digitale lichtsignaturen.

Zoals bij de Audi A8 en Q5 bevatten de digitale oledachterlichten in de Q8 een nabijheidsindicatiefunctie die samenwerkt met de rijhulpsystemen. Wanneer achteropkomende voertuigen binnen twee meter van de stilstaande Q8 komen, activeren de besturingseenheden alle digitale oledsegmenten. Bijkomende functies zijn onder andere dynamische richtingaanwijzers en verschillende coming home– en leaving home-sequenties.

Cockpit,
Colour: Sakhir gold metallic

Sierelementen, kleuren, velgen: voor elke smaak de juiste uitrusting

Met de jongste productupgrade heeft Audi het uitrustingsgamma voor de Q8 opnieuw verfijnd. De stiksels van de stoelbekleding in het basismodel zijn nu standaard uitgevoerd in een contrasterende grijze kleur. Er zijn ook negen decoratieve inzetstukken beschikbaar om uit te kiezen. Aan de eerder al beschikbare opties in het uitrustingsgamma zijn toegevoegd: Fine Grain Ash Natural Silver voor het standaardmodel, en Carbon Twill Matt en Aluminium Linear Silver Grey voor de Q8 met het S line-sportpack en voor de SQ8 TFSI.

Om het karakter van de Q8 nog meer te onderstrepen zijn er drie nieuwe koetswerkkleuren beschikbaar. Audi Sport GmbH biedt als metallic kleuren Sakhir Gold, Ascari Blue en Chili Red aan. Maar klanten kunnen zich ook nog verheugen op andere nieuwe afwerkingen dan alleen koetswerkkleuren. Zo biedt Audi keuze uit vijf nieuwe velgdesigns, met maten variërend van 21 tot 23 duim, waarmee het merk duidelijk beter doet dan de concurrentie.

Als onderdeel van de modelupdate breidt Audi ook het appaanbod uit. Voor het eerst kunnen passagiers populaire apps van derde partijen gebruiken (bijvoorbeeld Spotify of Amazon Music). Regelmatige software-updates en een voortdurend uitbreidend appaanbod maken een nog grotere personalisatie van het infotainmentsysteem mogelijk. Een appstore met een marktspecifiek aanbod breidt het modulaire infotainmentsysteem van de derde generatie (MIB 3) uit. Wat de rijhulpsystemen betreft, heeft vooral het omgevingsdisplay een aanzienlijke upgrade gekregen. De Audi virtual cockpit geeft online waarschuwingen voor het wisselen van rijstrook, afstandswaarschuwingen voor andere weggebruikers (vrachtwagens, auto’s en motorfietsen), kruispuntassistentie en verkeerslichtinformatie weer in verbluffende full HD-kwaliteit.

Onverstoorbaar in elke situatie: de ophanging met Audi’s DNA

Vijf kenmerken bepalen het rijgedrag van de Q8: evenwichtig, degelijk, gecontroleerd, precies en moeiteloos. De ophanging, stuurinrichting en aandrijving evenals de rem- en rijhulpsystemen spelen allemaal een belangrijke rol bij het creëren van een betrouwbare, veilige, dynamische en tegelijkertijd comfortabele rijervaring. Zelfs de standaarduitrusting, met een evenwichtige ophanging met stalen veren en demperregeling, staat garant voor een consistente rijervaring in de Q8.

Elektronisch gestuurde luchtvering met een continu adaptief dempingssysteem – Adaptive Air Suspension of Adaptive Air Suspension Sport (standaarduitrusting op de SQ8 TFSI) – kan als optionele uitrusting worden gekozen. Daarnaast staat de optionele vierwielbesturing (standaarduitrusting op de SQ8 TFSI) garant voor een hoger niveau van veiligheid en comfort. Bij lage snelheden draaien de achterwielen tot vijf graden in tegengestelde richting van de voorwielen. Dat verkleint de draaicirkel tot één meter en verhoogt de wendbaarheid. Tegelijkertijd geniet de bestuurder meer comfort en profiteert hij van een verbeterde stabiliteit bij hogere snelheden omdat de achterwielen dan in dezelfde richting meesturen met de voorwielen.

Om het rijgedrag van de Q8 te verbeteren in alledaagse situaties, zoals manoeuvreren op parkeerterreinen, in parkeergarages of in de garage thuis, is het stuursysteem geoptimaliseerd voor meer gemak.

De juiste keuze voor elke situatie: de aandrijflijnen

Het gamma begint met de 45 TDI quattro (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8,9-8,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 232-210), een drie liter grote dieselmotor met een vermogen van 231 pk en een indrukwekkend koppel van 500 Nm, dat zich uitstrekt over een bereik van 1.500 en 3.000 t/min. Vanuit stilstand accelereert de Audi Q8 45 TDI (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8,9-8,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 232-210) naar 100 km/u in 7,1 seconden. Hij heeft een topsnelheid van 226 km/u. Deze motorversie wordt gevolgd door de 50 TDI quattro (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8,9-8,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 232-210), een krachtigere versie met 286 pk en 600 Nm koppel. Die motorvariant van de grote SUV accelereert in 6,1 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 241 km/u.

De V6-motoren in de Audi Q8 werken samen met een tiptronic-achttrapsautomaat, een permanente quattro-vierwielaandrijving en het mildhybride systeem, dat de klant een brandstofbesparing tot 0,5 liter per 100 kilometer kan opleveren. Het systeem omvat in hoofdzaak een lithium-ionbatterij en een riemaangedreven starter-generator (BAS) die stroom levert aan het elektrische 48V-hoofdsysteem van de SUV-coupé. Bij het vertragen recupereert de BAS tot 8 kW, waarmee hij de batterij voedt. Tussen 55 en 160 km/u kan de Q8 tot 40 seconden lang ‘freewheelen’ met uitgeschakelde motor wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. Na het remmen herstart de BAS de zescilinder snel en heel soepel. De stop-startfunctie begint al bij 22 km/u.

Superieure prestaties: de Audi SQ8 met V8 TFSI-benzinemotor

De nieuwe SQ8 TFSI tilt de sportiviteit naar een nog hoger niveau. Hij maakt indruk met een hertekende spoiler aan de voorbumper, een sportief ogende bodembeschermplaat vooraan en een expressieve diffusor achteraan. Het Singleframe valt op door de verticale L-vormige inzetstukken in een sportief kleurenschema. De grotere luchtinlaten zijn over hun hele oppervlak voorzien van honingraatroosters.

Kenmerkend is dat Audi kiest voor een sportieve aluminium look voor de buitenspiegelkappen, de inzetstukken in het Singleframe en de randen van de zijdelingse luchtinlaten.

Hetzelfde kleurenschema is ook gebruikt voor het inzetstuk in de zijskirt. De visuele packs Black en Black plus kunnen ook worden besteld voor de SQ8 TFSI.

Als onderdeel van de productupgrade wordt de SQ8 TFSI (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 12,8-12,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 291-272) nu aangedreven door de beproefde 4.0 TFSI met 507 pk en 770 Nm koppel in combinatie met de snel schakelende tiptronic-achttapsautomaat en permanente quattro-vierwielaandrijving. Met deze motor accelereert de SQ8 TFSI (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 12,8-12,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 291-272) in slechts 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u, met een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Met zijn ontstekingsvolgorde 1-3-7-2-6-5-4-8 produceert de 4.0 TFSI een karakteristiek sportief en diep klinkend motorgeluid. Bij lage tot gemiddelde belastingen en toerentallen – bij 160 tot 250 Nm en tussen 950 en 2.500 t/min met een maximumkoppel van 145 Nm – deactiveert het cylinder on demand-systeem de cilinders 2, 3, 5 en 8 in de hoogste versnellingen door de inspuiting en ontsteking uit te schakelen en de in- en uitlaatkleppen te sluiten. Het omschakelingsproces duurt slechts milliseconden en is nagenoeg onmerkbaar voor de bestuurder. In de viercilindermodus verschuiven de werkpunten in de actieve cilinders naar een hogere belasting, wat de thermische efficiëntie verhoogt, terwijl de uitgeschakelde de cilinders meedraaien, in wezen zonder verliezen, zoals gasveren. Wanneer de bestuurder het gaspedaal intrapt, worden de uitgeschakelde cilinders onmiddellijk opnieuw geactiveerd. Om het sportieve motorgeluid tot stand te brengen zit er een uitlaatklep op elke eindpijp die het geluid aanpast afhankelijk van de belasting en het toerental.

Voor een ideale rijervaring heeft een voertuig niet alleen eersteklas motoren nodig, maar ook uitstekende ophangingscomponenten. Met het optionele ophangingspack advanced kunnen klanten ook rekenen op het sportdifferentieel. Bij hoge bochtsnelheden maakt het gebruik van twee meervoudigeplatenkoppelingen om de koppels tussen de achterwielen te verplaatsen, waarbij het wiel aan de buitenkant van de bocht, dat de meeste grip heeft, het grootste aandeel krijgt. Dat staat bekend als torque vectoring en maakt de rijervaring nog moeitelozer en preciezer. Bij het insturen of accelereren in een bocht drukt de grote SUV-coupé zich letterlijk in de bocht, waardoor de neiging tot onderstuur tot een minimum wordt beperkt. De tweede component in het pack is elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS). Hier zijn beide assen uitgerust met een compacte elektromotor gekoppeld aan een transmissie. Die splitst de stabilisatorstang in twee helften. Bij rechtuit rijden kunnen ze daardoor grotendeels onafhankelijk van elkaar werken, wat koetswerkbewegingen op oneffen wegen beperkt. Bij een sportieve rijstijl zorgt de elektromotor er echter voor dat de twee helften in tegengestelde richting draaien en zo als één geheel samenwerken. Dit maakt dat de auto aanzienlijk minder overhelt in de bochten en dat de stuurrespons nauwkeuriger wordt. Het eAWS wordt aangedreven door een supercondensator van 48 volt. De compacte, lichtgewicht energieopslagunit, die hoge stromen in zeer korte tijd kan opnemen en afgeven, voorziet de twee elektromotoren van een maximaal vermogen van 1,5 kW elk.

De Audi SQ8 TFSI rolt standaard van de band met 21-duims velgen en 285/45-banden. Als alternatief bieden Audi en Audi Sport andere 21- en 22-velgen aan. De grootste optie bestaat uit 23-duims velgen met 285/35-banden. Voor nog meer variatie biedt Audi andere nieuwe lichtmetalen 23-duims velgen aan voor de SQ8 TFSI, die speciaal zijn ontworpen voor de sportieve look van de auto.

De remschijven op de voortrein hebben een diameter van 400 millimeter, terwijl die op de achteras 350 millimeter groot zijn. De zwarte remklauwen, die optioneel beschikbaar zijn in rood, zijn voorzien van het S-logo dat de look van de Audi op de voortrein bepaalt.

Dynamic photo,
Colour: Waitomo blue

Vanaf september te bestellen, prijzen vanaf 80.260 euro

De marktintroductie van de Audi Q8 – met zijn herziene design, innovatieve verlichtingstechnologie en een uitgebreidere uitrusting – vindt plaats september 2023. De plug-in hybride versie zal later gecommercialiseerd worden. De prijzen voor de 45 TDI quattro beginnen bij 80.260 euro, terwijl de 50 TDI quattro 82.070 euro kost. De SQ8 TFSI begint bij 116.890 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait