HISTORISCH, ICONISCH EN POPULAIR: DE 2 CV VIERT ZIJN 75STE VERJAARDAG

  • Citroën viert de 75ste verjaardag van zijn iconische en duurzame model: de 2 CV, die tussen 5 en 114 in 969.1949.1990 stuks werd geproduceerd.

 

  • De 2 CV heeft zijn wortels in het “TPV” (“Toute Petite Voiture” of “zeer kleine auto”) project in 1936 – het was gericht op het veelzijdig, zuinig en toegankelijk maken van auto’s.

 

  • Het is een icoon geworden, gebouwd op de pijlers van het merk: populair, comfortabel, eenvoudig, slijtvast en betaalbaar. De unieke lichaamsvorm en veelzijdigheid waren de sleutels tot een succes dat meerdere decennia omspande.

 

  • Om dit jubileum te vieren, werden acht portretten van opmerkelijke 2 cv’s geproduceerd in het Citroën Conservatorium. Op 7 oktober vindt in het Conservatorium van Aulnay-sous-Bois een bijeenkomst plaats van vijfenzeventig 2 voor het publiek toegankelijke cv’s.

 

 

 

 

Poissy, 25 september 2023 – Citroën viert de 75ste verjaardag van zijn meest iconische modellen: de 2 CV. Ontworpen in het designbureau van Citroën aan de Rue du Théâtre in Parijs en verfijnd in het testcentrum La Ferté-Vidame in de regio Eure-et-Loir, werd hij op 7 oktober 1948 aan het publiek onthuld op de Autosalon van Parijs. De 2 CV kende een uitzonderlijke carrière: in totaal werden er 5.114.969 exemplaren geproduceerd, waaronder 1.246.335 2 CV-bestelwagens. De allerlaatste 2 CV’s verlieten de Mangualde-fabriek in Portugal 42 jaar na de lancering om 4.27 uur op 1990 juli <>.

 

DE OORSPRONG VAN DE 2 CV: HET “TPV” PROJECT

Het project “TPV” (“Toute Petite Voiture of zeer kleine auto) werd geboren in het midden van de jaren dertig, in 1936. Het doel was om mensen met een laag inkomen te voorzien van een zuinige, veelzijdige auto. In 1937 zag het eerste rijwaardige prototype van het TPV-project het levenslicht, met een gewicht van slechts 370 kg en met slechts één koplamp (wetgeving vereiste er toen geen twee). Het voertuig kon maximaal vier personen en 50 kg bagage vervoeren met een maximale snelheid van 50 km/u en was uiterst comfortabel.

 

250 pre-productie modellen zouden worden onthuld op de Autosalon van Parijs in 1939. Maar het uitbreken van de oorlog zette daar een stokje voor. De gebouwde modellen werden daarom vernietigd – op vier na allemaal in het Citroën Test Centre in La Ferté-Vidame.

 

EEN LEGENDARISCHE AUTO DIE IS UITGEGROEID TOT EEN ICOON VAN DE AUTOWERELD

Toen hij in juli 1949 in productie ging, was de 2 CV een kleine auto met een 9 pk, 375 cc, luchtgekoelde, flat-twin motor die in staat was tot een topsnelheid van 50 km/u. Citroën had een revolutie teweeggebracht in de auto-industrie met een zuinig en veelzijdig voertuig.

 

Zijn unieke lichaamsvorm en aantrekkingskracht wonnen al snel een groot deel van de bevolking. Maar het enorme succes kan ook worden toegeschreven aan het oneindige scala aan toepassingen, evenals de verwijderbare banken, de lichtheid, wendbaarheid en comfort. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het ultra zuinig was om te rijden, waardoor het de meest populaire auto was. Tegen 1950 stroomden de bestellingen binnen, waardoor de levertijden opliepen tot 6 jaar.

 

Zijn avant-gardistische geest, met zijn voor die tijd ingenieuze technologieën, zorgde ervoor dat hij jarenlang deel bleef uitmaken van de autosport. De 2 CV is een tijdloos model dat een waar sociaal fenomeen is geworden en verzamelaars van over de hele wereld aantrekt. En het is nog steeds vaak te zien op onze wegen.

 

De 2 CV is ook bekend over de hele wereld op veel verschillende manieren, en zijn reputatie maakte het verdiende een aantal bijnamen. Enkele van de bekendste zijn “Deuche”, “Deudeuche” en “Ugly Duckling”, om er maar een paar te noemen. Deze grote verscheidenheid aan bijnamen laat zien hoe populair dit historische en iconische model was.

 

VERSCHILLENDE VERSIES EN EPEN OVER DE WEGEN VAN DE WERELD

In totaal waren er tien speciale edities van de 2 CV, gelanceerd in Frankrijk en een aantal andere Europese landen. Ze omvatten de Spot, de Charleston en de Cocorico. De 2 CV onderging ook een aantal veranderingen, waaronder de lancering van de 2 CV bestelwagen (bekend als de 2 CV AU) in 1951, en vervolgens de 2 CV AZ in 1954, uitgerust met een 12 pk motor en de beroemde centrifugaalkoppeling.

 

Bovendien kon de 2 CV op wegen over de hele wereld rijden dankzij verschillende Raids – zoals de 16.500 km Paris-Kaboul-Paris Raid in 1970, de 13.500 km Paris-Persépolis Raid in 1971 en de 8.000 km Africa Raid van Abidjan naar Tunis in 1973, alle drie georganiseerd door Citroën.

 

JUBILEUMVIERING OP 7 OKTOBER AAN HET CONSERVATORIUM

Op 7 oktober staat een niet te missen auto-evenement voor de deur: de viering van de 75ste verjaardag van de legendarische Citroën 2 CV in het Conservatoire Citroën. Ter gelegenheid van dit gedenkwaardige jubileum werden vijfenzeventig 2 cv’s gerestaureerd en met passie onderhouden door particuliere verzamelaars, geregistreerd en samengebracht in het Conservatoire Citroën in Aulnay-sous-Bois. Vanaf 10.<> uur krijgen bezoekers de kans om deze juwelen uit de autogeschiedenis te ontdekken en met hun eigenaren te praten.

 

Het evenement is open voor het publiek en wordt een onvergetelijk dagje uit voor Citroën-fans, liefhebbers van klassieke auto’s en nieuwsgierigen. Bezoekers krijgen ook de gelegenheid om het Conservatorium te bezoeken, dat ongeveer 250 iconische modellen van het merk met dubbele chevron herbergt, wat een fascinerend inzicht biedt in de rijke geschiedenis van Citroën.

ACHT ICONISCHE 2 CV’S GEFOTOGRAFEERD VOOR DE GELEGENHEID

Ter gelegenheid van dit jubileum zijn acht iconische 2 cv’s van het Citroën Conservatorium vanuit een bijzonder artistieke hoek gefotografeerd:

  • De 2 CV 6 van Hermès, van binnen en van buiten gekleed door Hermès, werd getoond op de Autosalon van Parijs 2008 ter gelegenheid van de 60e verjaardag van de 2 CV.
  • De 2 CV 6 Spécial, een van de laatste 2 cv’s geproduceerd in de Levallois-fabriek in 1988
  • De 2 CV Spot, Citroëns eerste speciale editie, waarvan er 1.800 werden gebouwd met tweekleurige bekleding en carrosserie naar een ontwerp van stylist Serge Gevin.
  • De 2 CV A, een van de 250 prototypes gebouwd in 1939 voor het Autosalon, die uiteindelijk werd geannuleerd vanwege de Tweede Wereldoorlog. Een van de vier overgebleven voertuigen aan het Citroën Conservatorium.
  • De 2 CV A Berline (1950), identiek aan die van Pierre Boulanger bij de opening van de Autosalon van Parijs in 1948.
  • De rechtsgestuurde 2 CV A, gebouwd in Slough (UK) uit 1953. Het had een metalen kofferbak en openende achterruiten. Tot op de dag van vandaag is het de oudste Britse 2 CV in Europa.
  • De 2 CV AZU, een 2 CV bestelwagen geproduceerd van 1954 tot maart 1978, heeft een groot laadvermogen en achterste “kast” deuren voor eenvoudig laden.
  • De 2 CV 4 x 4 “Sahara”, met vierwielaandrijving en twee motoren die hem in staat stellen om hellingen van meer dan 40 procent in het zand te overwinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait