Lancia Stratos, een van de meest succesvolle rallyauto’s aller tijden, viert vandaag de 50ste verjaardag van zijn eerste internationale overwinning

  • Lancia Stratos, een van de meest succesvolle auto’s in de geschiedenis van de rallysport, viert vandaag 50 jaar sinds zijn eerste internationale overwinning in 1973 in de Tour de France Automobile.
  • Ter gelegenheid van deze viering organiseerde het Circuit de Remparts d’Angoulême in Frankrijk een feestelijk evenement met veel aanwezige gasten, waaronder voormalig coureur Bernard Darniche, die twee Europese rallykampioenschappen won achter het stuur van de Lancia Stratos.
Circuit des Remparts d’Angoulme 2023 – Vincent Thuillier – agence austral

“Vandaag vieren we 50 jaar sinds de eerste overwinning van de Lancia Stratos, een van de meest succesvolle rallyauto’s aller tijden, bij het publiek bekend als “la bête à gagner“. Samen met 037 en Delta is de Lancia Stratos uitgegroeid tot een legende in de rallywereld. Maar dat is niet alles. Lancia Stratos is een van de meest iconische auto’s in de geschiedenis van het merk. Deze brute en efficiënte auto had essentiële ontwerpelementen die de collectieve verbeelding binnendrongen en ons leidden bij het ontwerp van de toekomstige auto’s van Lancia: de ronde koplampen, de aerodynamische vorm en de kleurblokkering van het interieur”, aldus Luca Napolitano, CEO van het merk Lancia.

Precies vijftig jaar geleden, op 25 septemberÞ, 1973, schreef Lancia Stratos het eerste hoofdstuk in wat een memorabel verhaal zou worden. Inderdaad, in 1973 werd het ingeschreven in wedstrijden, nog steeds tussen prototypes, bestuurd door het duo Munari en Mannucci. In september van datzelfde jaar behaalde het zijn eerste internationale overwinning in de Tour de France Automobile. Een succes dat volgde op zijn eerste triomf in april van dat jaar in de Firestone Rally, die een voorbode werd van een ongelooflijke run. Lancia Stratos werd zelfs een ware veroveraar van rally’s en behaalde de ene overwinning na de andere: de auto won drie keer op rij de Rally van Monte Carlo, drie wereldkampioenschappen voor constructeurs, van ’74 tot ’76, en zelfs drie Europese rijderskampioenschappen. Met een Stratos won Munari in 1977 ook de FIA Rally Drivers Cup.

En vanaf het raceseizoen 1975 droeg het de witte en groene kleuren van zijn sponsor Alitalia, met het driekleurige logo van de luchtvaartmaatschappij, verdubbeld en geharmoniseerd in de vorm van een wig om een van de mooiste kleurstellingen in de autosportgeschiedenis te creëren.

Ter gelegenheid van deze viering heeft het Circuit de Remparts d’Angoulême een speciaal evenement georganiseerd op de historische route van Nouvelle-Aquitaine, met klassieke auto’s, tentoonstellingen en uitzonderlijke rally’s, met een breed scala aan gasten, waaronder voormalig coureur Bernard Darniche, die onlosmakelijk verbonden is met de Lancia Stratos. ”

Aan het stuur won hij twee Europese rallykampioenschappen en maar liefst vier van de zeven rondes die hij in zijn carrière won als onderdeel van het wereldkampioenschap rally.

Lancia Stratos is absoluut een “brute en efficiënte” auto, speciaal gemaakt om te winnen en om de mal te doorbreken, gezien de grote verschillen met de modellen van die tijd. Geïnspireerd door het “Strato’s Zero” prototype uit 1970, werd het jaar daarop de definitieve versie van de Lancia Stratos onthuld. Alles in deze futuristische wigvormige auto was ontworpen voor rallysport: de voorkant was scherp en in harmonie met de wielkasten, terwijl de schuine voorruit de voorstijl omsloot en doorliep in de zijruiten. Het dak zakte verticaal over de kleine achterruit, omhuld door de grote motorkap. De motorkap en kofferbak, bestaande uit twee lichtgewicht schalen, bevatten hun respectievelijke spatborden, met een brede opening voor snelle actie tijdens raceondersteuning. Ronde koplampen en een assertieve vleugel vielen aan de achterkant op, terwijl de motor een V6 was op basis van de 246 van Dino Ferrari. Maar de Lancia Stratos was ook revolutionair in zijn interieur, volledig gericht op de bestuurder en ontworpen voor resultaten en opwinding: twee zitplaatsen en slechts twee compartimenten voor racehelmen, een onderscheidend kenmerk van de straatversie ook. De zogenaamde “color-blocking” in het interieur creëerde continu contrastspel voor een all-Lancia eclecticisme, met behulp van de primaire kleuren blauw, rood en geel.

Deze ontwrichtende fascinatie voor die tijd vestigde het model ook vanuit een ander oogpunt tot een historisch icoon: design. Componenten zoals de ronde achterlichten, de aerodynamische vleugel en de eclectische combinatie van primaire kleuren in het interieur maakten van de Lancia Stratos een futuristisch designmodel dat tot op de dag van vandaag eigentijds blijft. Het is geen toeval dat het een van de negen historische auto’s van het merk is geworden die Lancia heeft geïnspireerd om toekomstige modellen te creëren.

De perfecte balans tussen primaire geometrische vormen en maximale prestaties, het kenmerk van vintage Lancia-auto’s zoals de Stratos, 037 en Delta, is een van de essentiële elementen die bewaard zijn gebleven en opnieuw zijn bekeken bij het ontwerpen van Lancia’s auto’s van de toekomst. Een constante dialoog tussen verleden en toekomst is ook te vinden in de Lancia Pu+Ra HPE, het manifest van het merk voor de komende 10 jaar. De 100% elektrische concept car belichaamt de visie van het merk op het gebied van design, interieurgevoel, duurzaamheid, elektrificatie en moeiteloze technologie. De achterkant van de Lancia concept car heeft zijn eigen iconische ronde koplampen, een duidelijke verwijzing naar de meest brutale en radicale geest van het merk, en naar de legendarische Lancia Stratos.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait