CITROËN ONTHULT DE GLOEDNIEUWE Ë-C3, DE EERSTE BETAALBARE ELEKTRISCHE AUTO VAN EUROPA

  • BESTE COMFORT IN ZIJN KLASSE: de gloednieuwe ë-C3 biedt voor het eerst de veelgeprezen Citroën Advanced Comfort®-vering in combinatie met de nieuwe Citroën Advanced Comfort®-stoelen. De volledig elektrische ë-C3 maakt geen lawaai en geen trillingen, voor een stressvrije rit.
  • EASY ELECTRIC LIFE dankzij de 44 kWh-batterij dat een WLTP-rijbereik tot 320 km biedt, en een 100kW DC snellaadfunctie van 20 tot 80 procent capaciteit in slechts 26 minuten.
  • VOLLEDIG UITGERUST, de gloednieuwe Citroën ë-C3 verrast met een uitgebreide uitrusting, slimme oplossingen waaronder de gloednieuwe C-ZEN LOUNGE, en een innovatieve benadering die het dashboard opnieuw uitvindt voor meer gemoedsrust.
  • VALUE FOR MONEY: De ë-C3 met 320 km actieradius wordt aangeboden tegen een nettoprijs vanaf
    23 300 euro*, waarmee Citroën zijn missie om volledig elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken, op agressieve wijze versterkt. Citroën belooft een nog beter betaalbare ë-C3 met een actieradius van 200 km tegen 2025, vanaf 19 990 euro.
  • De ë-C3, die ontworpen is op het BEV native ‘Smart Car’-platform, luidt de nieuwe designtaal en merkidentiteit van Citroën in.

Poissy, 17 oktober 2023 – Citroën daagt de regels voor in Europa ontworpen en gebouwde auto’s uit het B-segment uit met de onthulling van de karaktervolle C3 van de vierde generatie. De volledig elektrische ë-C3 biedt het beste comfort in zijn klasse, een moeiteloze elektrische ervaring, een uitmuntend uitrustingsniveau en een ongelooflijke prijs-kwaliteitverhouding terwijl hij gemaakt wordt in Europa.

De volledig elektrische ë-C3 vormt het trotse hoofd van de vierde generatie van Citroëns populairste auto, waarvan sinds de lancering van de eerste generatie in 2002 al meer dan 5,6 miljoen exemplaren zijn verkocht. De C3 is het populairste model van het merk en vertegenwoordigt 29 procent van het Europese verkoopvolume van Citroën. In 2022 veroverde de C3 11 procent van de Europese markt van het B-segment.

De gloednieuwe ë-C3 luidt een nieuw hoofdstuk in voor Citroën. Het populaire en gedurfde merk vindt zichzelf opnieuw uit om op een krachtige manier de uitdaging aan te gaan om volledig elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken, met de eerste volledig elektrische B-hatchback, ontworpen en geproduceerd in Europa, voor klanten die de voordelen van emissievrije mobiliteit willen tegen een netto, eerlijke en betaalbare prijs.

Citroën CEO Thierry Koskas legt uit: “Het aanbieden van betaalbare voertuigen is altijd een belangrijk onderdeel geweest van het DNA van Citroën. Maar de verwachtingen van klanten voor voertuigen in het B-segment zijn veranderd, met name door de stijgende populariteit van SUV’s en de toenemende wens om elektrisch te rijden in en rond onze steden. Het is een grotere uitdaging geworden voor Europese autofabrikanten om aan die verwachtingen te voldoen. Citroën waagt zich daar op unieke wijze aan met de gloednieuwe, volledig elektrische ë-C3 voor Europese kopers: een frisse, scherpe en comfortabele B-hatch die van alle gemakken is voorzien, specifiek is ontworpen voor en gemaakt in Europa, en uiterst betaalbaar is met wegrijprijzen vanaf 23 300 euro*.

 

1 – HET BESTE COMFORT IN ZIJN KLASSE

  • Citroën ë-C3 biedt het gevoel van een ‘vliegend tapijt’ door voor het eerst de befaamde Citroën Advanced Comfort®-vering te combineren met de nieuwe Citroën Advanced Comfort®-stoelen.
  • De gloednieuwe ë-C3 biedt een hogere rijpositie (+100 mm ten opzichte van de gemiddelde stadsauto in dit segment) om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, meer ruimte aan boord, maar met een vergelijkbare voetafdruk voor meer wendbaarheid, een grotere bodemvrijheid evenals beschermende elementen aan de buitenkant voor een groter gevoel van comfort en veiligheid.

 

CITROËN ADVANCED COMFORT® VERING IS BESCHIKBAAR VOOR DE C3

Voor het eerst in de geschiedenis van de C3 hatchback voorziet Citroën standaard in zijn innovatieve en exclusieve Citroën Advanced Comfort® Suspension voor alle versies van de geheel nieuwe, volledig elektrische ë-C3.

De Citroën Advanced Comfort® ophanging is onzichtbaar voor de bestuurder en de inzittenden en geeft de inzittenden een uniek gevoel van comfort op de weg dankzij het gebruik van progressieve hydraulische stops, waardoor de ingenieurs de ophanging van de nieuwe ë-C3 vrijer kunnen afstellen om de indruk te wekken dat de auto glijdt wanneer er over een oneffen ondergrond wordt gereden. In plaats van mechanische stops worden er twee stops gebruikt op elke hoek van de auto in combinatie met de schokdemper en de veer – één voor de compressie en de andere voor de decompressie (of rebound).

Het populaire systeem werkt in twee fasen. Bij lichte compressie en decompressie regelen de veer en demper samen de verticale bewegingen, zonder de hulp van de hydraulische stops. Bij zware schokken werken de veer en demper samen met de hydraulische compressie- of decompressiestops om de beweging geleidelijk af te remmen en schokken aan het einde van de slag te voorkomen. In tegenstelling tot een mechanische aanslag, die energie absorbeert en een deel ervan weer afgeeft in de vorm van een schok, absorbeert de hydraulische aanslag deze energie en geeft deze weer af.

“Comfort is een belangrijk onderdeel van het DNA van Citroën. Het is heel belangrijk voor ons omdat het heel belangrijk is voor onze klanten. Daarom hebben we er alles aan gedaan om van de gloednieuwe ë-C3 de meest comfortabele auto in het B-segment te maken, met Citroën-innovaties zoals nieuwe versies van onze Citroën Advanced Comfort®-stoelen en – voor het eerst op de C3 – onze Citroën Advanced Comfort®-vering”, aldus Laurence Hansen, Directeur Product en Strategie van Citroën.

 

HUISELIJK INTERIEUR VOOR EERSTEKLAS COMFORT

Het ruime interieur is opgebouwd rond eenvoudige maar geraffineerde oppervlakken om de inzittenden een sfeer te bieden die vergelijkbaar is met die van hun woonkamer of lounge thuis. De nieuwe Citroën Advanced Comfort®-stoelen met patroon van de ë-C3 zijn op maat gemaakt voor de auto en maken gebruik van extra schuim voor een verwelkomend en zacht gevoel vanaf het eerste contact en een ondersteunend rijcomfort ongeacht de afstand.

Het gaat verder met het volledig nieuwe design dat met een hoogte van 1,57 m de inzittenden voorin 30 mm meer hoofdruimte biedt voor een hogere, meer dominante rijpositie met een verbeterd gevoel van controle en veiligheid.Ie dereen profiteert van een beter zicht naar buiten, waardoor het gevoel van welzijn aan boord toeneemt.  In feite is de nieuwe ë-C3 binnenin in bijna alle dimensies ruimer dan zijn voorganger, ondanks het feit dat hij slechts 19 mm langer en 6 mm breder is.  De elleboogruimte van de achterpassagier is 19 mm groter en die van de voorpassagier 21 mm groter dan gemiddeld, terwijl de knieruimte op de achterbank de beste in zijn klasse is, minstens 20 mm groter dan gemiddeld.

Spullen en bagage meenemen is gemakkelijk in de gloednieuwe ë-C3. Zijn grotere interieur is gevuld met handige en slimme opbergvakken op de deurpanelen, de middenconsole en onder de centrale armsteun, terwijl er een draadloze oplaadmat beschikbaar is voor de middenconsole (standaard op ‘Max’-versies). De comfortabele 60-40-indeling van de achterbank (standaard op de Max-versie) en een breedte tussen de achterste wielkasten van 1015 mm zorgen ervoor dat eigenaars grotere voorwerpen kunnen vervoeren wanneer dat nodig is, en het royale bagagevolume van 310 liter achter de achterbank zou ruim voldoende moeten zijn voor de meeste boodschappen.

Met een hoogte van 1,57 m (exclusief dakrails) is de volledig nieuwe C3 hoger dan zijn voorganger en profiteert hij van een bodemvrijheid in SUV-stijl om het in- en uitstappen te vergemakkelijken en een zekerder weggevoel te bieden over verkeersdrempels, stoepranden en kuilen die vaak voorkomen bij het rijden in steden en voorsteden. De bodemvrijheid is een indrukwekkende 163 mm voor de volledig elektrische ë-C3 en 197 mm voor de nieuwe C3, vergeleken met een bodemvrijheid van 135 mm in het vorige model.

 

2 – ELEKTRISCH GEMAKKELIJK GEMAAKT

  • De 83 kW/113 pk sterke elektromotor levert het vermogen en koppel dat nodig is voor het dagelijkse woon-werkverkeer en lange ritten, terwijl de 44 kWh LFP batterij een actieradius van ongeveer 320 km biedt (WLTP-cyclus).
  • 100kW DC snelladen van 20 tot 80 procent capaciteit in slechts 26 minuten. Eenvoudige toegang tot meer dan 540.000 laadstations in heel Europa.
  • Verbonden navigatie met de nieuwe ë-ROUTES App zorgt voor kortere reistijden en een betrouwbaarder ‘live’ oplaadnetwerk dat altijd toegankelijk is.

Het kostenefficiënte, BEV-native platform van Stellantis maakt gebruik van een 44kWh LFP (Lithium Ferro Phosphate) accupakket om een WLTP actieradius tot 320 km (199 mijl) te bieden, en de 100kW DC snellaadoptie maakt opladen van 20 tot 80 procent capaciteit mogelijk in 26 minuten.

Standaard opladen via wisselstroom, van 20% tot 80%, duurt ongeveer 4u10 bij gebruik van 7kW vermogen, of 2u50 als 11kW beschikbaar is. Toegang tot zowel thuis als openbare AC-laadfaciliteiten is eenvoudig met behulp van de standaard meegeleverde Mode 3-kabel die ideaal is voor regelmatig opladen thuis met behulp van een wallbox, maar ook onderweg bij openbare laadstations. De kabel kan worden opgeladen met een enkelfasige 7,4kW of driefasige 11kW wallbox.

Met zijn 83 kW (113 pk) motor en volautomatische transmissie accelereert de geheel nieuwe ë-C3 van 0-100 km/u (62 mph) in ongeveer 11 seconden, met een voorlopige topsnelheid van 135 km/u (84 mph). De ë-C3 levert meer dan genoeg vermogen en prestaties voor dagelijks rijden en verkeer, met name in stedelijke en voorstedelijke omgevingen.

Eigenaars zullen ook hun reizen kunnen plannen, hun oplaadstatus en batterijniveau in realtime kunnen opvolgen en kunnen genieten van een complete navigatie-ervaring dankzij de nieuwe e-ROUTES App. Deze app is speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s van Citroën en maakt deel uit van het abonnement op connected services ‘Connect Plus’.  Met behulp van de MyCitroën App kunnen ë-C3 bestuurders ook oplaadschema’s beheren, de auto voorverwarmen of voorkoelen en het batterijniveau en de locatie controleren.

Bestuurders van de gloednieuwe, volledig elektrische Citroën ë-C3 die de optie ‘Connect Plus’ kiezen, kunnen profiteren van een reeks speciale nieuwe tools om hun ervaring als eigenaar stressvrij te maken.  Deze omvatten:

  • De Citroën e-ROUTES app is speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s van Citroën en is het paspoort van de bestuurder voor de meest efficiënte routeplanning, eenvoudige controle van het batterijniveau en live gegevens van het oplaadnetwerk. Met deze geïntegreerde app kunnen bestuurders er zeker van zijn dat reistijden worden verkort, dat ze toegang hebben tot de beste en meest betrouwbare gegevens van het ‘live’ oplaadnetwerk, dat ze altijd weten welk percentage batterijvermogen er nog over is bij aankomst en dat herroutering automatisch gebeurt als dat nodig is.
  • Met E-Remote kunnen eigenaren hun MyCitroën App gebruiken als afstandsbediening voor hun ë-C3 om de auto voor vertrek voor te verwarmen of af te koelen, oplaadschema’s te beheren, de oplaadstatus te controleren en de locatie van de auto weer te geven.

De auto wordt automatisch gekoppeld aan e-ROUTES wanneer de eigenaar zijn gegevens invoert in zijn MyCitroën-account.

 

3 – VOLLEDIG UITGERUST

  • De gloednieuwe, volledig elektrische Citroën ë-C3 verrast en bekoort met een uitgebreid uitrustingsgamma en slimme oplossingen die aansluiten bij de compromisloze focus op comfort.
  • C-Zen Lounge, met Citroën Head-Up Display en compact stuurwiel, is een slimme benadering om het dashboard opnieuw uit te vinden en het traditionele instrumentenpaneel te vervangen, zodat de bestuurder gemakkelijk toegang heeft tot alle essentiële informatie zonder zijn ogen van de weg te halen.
  • Ingebouwde smartphonehouder waarmee bestuurders automatisch een nieuwe app kunnen starten met behulp van de draadloze NFC-technologie (Near Field Communication) voor infotainment.
  • Alle versies zijn nu uitgerust met een breed scala Citroën-rijhulpsystemen die comfort, zekerheid en ondersteuning bieden.

Toonaangevend comfort en een serene omgeving voor iedereen aan boord waren duidelijke prioriteiten voor de ontwerp- en engineeringteams van de volledig elektrische ë-C3. Dit is echter nog maar het begin van het verhaal, want net zo belangrijk was het om deze in Europa ontworpen en gebouwde B- hatchback een verrassend uitgebreide uitrusting en slimme oplossingen te geven om aan alle behoeften van de klant te voldoen.

 

C-ZEN LOUNGE

Het stellen van nieuwe normen voor interieurdesign was een van de belangrijkste doelstellingen. De gloednieuwe ë-C3 is uitgerust met C-Zen lounge, een innovatief, ruim en goed uitgerust interieur dat – zoals te verwachten van Citroën – het traditionele dashboard opnieuw uitvindt en een uitzonderlijk hoog comfortniveau biedt.

Met de introductie van de C-Zen Lounge genieten de bestuurder en voorpassagier van een strak en overzichtelijk zicht naar voren, alsof ze door een wijde boog kijken, dankzij de grote voorruit en het horizontale dashboard dat zich grafisch over het hele voertuig uitstrekt en wordt geflankeerd door de kenmerkende verticale luchtroosters van Citroën. Het dashboard is opgesplitst in twee verschillende niveaus, met de technische elementen bovenaan en een gezellig met stof bekleed ‘Sofa Design stijl’-gedeelte onderaan.

Het ontbreken van een traditioneel instrumentenpaneel is een echte verandering voor de bovenkant van het dashboard.  De gloednieuwe, volledig elektrische ë-C3 maakt voor het eerst gebruik van een nieuw Citroën Head-Up Display dat voertuiginformatie weergeeft op een glanzend zwart gedeelte tussen de bovenkant van het dashboard en de onderkant van de voorruit. Deze slimme oplossing zorgt ervoor dat er geen overlapping van informatie is, zoals dat traditioneel wel het geval zou zijn tussen een Head-Up Display-systeem en het instrumentenpaneel, en zorgt ervoor dat bestuurders gemakkelijk toegang hebben tot alle belangrijke informatie die ze nodig hebben zonder hun ogen van de weg te halen.

Het compacte nieuwe multifunctionele stuurwiel is kleiner en gemakkelijker te hanteren en is verstelbaar qua bereik en hoek, zodat het Citroën Head-Up Display onbelemmerd kan werken.

In het midden van het dashboard zweeft een 10,25-inch infotainment-kleurenscherm dat lichtjes naar de bestuurder is gekanteld, terwijl ‘My Citroen Play with Smartphone Station’ met een speciale app tot de standaarduitrusting behoort voor eigenaars van het ‘You’-model om toegang te krijgen tot muziek, radio, oproepen en navigatie via hun eigen toestel.

Het met stof beklede en zacht gebogen horizontale gedeelte “Sofa Design style” hieronder is ontworpen om warmte en visueel karakter toe te voegen aan de cockpit, terwijl het de gevoelens van comfort en sereniteit versterkt.

We zijn erg trots op het ruime interieur, in het bijzonder op onze nieuwe dashboardafwerking met zijn juxtapositie tussen het schonere, technische bovengedeelte en het warmere ‘Sofa Design-stijl’ ondergedeelte. Het is zeldzaam in dit segment dat het bovenste deel van het dashboard aan de linker- en rechterkant zo overzichtelijk is, en dat hebben we bereikt met de introductie van onze nieuwe C-Zen Lounge met Citroën Head-Up Display. Door het centrale infotainmentscherm of smartphone station in het midden te laten zweven, hoefden we deze ook niet op een logge of onhandige manier te integreren“, aldus Boris Reinmöller, Project Designer Manager.

 

NAADLOZE CONNECTIVITEIT

Ondanks het feit dat het een relatief compacte auto is, hecht de volledig elektrische ë-C3 enorm veel waarde aan connected infotainment keuzes, die allemaal gericht zijn op gebruiksgemak voor de inzittenden en snelle toegang tot slimme, nuttige functies die klanten nodig hebben om gemakkelijk te reizen en naadloos hun verbonden leven te leiden.

Instinctieve stuurwielbediening plus een ‘Home’-knop op alle versies zorgen voor een stressvrije ervaring voor de bestuurder wanneer hij achter het stuur zit. Er zijn twee infotainmentsysteemniveaus beschikbaar:

  • MY CITROËN PLAY WITH SMARTPHONE STATION is standaard op de ‘You’-modellen en is voorzien van een ingebouwde smartphonehouder waarmee bestuurders hun toestel in het dock kunnen plaatsen en automatisch een nieuwe app kunnen starten met behulp van de draadloze NFC-technologie (Near Field Communication). Via deze app kunnen gebruikers hun toestel gebruiken voor snelkoppelingen naar telefoon-, radio-, navigatie- en muziekapps. De stuurwielbediening van de ë-C3 zorgt ervoor dat bestuurders hun handen aan het stuur kunnen houden, en de ‘Home’-knop maakt het eenvoudig om terug te navigeren naar de startpagina van de app.
  • MY CITROËN DRIVE WITH 10” TOUCHSCREEN is standaard op de ‘Max’-versies. Het centrale, ergonomisch ontworpen 10,25-inch kleurenscherm maakt gebruik van op smartphones geïnspireerde widgetarchitectuur om via virtuele snelkoppelingen toegang te bieden tot de belangrijkste navigatie-, telefoon-, radio-, apps- en mediafuncties. Draadloze WiFi-mogelijkheden maken spiegelen van smartphones en compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto mogelijk.

Klanten kunnen zich abonneren op één of beide niveaus van Connected Services-abonnementen om het meeste uit hun systeem te halen via hun MyCitroën-account terwijl ze het internet of de MyCitroën App gebruiken.

Connect One’ is gratis en biedt directe toegang tot e-Call en Citroën Assistance, onderhoudsdiensten op afstand en toegang tot een digitaal handboek voor de eigenaar.

Voor een bescheiden maandelijks bedrag na een gratis proefperiode van een jaar voegt ‘Connect Plus’ realtime verkeersinformatie toe zodat bestuurders de optimale route voor hun reizen kunnen kiezen, aangezien alternatieven worden berekend en voorgesteld op basis van verwachte verkeersstromen en aanhoudende files of verkeersopstoppingen. Het systeem presenteert ook stadsinformatie in volledig 3D (drie jaar gratis).

Alle twee de versies van de nieuwe ë-C3 en hun respectieve standaardniveaus van het infotainmentsysteem (My Citroën Play met Smartphone Station, My Citroën Drive met 10” touchscreen) zijn compatibel met de Citroën e-ROUTES app.

 

ZORGZAME VOERTUIGTECHNOLOGIE

De uitgebreide verzameling van de nieuwste Citroën-technologieën voor bestuurdersassistentie van de gloednieuwe ë-C3 is ontworpen om te zorgen voor de geest en het lichaam van elke inzittende, vooral van de bestuurder, en omvat:

  • Active Safety Brake is een noodremsysteem dat werkt van 5 tot 135 km/u, dag en nacht, om verwondingen bij inzittenden, voetgangers en fietsers te helpen beperken.
  • Het Active Lane Departure Warning System helpt de bestuurder om de juiste positie tussen de rijstrookmarkeringen te behouden door het stuur zachtjes te corrigeren wanneer de auto van zijn rijstrook afwijkt of door de bestuurder te waarschuwen wanneer hij bij lagere snelheden afwijkt. Het systeem werkt tussen 60 en 180 km/h en wordt uitgeschakeld wanneer richtingaanwijzers worden gebruikt.
  • Driver Attention Alert waarschuwt de bestuurder als het traject van het voertuig niet correct is binnen zijn rijstrook. Deze tweestapswaarschuwing detecteert eerst het slingeren van het voertuig en waarschuwt de bestuurder met een geluid en een ‘Rij voorzichtig’ -boodschap. Vervolgens klinkt er een extra waarschuwing en een ‘Gevaarlijk rijgedrag’ -bericht zodra er vier slingerbewegingen worden gedetecteerd. De koffiepauzewaarschuwing adviseert de bestuurder om een pauze te nemen na 2 uur onafgebroken rijden met een snelheid van meer dan 65 km/u en wordt daarna elk uur herhaald als er geen pauze wordt genomen.
  • Speed Limit Recognition leest snelheidsborden en geeft deze weer op het Citroën Head-Up Display om de bestuurder te informeren. Dit slimme systeem maakt gebruik van de gegevens over snelheidslimieten in het navigatiesysteem en kan ook tijdelijke borden met snelheidslimieten lezen. Met de cruise control met snelheidsbegrenzer kan de bestuurder zijn maximumsnelheid beperken om ervoor te zorgen dat de regels worden nageleefd.
  • De elektrische parkeerrem (EPB) wordt automatisch ingeschakeld wanneer de motor stopt en wordt automatisch uitgeschakeld wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt.  De bestuurder kan de EPB handmatig bedienen via een bedieningshendel in de middenconsole. Bovendien houdt Hill Start Assist de auto enkele seconden vast op hellingen van meer dan 3 procent om de bestuurder te helpen ongewenste bewegingen te voorkomen.     
  • Intelligent Beam Headlights maken gebruik van de camera op de voorruit om automatisch te schakelen tussen dim- en grootlicht wanneer tegenliggers worden gedetecteerd en veilig passeren.
  • Parkeersensoren achteraan waarschuwen de bestuurder hoorbaar voor de nabijheid van obstakels, inclusief kinderen, tijdens achteruitrijmanoeuvres. Een achteruitrijcamera wordt geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld om zicht achter de auto te bieden en de bestuurder te waarschuwen voor mogelijke obstakels via het 10,25-inch kleurenscherm (indien geïnstalleerd).

 

  1. – BESTE PRIJS-KWALITEITVERHOUDING
  • De ë-C3, met een actieradius van ongeveer 320 km, zal worden aangeboden tegen een nettoprijs vanaf
    23 300 euro*. Citroën zet hiermee zijn missie voort om elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken.
  • Het aankoopproces is vereenvoudigd en duidelijker gemaakt dankzij een gamma dat is teruggebracht tot twee zeer goed uitgeruste versies – “You” en “Max”.
  • De Citroën ë-C3, met een actieradius van 200 km, komt in 2025 op de markt voor een prijs vanaf 19.990 euro.

 

NIEUW PLATFORM VOOR KOSTENEFFICIËNTIE

Voor de eerste keer in Europa heeft Citroën de nieuwe ë-C3 ontworpen op een platform dat van meet af aan geschikt was voor een volledig elektrische aandrijflijn. De auto is gebaseerd op een evolutie van het zeer modulaire internationale “Smart Car”-platform van Stellantis, waardoor Citroën de ë-C3 toegankelijk heeft kunnen maken voor klanten vanaf  23 300 euro*.

“Ons wereldwijde Smart Car-platform is uiterst efficiënt en we benutten de mogelijkheden ervan al buiten Europa met nieuwe Citroën-modellen die lokaal zijn ontwikkeld op markten zoals India en Zuid-Amerika. Dit was het ideale uitgangspunt voor de nieuwe Europese ë-C3, en hoewel het van meet af aan ontworpen werd om volledig elektrisch te zijn, is het flexibel genoeg om aandrijflijnen met verbrandingsmotoren toe te passen en om grotere of kleinere voertuigen te ondersteunen, met inbegrip van SUV’s,” aldus Laurence Hansen, Directeur Product en Strategie van Citroën.”

 

NETTOPRIJS EN VEREENVOUDIGDE KEUZE

Een van de belangrijkste prioriteiten was om de aankoopervaring voor klanten te vergemakkelijken. Op veel Europese markten zal de gloednieuwe Citroën ë-C3 worden aangeboden tegen een nettoprijs vanaf 23 300 euro* voor de instapversie “You”.

“De aankoop van een nieuwe auto kan een uitdaging zijn als het gaat om het begrijpen van de vaak enorme reeks versies en opties waaruit klanten kunnen kiezen en waarvoor ze moeten betalen. Bij Citroën willen we het hele proces eenvoudiger en eerlijker maken voor klanten door middel van een ‘Smart Range’ -benadering van productieniveaus en een grotere prijstransparantie,” aldus Nicolas Monnot, Citroën Vice President global Pricing & Performance.

De gloednieuwe elektrische ë-C3 zal beschikbaar zijn voor Europese klanten in een gestroomlijnd gamma van slechts twee goed uitgeruste versies – ‘You’ en ‘Max’.

De instapmodellen van de ‘You’- serie worden standaard voorzien van een hoog uitrustingsniveau, waaronder LED-koplampen, Citroën Advanced Comfort®-vering, Active Safety Brake (noodremsysteem), nieuwe Citroën Head-Up Display, ‘My Citroën Play met Smartphone Station’ voor infotainment, elektrische spiegels, automatische verlichting, parkeerhulp achter, achterspoiler, cruise control, handbediende airconditioning en 6 airbags.

De topklasse ‘Max’-serie voegt daar nog 17-inch diamantgeslepen lichtmetalen velgen, Citroën’s tweekleurige lak met contrasterend dak, decoratieve dakrails, Skidplates voor en achter, het 10.25-inch kleurentouchscreen met smartphone spiegeling, Citroën Advanced Comfort® Seats, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, een stuurwiel met ledereffect, een 60/40 neerklapbare stoel op de tweede rij en bestuurdersstoelverstelling aan toe. 25-inch kleurentouchscreen met smartphone spiegeling, Citroën Advanced Comfort®-stoelen, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, een met leder bekleed stuurwiel, een 60/40 neerklapbare stoel op de tweede rij en verstelbare bestuurdersstoel, LED-achterlichten, privacy glass achter, TEP/Fabric-stoelen, automatische airconditioning, 3D-navigatie, draadloos opladen, een achteruitrijcamera, een elektrochrome achteruitkijkspiegel en elektrisch bedienbare ramen achter.

De gloednieuwe ë-C3 wordt aangeboden in 5 opvallende en hoogwaardige lakkleuren: Polar White, Monte Carlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey en Perla Nera Black. Het kenmerkende Biton-dak van Citroën zal standaard worden aangeboden in zwart of wit op de ‘Max’-versie, waarbij de scheiding aan de achterkant perfect overeenkomt met een gevormde lijn die in het plaatwerk van de achterstijl is geperst.

 

HET MERK IN EUROPA VERSTERKEN

De gloednieuwe ë-C3 is de eerste volledig elektrische auto uit het B-segment die in deze regio door een Europese fabrikant op dit prijsniveau wordt aangeboden. De auto is ontworpen in Europa – in de studio van Citroën in de vestiging van het Stellantis Automotive Design Network in Velizy-Villacoublay bij Parijs – en zal in Europa worden geproduceerd in de Stellantis Trnava-fabriek in Slowakije.  De gloednieuwe Citroën ë-C3 staat vanaf het tweede kwartaal van 2024 bij de dealers.

Citroën verwacht dat de gloednieuwe ë-C3 de markt voor in Europa ontworpen en gebouwde hatchbacks uit het B-segment aanzienlijk zal verstoren, maar er is nog meer goed nieuws op komst voor autokopers die op zoek zijn naar een nog lagere prijs voor volledig elektrisch rijden in de stad.  Het gloednieuwe model met een actieradius van 320 km zal tegen 2025 vergezeld worden door een versie met een actieradius van 200 km, waardoor de gloednieuwe Citroën ë-C3 nog betaalbaarder wordt met een prijskaartje van 19 990 euro.

Het is de eerste in een reeks nieuwe modellen die een belangrijke rol zullen spelen in de versterking van het Europese productgamma en de merkwaarden van Citroën en die de concurrentiepositie in het hart van de markt nog zullen versterken.

“Het is onze missie om de aanwezigheid van Citroën in Europa uit te bouwen tot een marktaandeel van minstens 5 procent en de toevoeging begin 2024 van de betaalbare, volledig elektrische ë-C3 aan ons portfolio zijn belangrijke factoren om dat stappenplan te verwezenlijken. De gloednieuwe ë-C3 speelt ook een belangrijke rol in de verdere versterking van Citroëns toegankelijke elektrificatieprogramma, als aanvulling op de komst van onze nieuwe ë-C4- en ë-C4X-modellen met verlengde actieradius en de unieke mobiliteitsoplossing die de Citroën Ami is”, voegt Koskas eraan toe.

Copyright William Crozes @ Continental Productions

5 – GEDURFD DESIGN MET NIEUWE MERKIDENTITEIT

  • Citroën debuteert voor het eerst op een productieauto met een nieuwe, meer opvallende merkidentiteit, met een groot, nieuw ovaal logo en een nieuwe interpretatie van de Citroën-‘chevrons’.
  • De Citroën ë-C3 is groter en gedurfder en introduceert met trots de nieuwe Citroën-designtaal, die voor het eerst werd getoond in het Citroën ‘Oli’ concept uit 2022, waarbij verticaliteit contrasteert met horizontale, technisch vormgegeven oppervlakken.

De vierde generatie van de Citroën ë-C3 familie voor Europa werd volledig heruitgevonden met een frisse, assertieve look die de gedurfde nieuwe designhandtekening van Citroën belichaamt.

De nieuwe handtekening werd voor het eerst getoond in het Citroën Oli concept van 2022 en contrasteert verticale en horizontale elementen op een moedige, technische manier. Aan de voorzijde bevat de langere, meer verticale voorkant een groot nieuw ovaal ‘chevron’ logo dat trots centraal staat en aan weerszijden wordt versterkt door glanzend zwarte horizontale roosters met een opvallende en technische interpretatie van de chevrons geïnspireerd op architecturale parametrische ontwerpen.

Een belangrijk element is het kenmerkende nieuwe ontwerp van de voor- en achterlichten dat voor het eerst te zien was op de Citroën Oli conceptwagen, met een uniek verlichtingssignatuur op drie niveaus met één verticale en twee horizontale lenzen die bijna op sprieten lijken.

De korte, hoge en horizontale motorkap is voorzien van technisch gevormde oppervlakken die het licht vangen en contrasteren met het meer verticale profiel aan de voorkant, die overgaan in een grotere, meer rechtopstaande voorruit en de auto meer volume geven en het gevoel van bescherming accentueren.

Zichtbaar in het zijprofiel zijn technisch gevormde insnijdingslijnen aan de voor- en achterkant die door de taillelijn stromen naar de nieuwe kenmerkende verlichtingsclusters en subtiele vouwen in de deurpanelen. Dit alles vangt het licht en voegt visueel belang toe.

De kenmerkende identiteit zet zich voort aan de achterkant met technische vormgeving in het onderste deel van de achterklep, waarboven een horizontale glanzend zwarte decoratieve strip zit met hetzelfde op chevrons geïnspireerde technische patroon als op het verticale voorprofiel en dat de grote, centraal geplaatste nieuwe ovale Citroën-logo omlijst. Nieuwe kenmerkende achterlichtclusters duwen in de hoeken van het voertuig en bestaan uit twee horizontale en één verticale lens die echoën met de voorclusters. Onder de openslaande achterklep is een stevige bumper afgevlakt aan de uiteinden om de aerodynamica te bevorderen en de assertieve houding van de auto verder te benadrukken.

De wielen met grote stalen en diamantgeslepen velgen van 16 en 17 inch (standaard op de ‘Max’-versies) zijn naar de hoeken geschoven om de stabiliteit, dynamiek en stevigheid te benadrukken. Toch behoudt de auto een compacte voetafdruk met slechts 4,01 meter lengte en 1,76 meter breedte.

“We zijn ervan overtuigd dat de gloednieuwe, volledig elektrische Citroën ë-C3 een gamechanger is voor het B-hatchbacksegment, omdat we hebben geluisterd naar wat kenmerken zijn die klanten het meest waarderen in SUV’s en de beste voordelen van deze eigenschappen hebben opgenomen in een meer doelgericht ontwerp van de auto.  Hoewel hij qua lengte en breedte vergelijkbaar is met zijn voorganger, hebben we hem 100 mm hoger gemaakt voor een groter gevoel van kracht en aanwezigheid op de weg, met als extra voordelen een grotere bodemvrijheid en een hogere zitpositie zodat bestuurders en passagiers zich comfortabeler voelen bij het rijden over kuilen, stoepranden en andere obstakels in de hedendaagse stadsstraten”, aldus Pierre Leclercq, hoofd van Citroën Design.

*De nieuwe ë-C3 wordt aangeboden tegen een nettoprijs vanaf 23 300 euro in Frankrijk, Duitsland, België, Nederland, Oostenrijk en Portugal, tegen de omgerekende prijs in zloty voor Polen en tegen 23 300 euro plus eventuele registratiekosten voor Italië en Spanje.

Copyright William Crozes @ Continental Productions
Copyright William Crozes @ Continental Productions

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait